Citat:
Ursprungligen postat av
Napoleon.Snowball
Förövarna är alltså eritreaner. Eftersom detta nu meddelas även via Aftonbladet tar jag det som ett indicium på att det svenska propagandasystemet har försvagats något.
Tyckte introduktionen av Chomskys manufacturing consent i tråden var mycket lämplig. Utifrån skrivelsen om
worthy och
unworthy som har varit uppe tidigare kan man förstå tydligare varför svensk media agerar som den gör. Polisen går ut med vilka brottslingarna är och media hakar på. Som du säger kan det vara en konsekvens av att propagandasystemet har försvagats. Man måste avslöja etnicitet annars sprids det vidare via facebook och alternativ media eller så spekulerar människor fritt.
Brottet är för likt tidigare brott som i Storbritannien där man huggit ned soldater på öppen gata. Hade man inte sagt något hade människor nog dragit sina slutsatser ändå. Trots allt ovanligt många vittnen och då är det bättre att erkänna men sedan behålla sin kontroll över problemformuleringen, så gott det går.
I ett försök att behålla den moraliska kontrollen så försöker man vända på offer- och gärningsmansbilden. Nu är det mörka makter som hotar asylboenden. Stackars flyktingar. Nu är det de som det är synd om. Worthy och unworthy victims. Svenskar får aldrig vara de hotade, dem som det är synd om eller som måste beskyddas. De får aldrig försvara sig.
De etniska minoriteterna är alltid offren. Även i de fall där två asylsökare som vi hjälp och släppt in i landet, tackar för att vi räddat deras liv (nåja, åtminstone är det så flyktingpolitiken påstås fungera) genom att döda två av våra medborgare besinningslöst med knivar, som aldrig gjort dem något ont.
Samt ger massor av kunder och anställda permanenta men för livet genom vad de har fått uppleva. Inte ens då får vi känna känslor av rädsla eller självbevarelsedrift. Inte ens då får vi ryta ifrån och säga att nu är det nog. Vi är alltid förövarna. Aldrig offren. Invandrarna är alltid offren, aldrig förövarna. Verkligheten är inte diametralt motsatt men inte speciellt långt därifrån.
Man betonar även starkt att dådet inte är politiskt motiverat. Allt för att ingen ska göra kopplingen till islamism eller andra konsekvenser av mångkulturen. Viktigt att det framstår som en ensam galning och inte ett uttryck för en mer kollektiv intressekonflikt mellan svenskar och invandrare.
Jag tror media till stor del har lyckats vinkla det här med "mörka krafter" och skyddandet av asylboenden. Det är inte speciellt svårt. Man ställer många frågor, många teorier, sen väljer man de svar som passar agendan. Enligt den mediala beskrivningen av händelseförloppet låter det nu som att polisens enda respons är att skicka skyddande vakter till asylboenden som en slags privatarme som rycker in för att skydda asylsökare mot de blodtörstiga rasistiska svenskarna.
I själva verket är en polisinsats igång med över 100 poliser. SÄPO har kallats in nu. På TT bekräftade man att polisen har skyddat flyktingboenden i länet, men inte på nationell nivå. Utöver det genomför man husrannsakningar i det berörda asylboendet. Det är alltså en stor och bred polisinsats med många aktörer och åtgärder igång. Personligen tycker jag att det är bra att polisen åker till asylboenden. Närvaron där bör närmast bli permanent med alla bråk och problem som brukar finnas där.
Att de säger till journalisterna att det är för att skydda från "mörka krafter" är en sak. Om det är hela sanningen är inte självklart. Det finns ett genuint intresse av att höra sig för och undersöka om det kan finnas fler potentiella gärningsmän bland eritreaner. Såvitt vi vet kan det finnas massa små minisoldater redo att utföra liknande dåd. Om nu SÄPO kopplats in så är det allvar. Betydligt enklare då att säga att man skyddar mot "mörka krafter" än att man säger som det är: att man vill övervaka asylboenden utifall att det finns fler gärningsmän. Kanske t.o.m. ett helt nätverk. Sverige har trots allt väldigt många islamister och hundratals om inte tusentals har åkt och krigat för Islam i andra länder.
Jag tror det är enkelt att orkestrera ett händelseförlopp för att få det att se annorlunda ut än vad det är. Man ställer frågan "Vad gör ni åt detta?" Polisen svarar att de skickar poliser till asylförläggningar + flera andra åtgärder. Journalisten frågar "Finns det någon hotbild mot flyktingförläggningar?" Polisen svarar att möjligheten finns (för det gör den ju) att mörka krafter kan utnyttja detta på fel sätt. Inte nödvändigtvis innebär detta att den enda orsaken till att man är på plats beror på hotbilden och mörka krafter utan det är medias tolkning. Journalisten tar sedan fasta på detta och vinklar till sin fördel.
Jag har själv varit involverad inom rättsväsendet för många år sedan och alltid slagits av hur annorlunda reportagen kring rättegångar är i jämförelse med den faktiska juridiska verkligheten. Om det beror på medveten vinkling eller bara usel journalistik vet jag faktiskt inte, men att det förekommer i hög utsträckning är jag övertygad om.
Det ligger en tydlig signal i detta. Att polisen rycker ut i asylsökarnas tjänst och inte allmänhetens eller svenskarnas. Det sänder en tydlig signal om vad våra myndigheter, våra auktoriteter prioriterar. Det får en moralisk effekt att de ser ut (om det nu är överdrivet beskrivet) som att man bedömer asylsökare som viktigare att skydda än svenskar. Det kan, under förutsättningen att befolkningen är auktoritetstroende, försvaga den moraliska indignation man känner över att asylsökare har dödat svenskar.
Då blir det hela helt plötsligt omvänt. Vi påminns om att flyktingar är utsatta. Att det är synd om dem. Undermedvetet förs tankarna till krig, förtryck och flykt. Det blir därmed svårare att hålla uppe ilskan och känslan av orättvisa. Ett billigt men förmodligen effektivt propagandainstrument.
Sen bygger man på hela konstruktionen med en expert som hävdar att etnicitet och brottslighet inte har något samband. Sen har minsann brottsligheten sjunkit i Sverige! Glöm inte det. Allt för att ingen ska göra kopplingen mellan Sverige - mångkultur - negativ utveckling. Man vänder på moralen (även om jag tror att det främst fungerar som en försvagning, människor är inte så lättlurade) genom att göra asylsökare till de utsatta. Man förnekar kopplingen mellan ursprung och brottslighet. Och man hävdar bestämt att Sverige har en positiv utveckling.
Studerar man det så här ingånget så är det uppenbart att det hela är regisserat. Sverige är DDR. DN är pravda. Lögnerna är lika tydliga, manipulativa och löjeväckande. Lyckligtvis brukar inte luftslott byggda på lögner hålla speciellt länge. Om media hade rapporterat ärligt här tror jag de hade haft ett läge att återvinna sin trovärdighet. Nu verkar de göra tvärtom och jag tror inte att det kommer fungera den här gången. Det blir för mycket. Handgranaterna, IKEA-mordet, skjutningarna i Göteborg, en inkompetent regering och allt fler väljare har redan tappat tilltron till media så pass mycket att man kommer rösta SD i nästa val, trots medias moraliska förbud.
De ljuger. För att de tror att det är moraliskt rätt. De ljuger för att hindra oss att dra slutsatser och agera med det allvar som situationen kräver. De ljuger för att ge oss en förskönad bild av verkligheten för att vi inte ska bli arga när vi inser att vår framtid har tagits ifrån oss.