En ganska bra debattartikel av Joakim Lamotte. Jag måste säga att jag uppskattade hans sågning av tönten Magnus Betnér tidigare i sommar. Lamotte har gjort ett par intressanta inslag i Uppdrag Granskning, bland annat om skolor i Rosengård.
Citat:
Joakim Lamotte: SD håller på att bli en ny folkrörelse
Sverigedemokraternas segertåg tycks aldrig spåra ur. Orsaken till detta finns det många teorier om och jag har vid det här laget hört de flesta. Men kanske är det dags att säga det som de flesta samhällsdebattörer verkar ha så svårt att röra vid; att en stor del av svenska folket helt enkelt har bestämt sig för att de vill ha minskad invandring.
De har övergett traditionella medier och söker i stället sin information hos alternativa nyhetskällor, med främlingsfientlig agenda, som exempelvis Avpixlat, Fria Tider och Exponerat. De är människorna som kommer att avgöra nästa val, och de går inte längre att avfärda som korkade och obildade bonnläppar.
Citat:
Jag har, som sagt, de senaste veckorna noggrant följ debatten bland "Sverigevänner" på Internet och måste gå emot dem som slentrianmässigt framställer dessa som obildade och korkade bonnläppar som inte har förstånd att tänka längre än näsan räcker. Tvärtom är dessa människor numera representerade i alla samhällsklasser. De är ofta väl pålästa, har koll på fakta och siffror, och är svåra att beslå med lögner. Att slänga epitet i ansiktet på dem är bästa sättet att förlora debatten. Att prata om empati och medmänsklighet funkar inte heller.
Om utvecklingen fortsätter på samma vis råder det ingen tvekan om att Sverigedemokraterna har god chans att bli landets största parti, och det finns inget som i nuläget pekar på motsatsen. Enda sättet att undvika det skulle vara om något annat parti bestämmer sig för att reglera invandringen hårdare.
https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2...ny-folkrorelse
Det kommer en liten moralkaka på slutet, men det är inget som förändrar tonen i artikeln. Jag tror denna analys är på det stora hela korrekt. Det finns en enorm motvilja att bara erkänna ett enkelt faktum bland svenska journalister. Jag tror inte det finns någon person, oavsett utbildning och bostadsort, som egentligen har några illusioner om varför SD ökar. Det verkar nästan som om man måste vara svensk journalist för att inte förstå SD:s snabba tillväxt. Eftersom media inte tycks kunna acceptera detta faktum är det många som helt enkelt inser att de flesta journalister mörkar obekväma fakta. Så enkelt är det. Om det vore ökade klassklyftor som folk i grunden oroade sig för skulle Vänsterpartiet växa med raketfart.
Det kommer nog bli lättare framöver för väljare att överge de gamla partierna. Vad är det regeringen och den så kallade "oppositionen" egentligen vill göra med Sverige? SD har iallafall en tydlig framtidsvision; oavsett vad man tycker om den. Det är bättre än ingen vision alls. Varken regeringen eller "oppositionen" har några konkreta förslag att komma med när det gäller de frågor som väljarna prioriterar mest just nu: invandringen, tiggeriet, kriminaliteten. SD har en tydlig politik här, vilket inget annat parti har. Där finns en del av orsaken till att SD växer.