2015-08-02, 11:07
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Det finns en orsak till att du inte ser många som tränar på det sättet. Om du skriver vilka distanser du siktar på och vilka tider så är det lättare att hjälpa och hitta nån vettigare träningsform.

Tack men jag ska inte träna så själv vara bara lite intresserad av om det är bra träning för alla löpare.

/Cykel-Ingemar
Citera
2015-08-02, 19:49
Medlem
bockyboats avatar
Hej!

Jag skulle behöva lite tips inför att komma igång med löpträning. Är en riktig noobie på området och vill främst lära mig om löptekniker, hur jag bäst lägger upp min träning såhär i början samt hur jag snabbast ökar mina prestationer. Jag är oerhört målfokuserad och uthållig. Tränar helst dagligen för kontinuitetens skull. Bra löpskor har jag redan.

Fakta:
- Kvinna.
- Är redan i god form, då jag promenerar ca 3 mil i snabb takt varje dag.
- Låg fettprocent, ~14%.

Tidigare skador:
- Har en inopererad märgspik från ena knäet ner till ankeln, som jag delvis besväras av under löpning (dock ej under powerwalks).

Målsättning:
- Att träna upp mig inför ett marathon så att jag kan klara av det på en bra tid.
- Göra små framsteg för varje dag.

Tar gärna emot tips på bra hemsidor också!
Citera
2015-08-02, 20:38
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockyboat
Hej!

Jag skulle behöva lite tips inför att komma igång med löpträning. Är en riktig noobie på området och vill främst lära mig om löptekniker, hur jag bäst lägger upp min träning såhär i början samt hur jag snabbast ökar mina prestationer. Jag är oerhört målfokuserad och uthållig. Tränar helst dagligen för kontinuitetens skull. Bra löpskor har jag redan.

Fakta:
- Kvinna.
- Låg fettprocent, ~14%.

Tidigare skador:
- Har en inopererad märgspik från ena knäet ner till ankeln, som jag delvis besväras av under löpning (dock ej under powerwalks).

Målsättning:
- Att träna upp mig inför ett marathon så att jag kan klara av det på en bra tid.

Börja med att jogga under delar av dina promenader. Spring fem minuter, gå tio, spring fem, osv. Öka mängden löpning tills du har bundit ihop ett pass till att springa i minst 30 minuter. Strunta i hur fort det går, fokusera på att kunna springa i längre sammanhängande perioder.

Sen är jag inte jättebra på att "coacha" någon med träningsprogram och så, med ta gärna en titt på tex. jogg.se under fliken "träning-->träningsprogram" för att hitta lämplig träningsdos för ett marathon. Men mitt grundtips som löpare och att ha hjälpt många att komma igång med att springa, är: Ha inte bråttom! Öka lååååångsamt mängden löpning och fartökning, det tar lång tid för skelett, muskler och senor att vänja sig vid belastning.

Och ta gärna någon kurs i löpteknik, eller försök alltid tänka på hur du springer: Hög stegfrekvens, landning med foten under kroppens lodlinje (du ska landa mitt på foten / trampdynan, inte på hälen), rak överkropp, och luta lite framåt från vristerna.
Citera
2015-08-03, 13:30
Medlem
Saiceres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Börja med att jogga under delar av dina promenader. Spring fem minuter, gå tio, spring fem, osv. Öka mängden löpning tills du har bundit ihop ett pass till att springa i minst 30 minuter. Strunta i hur fort det går, fokusera på att kunna springa i längre sammanhängande perioder.

Sen är jag inte jättebra på att "coacha" någon med träningsprogram och så, med ta gärna en titt på tex. jogg.se under fliken "träning-->träningsprogram" för att hitta lämplig träningsdos för ett marathon. Men mitt grundtips som löpare och att ha hjälpt många att komma igång med att springa, är: Ha inte bråttom! Öka lååååångsamt mängden löpning och fartökning, det tar lång tid för skelett, muskler och senor att vänja sig vid belastning.

Och ta gärna någon kurs i löpteknik, eller försök alltid tänka på hur du springer: Hög stegfrekvens, landning med foten under kroppens lodlinje (du ska landa mitt på foten / trampdynan, inte på hälen), rak överkropp, och luta lite framåt från vristerna.

Precis detta!

Många marathon program daskar på med ganska mycket volym snabbt så ta det varsamt. Som Rassa säger så tar det tid för skelett, leder och senor att vänja sig vid de nya rörelsemönstren även om konditionen är bra/blir bra snabbt så det känns som man kan öka volym snabbt. En tumregel är att inte öka med mer än 10% (tid eller km) i veckan.
Citera
2015-08-03, 13:36
Medlem
snaelladus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavoAlmadovar
Tjenare,
har kommit igång med löpning ett par gånger i veckan det senaste halvåret, vilket har gett positiva resultat men även en del negativa.

I våras hade jag inga problem med mina skenben, men sakta men säkert har jag börjat få mer och mer ont på insidan av skenbenen när jag löper. Precis när jag är färdiglöpt haltar jag runt som fan, sen efter några timmar känns det okej igen. Dagen efter när jag vaknar kan jag ha ont i skenbenen igen men även det går över på några timmar. Känner av att jag har lite smärta i skenbenen hela tiden.
Masserar jag och känner efter var jag har ont så känns det som att jag har ont i själva benet.

Jag har hoppats på att det var p.g.a. övervikt/för dåligt tränad och att det skulle gå över, men det blir bara värre och värre varje gång jag löper.
Har varit inne på en sportshop i byn där jag har köpt nya skor + inlägg som ska förhindra snedbelastning men det verkar inte hjälpa ett dugg.

Någon som har någon aning om vad det kan bero på? Tips på vad jag kan göra för att slippa halta runt efter varje löppass?

Har/hade själv detta problem. Värst var det när jag sprang snabba pass, så nu springer jag inga fartpass alls, utan försöker få mer mil i benen bara. LÅngsamma mil. Jag springer även om jag har ont för jag har provat ALLT annat. Varit hos sjukgymnast, fått akupunktur, trappat upp löpningen, vilat helt, spolat med kallt vatten, hållt varmt, tigerbalsam, nya skor, sulor. Det som har funkat är att INTE vila. Jag kör på. men långsamt, som sagt.

Sprang förövrigt mina första intervaller förra veckan och det gick faktiskt, första gången sen första året jag började löpa. Så det är framsteg. Nu ska jag ut och springa i obanad terräng, vilket också fungerar kanon.
Citera
2015-08-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavoAlmadovar
Tjenare,
har kommit igång med löpning ett par gånger i veckan det senaste halvåret, vilket har gett positiva resultat men även en del negativa.

I våras hade jag inga problem med mina skenben, men sakta men säkert har jag börjat få mer och mer ont på insidan av skenbenen när jag löper. Precis när jag är färdiglöpt haltar jag runt som fan, sen efter några timmar känns det okej igen. Dagen efter när jag vaknar kan jag ha ont i skenbenen igen men även det går över på några timmar. Känner av att jag har lite smärta i skenbenen hela tiden.
Masserar jag och känner efter var jag har ont så känns det som att jag har ont i själva benet.

Jag har hoppats på att det var p.g.a. övervikt/för dåligt tränad och att det skulle gå över, men det blir bara värre och värre varje gång jag löper.
Har varit inne på en sportshop i byn där jag har köpt nya skor + inlägg som ska förhindra snedbelastning men det verkar inte hjälpa ett dugg.

Någon som har någon aning om vad det kan bero på? Tips på vad jag kan göra för att slippa halta runt efter varje löppass?

Hej!

Jag kämpar själv med detta och var hos naprapaten senast i dag.

Det låter som att du har en lättare inflation i dina vadmuskler, som kommer att bli värre och kan leda till en benhinneinflammation om du inte är varsam. Det kan bero på flera saker, i mitt fall så springer jag mycket på asfalt och är en framfotalöpare och tassar nästan på tårna. Andra orsaker kan vara om du ökar mängden snabbt, är tung eller springer i för odämpade skor. Ett tips är att gå till en naprapat, de är duktiga på den typen av belastningsskador. För min del så tog jag en paus från löpningen i två veckor, men det släppte inte helt. Den senaste veckan har jag bara sprungit på terräng och försöker landa mer neutralt och inte så tungt på framfoten. Fick även ett tips av naprapaten att försöka massera vaderna för att öka cirkulationen och att köra en voltarenkur på en vecka (vilket förstås är helt verkningslöst om man inte förebygger på andra sätt).

Lycka till!
Citera
2015-08-03, 23:07
Medlem
erzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockyboat
Hej!

Fakta:
- Kvinna.
- Låg fettprocent, ~14%.

Tidigare skador:

Målsättning:

Hur lång tid efter att märgspiken opererades in tog det innan du fick problem? Har det alltid varit så? Nyfiken då jag själv har haft en i knappt 2 år, men inte haft några större problem med knäet (än, peppar peppar).
Citera
2015-08-11, 14:35
Medlem
PhilDunphys avatar
Hej era galningar.

Har i sommar tagit mig i kragen efter många år av stillasittande (spelar datorspel på fritiden och programmerar i skolan ). Jag har gått från att inte kunna löpa 3km till att nu, med nöd och näppe, klara 5km med ett tempo på 6min/km. Sprang de 7 första veckorna 3 gånger i veckan, men nu de tre senaste har det bara blivit 1-2 gånger pga för mycket öldrickande en vecka och jobb de två andra (har svårt att motivera mig när man jobbar 4-5 nätter i veckan).

Men ponera nu att jag skulle fortsätta löpa i höst,vinter och vår. Det är nog en högoddsare då jag flyttar hem till stadsmiljö och inte har tillgång till terräng, men tänk att jag gör det. Det jag undrar över är, tror ni det är möjligt att klara milen på ett 5.30 tempo och 1.5 mil på 6 tempo till nästa sommar? Det om man fortsätter att springa tre, kanske fyra gånger i veckan.

Lite mer info är väl att jag i princip aldrig tränat i mitt liv och är väldigt stillasittande. Väger strax över 100kg fördelat på 198 cm. När jag löper nu känns det som att benen tar emot mest, förmodligen för att de är otränade, men kanske också för att konditionen är dålig så de inte får något syre(?). Löpte ~5 mil i veckan när jag var ung och dum (10 år sedan) och skulle gärna komma tillbaka till de sträckorna!

Kämpa på era galningar!
Phil D
Citera
2015-08-11, 14:49
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Hej era galningar.

Har i sommar tagit mig i kragen efter många år av stillasittande (spelar datorspel på fritiden och programmerar i skolan ). Jag har gått från att inte kunna löpa 3km till att nu, med nöd och näppe, klara 5km med ett tempo på 6min/km. Sprang de 7 första veckorna 3 gånger i veckan, men nu de tre senaste har det bara blivit 1-2 gånger pga för mycket öldrickande en vecka och jobb de två andra (har svårt att motivera mig när man jobbar 4-5 nätter i veckan).

Men ponera nu att jag skulle fortsätta löpa i höst,vinter och vår. Det är nog en högoddsare då jag flyttar hem till stadsmiljö och inte har tillgång till terräng, men tänk att jag gör det. Det jag undrar över är, tror ni det är möjligt att klara milen på ett 5.30 tempo och 1.5 mil på 6 tempo till nästa sommar? Det om man fortsätter att springa tre, kanske fyra gånger i veckan.

Lite mer info är väl att jag i princip aldrig tränat i mitt liv och är väldigt stillasittande. Väger strax över 100kg fördelat på 198 cm. När jag löper nu känns det som att benen tar emot mest, förmodligen för att de är otränade, men kanske också för att konditionen är dålig så de inte får något syre(?). Löpte ~5 mil i veckan när jag var ung och dum (10 år sedan) och skulle gärna komma tillbaka till de sträckorna!

Kämpa på era galningar!
Phil D

Ser inga problem med att du skulle klara milen i 5.30-fart nästa sommar med tre pass i veckan. Jag körde själv igång med löpningen i mars det året jag tog mig i kragen, klarade tre, fyra km i början och tyckte det var skitjobbigt. I slutet av september samma år sprang jag ett flackt millopp på 50 minuter, alltså i 5 min-fart. Är inte lika stor som du, men jag vägde då 85 kg på 187 cm.
Citera
2015-08-11, 17:21
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ser inga problem med att du skulle klara milen i 5.30-fart nästa sommar med tre pass i veckan. Jag körde själv igång med löpningen i mars det året jag tog mig i kragen, klarade tre, fyra km i början och tyckte det var skitjobbigt. I slutet av september samma år sprang jag ett flackt millopp på 50 minuter, alltså i 5 min-fart. Är inte lika stor som du, men jag vägde då 85 kg på 187 cm.

Låter lovande! Alltid kul att läsa om andra och få lite motivation. Ja, några kilon hade inte skadat att gå ner för att göra det enklare, men får se det som att man bygger benmusklerna bättre nu! Tog ett ryck för några årsedan då jag vägde 110 kg och då var det verkligen problematiskt. Kändes som att man sprang runt med en bebis i magen och ryggsäck på ryggen. Nu är det inte speciellt farligt.

Det är dumt det med vikten. När man är otränad och tjockis orkar man knappt bära runt fettet, men när man är tränad och slank hade man lika gärna kunnat dra lite extra för att få mer träning! Naturen är bra dum ibland.
Citera
2015-08-11, 18:56
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Låter lovande! Alltid kul att läsa om andra och få lite motivation. Ja, några kilon hade inte skadat att gå ner för att göra det enklare, men får se det som att man bygger benmusklerna bättre nu! Tog ett ryck för några årsedan då jag vägde 110 kg och då var det verkligen problematiskt. Kändes som att man sprang runt med en bebis i magen och ryggsäck på ryggen. Nu är det inte speciellt farligt.

Det är dumt det med vikten. När man är otränad och tjockis orkar man knappt bära runt fettet, men när man är tränad och slank hade man lika gärna kunnat dra lite extra för att få mer träning! Naturen är bra dum ibland.

Fortsätt springa och ha koll på vad du äter så kan du säkert gå ner en hel del. Själv tyckte jag inte att jag ändrade matvanor speciellt mycket, har aldrig ätit speciellt mycket "onödigt" (godis, läsk och sånt), utan bara vanlig mat. Fast när jag inte rörde på mig alls så märkte jag att jag inte behövde äta alls mycket och ändå gick jag upp i vikt. När jag kom igång med löpningen så fortsatte jag helt enkelt att äta ungefär samma mängd mat och tappade tio kilo på ett år.

Det är jäkligt befriande att känna sig lättare i kroppen och att ha bra kondition, när kompisarna flåsade tar de sista stegen i en lång trappa när man är ute en sväng på stan står man redan på toppen och väntar, inte ens anfådd.

Är det någon speciell tävling du siktar på nästa år?
Citera
2015-08-11, 19:27
Medlem
dovAkins avatar
Har hållit på med löpning hela livet. Tränade i Hammarby Friidrott förut på ganska hög nivå mycket tävlingar och sådant. La av för jag inte tyckte det var så roligt och skolan vart lidande. Var väl ganska duktig men inte i närheten av dem bästa i min grupp.

Sedan har jag tränat själv hemma under ett par år sprang halvmaran 2013. Kom in på 2 timmar och 20 sekunder... Mitt mål var att komma under två timmar då jag inte alls tränat så mycket inför det. Ingen jätte tid men.

Vart sjukskriven förra sommaren så kunde knappt träna något det året blev bara gym.

Men kan säga att löpning kan vara det roligaste och det jobbigaste som finns. Har man en bra dag när man tränar så kan det vara så sjukt roligt och man känner sig fan hög efter.

Mitt tips är i alla fall variera löpningen. Kör en långdistansare 7 km+ kör någon kort distansare typ 2-3 km och kör lite intervallpass i bland backe. Då kommer ni märka resultat. Och lägg några extra hundralappar på ett par rejäla dojjor då dem är bättre. Och pröva kör en coopers test den är jävligt rolig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in