Citat:
Ursprungligen postat av
langaocb
Snälla utveckla, skulle vara intressant att höra varför du var som du var. Skönt att höra att livet vände för dig

!
Hej langaocb!
Jag vill inte skriva för mycket då det inte är alltför svårt att lista ut vem jag är för den som står mig nära, men jag tror att grunden låg i min familjesituation. Jag föddes helt enkelt in i en situation där ingen, eller knappt någon, vuxen omkring mig var helt tillräknelig. De vuxna i min familj utgjorde personlighetsmässigt hela spektrat från välmenande och kärleksfulla till sadistiska och narcissistiska. Flera av dem har jag god kontakt med än idag, och älskar högt, men de hade det gemensamt att de inte var "all there", någon av dem. Tillvaron kan sammanfattas som ofta varande kaotisk, ofta på gränsen till, ibland överskridande gränsen till våldsamheter. Även i lugna stunder var livet nästan normalt, men precis tillräckligt off för att landa i någon slags uncanny valley. Jag hade helt enkelt inte ett begrepp om hur normal social interaktion fungerade under min tidiga skolgång. Det fanns inte ens på kartan.
Att en nära släkting, som jag var tvungen att bo tillsammans med, var snäppet värre och gjorde hemlivet till ett helvete, förbättrade inte sakernas tillstånd. Denna person tror jag än idag är en tvättäkta psykopat. Manipulativ, narcissistisk, hatisk, enbart vänlig när det kunde gynna henom o.s.v.....
En hypotes jag länge närde var att familjen helt enkelt led av någon slags lätt autism eller aspergers. Jag har själv till dags dato ingen formell diagnos, men har funderat på att höra mig för hos en psykolog för att försöka få klarhet i detta. Att få den hjälp jag behövde i barndomen, och bli flyttad till en tryggare miljö, hade naturligtvis gjort livet lättare, men samhället reagerade inte och det finns inte mycket att göra åt den saken nu.
Under mina tidiga tonår började jag inse vidden av problemet, samt förstå vidden av hur ovanlig min familj var. Jag försökte dryfta situationen med de vuxna som möjligen kunde göra något för att hjälpa mig, men blev oftast nonchalerad, allt medan min livssituation hela tiden förvärrades. Jag insåg att det fanns två utvägar:
1. Ta livet av mig. Det var nära, riktigt nära, men jag bestämde mig för att inte göra det.
2. Plugga så hårt jag bara kunde, så att jag sedan kunde flytta så långt bort det bara gick.
Jag bestämde mig för att göra det senare, och det gick bra.
Den sociala biten har jag också jobbat hårt med. Det har gått aningen trögare än det skulle ha gjort för en genomsnittlig människa, dels på grund av vad jag nu har för ärftliga mentala egenheter, dels på grund av att jag i princip aldrig hade någon barndom eller ungdom och därmed inte kunde utvecklas socialt alls under väldigt många år. Folk kommenterar än idag på mitt stundtals pojkaktiga och ungdomliga beteende. När jag ber dem att gissa min ålder brukar de träffa fel med ungefär 7 år, och jag tror att min utstrålning kombinerad med min något vulgära, barnsliga humor är en faktor i detta.
Men men, trots maximal otur lyckades jag till sist få ett ganska bra liv. Det har funnits gott om nätter då jag legat vaken och tänkt på hur uselt jag betett mig mot så många, och jag har ofta önskat att jag helt enkelt kunnat vrida klockan tillbaka och födas som en bättre människa, på en bättre plats, men det finns inte mycket man kan göra åt sina gener. Jag har bestämt mig för att inte föra dem vidare då jag inte inbillar mig att något som helst gott kan komma av det. Jag lever ett produktivt, innehållsrikt, och ganska så hedonistiskt liv, och tänker inte stadga mig utan låta min kaotiska, äventyrliga låga brinna till dess den slocknar. Det är det bästa jag kan göra av situationen helt enkelt, och jag vantrivs inte. Tvärtom. Jag är lycklig.
Fråga gärna mer om du vill veta. Det kändes bra att få skriva av sig sånt man hållt inne med länge.