Citat:
Ursprungligen postat av
finemumma
Fick en djup tanke som jag skulle behöva hjälp med att analysera under en meditation strax innan sömn.
Tanken som slog mig var att vi alla bör dela på ett i det närmsta identiskt medvetande, alltså engelskans "counsciousness". Det är väldigt svårt att peka på och förklara exakt vad detta medvetande är, men det torde vara den som upplever genom kroppen. Alltså det bakom "egot", som troligtvis försöker diskuteras i denna tråd.
Här torde väl vi alla vara exakt detsamma? Vad kan skilja sig? Är man medveten så är man. Något annat skulle enbart betyda att vissa är halvt medvetna halvt robot, eller helt robot?
Vi delar alla alltså exakt samma medvetande. Sedan formas våra världar annorlunda beroende på genetik, hjärna, uppväxt och upplevelser generellt. Våra skildringar kan bli extremt annorlunda.
Detsamma borde då även gälla djur. Deras metvetande borde också vara det exakt samma - vad kan skilja sig?
"Du" är alltså bara den du har växt upp att bli, den kroppen du fått, men egentligen är du exakt densamma som alla andra eftersom du är jordens medvetande, precis som alla andra. Du är egentligen exakt densamma som din granne med andra ord, eftersom ni delar ett identiskt medvetande. Alla övriga idéer om dig själv separerar dig bara från den stora enheten. Det är detta som är egot.
Det underliga är att jag fick någon slags läskig känsla när den här slog mig, snarare någon slags ångest än någon lycklig samstämmighet med allt, trots att jag kände enhet med allt. Detta sitter kvar till viss del, nästan som någon sorts depersonalisation emellanåt.
Någon som kan analysera det här?
Jag tror du är på helt rätt spår, och jag skulle tro att det är ditt ego som ger dig den läskiga känslan, genom att det blir obehagligt att inse att du inte är så unik som egot och andra egon velat få dig att tro.
Jag har slagits av precis samma tanke och tror det ligger en hel del i den. Att i grund och botten finns bara "ett". Varav du och jag är delar av "det" som upplever sig själv ur olika perspektiv. Ungefär som svampar som ser ut att vara enskilda men under jorden hänger samman i ett enda stort rotsystem. Själva medvetandet och kopplingen oss emellan är inget vi kan se men det finns nog där.
Vad gäller "vad kan skilja sig" har jag tänkt på det så här:
Nån gång från att ägget befruktats till du föds (troligtvis direkt i befruktningsögonblicket?) kopplas på något märkligt sätt (obegripligt för en simpel människa) ett "delmedvetande" till det som sen blir en hjärna. Medvetandet verkar ju sitta i hjärnan, eller kanske i "hjärn-ryggrad-paketet". Sen är det den unika hjärnans egenskaper som är en slags "interface" mot medvetandet, så att medvetandet i sig blir en ren tankemaskin som jobbar med de verktyg som finns att tillgå i form av minne, sinnen och annat som hör hjärnan till.
Hjärnan utvecklas mycket i början av livet och i takt med den medvetandets "kvalitet". Därför kan inte bebisar förstå sig på sånt som Pythagoras sats, men från kanske 7-9 års ålder är hjärnan tillräckligt utvecklad för att kunna förstå såna koncept. Minnet är en till sån sak som växer till sig, och är så dålig under de första 3-4 åren att nästan ingenting fastnar utom det allra viktigaste (hon är min mamma, han är min pappa, X är farligt).
På samma sätt är t.ex. en rävs hjärna så primitiv att medvetandet inte kan "använda" den till så mycket mer än att leta mat och försöka hitta nån att föröka sig med. Ju mer vi utvecklas desto mer borde vi kunna åstadkomma. Vem vet vad jordens mest avancerade hjärnor är kapabla till om en miljon år?
Förresten, vi delar naturligtvis (enligt min teori) medvetande med alla varelser inte bara på jorden utan i det här universumet och i alla andra universum.
Citat:
Ursprungligen postat av
TryggaRekan
Men hur kom då medvetandet in i just sin egen kropp, så att man blir medveten om vad denna kropp gör och ej grannens?. Djur har ju ochså medvetande, men vissa livsformer är nog inte tillräckligt smarta för att första att dom existerar. Fast jagkänslan kan ju vara ett riktigt störningsmoment, lyckas man meditera bort den kan man ju lägga mer fokus på verkligheten och uppleva allt starkare.
Se ovan.