2015-12-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockfettot
Uppdaterad lista:
1. Det ska vara i direktsändning
2. Arne Hegerfors ska kommentera
3. Spelande lag ska vara Kamerun och England i kvartsfinalen i fotbolls-VM den 1 juli 1990
4. Tiden ska vara under förlängningen då England tilldöms straff vid ställningen 2-2 tills det att domaren blåser av matchen

Detta får väl i det närmasta anses vara sågat jäms med fotknölarna vid det här laget. Allt annat är famlande efter halmstrån.

Men hur detta "citat" har lyckats uppstå är väldigt intressant. Den bästa förklaringen enligt mig kommer från användaren "14ccKemiskt":
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

När någon i studion säger "det ser mörkt ut för England" så säger en hel del salongsberusade TV-tittare i landet "ÖÖÖÖ HÖ HÖ HÖ HÖ Det ser MÖRKT ut för Kamerun ÖÖÖ HÖ HÖ HÖÖÖÖ!"

Det mänskliga minnet är långt från perfekt. Varje gång vi minns något så förändras minnet oavsiktligt. Vår fantasi lägger till, justerar och tar bort saker varje gång vi minns något. Så varje gång vi tänker tillbaks på någon händelse så förändras minnesbilden av det. När de då salongsberusade TV-tittarna senare tänker tillbaks på kvartsfinalen 1990 kan de mycket väl minnas att det var Hegerfors som sade "Det ser mörkt ut för Kamerun" eller något i den stilen.

Lägg där till att Lasse Anrell och Aftonbladet senare planterat in ett falskt minne av händelsen hos stora delar av befolkningen via Sportgrodor/Flosketoppen och Anrell har gjort det så bra att Hegerfors själv anser sig minnas det.

Ja, Anrell är den som ska ha skit. Han har gjort sig ett namn och pengar på att komma med massa tillspetsade och felaktiga citat.

Hegerfors erkänner ju att han inte minns men att folk har berättat historien för honom.

Någon som vet om Anrell brukar vara så diffus med omständigheterna bakom sina citat?

Att Anrell inte anger tidpunkt eller match för Arne-citatet tycker jag tyder på att han vet att det inte stämmer och vill försvåra granskning.

Tycker även jerkus intervju i dagarna med honom tyder på samma sak. Anrell vill inte ha granskning.

Om Arne-citatet mot förmodan sagts så är garanterat originalcitatet annorlunda. Anrells uppgiftslämnare har säkert spetsat till kommentaren och än mer säkert Anrell själv.
Senast redigerad av avec 2015-12-12 kl. 16:38.
Citera
2015-12-12, 16:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, Anrell är den som ska ha skit. Han har gjort sig ett namn och pengar på att komma med massa tillspetsade och felaktiga citat.

Hegerfors erkänner ju att han inte minns men att folk har berättat historien för honom.

Någon som vet om Anrell brukar vara så diffus med omständigheterna bakom sina citat?

Att Anrell inte anger tidpunkt eller match för Arne-citatet tycker jag tyder på att han vet att det inte stämmer och vill försvåra granskning.

Tycker även jerkus intervju i dagarna med honom tyder på samma sak. Anrell vill inte ha granskning.

Om Arne-citatet mot förmodan sagts så är garanterat originalcitatet annorlunda. Anrells uppgiftslämnare har säkert spetsat till kommentaren och än mer säkert Anrell själv.

Tycker kritiken mot Anrell är onödigt hård. Han hade en stående återkommande lista med lustiga sportcitat. Inte journalistik direkt utan ren underhållning, som ett kåseri ungefär. Kåserier kan tänja på sanningen.
Citera
2015-12-12, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Fast så sa han ju aldrig. Till och med i den här tråden blir ett felaktigt citat en sanning Undra på att han som kom på Arnes citat flera år senare mindes väldigt fel om vad som sagts. Fast mer troligt att citatet är ett påhitt eller att det härstammar från 82 när Kamerun beskrevs som en färgklick.

Ok SORRY.

//Brute
Citera
2015-12-12, 17:09
Medlem
Citat:

Han har väl sagt att han inte själv hört citatet, utan att en AB-läsare tipsade honom om det och därefter inkluderade det utan närmare granskning?
Citera
2015-12-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Han har väl sagt att han inte själv hört citatet, utan att en AB-läsare tipsade honom om det och därefter inkluderade det utan närmare granskning?

Ja, men han måste ha fått mer info under det där telefonsamtalet om omständigheterna så varför nämner han inget om denna? Det enda vettiga förklaringen till det är att Anrell själv hittat på citatet med sin tipsare som grund och att han vill göra det smått omöjligt att kontrollera äktheten.

Han kan ju ha fått ett samtal där någon tipsar honom om att kommentatorn sagt att "det ser mörkt ut för England" i en VM match för några år sedan. Vilket är en halvsanning.

Sedan pratar Anrell med någon kollega om tipset och publicerar sedan:
Arne Hegerfors
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" för att det är roligare.
Senast redigerad av avec 2015-12-12 kl. 17:57.
Citera
2015-12-12, 18:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, men han måste ha fått mer info under det där telefonsamtalet om omständigheterna så varför nämner han inget om denna? Det enda vettiga förklaringen till det är att Anrell själv hittat på citatet med sin tipsare som grund och att han vill göra det smått omöjligt att kontrollera äktheten.

Han kan ju ha fått ett samtal där någon tipsar honom om att kommentatorn sagt att "det ser mörkt ut för England" i en VM match för några år sedan. Vilket är en halvsanning.

Sedan pratar Anrell med någon kollega om tipset och publicerar sedan:
Arne Hegerfors
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" för att det är roligare.

Chilla. Det var ett kåseri, en humorsida.
Citera
2015-12-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Chilla. Det var ett kåseri, en humorsida.

Jag är lugn. Jag bara spekulerar i citatets uppkomst. Redan nu är det uppenbart att det Anrell publicerat inte stämmer.
Citera
2015-12-12, 18:56
Medlem
OJ!

Anrell går nu ut i en krönika i NWT och säger att källan sa att det var VM 1994!

"När folk ringde svarade jag att citatet var med på en av de allra första Floskeltoppen-listorna 1995 och att den som skickade in den till mig sa att den var från fotbolls-VM 1994."

Han passar på att håna Flashback

Hela hans krönika
Anrell: Lita i synnerhet aldrig på Flashback...
http://nwt.se/mera/helg/anrell/2015/...rhet-aldrig-pa

Om jag tolkar Anrell rätt så menar Anrell nu att citatet är från Englandsmatchen då Arne sagt det.

Tills den matchen ligger på youtube lär Anrell köra på det.
Senast redigerad av avec 2015-12-12 kl. 19:03.
Citera
2015-12-12, 19:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
OJ!

Anrell går nu ut i en krönika i NWT och säger att källan sa att det var VM 1994!

"När folk ringde svarade jag att citatet var med på en av de allra första Floskeltoppen-listorna 1995 och att den som skickade in den till mig sa att den var från fotbolls-VM 1994."

Han passar på att håna Flashback

Hela hans krönika
Anrell: Lita i synnerhet aldrig på Flashback...
http://nwt.se/mera/helg/anrell/2015/...rhet-aldrig-pa

Om jag tolkar Anrell rätt så menar Anrell nu att citatet är från Englandsmatchen då Arne sagt det.

Tills den matchen ligger på youtube lär Anrell köra på det.

Helvete vad gubbigt. Tar tillbaka allt försvar.
Citera
2015-12-12, 20:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Har inte följt med tråden på ett tag. Jag har sett igenom nästan alla sidor från där jag slutade tills England-Kamerun sammanfattas som myt (hänvisning till Glorka). Men jag hittar inte Glorkas inlägg där han säger att han sett hela matchen.
Citera
2015-12-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Helvete vad gubbigt. Tar tillbaka allt försvar.

Anrell har inte blivit särskilt hårt dömd i tråden. Fast nu lär han väl bli det när han publicerat en "Anti-Flashback"-krönika.
Citera
2015-12-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Har inte följt med tråden på ett tag. Jag har sett igenom nästan alla sidor från där jag slutade tills England-Kamerun sammanfattas som myt (hänvisning till Glorka). Men jag hittar inte Glorkas inlägg där han säger att han sett hela matchen.

Länkar till användarnas inlägg finns länkade till i sammanfattningen. Tryck bara på användarnamnet så hamnar du rätt. I Glorkas fal för fortsättningen i den matchen. Tryck på 2.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in