2015-09-30, 05:15
Medlem
wwrs avatar
Det finns vl alltid ngon som kommer kommer att vgra uppdateringen av "juridiskt intresse", principiella orsaker, praktiska skl eller andra orsaker.

Skall bli intressant att se vad som hnder med dessa. Om lagstiftningen tvingar dem r ju frgan enkel. Men om VW vill gra det nd s tror jag de anvnder morot och inte piska.

Alla tycker inte som jag. Men jag tycker det r intressant hur avsljandet gjorts. Jag har inte hunnit lsa ICCT-rapporten. Men tydligen avsljas inte alla mrken och modeller som felar. Dessutom gavs en version hr i trden dr de mrken som testades i USA nstan valdes av en slump. "Man valde de mrken biluthyraren hade inne."

Jag har ingen mer information i detta fall. Men nr det handlar om miljardebelopp brukar inte beslut fattas av en slump.
Citera
2015-09-30, 08:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Det kommer vara en tvingande terkallelse och du kommer bli terroriserad s lnge du inte infinner dig med bilen.

Bullbajs!

Jag kan vara mycket duktig p att terrorisera jag ocks... om det nu skulle vara p det viset.
Citera
2015-09-30, 09:52
Bannlyst
hur lser dom det nu d? Dom har ffuskat med tekniken liksom. Ta fram helt nytt bara sdr?
Citera
2015-09-30, 10:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Barclays123
hur lser dom det nu d? Dom har ffuskat med tekniken liksom. Ta fram helt nytt bara sdr?
Antagligen tar de bara bort den felaktiga programkoden ur systemet, eventuellt trixar de till det med insprutningstider fr att f en map som r bttre miljmssigt.
Citera
2015-09-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Antagligen tar de bara bort den felaktiga programkoden ur systemet, eventuellt trixar de till det med insprutningstider fr att f en map som r bttre miljmssigt.

Med samma prestanda och frbrukning som innan?
I s fall var ju fusket helt meningslst frn frsta brjan. Sjlvklart blir det inte s enkelt. kan adblue eftermonteras?

vad har de gjort med motorerna som gr att de nu uppfyller euro 6 men inte uppfyllde euro 4 (utan fusk) fr ngra r sedan ?
Senast redigerad av Neida 2015-09-30 kl. 10:52.
Citera
2015-09-30, 10:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Med samma prestanda och frbrukning som innan?
I s fall var ju fusket helt meningslst frn frsta brjan. Sjlvklart blir det inte s enkelt. kan adblue eftermonteras?

vad har de gjort med motorerna som gr att de nu uppfyller euro 6 men inte uppfyllde euro 4 (utan fusk) fr ngra r sedan ?
Om de ndrar i map:en blir det frsts inte med samma prestanda om de ska bli mer miljvnliga. S jo, det r nog s enkelt. Om de mste f dem mer miljvnliga ndrar de, annars tar de skerligen bara bort fuskprogrammet.

Vad som hnder med nya bilar r ju en annan frga, jag misstnker att de kommer snka effekten p bilarna fr att bibehlla frbrukningen men klara utslppen. Ivf. kortsiktigt.
Citera
2015-09-30, 11:52
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Om de ndrar i map:en blir det frsts inte med samma prestanda om de ska bli mer miljvnliga. S jo, det r nog s enkelt. Om de mste f dem mer miljvnliga ndrar de, annars tar de skerligen bara bort fuskprogrammet.

Vad som hnder med nya bilar r ju en annan frga, jag misstnker att de kommer snka effekten p bilarna fr att bibehlla frbrukningen men klara utslppen. Ivf. kortsiktigt.
Snarare kommer de ka effektiviteten p scr-systemet med hgre additivfrbrukning som fljd eftersom det r en mkt effektivare metod, problemet r snarare hur de tnker lsa effektivitetsproblemet p ldre bilar med noxflla. De hller ju p att rulla ut en terkallning nu men nnu s lnge vet man inte vad den kommer innebra
Citera
2015-09-30, 11:53
Medlem
cem77s avatar
Citat:

Skulle du som gare acceptera det? Kpt och betalat fr en bil med 150 hstar och lg frbrukning och helt pktsligt fr du en annan produkt?
Br uppfylla alla villkor fr att reklamera produkten.
Citera
2015-09-30, 12:09
Medlem
wastedandlazys avatar
Hur blir det, slutar garantin glla om man inte lmnar bilen p uppdatering?

Sn jvla goja om att vw kan konka, det hr r bortglmt om 2-3 mnader
Citera
2015-09-30, 12:11
Medlem
wwrs avatar
Det enda besked svenska VW har givit r att det rr sig om ung. 225.000 bilar i Sverige. Vad man skall gra frefaller man inte veta. Han verkar bara slingra sig, svenska VD. Motar journalisterna med information av typen "vid verkstadsbesket fr man ta bussen hem"
Citera
2015-09-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Skulle du som gare acceptera det? Kpt och betalat fr en bil med 150 hstar och lg frbrukning och helt pktsligt fr du en annan produkt?
Br uppfylla alla villkor fr att reklamera produkten.

Enligt en professor i motorfrbrnningsteknik kommer bilarna dra mer soppa efter "uppdateringen".

"Ytterligare en fljdeffekt blir frmodligen mer koldioxidutslpp" ... Citat "frmodligen"...Nr skal journalister och politiker frst att det r ett linjrt samband mellan brnslefrbrukning och co2-utslpp? co2 kan inte rensas, 1 liter diesel frigr lika mkt co2 om det frbrnns i en motor eller om de brnns p en majbrasa...

http://www.svd.se/dyrare-branslenota...n-i-volkswagen
Senast redigerad av Neida 2015-09-30 kl. 12:35.
Citera
2015-09-30, 19:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Om ngon undrar ver frdelningen ver de 11 miljoner (10.8 om man vill vara exakt) bilarna s r det allts:

VW-personbilar: 5 miljoner
VW-yrkesfordon (ltta lastbilar, skpbilar, etc): 1.8 miljoner
Audi: 2.1 miljoner
Skoda: 1.2 miljoner
Seat: 700.000

Citat:
Ursprungligen postat av Airepx
Skulle du kunna lnka till det tyska testet dr Volvo var smutsigast? jag lyckades inte hitta det.

Du kan ju alltid skriva till artikelfrfattaren och frga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in