Citat:
Ursprungligen postat av
JesuHjul
Ända från årskurs 1 till nian tvingades jag gå med ett tvättäkta CP-barn, han var seriöst okontrolerbar.
Den lilla berättelsen som jag tänker dela med mig av nu är bara ett av många anfall jag fick uppleva under dessa år.
Det var i femman och jag och två utav mina vänner (OSNUTENUNGE var en av dom) var ute i en skog som gränsade till skolgården. Så mogna som vi var så lekte vi "Sagan Om Ringen" när unghelvetet kommer fram till oss och frågar om han fick leka med oss. Och som de varmhjärtade själarna vi var lät vi honom leka med oss. Det var riktigt frustrerande att leka med den ungen. För det första så kunde han inte leka "Sagan Om Ringen" för fem öre! Dessutom så var han aggresiv och hårdhänt, han verkligen SLOGS med pinnarna som skulle repressentera svärd och det gick inte att ha med honom. Till slut så blev det lunchdags och vi försökte skaka av oss ungen på vägen ner till matsalen men han lyckades hänga efter. Väl inne i matsalen kommenterade vi att han kryddade sin hårdbrödmacka med en kopiös mängd örtsalt. Detta var tillräckligt för att han skulle bli rejält irreterad och man såg hur raseriet växte inom honom, men han höll det inom sig för tillfället.
Efter lunchen så fortsatte vi vår lek, med Aset hängandes efter oss. Vi hade gömt hans pinnar som han använde som svärd i hopp om att han skulle leta efter dom och därmed låta oss leka i lungn och ro resten av rasten. När han upptäcker att dom är borta, blir han rasande för att "någon stulit hans favoritpinnar". Han låter raseriutbrottet gå ut över oss. Han kastar sten, sparkar, slår och skriker mot oss. Vi försöker lungna ner honom men han blir bara argare. Han tar upp en planka med 3-4 rostiga spikar utstickandes från toppen. Med all sin kraft svingar han spikklubban mot mitt lår och jag lyckas i sista sekund hoppa undan, spikklubban missar mig med endast någon centimeter. Han laddar för ett nytt slag men en av mina kompisar lyckas gripa tag i plankan och avväpna honom. Han slår och sparkar febrilt i luften i hopp om att fräffa någon men vi håller säkert avstånd. I det ögonblicket kommer det upp en lärare till skogen, hon lyckas hålla fast aset och drar ner honom till skolan.
vi kallas in till samtal med ungjäveln för att försöka reda ut bråket och att alla ska få berätta ur sin synvinkel och så. Jag och mina vänner förklarar hur det gått till och som tur var, så var läraren på vår sida. När vi berättat klart så sitter läraren tyst och stirrar ilsket på ungen som sitter brevid henne. Ungen som sitter med händerna i fickorna på sina mjukismyxor och pillar på sin pung, sitter tyst och glor ner på golvet. Läraren är förbannad och säger så här till ungen; " Jag kan se tidningsrubrikerna framför mig! "ELEV SLOG IHJÄL SINA KLASSKAMRATER MED SPIKKLUBBA" Vad tänkte du med?!"
Då kommer inavlet med detta till sitt försvar "Det var ingen spikklubba... det var en planka med spikar i..."
Jag vet inte vad som hände efter det men jag kan lova att läraren inte var nådig mot ungen. Och tänk att jag var tvungen att drass med han ända till nian! Nu vet jag inte vad han gör men jag hoppas att han sitter och ruttnar någonstans.
Hej JesuHjul!
Ditt inlägg är visserligen gammalt, men jag känner mig träffad och undrar om jag inte är den cp-unge som omnämns i berättelsen.

Aggressivitet, social bortkommenhet, spikplanka, örtsalt, mjukisbyxor, pillra på pungen.... ja, allt stämmer.
Ja, vad ska man säga så här långt efter händelsen? Jag kan bara be om ursäkt och hoppas att folk inte led alltför mycket av min närvaro. Mycket riktigt hade jag ordentliga problem. Det fanns bakomliggande faktorer till att jag var som jag var, vilket förstås inte gör saken bättre. Det är mycket jag skulle vilja göra ogjort, men det är som det är.
Vad läraren sa till mig den gången minns jag inte. "Hopplöst mongo", var väl vad hon tänkte om mig. Ett välförtjänt epitet.
Jag förstår din önskan om att jag nu för tiden skulle sitta och ruttna, men tro det eller ej: När jag väl tagit mig till en mindre sjuk miljö än den jag växte upp i lugnade jag ner mig, skaffade mig en hög utbildning och inkomst därefter. Numera jobbar jag utomlands och trivs med livet. Mitt gamla mongo-jag är dött sedan länge.
Jag hoppas att även du har det bra, om du ser detta.