2015-08-11, 22:57
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Håller inte med om detta. Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt MSM:s damage control.

Att DN till ljudet av granaterna i Malmö och ljuset av bilbränderna i Göteborg publicerar denna artikel dagen efter avrättningen på IKEA visar hur långt man distanserat sig från den vanliga svensken.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tro...aldet-minskar/

DN har nu sjunkit ner på Bagdad Bobs nivå. RIP DN

Det är Stefan Lisinski som skrivit artikeln. Han är en trogen yrkesskojare i invandrarpropagandans tjänst.

Han skrev denna artikel för ett par månader sedan.

Citat:
Åter väcks krav på att komma åt det organiserade tiggeriet. Men förslagen blir oftast slag i luften, eftersom det sällan finns några profitörer bakom tiggarna.

Det finns ett mycket enkelt skäl till att det inte finns några stenrika maffialedare bakom. Tiggarna tjänar helt enkelt för lite pengar för att vara intressanta för den organiserade brottsligheten.

De fall av människohandel som har upptäckts i Sverige gäller prostitution och slavliknande arbeten. De få hundralappar en tiggare drar in per dag är struntsummor för en maffiaboss.

http://www.dn.se/nyheter/nej-tiggeri...e-organiserat/

Ett par veckor efter denna artikel publicerats kom Kalla Fakta med sin tiggargranskning, och DN gjorde något sorts medgivande på sin ledarsida att frågan kanske inte är så svart eller vit. Ser man det bulgariska reportaget om tiggarna i Sverige förstår man hur mycket svenska journalister medvetet måste ljuga för att driva sin linje.

Brottsligheten är ett annat område som det ständigt ljugs hej vilt inom. Det är sant att dödligt våld har minskat en aning i Sverige sett under ett antal årtionden. Beror det på att våldet som helhet har minskat eller att exempelvis sjukvården har blivit bättre, att fler har tillgång till mobiltelefoner vilket gör att det går att larma fortare, osv. När journalister vill ge intrycket av att brottsligheten minskar nämnder de nästan alltid just dödligt våld, eftersom det till stor del stämmer. Det ger däremot inte en rättvisande bild över brottsligheten i Sverige som helhet att enbart titta på dödligt våld som brottskategori när man vill påstå att brottsligheten sjunker, eftersom mord är relativt ovanligt.

Om man tittar på andra våldsbrott som exempelvis våldtäkter, misshandel, gaturån osv har de ökat markant sedan 80-talet. Samma sak gäller antalet skottlossningar, sprängningar, bilbränder osv osv. Nämns det något som sådana brott i artikeln? Nej, och det finns en anledning till det.
Senast redigerad av Sixt 2015-08-11 kl. 23:01.
Citera
2015-08-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Niklas Långström, professor i psykologi, påpekar att etnicitet inte är kopplat till risken att begå brott.

– Det är sårbarhetsfaktorer på individnivå, säger han och nämner som exempel problematik som psykossymptom, missbruk, psykisk ohälsa som – oavsett etnicitet – ökar risken för att begå en våldshandling.

– Det är viktigt att hålla isär i det här, att det här handlar om en sårbarhet som lika gärna skulle kunna drabba en person som levt i Sverige i många generationer, säger Långström."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...en-av-konflikt

Är detta någon form av förebyggande uppfostringsjournalistik? Det finns så många dimensioner av idioti i det här greppet från SVT att det är svårt att veta var man ska börja.

Uttalandet kanske bättre förstås mot bakgrund av nedanstående som visserligen beskriver amerikanska förhållanden, men kanske även avslöjar något om svenska

Citat:
http://www.theoccidentalobserver.net...liberal-profs/

A study to be published in September in Current Directions in Psychological Science, prominent peer-reviewed academic journal, goes beyond the well-known fact that the vast majority of social psychologists are on the left
(“Survey shocker: Liberal profs admit they’d discriminate against conservatives in hiring, advancement“).

[...]

Of course, social psychologists by definition perform research on social issues—precisely the areas where they are overwhelmingly liberal. Don’t expect any race realist research on criminality or ethnic differences in aggressiveness to come out of mainstream social psychology.

Citat:
http://www.theoccidentalobserver.net...ir-liberalism/

Social psychologists are the ones doing all the research on ethnocentrism, xenophobia, and discrimination, and they are notoriously liberal. An address to their main professional society by Jonathan Haidt may at least make them a bit more self-conscious about it (NYTimes, “Social Psychologists Detect Bias Within“). Like pretty much all the faculty in the social sciences and humanities, they identify as liberal—around 80% of them liberals. And out of 1000 psychologists attending the lecture, only three had the temerity to publicly identify themselves as conservative. This .3% compares to 40% of Americans who self-identify as conservative.

It goes with saying that some in the audience may have decided that raising their hand in public would be an act of professional suicide. The intellectual left loves blacklists and social ostracism. Indeed, a student is quoted as saying that “Given what I’ve read of the literature, I am certain any research I conducted in political psychology would provide contrary findings and, therefore, go unpublished. Although I think I could make a substantial contribution to the knowledge base, and would be excited to do so, I will not.”

So much for the idea that social psychology is a science. Things are so bad that Prof. Haidt urged his colleagues to “to focus on shared science rather than shared moral values.” Real sciences don’t need such urgings. He also encouraged them to read National Review and Thomas Sowell, so don’t expect any real change soon.
Citera
2015-08-11, 23:21
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Om man tittar på andra våldsbrott som exempelvis våldtäkter, misshandel, gaturån osv har de ökat markant sedan 80-talet. Samma sak gäller antalet skottlossningar, sprängningar, bilbränder osv osv. Nämns det något som sådana brott i artikeln? Nej, och det finns en anledning till det.

Surfade in på BRÅ och hittade en historisk tillbakablick (1950-2013) över brott/100.000 invånare, olika kategorier. Orkar inte detaljkolla men det finns en stor Excelfil att ladda ner. Brottsligheten generellt har ökat enormt och likaså våldsbrott och våldtäkt. Allt handlar om vilket tidsspann man väljer, tar man t ex en topp i slutet av 1990-talet och jämför framåt kan det se stabilt ut. Går man tilllbaks till 1980- eller 70-talet blir resultatet helt annorlunda.
Citera
2015-08-11, 23:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag måste dock erkänna att mitt lackmus-test inte var optimalt eftersom polisen gick ut med att de skulle skydda asylboenden mot mörkermän. Det blev ju då omöjligt att dölja förövarnas icke-svenska ursprung.

Skärmdump av TTs email som informerade om att de skulle gå ut med nationalitet och en uppmaning till de tidningar som inte ville publicera det att plocka bort det för hand ur TTs flashar.

Skärmdump: http://i.imgur.com/JzbRcfm.png

Orginalinlägg från MJ-forumet: (FB) TT - En politisk organisation?
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-08-11 kl. 23:33.
Citera
2015-08-11, 23:37
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Håller inte med om detta. Man vet inte om man skall skratta eller gråta åt MSM:s damage control.

Att DN till ljudet av granaterna i Malmö och ljuset av bilbränderna i Göteborg publicerar denna artikel dagen efter avrättningen på IKEA visar hur långt man distanserat sig från den vanliga svensken.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tro...aldet-minskar/

DN har nu sjunkit ner på Bagdad Bobs nivå. RIP DN

Och djupare kommer det att sjunka.

Du ska veta, att även om det jag nu kommer att skriva är den svartaste av galghumorn, så är morden på IKEA i dag, i Västerås, inget annat än en bildlig illustration av demontering av Sverige. Här kommer stackars asylsökande, som inte ens förmår visa upp identitetshandlingar, och reser från det skattebetalda boendet i Arboga, till IKEA i Västerås. Där börjar detta, eller dessa, mångkulturella element genast med att demontera oss svenskar. Närmare bestämt två stycken. Det är symboliskt, att dekapiteringen sker på IKEA. Vi svenskar är bara en kontrouktion, som kan dekonstrueras. I detta fall inte med IKEA-sexkantnyckeln, men väl med en av IKEAS knivar.

Inom all massmedia, i asju av åtta politiska läger, anser man denna nedmontering av oss svenskar vara helt ok. Det är ett pris värt när vi sätter ihopa den nya IKEA-möbeln, DET MÅNGKULTURELLA SVERIGE. Vår nya exportvara. Svenska exportvara. Det nya sättet at forma ett land. Lite ond bråd död, det är det nya paradiset värt. Vet att din statminister tycker det. Vet att din förre statminister tycker det. Vet att de båda jobbar för att det ska anses vara normalt.

Ond bråd död är ett pris värt för just dig att betala, för det nya Sveriges realiserande. Tror du annat om våra makthavare, tror du fel. De låter dig gärna dö till följd av ond bråd död eller långsamt i en vårdkö. Du svensk, är en förbrukningsvara i det Nya Fräscha Sverige. Invandring och mångkultur bestämmer den politiska dagordningen i det Nya Sverige. Dö och var glad, svensk! Inte en djävla utlänning kommer att protestera mot den dagordningen. Varken i Dagens Samhälle, Göteporgsposten, Corren eller nån annanstans. Protester mot den dagordningen kommer du bara att få se här på Flashback. DN kommer med chefredaktör Woldemortski bara att sjunka djupare och djupare i sitt svenskförakt och Sverigehat. Allt ont som händer är i Sverige, är ditt, svenskens, fel. Så är det och så kommer det att förbli, trots en och annan sporadisk Sverigevänlig artikel här och där. GP är inte ett dugg bättre egentligen. Man har samma agenda hela högen. Flörten med dig svensk, är just bara en flört.
Citera
2015-08-11, 23:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Svensk massmedia har haft en svår sommar. Opinionsundersökningar, Åkessons återkomst i Almedalen, tiggarplågan, handgranatsattentaten, IS-resenärer mm och T-banekampanjen. Historien om SD-aren som påstods ha sprängmedel i sin ägo tog inte riktigt fart. Och så kommer Ikea-dådet. Vi känner ännu inte alla detaljer, men inte lär det gå vänstermedias väg i alla fall. Oavsett vad kriminologer säger så har allt från inbrott till handgranater tagit en helt annan vändning under senare decennier, och orsakerna är svåra att hemlighålla.

Situationen för mångkulturalisterna i MSM är trängd. Ekonomin, skolan, rättsväsendet - och därmed vanligt folks vardagstrygghet - äts upp i allt snabbare takt. Samtidigt har mediekriget fått luft under vingarna och nu kommer till och med öppen kritik från papperstidningar och inte bara från Nätet. Försöket att angripa t-banekampanjen slog tillbaka, minst sagt. Vad gör man nu? Att AB, ETC och liknande skulle vika sig kan man betrakta som uteslutet. Så, hur blir agerandet? Kommer hösten att präglas av en bombmatta av rasismanklagelser? Eller kommer man att bida sin tid i med diskreta former och invänta den förmodade Frälsaren i form av en svensk Breivik? Eller vad?

Utvecklingen är höljd i dunkel, men att mediekriget blir allt viktigare är uppenbart. Den verkligt stora frågan är när det får ett överspill in i politikernas värld. Mediekriget är just nu bara de inledande striderna. Till slut är det ändå Riksdagen som är DODFISH*.

*Det Område Där Fienden Slutligen Skall Hejdas.
Citera
2015-08-12, 00:16
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Jeddak
Inte särskilt sent egentligen – men min uppfattning är att tråden har sett en rejält ökad aktivitet på sistone vilket orsakar stora textmängder mellan inlägg som bara ett par dagar skiljer åt.

Jag har inget principellt emot konsensuskultur och jag hoppas att min text inte framstår som en attack mot densamma. Min hela tes var att det har utvecklats ett typiskt svenskt ledarskap i symbios med den svenska konsensuskulturen vilket är helt beroende av den sociala kontrollen som den senare medför. Jag bekänner villigt att jag inte kan belägga min beskrivning av den typiske chefen med annat än personliga erfarenheter, vänner och bekantas erfarenheter samt anekdotisk evidens från vad jag läser i tidningar etc. Jag kan dock tillägga att vad jag hade i åtanke främst är det typ av ledarskap som kan hittas inom offentlig sektor (och privatiserad före detta offentlig sektor): skattekontor, socialkontor, sjukhus, vårdcentraler, lokalavdelningar av försäkringskassan, arbetsförmedlingen, skolor och universitet. Det vill säga; jag vet ganska lite om vad som försiggår i privata företag, men jag tror att vad som pågår i ovan nämnda institutioner inte är begränsat till Stockholms innerstad. Ett exempel på ett yrke som kanske inte normalt räknas som ledare, men som jag tror har en vital funktion i utvecklingen av svenskt ledarskap eftersom det är i mötet med dess utövare som svensken formar sin första föreställning om vad ledarskap innebär, är lärare. Här finns faktiskt siffror på att de är de minst bildade och begåvade som söker sig till yrket och i de officiella programförklaringarna kan du svart på vitt finna att ämneskunskaper har nervärderats till förmån för pedagogik och diverse teorier som det politiska ledarskapet tycker bör inpräntas i svensken.

Du har rätt i att bidragssystemen inte är orsaken till arbetslöshet. Men de bidrar desto mer till de skenande sjukskrivningstalen. När det gäller de svårdefinierade psykiska tillstånden kan man dessutom skönja hur en ond cirkel bildas vilket inlemmar den sjunkande kvaliteten på ledarskap som min text påtalar. Den typiske sjukskrivna på grund av psykiska åkommor är en offentliganställd kvinna och den triggande orsaken är konflikter på arbetsplatsen, det vill säga mobbing. Tack vare de generösa bidragssystemen kan problemet nu lämpas över till kuratorer och psykologer på landets vårdcentraler istället för att svenska offentliganställda chefer tog itu med det, vilket borde vara det naturliga.

Åter igen har du rätt. Förlorad social kontroll är grundorsaken till ökande brottslighet – men min tes är att svensk politik inte har klarat av att anpassa sig till denna nya verklighet. Svensk kriminalpolitik bygger fortfarande på Bamse-axiomet: ”Ingen har nånsin blivit snäll av att man är elak mot honom” vilket kanske fungerade när Kenta och Stoffe var sinnebilden för svenskt bus men inte längre när kidsen spenderar sommarlovet i Mad Max sladdande med Humvees i syriska öknen bärandes ett halsband av öron och med en 14-årig sexslav kedjad till bältet. Sverige har blivit en plats där hårdföra kriminella på riktigt kan planera och utföra det som vanligen bara ses i Hollywood-filmer: Rån meddelst helikopter. Rån i vilka man sprider fotanglar på gatorna och spärrar av hela stadsdelar med brinnande bilar. Detta tror jag är en direkt konsekvens av att du helt enkelt inte riskerar speciellt mycket som kriminell i detta land.

Jag vill inte att politikerna skall ersättas av experter – jag vill att politikerna skall vara experter eller åtminståne kunna stå upp mot experter. En av förklaringarna till varför den socialdemokratiska regeringen i början av 90-talet genomförde de (av vänstern så kritiserade) marknadsliberala reformerna som försköt fokus från bevarande av hög sysselsättning till reglering av inflationen, var att de helt enkelt blev lurade av Friedmanistiska tjänstemän på riksbanken som hävdade att det var den enda utvägen. Själv kan jag inte uttala mig om ifall Friedmanisterna hade rätt men jag tror definitivt att svenska politiker var och är i stånd att bli lurade av tjänstemännen i sina respektive departement och då spelar det ingen roll hur modiga och rakryggade de än är. De ”experter” som du påpekar att journalister kastar fram för att vederlägga mänskliga ställningstaganden närhelst de görs existerar visserligen, men det finns också experter (nu utan citationstecken) redo att belägga dem. Problemet är att vare sig våra politiker eller journalister förmår att avgöra kvaliteten på den enorma flora av i alla riktningar divergerande forskning som finns att tillgå.

Jag efterlyser helt enkelt politiker som inte bara kan förklara vad deras respektive ideologi går ut på utan också klarar av att implementera den i en komplex och motsträvig verklighet. Då, inbillar jag mig, krävs både bildning och intelligens och mod och principfasthet. Du kan ha rätt i att detta är en fåfäng önskan och som jag skrev är jag inte särskilt optimistisk.

En avsutande kommentar: Jag tror naturligtvis inte att bildning och intelligens automatiskt förmedlas via lärosäten. Att man enkelt kan toffla sig igenom 5 år som doktorand och därefter belönas med en doktorsgrad helt i avsaknad av bägge egenskaperna är fullt möjligt, särskilt i Svenska universitet och högskolor. Ett utmärkt exempel därpå är Åsa Romson som du mycket riktigt nämnde

Ian Wachtmeister på samma tema, https://m.facebook.com/story.php?sto...30305363833122

Synd att han är så gammal.
Citera
2015-08-12, 00:22
Medlem
Sixts avatar
Det börjar knaka rejält i samhällsfogarna under trycket av massinvandringen.

Citat:
Nästa vecka börjar 10 000 nyanlända elever i grundskolan. Många kommer inte att få den studiehandling på sitt modersmål de behöver och kommuner kan få böta för det.

I Lindesberg bor så många asylsökande att Migrationsverket bestämt att inte upphandla fler boenden där. Det stoppbeslutet gäller 14 kommuner. Det handlar om avfolkningskommuner som redan före de många invandrarnas ankomst regelmässigt fick kritik av Skolinspektionen för att skolresultaten var dåliga. Bristen blir inte mindre av att eleverna blir fler. Med vanlig lärartäthet betyder 10 000 nya elever att det krävs 850 lärare till. Men när barnen och ungdomarna inte bara ska lära sig svenska från noll utan också allt det svenskfödda barn ska kunna fordras större insatser. Av de där lärarna som inte finns.

Inte undra på att kommunerna är arga på riksdag och regering. Här hotas de med böter för att de inte klarar av att hantera en situation de inte har inflytande över.

Det är regering och riksdag som styr över migrationspolitiken; de stiftar lagarna som reglerar invandring och de styr Migrationsverket som upphandlar asylboenden. Men det är kommunerna som får vitesförlägganden för att de inte lyckas få ordning på konsekvenserna av statens inkonsekventa politik.

http://www.expressen.se/ledare/malin...-larare-komma/

Jag vet inte om man kan tolka den här ledaren som en indirekt kritik av den förda invandringspolitiken, eller om syftet bara är att återge en kort överblick över tillståndet i Sverige år 2015. Situationen börjar nu bli så absurd att man faktiskt börjar fundera på om det verkligen är någon som styr det här landet.

Sverige havererade utbildningsväsen ska alltså ta på sig ansvaret att inför nästa termin börja utbilda 10.000 nya elever som inte kan ett ord svenska. Det ska onekligen bli intressant att se hur Gustav Fridolin grejar det här. Han skulle ju fixa skolan under regeringens 100 första dagar; det gick ju sådär, om man uttrycker sig milt.

Den här situationen måste ju onekligen knäcka många skolor ute i landet, inte minst i glesbygden. Det ska bli intressant att se hur skolsegregationen utvecklas i och med det här. Vem vill sätta sina barn i en skola där hälften av eleverna plötsligt inte kan prata svenska. Man tycker ju att någon ansvarig bör reagera på det här, men det är nästan helt knäpptyst från kommunpolitikerna när det gäller invandringsfrågan. Om kommunerna är lacka på staten som Malin Siwe säger, varför protesterar de inte mer högljutt då?
Senast redigerad av Sixt 2015-08-12 kl. 00:25.
Citera
2015-08-12, 00:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Och djupare kommer det att sjunka.

Du ska veta, att även om det jag nu kommer att skriva är den svartaste av galghumorn, så är morden på IKEA i dag, i Västerås, inget annat än en bildlig illustration av demontering av Sverige. Här kommer stackars asylsökande, som inte ens förmår visa upp identitetshandlingar, och reser från det skattebetalda boendet i Arboga, till IKEA i Västerås. Där börjar detta, eller dessa, mångkulturella element genast med att demontera oss svenskar. Närmare bestämt två stycken. Det är symboliskt, att dekapiteringen sker på IKEA. Vi svenskar är bara en kontrouktion, som kan dekonstrueras. I detta fall inte med IKEA-sexkantnyckeln, men väl med en av IKEAS knivar.

Inom all massmedia, i asju av åtta politiska läger, anser man denna nedmontering av oss svenskar vara helt ok. Det är ett pris värt när vi sätter ihopa den nya IKEA-möbeln, DET MÅNGKULTURELLA SVERIGE. Vår nya exportvara. Svenska exportvara. Det nya sättet at forma ett land. Lite ond bråd död, det är det nya paradiset värt. Vet att din statminister tycker det. Vet att din förre statminister tycker det. Vet att de båda jobbar för att det ska anses vara normalt.

Ond bråd död är ett pris värt för just dig att betala, för det nya Sveriges realiserande. Tror du annat om våra makthavare, tror du fel. De låter dig gärna dö till följd av ond bråd död eller långsamt i en vårdkö. Du svensk, är en förbrukningsvara i det Nya Fräscha Sverige. Invandring och mångkultur bestämmer den politiska dagordningen i det Nya Sverige. Dö och var glad, svensk! Inte en djävla utlänning kommer att protestera mot den dagordningen. Varken i Dagens Samhälle, Göteporgsposten, Corren eller nån annanstans. Protester mot den dagordningen kommer du bara att få se här på Flashback. DN kommer med chefredaktör Woldemortski bara att sjunka djupare och djupare i sitt svenskförakt och Sverigehat. Allt ont som händer är i Sverige, är ditt, svenskens, fel. Så är det och så kommer det att förbli, trots en och annan sporadisk Sverigevänlig artikel här och där. GP är inte ett dugg bättre egentligen. Man har samma agenda hela högen. Flörten med dig svensk, är just bara en flört.

Nu kan detta anses osmakligt, men på något sätt är det mest symboliskt. Följande klipp är från Helt Apropå och innehållet kan sägas just symbolisera Sveriges och det svenskas död - dvs den död som eftersträvats av liberaler och socialister i årtionden. Det symboliska ligger just i att mediekriget efter Ikea-attentatet mycket väl kan ta vändningen att handla om ifall Sverige skall överleva eller begravas i en Ikea-produkt. Ikea kan från och med nu användas av de inom media som ansetts "fiska i grumliga vatten" för att istället stärka dem i deras ställning som ansvarsfulla journalister.
https://youtu.be/LR7iGvph0ig?t=2124

Är det hopskruvandet av Nicke eller restaureringen av Sverige vi skall arbeta för framöver?
Citera
2015-08-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Självklart. Invandrares överrepresentation blir tydlig, mångfaldig (!), när det gäller grova våldsbrott. Fortfarande efter justering för s k sociala variabler. Det var tydligen okontroversiellt häromåret när s k svensk public service och MSM berättade om en "våldsgen" som var särskilt utbredd bland finnar. Men att påpeka genetiska skillnader i IQ mellan olika folk, olika temperament och syn på våld låter sig inre göras.

Advokatsamfundet som profiterar på det migrationsindustriella komplexet återger gamla slutsatser; dessa siffrorntorde vara välbekanta för den som läst Tullberg eller Arnstberg och Sandelin:

Citat:
Rapporten från 2005 visar att det är något mer än dubbelt så vanligt att en person som är född utomlands misstänks för brott än en svenskfödd med svenska föräldrar. ”Överrisken” är 2,5. Efter ”standardisering” med kompensation för faktorer som ålder, kön, utbildning och inkomst minskar överrisken märkbart, men det är ändå 2,1 gånger större risk att en utlandsfödd misstänks för brott. För svenskfödda med båda föräldrarna födda utomlands är den standardiserade överrisken 1,5, med ena föräldern född utomlands 1,3.

Citat:
Brå-rapporten från 2005 visar att utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som mord och dråp, våldtäkt och rån.

https://www.advokatsamfundet.se/advo...och-statistik/

Den som orkar läsa hela skiten lägger märke till de många försöken av Advokatsamfundet att bortförklara otvetydiga skillnader. Den som vill gå på djupet, bortom PK-dimridåerna, rekommenderas The Anatomy Of Violence (Adrian Raine).

Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
A-bladets egen Gollum - eller är det Smeagol? - bör nog få lämnas ifred i sin krypta.
Citera
2015-08-12, 02:06
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Förövarna är alltså eritreaner. Eftersom detta nu meddelas även via Aftonbladet tar jag det som ett indicium på att det svenska propagandasystemet har försvagats något.
Tyckte introduktionen av Chomskys manufacturing consent i tråden var mycket lämplig. Utifrån skrivelsen om worthy och unworthy som har varit uppe tidigare kan man förstå tydligare varför svensk media agerar som den gör. Polisen går ut med vilka brottslingarna är och media hakar på. Som du säger kan det vara en konsekvens av att propagandasystemet har försvagats. Man måste avslöja etnicitet annars sprids det vidare via facebook och alternativ media eller så spekulerar människor fritt.

Brottet är för likt tidigare brott som i Storbritannien där man huggit ned soldater på öppen gata. Hade man inte sagt något hade människor nog dragit sina slutsatser ändå. Trots allt ovanligt många vittnen och då är det bättre att erkänna men sedan behålla sin kontroll över problemformuleringen, så gott det går.

I ett försök att behålla den moraliska kontrollen så försöker man vända på offer- och gärningsmansbilden. Nu är det mörka makter som hotar asylboenden. Stackars flyktingar. Nu är det de som det är synd om. Worthy och unworthy victims. Svenskar får aldrig vara de hotade, dem som det är synd om eller som måste beskyddas. De får aldrig försvara sig.

De etniska minoriteterna är alltid offren. Även i de fall där två asylsökare som vi hjälp och släppt in i landet, tackar för att vi räddat deras liv (nåja, åtminstone är det så flyktingpolitiken påstås fungera) genom att döda två av våra medborgare besinningslöst med knivar, som aldrig gjort dem något ont.

Samt ger massor av kunder och anställda permanenta men för livet genom vad de har fått uppleva. Inte ens då får vi känna känslor av rädsla eller självbevarelsedrift. Inte ens då får vi ryta ifrån och säga att nu är det nog. Vi är alltid förövarna. Aldrig offren. Invandrarna är alltid offren, aldrig förövarna. Verkligheten är inte diametralt motsatt men inte speciellt långt därifrån.

Man betonar även starkt att dådet inte är politiskt motiverat. Allt för att ingen ska göra kopplingen till islamism eller andra konsekvenser av mångkulturen. Viktigt att det framstår som en ensam galning och inte ett uttryck för en mer kollektiv intressekonflikt mellan svenskar och invandrare.

Jag tror media till stor del har lyckats vinkla det här med "mörka krafter" och skyddandet av asylboenden. Det är inte speciellt svårt. Man ställer många frågor, många teorier, sen väljer man de svar som passar agendan. Enligt den mediala beskrivningen av händelseförloppet låter det nu som att polisens enda respons är att skicka skyddande vakter till asylboenden som en slags privatarme som rycker in för att skydda asylsökare mot de blodtörstiga rasistiska svenskarna.

I själva verket är en polisinsats igång med över 100 poliser. SÄPO har kallats in nu. På TT bekräftade man att polisen har skyddat flyktingboenden i länet, men inte på nationell nivå. Utöver det genomför man husrannsakningar i det berörda asylboendet. Det är alltså en stor och bred polisinsats med många aktörer och åtgärder igång. Personligen tycker jag att det är bra att polisen åker till asylboenden. Närvaron där bör närmast bli permanent med alla bråk och problem som brukar finnas där.

Att de säger till journalisterna att det är för att skydda från "mörka krafter" är en sak. Om det är hela sanningen är inte självklart. Det finns ett genuint intresse av att höra sig för och undersöka om det kan finnas fler potentiella gärningsmän bland eritreaner. Såvitt vi vet kan det finnas massa små minisoldater redo att utföra liknande dåd. Om nu SÄPO kopplats in så är det allvar. Betydligt enklare då att säga att man skyddar mot "mörka krafter" än att man säger som det är: att man vill övervaka asylboenden utifall att det finns fler gärningsmän. Kanske t.o.m. ett helt nätverk. Sverige har trots allt väldigt många islamister och hundratals om inte tusentals har åkt och krigat för Islam i andra länder.

Jag tror det är enkelt att orkestrera ett händelseförlopp för att få det att se annorlunda ut än vad det är. Man ställer frågan "Vad gör ni åt detta?" Polisen svarar att de skickar poliser till asylförläggningar + flera andra åtgärder. Journalisten frågar "Finns det någon hotbild mot flyktingförläggningar?" Polisen svarar att möjligheten finns (för det gör den ju) att mörka krafter kan utnyttja detta på fel sätt. Inte nödvändigtvis innebär detta att den enda orsaken till att man är på plats beror på hotbilden och mörka krafter utan det är medias tolkning. Journalisten tar sedan fasta på detta och vinklar till sin fördel.

Jag har själv varit involverad inom rättsväsendet för många år sedan och alltid slagits av hur annorlunda reportagen kring rättegångar är i jämförelse med den faktiska juridiska verkligheten. Om det beror på medveten vinkling eller bara usel journalistik vet jag faktiskt inte, men att det förekommer i hög utsträckning är jag övertygad om.

Det ligger en tydlig signal i detta. Att polisen rycker ut i asylsökarnas tjänst och inte allmänhetens eller svenskarnas. Det sänder en tydlig signal om vad våra myndigheter, våra auktoriteter prioriterar. Det får en moralisk effekt att de ser ut (om det nu är överdrivet beskrivet) som att man bedömer asylsökare som viktigare att skydda än svenskar. Det kan, under förutsättningen att befolkningen är auktoritetstroende, försvaga den moraliska indignation man känner över att asylsökare har dödat svenskar.

Då blir det hela helt plötsligt omvänt. Vi påminns om att flyktingar är utsatta. Att det är synd om dem. Undermedvetet förs tankarna till krig, förtryck och flykt. Det blir därmed svårare att hålla uppe ilskan och känslan av orättvisa. Ett billigt men förmodligen effektivt propagandainstrument.

Sen bygger man på hela konstruktionen med en expert som hävdar att etnicitet och brottslighet inte har något samband. Sen har minsann brottsligheten sjunkit i Sverige! Glöm inte det. Allt för att ingen ska göra kopplingen mellan Sverige - mångkultur - negativ utveckling. Man vänder på moralen (även om jag tror att det främst fungerar som en försvagning, människor är inte så lättlurade) genom att göra asylsökare till de utsatta. Man förnekar kopplingen mellan ursprung och brottslighet. Och man hävdar bestämt att Sverige har en positiv utveckling.

Studerar man det så här ingånget så är det uppenbart att det hela är regisserat. Sverige är DDR. DN är pravda. Lögnerna är lika tydliga, manipulativa och löjeväckande. Lyckligtvis brukar inte luftslott byggda på lögner hålla speciellt länge. Om media hade rapporterat ärligt här tror jag de hade haft ett läge att återvinna sin trovärdighet. Nu verkar de göra tvärtom och jag tror inte att det kommer fungera den här gången. Det blir för mycket. Handgranaterna, IKEA-mordet, skjutningarna i Göteborg, en inkompetent regering och allt fler väljare har redan tappat tilltron till media så pass mycket att man kommer rösta SD i nästa val, trots medias moraliska förbud.

De ljuger. För att de tror att det är moraliskt rätt. De ljuger för att hindra oss att dra slutsatser och agera med det allvar som situationen kräver. De ljuger för att ge oss en förskönad bild av verkligheten för att vi inte ska bli arga när vi inser att vår framtid har tagits ifrån oss.
Senast redigerad av wuuaa 2015-08-12 kl. 02:22.
Citera
2015-08-12, 04:57
Moderator
Eerieyes avatar

Ja, allvarligt talat så tror inte jag att ljugandet var mindre omfattande i DDR. Inte i Nazityskland heller för den delen. Vad jag vet så hade man inte censurmyndigheter som granskade allt innan publicering utan det var "självcensur" och ett system som liknade vårt med ansvarig utgivare osv. Utöver det så hade man en konsensus kring vad man bör skriva om och inte. Det här med att media ska granska makten i ett land för att medborgarna ska få korrekt information om hur det förhåller sig, det saknades såklart helt under båda de tyska regimerna jag nämnt.

Socialismens brister kunde inte nämnas eftersom det kunde utnyttjas av "mörka krafter" på ett sätt som skulle undergräva medborgarnas tilltro. Eller innan DDR, i Nazityskland, man kunde inte ifrågasätta hetsen mot judar eller köra ett gräv om hur det verkligen förhöll sig med koncentrationslägren. För tilltron till regimen kunde rubbas och krigsansträngningen kunde skadas med oerhörda konsekvenser som följd.

I Sverige ska rasismen motverkas. "Rasism" är ett luddigt begrepp som är skilt från begreppen "Olaga diskriminering" och "Hets mot folkgrupp". Så då kan "rasism" appliceras på lite av varje, t ex på lagliga affischer eller synen att EU-medborgare med problem ska hjälpas hemma.

Även om man inte vet vad "rasism" är så är man överens om att det är fult. Därmed är svenska journalister manade att ändra sin roll. Precis som när DDR-journalister inte granskade påståenden att västtyska arbetare utan jobb fick svälta eller när nazi-journalister inte hängde ut tidningen "Der Stürmer" för att man spred myter om att judar hade blod i brödet.

Nu har en del tidningar bytt fot. Så: OECD-rapporten om invandringskostnader. DN läste den, och om man läser lite så tror man att invandringen lönsam. Det gjorde DN, läste lite, och man förstod inte. Läses hela så förstås att hundratals miljarder per år är riktigt återgivna av de lite, ska vi säga, obskyra siterna som skriver så.

Men DN tog det och strax hade varenda tidning, och ja allt, rapporterat felaktigheten att OECD räknat fram lönsamhet. Hånfulla tyckare och satiriker hade julafton där de häcklade folk. Värre: Dåvarande ministern och nuvarande finansministerpretendenten Erik "Myten" Ullenhag twittrade att många undersökningar, och nu även OECD, visar att invandringen är lönsam och att det nu blir slut på talet om kostnader. (De andra undersökningarna skulle jag vilja veta vilka de är - för jag har aldrig sett någon). När det inte stämde: Tystnad, trots ministern.

DDR ja. Jag har läst den, där är ett avsnitt om vad folk tror. Land för land. Och det visar sig att det är här som flest tror på vinst trots att kostnaderna är störst.

Vi får se om det dyker upp någon artikel om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in