2015-10-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag har medvetet hållit mig borta från Aftonbladets Galne Anders en tid. Normalt läser jag för att hata eller förundras men i rådande "totalinvandringsläge" får man tänka på blodtryck och familjefrid. Rubriken till den senaste ledaren fick dock av någon anledning mig att läsa karlns nya mästerverk. Rubriken lyder "Det finns inga enkla svar om flyktingarna" och det vet vi ju att man ALDRIG får ge enkla lösningar på komplexa problem. Är ju bara nazister som ägnar sig åt sådant otyg.

Självklart är den s.k ledaren bara en dyngpöl av smörja men ett stycke förtjänar att citeras. Detta avser alltså de "kortsiktiga insatserna" som krävs av oss arma Svenskar.

"Kort sikt

På kort sikt handlar det nu om att kavla upp armarna och hitta praktiska lösningar.

Vi behöver bygga modulhus för att skapa fler bostäder. Vi behöver en kraftsamling för kommunerna så att de kan erbjuda skola för barnen som kommer. Och vi behöver fördela nyanlända över hela landet.

Kort sagt: regeringen måste, tillsammans med myndigheter och frivilliga, skapa ordning och struktur.

Det som egentligen skulle behövas är en överenskommelse över blockgränsen."

OK, kort sikt alltså. Hur kort då kan man undra. Just nu känns det som en kamp mot klockan timme för timme för att överhuvudtaget hålla skutan från att sjunka helt. Känner mig så smått som Julia Roberts i Notting Hill när hon blir arg på Hugh Grant, (citat fritt från minnet) "Look I've had this shit for ten years, you have had it for ten minutes! Our PERSPECTIVES are a bit different!"

Modulhus när, var, hur och hur många? Permanent eller tillfälliga, vem betalar?

Den där "kraftansamlingen" vad är det, hur länge ska den pågå och vad får den kosta? Menar han kraftansamlingen just idag och i morgon eller sträcker sig horisonten till nästa vecka eller månad (är ingen idé att diskutera år när vi har med Mångkultursprojektet att göra, ingen tänker så långt)?

Vi behöver en överenskommelse över blockgränserna tydligen. En överenskommelse om vad då egentligen? Seriöst, vad då? En blocköverskridande överenskommelse om att rekvirera kulturhuset som "tillfällig" förvaringsplats? Vad menar karln att Anna KB ska "blocköverskrida" med för att hjälpa till på "kort sikt"? Det enda AKB skulle kunna bistå med är att acceptera en lagändring som tvingar ut "flyktingar" i M-styrda kommuner. Det måste dock byggas litegrann där först så jag vete tusan om det kan falla in under "kortsiktiga" åtgärder.

Som vanligt har vänstern många frågor men aldrig några svar. Bara för att jag måste så länkar jag dyngan men jag hoppas ingen läser.... För övrigt, har själv någon gång i stridens hetta skrivit att "kavla upp armarna" men borde man inte kunna kräva lite mer av en "ledarskribent" på en så pass storspridd blaska som Aftonbladet?

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21535507.ab

Man kan sammanfatta Anders strategi:

Var så arrogant som möjligt under ett decennium, kalla alla som inte håller med dig för rasister och värdelösa dårar, möjliggör samtidigt en massinvandring som splittrar hela samhället mot folkets vilja. När kaoset är ett faktum, räkna med att alla du förolämpat har lust att anstränga sig för att rädda situationen din dumhet skapade.

Anders, Sverige är mångkulturellt nu, vi gör inga gemensamma kraftansträngningar längre. Alla du har förolämpat genom åren har definitivt ingen lust att hjälpa dig nu. Ska du ha någon som helst chans att samla ihop några som kan hjälpa till får du nog ringa dina vänsterextremistiska polare. Det har dock blivit tydligt senaste tiden att vänsterextremisterna enbart jobbar när det finns resurser att få betalt och att de orkar hålla ut i en vecka. Du får nog komma på bättre idéer Anders om du ska få detta att fungera.
Citera
2015-10-06, 22:19
Medlem
Nu hoppas jag det här inte blir en dubbelpost (mitt förra inlägg försvann när jag skulle redigera ett fel) men de politiska redaktörerna för Expressen samt Aftonbladet, Dahlberg respektive Pettersson debatterade nyss i Aktuellt. Dahlberg verkar öppet mena att det vore önskvärt för alla parter om flyktingarna kunde förmås söka asyl i ett land med mer plats än Sverige. Pettersson däremot tycktes hålla med om att vi inte har mer plats men att vi av ren princip borde fortsätta att ta in folk oavsett om vi har plats eller ej.
Expressens linje verkar alltså bli att anta en realistisk hållning medan Aftonbladet fortsätter på den idealistiska linjen, helgonglorian framför allt. Jag tror personligen att Aftonbladets linje är linjen som på sikt helt kommer driva folk bort från MSM och de sju.
Citera
2015-10-06, 22:24
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Nu hoppas jag det här inte blir en dubbelpost (mitt förra inlägg försvann när jag skulle redigera ett fel) men de politiska redaktörerna för Expressen samt Aftonbladet, Dahlberg respektive Pettersson debatterade nyss i Aktuellt. Dahlberg verkar öppet mena att det vore önskvärt för alla parter om flyktingarna kunde förmås söka asyl i ett land med mer plats än Sverige. Pettersson däremot tycktes hålla med om att vi inte har mer plats men att vi av ren princip borde fortsätta att ta in folk oavsett om vi har plats eller ej.
Expressens linje verkar alltså bli att anta en realistisk hållning medan Aftonbladet fortsätter på den idealistiska linjen, helgonglorian framför allt. Jag tror personligen att Aftonbladets linje är linjen som på sikt helt kommer driva folk bort från MSM och de sju.

Det märks att Dahlberg debatterar med händerna bakbundna. Hon har flera öppna mål men säger inget då hon inte vill bli anklagad för att vara rasist.

Vadå "vi kan inte påverka migrationsströmmarna". Så det är bara en slump att folk står i Danmark ock skriker "WE WANT SCHWEDEN!"?
Citera
2015-10-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX

Petterson och vänner debatterar alltid på falska premisser. Oavsett om det gäller tiggare eller migranter så handlar det alltid om Sverige eller döden. Ingen av landets tiggare riskerar att dö om de inte får tigga i Sverige, det samma gäller den absoluta majoriteten som kommer hit som "flyktingar". Att lura hit flyktingar, som egentligen inte alls är i någon fara, i hopp om enorma möjligheter när verkligen ser helt annorlunda ut, ska inte uppmuntras för att Petterson vill mörka situationen i Sverige under den falska premissen att alla dör om man bara berättar sanningen.
Citera
2015-10-06, 22:40
Medlem
Maria Schottenius förskräcks över "det franska exemplet"; sagoberättaren förskräcks av fransk fiktion, när hon borde förskräckas av svensk verklighet:

Citat:
När jag ser filmen ”Dheepan” av den franske regissören Jacques Audiard, som fick Guldpalmen i Cannes i år, sprider sig oron i kroppen. Bara det inte blir som i Frankrike. Asylsökande i händerna på gangsters. Bara det organiserade svenska rätts- och välfärdssamhället kan hålla kontrollen. Inte släppa taget.

Citat:
I det stora bostadskomplexet får mannen, Dheepan, bli vaktmästare, kvinnan får ta hand om en stum och okontaktbar man, i en lägenhet där knarkmaffian som styr området håller möten. Relationerna i ”familjen” är hårda och kantiga. Det är bara nioåringen som kan öppna dem lite.

Snart förstår man att de asylsökandes arbetsgivare är narkotikahandlare. Dessutom i krig med gänget i husblocket bredvid. Ett krig på liv och död. Våldet och skjutandet triggar i gång Dheepan, som mentalt är tillbaka i sitt förband.

Citat:
Det franska samhället har upprätthållit sin stolta republikanism genom skolorna och förskolorna, ja hela utbildningssystemet. Lärarna har haft stor betydelse, de har varit den franska statens fredsbevarande soldater.

Men allt det här är på väg att ta slut nu. I förorten bränner man bilar, skolor, förskolor. Skolresultaten är usla. Staten och medborgarsamhället har tappat greppet, maffiagrupper tar över. Och inlemmar asylsökande i den svarta, kriminella ekonomin.

Citat:
Jag hör från folk som jobbar inom socialtjänsten att människor ringer och säger att de kan ta emot flyktingar, men trissar upp priset till orimligheter. Auktion på flyktingar, helt enkelt. Och jag läser rapporter om hur Investorägda Aleris tar 60 000 i månaden av kommunen för att hysa en flykting. Även andra företag med utslussningslägenheter fakturerar kommunerna mellan 2 000 och  3000 per dygn. Det borde finnas bättre alternativ.

Och linjen måste vara tydlig. Staten bär huvudansvaret, kommunerna i nästa led och i tredje enskilda aktörer i civilsamhället, allt i en transparent ordning. Den svenska modellen bygger på att det finns ett kontrakt mellan samhälle och medborgare, det handlar om tillit och förtroende.

Sverige har chansen att bli ett föregångsland. Här och nu. Men klockan tickar.

Borde inte folket, som uppfyller staten, som är till för folket, få folkomrösta om den samhällsomstörtande massimmigrationen och desintetgrationen; det ofrivilliga, livslånga föräldraskapet åt en miljonhövdad och växande skara gökungar?

http://unvis.it/http://www.dn.se/kul...uppratthallas/

Overklighetens folk förskräcks åt fiktionen men blundar för verkligheten eller låtsas inte om den. Det ideologiska börvärdet är överordnat alla ärvärden. Bara hjärnan får guppa i känslosåsen och oxytocinet. Vad som sker utanför huvudskålen är inte viktigt annat än som signal via de känsliga sinnena och som retning på den inre miljön; den som fantiserar fram den egna glorian.
Citera
2015-10-06, 22:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tycker att de självmedvetna, liberalt principlösa kotterierna har stuckit fram trynena på sistone; förmodligen i absoluta termer och inte bara i kontrast mot flumvänsterns reträtt. Tokvänstern, det yppersta, florida segmentet av flumvänstern gastar vidare, men det har nog skett en kontraktion/kollaps inom traditionell vänster (sista halvseklet-traditionell). Medan jag skriver detta hör jag emellertid Claes Elfsberg på SVT Aktuellt yppa att det nu bland liberaler ges röst åt uppfattning att det kanske är för mycket nu... Anna Dahlberg kommer till tals, och Karin Pettersson. Är detta liberaler? Låt gå för Anna Dahlberg. Annars är den "liberala" spännvidden enorm.

Här, folkpartisten, f d LUF-ordf, och psykologen på Röda Korset, Frida Johansson Metso; det finns alltid någon gruppering som ska lyftas fram, som föremål för våra gränslösa omsorger:

Till de unga männens försvar

Associationerna som väcks hos mig är å andra sidan att de mestadels är välfärdsmigranter. Män i krigsområden ska stanna kvar och slåss, inte lämna kvinnor och barn i sticket.

Hur så? De är ju redan privilegierade genom att de antas, klart överrepresenterade i immigrantströmmen. Saknar de dessutom asylskäl och klagar på boenden, maten och vad som helst så finns det inget att förbarma sig över.

http://unvis.it/http://www.trellebor...nnens-forsvar/

Oxytocin, sjalar, skyddad uppväxt och en fredsskadad nation som premierat gränslösa svärmerier är sådden och myllan till mycket av dagens ondska av illusorisk godhet.

Enligt min prediktion så kan detta således bli nästa offensiv. Snart torde internationalisternas offensiva kraft (tillfälligt) ha avtagit och då kommer kritikerna tillbaka, förhoppningsvis. En tämligen ny front som kan öppnas är att börja analysera vilka det egentligen som kommer och vilken betydelse detta har. Om majoriteten är unga män - vad betyder det? Om majoriteten inte kommer från Syrien, utan från andra platser - vilka konsekvenser bör det få?

Efterhand som svar framkommer, kan det inte uteslutas att detta också får politiska konsekvenser. Men, vilken väg som mediekriget tar i övrigt och därefter är litet höljt i dunkel. En debatt kring volymer torde vara ofrånkomlig och förr eller senare torde någon ställa kravet på ett Luciabeslut 2.0.
Citera
2015-10-06, 23:40
Medlem
Månsans avatar
Tino Sanandaji dänger till Anders Lindberg ytterligare en gång. Lika njutbart varje gång.
Släpp inte fanskapet, ge han en omgång till.

"...Aftonbladets ledarsida är rädd att väljarna inte skulle uppskatta ett sådant samhällsexperiment. Därför försöker de i panik med alla medel göra det till en tabu att använda mellanstadiematte för att diskutera flyktingströmmarna."

https://www.facebook.com/tino.sanandaji?fref=nf
Citera
2015-10-06, 23:49
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tycker att de självmedvetna, liberalt principlösa kotterierna har stuckit fram trynena på sistone; förmodligen i absoluta termer och inte bara i kontrast mot flumvänsterns reträtt. Tokvänstern, det yppersta, florida segmentet av flumvänstern gastar vidare, men det har nog skett en kontraktion/kollaps inom traditionell vänster (sista halvseklet-traditionell). Medan jag skriver detta hör jag emellertid Claes Elfsberg på SVT Aktuellt yppa att det nu bland liberaler ges röst åt uppfattning att det kanske är för mycket nu... Anna Dahlberg kommer till tals, och Karin Pettersson. Är detta liberaler? Låt gå för Anna Dahlberg. Annars är den "liberala" spännvidden enorm.

Här, folkpartisten, f d LUF-ordf, och psykologen på Röda Korset, Frida Johansson Metso; det finns alltid någon gruppering som ska lyftas fram, som föremål för våra gränslösa omsorger:

Till de unga männens försvar

Associationerna som väcks hos mig är å andra sidan att de mestadels är välfärdsmigranter. Män i krigsområden ska stanna kvar och slåss, inte lämna kvinnor och barn i sticket.

Hur så? De är ju redan privilegierade genom att de antas, klart överrepresenterade i immigrantströmmen. Saknar de dessutom asylskäl och klagar på boenden, maten och vad som helst så finns det inget att förbarma sig över.

http://unvis.it/http://www.trellebor...nnens-forsvar/

Oxytocin, sjalar, skyddad uppväxt och en fredsskadad nation som premierat gränslösa svärmerier är sådden och myllan till mycket av dagens ondska av illusorisk godhet.

Det finns inga gränser för hur uppenbara missförhållanden kan normaliseras av ideologiska skäl. Johansson Metsos apologetiska text fick mig att tänka på Anna Mannheimers offensiva dito med rubriken "Det är män! Det är alltid, alltid män" som nyligen trendade rejält i sociala medier.

"Allt för länge har våra politiker stoppat huvudet i sanden och vägrat inse det växande problemet: Nämligen mäns dåliga självförtroende kombinerat med en grandios självbild, oförmåga till empati, toppat med lika delar aggressivitet och dålig uppfostran.

Där har ni roten till det onda.

Vänstern skyller på kapitalismen, fallskärmar och vinstmaximering. Sverigedemokraterna skyller allt på invandringen, invandringen och så invandringen förståss, och de andra partierna skyller på varandra."
http://m.gp.se/nyheter/kronika/1.284...paign=redirect

Om inte invandringen utan männen är problemet enligt Mannheimer borde hon vara ytterst oroad nu när mer av den varan är på väg över gränsen.

Om den nuvarande flyktingvågen triggar fler försvarstal för unga män av annat ursprung än etniskt svenskt lär SD kamma in ytterligare röster från de svenska män som aldrig nämns i samhällsdebatten annat än som ett ständigt problem.

Jag kan inte minnas när jag senast läste om tillvaron ur en ung svensk mans perspektiv i MSM. Den kategorin av befolkningen är nästan spöklikt frånvarande i samhällsdebatten och nu ersätts den av en ny sorts man som till och med feminister vill värna.
Jag tror att det är ett ödesdigert misstag.
Citera
2015-10-07, 07:05
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Jag har nu två gånger lyssnat igenom Hans Roslings föredrag på pk klubben. Vad som sägs är fullkomligt banbrytande.

Mannen som för mindre än en vecka sedan hyllades som Sveriges hjälte och humanist säger vid inte mindre än tre tillfällen att SD hela tiden haft rätt.

Han påpekar skillnaden i kostnad mellan att hjälpa på plats och att hjälpa i Sverige. Han pekar på meningslösheten i evenemang som hela Sverige skramlar (täcker 38 timmars
Flyktingmottagning.

Han visar på nödvändigheten av militära insatser.

Han klargör att det är ekonomiskt omöjligt att hantera dagens mottagande i Sverige. (2 % av BNP bara för de som anländer i år)

Han säger uttryckligen att politiken i Sverige måste ändras men att det inte kommer att ske så länge avräkning går mot bistånd. Han påpekar dock lite spydigt att stödet till medieforskning och utbildning av journalister måste dras in för att folk ska fatta kostnaderna.

Han ber inte om ursäkt för något utan vidhåller att fakta inte kan debatteras.

Slutligen säger han att han ångrade att han ställde upp eftersom journalisterna först nu förstår vad han försöker säga och att dessa ständiga missförstånd förvrider budskapet.

Lyssna och ta till er. Pkiterna är fällda av sin egen guru. Försöket att finna stöd i seriös kvantitativ forskning har en gång för alla dragits undan.

Små roligheter var hans pilar mot kommunister i Sovjet och kina.
Rosling är nu officiellt exkommunicerad. Romansen med svensk media varade ganska precis en månad. Mötena mellan faktabaserad verklighet och svensk media blir allmer ångestfyllda.
Vi hade fel - Hans Rosling är inte vår kung
Citera
2015-10-07, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Rosling är nu officiellt exkommunicerad. Romansen med svensk media varade ganska precis en månad. Mötena mellan faktabaserad verklighet och svensk media blir allmer ångestfyllda.

mer än 95% av Denn läsande allmänheten tycks inte hålla med krönikören.
Om det består av folk som inte tycker om att man talar om för dem att de haft fel eller om folk har en annan uppfattning i sakfrågan, hjälp i närområdet står osagt.
Citera
2015-10-07, 07:50
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Vad sorgligt att denna debattchef på nyheter24 skriver om "faktan" som motbevisar hans åsikt utan att förstå hur dåligt han argumenterar:

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Löfström
Hans Rosling har stenkoll på varenda liten fakta som finns att veta om globala samband, katastrofhjälp och flyktingströmmar.

Men han är för feg för att dra några slutsatser. I stället gömmer han sig bakom en tro att han står över det politiska, att han minsann inte bär ansvar för vad faktan sedan används till.

Så när Hans Rosling vägrar prata politik men säger att Jimmie Åkesson har rätt tappar jag allt förtroende för honom.

Vi hade fel. Han är ingen kung. Han är bara som vilken naken kejsare som helst, som gömmer sig bakom siffror som om det vore det allting handlar om.

Det är inte faktan Jimmie Åkesson rabblar som är fel - det är slutsatserna han drar som är det.

Vilka är ägarna som anställer en person med sådan kompetens och ryggmärgsreflektoriska åsikter?
Citera
2015-10-07, 08:27
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Jag har nu två gånger lyssnat igenom Hans Roslings föredrag på pk klubben. Vad som sägs är fullkomligt banbrytande.

Mannen som för mindre än en vecka sedan hyllades som Sveriges hjälte och humanist säger vid inte mindre än tre tillfällen att SD hela tiden haft rätt.

Han påpekar skillnaden i kostnad mellan att hjälpa på plats och att hjälpa i Sverige. Han pekar på meningslösheten i evenemang som hela Sverige skramlar (täcker 38 timmars
Flyktingmottagning.

Han visar på nödvändigheten av militära insatser.

Han klargör att det är ekonomiskt omöjligt att hantera dagens mottagande i Sverige. (2 % av BNP bara för de som anländer i år)

Han säger uttryckligen att politiken i Sverige måste ändras men att det inte kommer att ske så länge avräkning går mot bistånd. Han påpekar dock lite spydigt att stödet till medieforskning och utbildning av journalister måste dras in för att folk ska fatta kostnaderna.

Han ber inte om ursäkt för något utan vidhåller att fakta inte kan debatteras.

Slutligen säger han att han ångrade att han ställde upp eftersom journalisterna först nu förstår vad han försöker säga och att dessa ständiga missförstånd förvrider budskapet.

Lyssna och ta till er. Pkiterna är fällda av sin egen guru. Försöket att finna stöd i seriös kvantitativ forskning har en gång för alla dragits undan.

Små roligheter var hans pilar mot kommunister i Sovjet och kina.

Han sade också att det är mer rimligt att lägga biståndspengar på svenska trupper i Mali än på flyktingmottagande i Sverige. Det skulle inte ens självaste Jimmie Åkesson våga säga.

Om jag blev chockad över Roslings föredrag hur chockade blev inte då journalisterna?

DN är snabbt ute med sin smutskastning:
http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-hans-rosling/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in