Citat:
Det knns konstigt att argumentera mot dig, eftersom du verkar vara professionell p omrdet. Tack fr att du nd svarar p mina frgor.
Nr jag ser videon tycker jag, som amatr, att de alldeles uppenbart har satt bilen i test-mod genom att koppla ur varvtalsgivarna bak.
Jag frstr inte varfr det inte skulle fungera? Varfr r inte videon representativ?
Jag vill minnas de fick I stort samma acceleration men 6-8% hgre brnslefrbrukning.
Nr jag ser videon tycker jag, som amatr, att de alldeles uppenbart har satt bilen i test-mod genom att koppla ur varvtalsgivarna bak.
Jag frstr inte varfr det inte skulle fungera? Varfr r inte videon representativ?
Jag vill minnas de fick I stort samma acceleration men 6-8% hgre brnslefrbrukning.
Citat:
sidostter man funktionen i en del av ntverket kan man inte utfra ett fulldigt test i en annan del. De skulle f ungefr samma resultat om de lt de bakre hjulvarvtalsgivarna vara inkopplade och istllet kopplade ur de frmre, p grund av att samma prestandabegrnsande felminnen registreras i motorstyrningen. Vid normal krning mrks det inte av speciellt mkt men vid test av ytterligheter kan man beskriva det som att mjukvarans 'safe zone' har utkats, tex kan kamomstllningen inaktiveras, 'snllare' insprutningstider anvndas osv. Kan inte redogra fr alla kriterier d jag inte knner till exakt vad som grs.
Citat:
Bilens passiva skerhetssystem ssom airbag, blten osv har ingen interaktion utver diagnostik via bus, dremot har mkt riktigt de aktiva skerhetssystemen ssom abs/esp etc grnssnitt ver bus. S ni har rtt bda tv.
I en utfrgning i Storbrittanien stlldes frgan till chefen fr VW UK om bilens skerhetssystem pverkas. Han svarade att det inte finns ngon koppling mellan motorstyrning och skerhetssystem. Men nu vill jag minnas att bilens ESP bl a stryper motorkraften fr att terf kontrollen ver fordonet. Det kan vara ett gammalt system fr de utvecklas vl hela tiden, men ngon som r mer insatt n jag kanske kan svara p hur det fungerar i de berrda fordonen.