2015-10-14, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Den insikten är ju viktig, men du upplever ändå att det existerar ett jag, dock utan fri vilja?
Vaddå insikt, det är inte som att jag suttit på min kammare och kommit fram till detta. Men varför i hela friden skulle människan ha fri vilja när hen består av materia som följer lagar. Dessutom har man i experiment sett att saker bestäms 5 sek innan man ens tänker tanken. Alltså tanken finns där före den tänks
Citera
2015-10-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Vaddå insikt, det är inte som att jag suttit på min kammare och kommit fram till detta. Men varför i hela friden skulle människan ha fri vilja när hen består av materia som följer lagar. Dessutom har man i experiment sett att saker bestäms 5 sek innan man ens tänker tanken. Alltså tanken finns där före den tänks

Ok, med den förståelsen, upplever du ändå att det existerar ett jag? Ett jag utan fri vilja?
Citera
2015-10-14, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ok, med den förståelsen, upplever du ändå att det existerar ett jag? Ett jag utan fri vilja?
På samma sätt som du sitter och tänker att ipplysningen är verklig sitter jag o tämker på hur najs det skulle varit med massa pengar.
Citera
2015-10-14, 17:42
Medlem
Citat:
Det finns ingen fri vilja nä, den insikten är dock inte tack vare ett gäng upplysta, det är mer en fråga om fysik.

Genom att föreställa dig denna dikotomi visar du återigen att du talar utifrån en mycket grund förståelse för dig själv och ämnet vi talar om. Meditationen är nödvändig, på så sätt att den hjälper dig att se klarare i de frågor där du i dagsläget saknar insikt.

Det finns en mycket reell och väsentlig skillnad mellan att (1) utifrån vetenskaplig empiri och följdriktiga resonemang utesluta fri vilja, och att (2) tömma medvetandet på dess illusoriska sense of agency, vilken är tätt förknippad med egot.

Gate gate pāragate pārasaṃgate bodhi svāhā!
Citera
2015-10-14, 17:44
Medlem
Citat:
På samma sätt som du sitter och tänker att ipplysningen är verklig sitter jag o tämker på hur najs det skulle varit med massa pengar.

Ok. Men upplever du att det existerar ett jag, ett jag utan fri vilja?
Citera
2015-10-14, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ok. Men upplever du att det existerar ett jag, ett jag utan fri vilja?
Ett jag är ju en tanke så klart som fan den existerar
Citera
2015-10-14, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Genom att föreställa dig denna dikotomi visar du återigen att du talar utifrån en mycket grund förståelse för dig själv och ämnet vi talar om. Meditationen är nödvändig, på så sätt att den hjälper dig att se klarare i de frågor där du i dagsläget saknar insikt.

Det finns en mycket reell och väsentlig skillnad mellan att (1) utifrån vetenskaplig empiri och följdriktiga resonemang utesluta fri vilja, och att (2) tömma medvetandet på dess illusoriska sense of agency, vilken är tätt förknippad med egot.

Gate gate pāragate pārasaṃgate bodhi svāhā!

Jaja jag förstår har själv legat och känt mina ben men oavsett vad du säger pysslar du med tankar just i detta nu
Citera
2015-10-14, 17:53
Medlem
Citat:

Menar du att jaget är innehållet i en tanke, eller själva tanken som sådan? Du är dina tankar typ?
Citera
2015-10-14, 17:56
Bannlyst
Citat:
Menar du att jaget är innehållet i en tanke, elle du r själva tanken som sådan? Du är dina tankar typ?

Du är din kropp din kropp har en hjärna i denna hjärna finns tankar. Wow ja det är vad jag påstår
Citera
2015-10-14, 18:01
Medlem
Citat:
Jaja jag förstår har själv legat och känt mina ben men oavsett vad du säger pysslar du med tankar just i detta nu

Du har legat och känt dina ben? Att du inte kan föreställa dig något annat än tankar grundar sig i din starka identifikation med kropp-sinne-maskineriet. Ta ett steg tillbaka och gå djupare in i dig själv, till den som är medveten om tankar.

Citat:

Jaget försvinner om du mediterar på det. När det försvinner så blir du både ingenting och allting, eller "universellt medvetande". Man kan säga att man då har realiserat Brahman/nått kenshō - nästa steg är Parabrahman/Nirvana!
Citera
2015-10-14, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Du har legat och känt dina ben? Att du inte kan föreställa dig något annat än tankar grundar sig i din starka identifikation med kropp-sinne-maskineriet. Ta ett steg tillbaka och gå djupare in i dig själv, till den som är medveten om tankar.

Jaget försvinner om du mediterar på det. När det försvinner så blir du både ingenting och allting, eller "universellt medvetande". Man kan säga att man då har realiserat Brahman/nått kenshō - nästa steg är Parabrahman/Nirvana!

Nej det blir du inte du får en tanke att du gör det
Citera
2015-10-14, 18:06
Medlem
Citat:
Nej det blir du inte du får en tanke att du gör det

Hur definierar du tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto