2015-10-13, 17:47
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det knns konstigt att argumentera mot dig, eftersom du verkar vara professionell p omrdet. Tack fr att du nd svarar p mina frgor.

Nr jag ser videon tycker jag, som amatr, att de alldeles uppenbart har satt bilen i test-mod genom att koppla ur varvtalsgivarna bak.

Jag frstr inte varfr det inte skulle fungera? Varfr r inte videon representativ?

Jag vill minnas de fick I stort samma acceleration men 6-8% hgre brnslefrbrukning.

Citat:
Ursprungligen postat av Airepx
Nej en film p Youtube bevisar frsts ingenting, men siffrorna dom fr fram p prestanda och brnslefrbrukning lter nd ganska rimliga.
sidostter man funktionen i en del av ntverket kan man inte utfra ett fulldigt test i en annan del.

De skulle f ungefr samma resultat om de lt de bakre hjulvarvtalsgivarna vara inkopplade och istllet kopplade ur de frmre, p grund av att samma prestandabegrnsande felminnen registreras i motorstyrningen. Vid normal krning mrks det inte av speciellt mkt men vid test av ytterligheter kan man beskriva det som att mjukvarans 'safe zone' har utkats, tex kan kamomstllningen inaktiveras, 'snllare' insprutningstider anvndas osv. Kan inte redogra fr alla kriterier d jag inte knner till exakt vad som grs.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
I en utfrgning i Storbrittanien stlldes frgan till chefen fr VW UK om bilens skerhetssystem pverkas. Han svarade att det inte finns ngon koppling mellan motorstyrning och skerhetssystem. Men nu vill jag minnas att bilens ESP bl a stryper motorkraften fr att terf kontrollen ver fordonet. Det kan vara ett gammalt system fr de utvecklas vl hela tiden, men ngon som r mer insatt n jag kanske kan svara p hur det fungerar i de berrda fordonen.
Bilens passiva skerhetssystem ssom airbag, blten osv har ingen interaktion utver diagnostik via bus, dremot har mkt riktigt de aktiva skerhetssystemen ssom abs/esp etc grnssnitt ver bus. S ni har rtt bda tv.
Citera
2015-10-14, 11:48
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Nej, att kommunicera och varna r inte olagligt. Snarare tvrtom fr att, om uppgifterna stmmer, Bosch har varnat VW. Sen kan man ju stlla frgan om Siemens och andra har liknande inbyggda mjligheter till fusk.

OK, nej Bosch gr sig vl inte skyldiga till bedrgeri men man kan ju undra varfr det verhuvudtaget fanns ett fuskprogram. Jag tvivlar p att Bosch skulle leverera boxar med aktiverat fusk till ngon biltillverkare, att programmet finns r illa nog.
Citera
2015-10-14, 13:50
Medlem
wwrs avatar
Mycket intressant att se fortsttningen.

Dr.Jan.Itor ifrgastter ju de tv videorna. Men p mig som amatr har de gjort ett visst intryck.

Om det nu skulle rka stmma lite grovt att ommappning ger 6-8% kad brnslefrbrukning, frlust av 15 hk vid 3000 varv men vsentligen bibehllen kraft vid hgsta varvtal, vad kan d hnda?

I princip borde vl en VW-gare vara njd om han fr en rejl trave "bensin-checkar" (travens hjd beroende p bilens kvarvarande lngsta tnkbara livslngd) samt dessutom lite "bonus" som goodwill.

Bilen blir ju d laglig om den allts mappas enligt "testmappen".

Fast vad blir resultatet fr miljn?

VW-garna kommer att brumma runt som rallyfantomer p lga vxlar och NOx:a alla i nrheten till lungkliniken.

Det var en kraftig verdrift men avgaserna begrnsas inte med den metoden, trots att den r laglig.

VW kanske mste kpa tillbaka bilarna i alla fall?

Kanske Pandoras ask har ppnats? Datoriseringen av styrsystemen har kanske gjort att motortestningen mste ndras i framtiden s att alla varvtal kommer med bttre i testningen?
Citera
2015-10-14, 15:00
Medlem
Citat:
Mycket intressant att se fortsttningen.

Dr.Jan.Itor ifrgastter ju de tv videorna. Men p mig som amatr har de gjort ett visst intryck.

Om det nu skulle rka stmma lite grovt att ommappning ger 6-8% kad brnslefrbrukning, frlust av 15 hk vid 3000 varv men vsentligen bibehllen kraft vid hgsta varvtal, vad kan d hnda?

I princip borde vl en VW-gare vara njd om han fr en rejl trave "bensin-checkar" (travens hjd beroende p bilens kvarvarande lngsta tnkbara livslngd) samt dessutom lite "bonus" som goodwill.

Bilen blir ju d laglig om den allts mappas enligt "testmappen".

Fast vad blir resultatet fr miljn?

VW-garna kommer att brumma runt som rallyfantomer p lga vxlar och NOx:a alla i nrheten till lungkliniken.

Det var en kraftig verdrift men avgaserna begrnsas inte med den metoden, trots att den r laglig.

VW kanske mste kpa tillbaka bilarna i alla fall?

Kanske Pandoras ask har ppnats? Datoriseringen av styrsystemen har kanske gjort att motortestningen mste ndras i framtiden s att alla varvtal kommer med bttre i testningen?

r en manipulerad vw vrre n en "vanlig" bil som inte r manipulerad?
Citera
2015-10-14, 15:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Datoriseringen av styrsystemen har kanske gjort att motortestningen mste ndras i framtiden s att alla varvtal kommer med bttre i testningen?
Rcker att mta avgaserna under normal krning fr att detektera betydande avvikelser men med dagens teknik torde det vara mjligt att dels datorstyra gaspdraget dels matcha gaspdrag med avgasvrden.
Citera
2015-10-14, 15:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
r en manipulerad vw vrre n en "vanlig" bil som inte r manipulerad?
Jag spetsar ju till det, det medges.
Om vi nu antar att videorna ligger i nrheten av sanningen s mste ju en "lagligt ommappad" bil kras p hgre varv, eftersom den r svagare vid normalvarv.

Vad jag som amatr kan frst s kan detta gra att den slpper ut mer avgaser. Man mter ju tydligen inte avgaserna vid hgt varv.

Huruvida det skert blir mer n vad bilen i nuvarande skick slpper ut, det kan jag inte sga. Jag vet inte heller hur mycket det blir vid "blandad krning" jmfrt med nuvarande mappen.

Jag bara vcker frgan. Vad jag kan frst s r det inte "garanterat" att bilen slpper ut mindre avgaser vid en ommappning.

Den passerar ju testningen med den lagliga mappen. Men jag tror inte att de "40 gnger frhjda vrdena" vid blandad krning helt normaliseras.
Senast redigerad av wwr 2015-10-14 kl. 15:28.
Citera
2015-10-14, 15:23
Medlem
wwrs avatar
Hur gr man nr man mter NOx vid typbesiktning frresten? Mter man bara halten eller hela fldet?

Min enda erfarenhet r nr bilprovningen mtte CO p gamla prlan. (Varmkrd, frgasaren skruvad i botten och rejlt med K-sprit i tanken ) Det var ju bara halten vid tomgng som mttes. <3.5 (% r det vl) vill jag minnas var riktvrde.
Senast redigerad av wwr 2015-10-14 kl. 15:27.
Citera
2015-10-14, 16:37
Medlem
Nu har VW erknt att det finns fusk i nya bilar av 2016 rs modell.

http://hosted.ap.org/dynamic/stories...10-14-10-34-01

Citat:
The company's most senior U.S.-based executive announced in congressional testimony last week that the German automaker had withdrawn applications seeking certification of its 2016 diesels because of on-board software that hadn't been disclosed to regulators
Senast redigerad av Bassiehof 2015-10-14 kl. 16:42.
Citera
2015-10-14, 18:25
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Nu har VW erknt att det finns fusk i nya bilar av 2016 rs modell.

http://hosted.ap.org/dynamic/stories...10-14-10-34-01

Helvete, gller frseningen Europa ocks tro? Jag har inte tid med ngon frsening p min bil.
Citera
2015-10-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Helvete, gller frseningen Europa ocks tro? Jag har inte tid med ngon frsening p min bil.
Jag tror inte VW vgar slja en enda ny bil innan de ftt mjukvaran godknd. Annars skulle de inte terkalla bilar vrlden ver.
Citera
2015-10-15, 09:28
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Jag tror inte VW vgar slja en enda ny bil innan de ftt mjukvaran godknd. Annars skulle de inte terkalla bilar vrlden ver.

De har ju hela tiden hvdat att Euro6 motorn r ok och inga problem. Det rullar ju nya modeller av Passat verallt och de finns ju att kpa i handeln. Jag har dock hela tiden bara gtt och vntat p att ngot ska komma fram innan min hinner levereras. Byggstart v43 s det skulle vara sjlva fan om det spricker p ngra dagar.......
Citera
2015-10-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
De har ju hela tiden hvdat att Euro6 motorn r ok och inga problem. Det rullar ju nya modeller av Passat verallt och de finns ju att kpa i handeln. Jag har dock hela tiden bara gtt och vntat p att ngot ska komma fram innan min hinner levereras. Byggstart v43 s det skulle vara sjlva fan om det spricker p ngra dagar.......
Men det r inte skert att det r Euro 6 dieslar i alla Passat. Jag menar att VW sjlva borde fatta att de inte kan leverera bilar innan de r "fuskfria", ven om de r typgodknda i EU, om de sannolikt tvingas terkalla de. Myndigheter i EU borde gra som i USA och krva ett sljsstopp innan allt r ordentligt utrett och tgrdat. Nu har ju tyska bilprovningsmyndigheten beordrat ett terkallande av alla berrda VW-dieslar. http://www.di.se/artiklar/2015/10/15...as-i-tyskland/ Jag har en knsla av att VW har frbrukat myndighetens frtroende och att de inte lngre litar p att VW-ledningen reder ut detta frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in