2015-09-30, 20:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns väl alltid någon som kommer kommer att vägra uppdateringen av "juridiskt intresse", principiella orsaker, praktiska skäl eller andra orsaker.

Skall bli intressant att se vad som händer med dessa. Om lagstiftningen tvingar dem är ju frågan enkel. Men om VW vill göra det ändå så tror jag de använder morot och inte piska.

Alla tycker inte som jag. Men jag tycker det är intressant hur avslöjandet gjorts. Jag har inte hunnit läsa ICCT-rapporten. Men tydligen avslöjas inte alla märken och modeller som felar. Dessutom gavs en version här i tråden där de märken som testades i USA nästan valdes av en slump. "Man valde de märken biluthyraren hade inne."

Jag har ingen mer information i detta fall. Men när det handlar om miljardebelopp brukar inte beslut fattas av en slump.

Vad jag har läst på wikipedia(om man kan kalla det säker källa eller ej) - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volk...ons_violations

Så verkade de valt ut 3 modeller enligt testen nedan, passat, jetta och bmw x5. Varför dessa bilar valdes är jag inte säker på. Har inte hittat några andra bilar från det testet och konspiratorisk som man är så känns det märkligt med valet av 3 europeiska dieselbilar som troligtvis säljer mkt i USA.

A well-regarded group of scientists at West Virginia University submitted a proposal to ICCT and John German awarded them a US$50,000 study[14][32] to conduct tests on three diesel cars:[13] a VW Passat, a VW Jetta, and a BMW X5.[31] ICCT also purchased data from Emissions Analytics, a UK-based emissions consultancy, and from stakeholders in the Real Driving Emissions-Light Duty Vehicle working group in charge of amending Euro 6 regulations.[14]
Citera
2015-09-30, 21:44
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så verkade de valt ut 3 modeller enligt testen nedan, passat, jetta och bmw x5. Varför dessa bilar valdes är jag inte säker på. Har inte hittat några andra bilar från det testet och konspiratorisk som man är så känns det märkligt med valet av 3 europeiska dieselbilar som troligtvis säljer mkt i USA.

Då har du inte läst DN-artikeln jag länkade tidigare. Du får alla svar där. Inget konstigt. Ingen lömsk baktanke.
Citera
2015-09-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad jag har läst på wikipedia(om man kan kalla det säker källa eller ej) - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volk...ons_violations

A well-regarded group of scientists at West Virginia University submitted a proposal to ICCT and John German awarded them a US$50,000 study[14][32] to conduct tests on three diesel cars:[13] a VW Passat, a VW Jetta, and a BMW X5.[31] ICCT also purchased data from Emissions Analytics, a UK-based emissions consultancy, and from stakeholders in the Real Driving Emissions-Light Duty Vehicle working group in charge of amending Euro 6 regulations.[14]

Hyrbilsfirman de åkte till hade väldigt få dieselbilar, så de fick ta det som fanns helt enkelt.
Citera
2015-09-30, 22:41
Hur mkt minskad effekt sam ökad förbrukning snackar vi?

Min passat 2.0 tdi 2013 har som det är nu 170 hästar och dricker 0.52l milen i snitt. Efter "uppdateringen"?
Citera
2015-09-30, 22:56
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Enligt en professor i motorförbränningsteknik kommer bilarna dra mer soppa efter "uppdateringen".

"Ytterligare en följdeffekt blir förmodligen mer koldioxidutsläpp" ... Citat "förmodligen"...När skal journalister och politiker förstå att det är ett linjärt samband mellan bränsleförbrukning och co2-utsläpp? co2 kan inte rensas, 1 liter diesel frigör lika mkt co2 om det förbränns i en motor eller om de bränns på en majbrasa...

http://www.svd.se/dyrare-branslenota...n-i-volkswagen

och en motorjournalist i AB tror ja det var uppmanar folk att göra uppdateringen....

Har VW redan kört igång med nästa fusk...o köpa journalister.. e völ ingen som vill göra uppdateringen....det förbättrar inte bilen. hjälper bara Vw på pappret.

Dom skulle istället uppmanas att häva köpet som o lämna tillbaka bilen o få pengarna tillbaka som det stod i annan media.

var väl ARN som redan sagt att det var görbart. o VW sa att det fick dom göra så blev det ett ärende var. Dom har sålt en bil på felaktiga grunder.
Citera
2015-09-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Hur mkt minskad effekt sam ökad förbrukning snackar vi?

Min passat 2.0 tdi 2013 har som det är nu 170 hästar och dricker 0.52l milen i snitt. Efter "uppdateringen"?

Det är ingen som vet det ännu.

Men experterna har ju sagt att för att minska kväveoxidutsläppen så måste de öka bränsleförbrukningen, och ökar de bränsleförbrukningen så ökar koldioxidutsläppen. De går alltså hand i hand.

Jag har svårt och se vad de kan göra endast med mjukvara. Jag har själv en audi a4 2010 2.0 tdi och är högst sannolikt påverkad själv av bluffen, är väldigt nyfiken på hur de kommer lösa det här.
Citera
2015-09-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
och en motorjournalist i AB tror ja det var uppmanar folk att göra uppdateringen....

Har VW redan kört igång med nästa fusk...o köpa journalister.. e völ ingen som vill göra uppdateringen....det förbättrar inte bilen. hjälper bara Vw på pappret.

Dom skulle istället uppmanas att häva köpet som o lämna tillbaka bilen o få pengarna tillbaka som det stod i annan media.

var väl ARN som redan sagt att det var görbart. o VW sa att det fick dom göra så blev det ett ärende var. Dom har sålt en bil på felaktiga grunder.

Så det finns alltså möjlighet att lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka? Hur sannolikt är det att man lyckas med detta egentligen?
Citera
2015-10-01, 01:37
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hunnit läsa ICCT-rapporten. Men om jag förstått rätt så berättar man i många fall inte vilka bilmärken som testats? Stämmer det?

Om det stämmer så tycker jag det verkar underligt. En vanlig miljöorganisation som arbetar för renare luft skulle väl gå ut helt öppet med alla sina data. Hur många bilmodeller har man data för och hur många redovisar man från vilket bilmärke de kommer?

(Ok jag borde läsa själv. Men jag har bara inte hunnit.)
Citera
2015-10-01, 06:08
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte hunnit läsa ICCT-rapporten. Men om jag förstått rätt så berättar man i många fall inte vilka bilmärken som testats? Stämmer det?

Om det stämmer så tycker jag det verkar underligt. En vanlig miljöorganisation som arbetar för renare luft skulle väl gå ut helt öppet med alla sina data. Hur många bilmodeller har man data för och hur många redovisar man från vilket bilmärke de kommer?

(Ok jag borde läsa själv. Men jag har bara inte hunnit.)

Det kommer, de har väl någon poäng (ideologisk eller ekonomisk) med att vänta med att droppa vilka bilar det gäller. Nu blir hypen större kring rapporten också.
Citera
2015-10-01, 06:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det kommer, de har väl någon poäng (ideologisk eller ekonomisk) med att vänta med att droppa vilka bilar det gäller. Nu blir hypen större kring rapporten också.
Jag undrar om de verklogen vill skapa hype. De håller ju en låg profil. Min gissning är att de skulle kunna vilja komma åt just VW eller tysk bilindustri. Jag har dock inga bevis för detta. Kanske kan det även finnas andra orsaker?

Just NGOer skall man alltid syna närmare. De har ofta en gömd agenda.

Det ger inte ett seriöst intryck att en forskare inte presenterar alla data.
Citera
2015-10-01, 08:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Så det finns alltså möjlighet att lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka? Hur sannolikt är det att man lyckas med detta egentligen?

Jag tror att det kommer att vara väldigt osannolikt att VW går med på en sådan sak.
Då får nog bilägaren ta vägen via tingsrätten och då gäller det att vinna där också vilket minskar sannolikheten ytterligare.
VW kommer förmodligen inte att betala tillbaka några pengar av egen fri vilja.

Man kommer så klart att göra uppdateringarna utan kostnad för kunderna men jag gissar att vi kunder kommer att behöva böna och be för att få en fri lånebil under tiden bilen är på verkstad.

VAGs bilverkstäder har aldrig varit smidiga när det gäller kundrelationer.
Citera
2015-10-01, 10:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag tror att det kommer att vara väldigt osannolikt att VW går med på en sådan sak.
Då får nog bilägaren ta vägen via tingsrätten och då gäller det att vinna där också vilket minskar sannolikheten ytterligare.
VW kommer förmodligen inte att betala tillbaka några pengar av egen fri vilja.

Man kommer så klart att göra uppdateringarna utan kostnad för kunderna men jag gissar att vi kunder kommer att behöva böna och be för att få en fri lånebil under tiden bilen är på verkstad.

VAGs bilverkstäder har aldrig varit smidiga när det gäller kundrelationer.

Jag tror inte det går till några rättegångar.

Grupptalan skulle det kunna bli. M skulle ju kunna driva en sådan, kanske.

Men det väljer nog inte VW tror jag. Om de så bara skulle sno tillbaka 5 hk och en halv deciliter soppa milen så tror jag de kommer att kompensera kunderna ganska väl. Ryktet är viktigt för ett bilföretag.

Men man vet aldrig.
Senast redigerad av wwr 2015-10-01 kl. 10:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in