2015-09-22, 14:49
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Hej!

Vet att det finns ngra riktigt vassa medlemmar hr.
r lite nyfiken p vad ni tror Volkswagen har gjort?
1. Krt med helt annan kalibrering under certifieringen?
Riktigt riktigt illa isf.
2. Mjukvara som identifierar certifieriengscykel.
Detta alternativ borde innebra att bosch/siemens/annan leverantr av styrsystem har haft ett finger med i spelet ocks.

Lite vriga funderingar:
r detta verkligen en nyhet egentligen?
r det dessutom verkligen fusk?
Samma mjukvara och kalibrering som anvnds vid cert sljs ju ocks med bilen.

r det ens mjighet att fixa till i efterhand? Effekt, frbrukning och emissioner r ju nstan alltid en trade-off mot varandra. Hur ska dom kunna klara kraven utan att justera effektsifffor eller frbrukningssiffror.
Citera
2015-09-22, 15:08
Medlem
Carbuncles avatar
Jag har haft krkort och bilar i 30 r nu, men har absolut ingen aning om vad som avhandlas i trdstarten. Jag vill absolut inte vara nedltande p ngot stt, men kan bara konstatera att utvecklingen p bilomrdet sprungit ifrn mig och att det finns mycket som dljer sig under motorhuven.

Det ska bli spnnande att se vad du fr fr svar. Jag r sker p att "cycle beating" r ett intressant omrde inom bilvetenskapen, ven om det uppenbart r alltfr invecklat fr mig.
Citera
2015-09-22, 15:13
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Skulle tro de krt med extremt mkt egr vilket snker utslppen av kvveoxid (som jag uppfattat det att saken gller) men istllet sotar igen efter ett tag och dessutom snker effektuttaget avsevrt, svrt att tro de r ensamma om det, de r nog bara frst i raden och fr springa frst i gatloppet

Edit: underleverantrerna tror jag gr fria, de levererar mest bara hrdvara och eventuellt en grundmapp i de fall vi talar sttrdon och styrsystem, som sedan modifieras av tillverkaren
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2015-09-22 kl. 15:19.
Citera
2015-09-22, 15:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag har haft krkort och bilar i 30 r nu, men har absolut ingen aning om vad som avhandlas i trdstarten. Jag vill absolut inte vara nedltande p ngot stt, men kan bara konstatera att utvecklingen p bilomrdet sprungit ifrn mig och att det finns mycket som dljer sig under motorhuven.

Det ska bli spnnande att se vad du fr fr svar. Jag r sker p att "cycle beating" r ett intressant omrde inom bilvetenskapen, ven om det uppenbart r alltfr invecklat fr mig.

Om man lst nyheter de senaste dagarna s vet man att VW erknt att de fuskat med programvaran p sina bilar s att den ger felaktiga frbruknings- och utslppsvrden i certifieringstester av de sakerna.

Cycle beating r ju ingen nyhet, men dremot som det verkar i det hr fallet, att lta motorn g med en annan map vid certifiering r vl det.

Svitt jag vet s utvecklar biltillverkarna sina programvaror sjlva s att Bosch och Siemens skulle vara inblandade r vl lngt ifrn skert.
Citera
2015-09-22, 15:59
Medlem
lobstoks avatar
Vem golade?

De som ligger bakom det kommer iaf bli befodrade
Citera
2015-09-22, 16:15
Medlem
Alla bilar mste klara ett test. Bilen identifierar att den blir testad d bara drivhjulen snurrar. Under testfrhllanden mappar bilen utslppsvnligt men effektsnlt (och kanske andra, vanligtvis, negativa egenskaper)
Ganska s smart!
Senast redigerad av Neida 2015-09-22 kl. 16:19.
Citera
2015-09-22, 16:51
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om man lst nyheter de senaste dagarna s vet man att VW erknt att de fuskat med programvaran p sina bilar s att den ger felaktiga frbruknings- och utslppsvrden i certifieringstester av de sakerna.

Cycle beating r ju ingen nyhet, men dremot som det verkar i det hr fallet, att lta motorn g med en annan map vid certifiering r vl det.

Svitt jag vet s utvecklar biltillverkarna sina programvaror sjlva s att Bosch och Siemens skulle vara inblandade r vl lngt ifrn skert.

Vldigt f tillvekare utvecklar styrsystemen sjlva. Funktionaliteten str leveratren fr ofta i samarbete med tillverkaren. Kalibrering grs oftast av tillverkaren.
Citera
2015-09-22, 16:57
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Skulle tro de krt med extremt mkt egr vilket snker utslppen av kvveoxid (som jag uppfattat det att saken gller) men istllet sotar igen efter ett tag och dessutom snker effektuttaget avsevrt, svrt att tro de r ensamma om det, de r nog bara frst i raden och fr springa frst i gatloppet

Edit: underleverantrerna tror jag gr fria, de levererar mest bara hrdvara och eventuellt en grundmapp i de fall vi talar sttrdon och styrsystem, som sedan modifieras av tillverkaren

Hur de gjort det r vl ganska enkelt p en dieselmotor.
Rcker med att senarelgga frbrnningen fr att f ner NOx:en

Detta gr dock att du tappar verkningsgrad direkt (frbrukning om du ska bibehlla effekten).

Skilj p data och funktioner.
Data fixar tillverkaren, dvs mappar och tabeller.
Funktioner, tex fr att identifiera en certifieringscykel
mste finnas i mjukvara. Den utvecklingen sker mig veterligen av de som tillhandahller styrsystemen. Typ Borsch, Siemens, Denso, osv.

Frgan r om biltillverkarna beordar fram dessa funktioner eller om de haft mjlighet att sjlv tillfra funktionalitet i systemen.
Jag tror tyvrr att de som slt styrsystemen till dessa bilar vetat om detta sen lnge.
Citera
2015-09-22, 17:08
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur de gjort det r vl ganska enkelt p en dieselmotor.
Rcker med att senarelgga frbrnningen fr att f ner NOx:en

Detta gr dock att du tappar verkningsgrad direkt (frbrukning om du ska bibehlla effekten).

Skilj p data och funktioner.
Data fixar tillverkaren, dvs mappar och tabeller.
Funktioner, tex fr att identifiera en certifieringscykel
mste finnas i mjukvara. Den utvecklingen sker mig veterligen av de som tillhandahller styrsystemen. Typ Borsch, Siemens, Denso, osv.

Frgan r om biltillverkarna beordar fram dessa funktioner eller om de haft mjlighet att sjlv tillfra funktionalitet i systemen.
Jag tror tyvrr att de som slt styrsystemen till dessa bilar vetat om detta sen lnge.
Det kan nog stmma men oavsett r det ju inget brottsligt i att leverera identifieringsfunktionen, vw kan ju hvdat de skulle anvnda det fr att trigga dataloggning tex. Sen vilken vg de valt fr ayt snka frbrnningstemperaturen lr vi nog inte f veta ven om de lovat full insyn
Citera
2015-09-22, 17:23
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Det kan nog stmma men oavsett r det ju inget brottsligt i att leverera identifieringsfunktionen, vw kan ju hvdat de skulle anvnda det fr att trigga dataloggning tex. Sen vilken vg de valt fr ayt snka frbrnningstemperaturen lr vi nog inte f veta ven om de lovat full insyn

Brottsligt r det nog inte, moraliskt tveksamt dremot.

Kan inte se ngot uppenbart syfte med en funktion som
identifierar speciella krcykler (ur krbarhetssyfte eller liknande). Den mste dessutom vara ganska exakt fr att inte triggas i ondan.
Citera
2015-09-22, 17:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Alla bilar mste klara ett test. Bilen identifierar att den blir testad d bara drivhjulen snurrar. Under testfrhllanden mappar bilen utslppsvnligt men effektsnlt (och kanske andra, vanligtvis, negativa egenskaper)
Ganska s smart!

Testerna utfrs p vg fr att luftmotstnd etc skall pverka resultatet. Men testerna krs med generatorn urkopplad s det r ganska enkelt att detektera om motorn skall g i lgutslpps limp mode. Det gr allts inte att f dessa lga utslppsvrden vid normal krning s lnge som generatorn funkar.
Citera
2015-09-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Ganska s smart!

Jag har redan frklarat hur det gtt till.... I en laboratoriumtest s snurrar bara drivhjulen
...

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Brottsligt r det nog inte, moraliskt tveksamt dremot.

Kan inte se ngot uppenbart syfte med en funktion som
identifierar speciella krcykler (ur krbarhetssyfte eller liknande). Den mste dessutom vara ganska exakt fr att inte triggas i ondan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in