2014-08-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Drog och införskaffade ett par FREE 3.0 Flyknits. Ska försöka få upp kondisen och ändå springa med en ganska låg sula.

Har haft tanken länge. Läste på lite om barefoot dojor och det verkar vara ganska logiskt.

Har försökt snoka runt själv om ämnet men det är väldigt delade uppfattningar. Vilka positiva effekter har du läst om då?
Citera
2014-08-03, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag antar att du springer 30km? Realistisk sluttid?

Ja det är 30km som gäller. Får se vart jag hamnar, har en skadad fot för tillfället så kan inte träna. Men jag borde i värsta fall kunna dra mig runt på 3h.
Citera
2014-08-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Ja det är 30km som gäller. Får se vart jag hamnar, har en skadad fot för tillfället så kan inte träna. Men jag borde i värsta fall kunna dra mig runt på 3h.

Låter inte så optimalt. Cykling funkar inte heller?
Citera
2014-08-03, 11:21
Bannlyst
Citat:
Låter inte så optimalt. Cykling funkar inte heller?

Nej jag har svårt att belasta foten över huvud taget. Simning fungerar däremot. Men iom semestern så har jag bara latat mig, trots att man haft mer än tillräckligt med tid att träna
Citera
2014-08-03, 11:32
Medlem
Citat:
Nej jag har svårt att belasta foten över huvud taget. Simning fungerar däremot. Men iom semestern så har jag bara latat mig, trots att man haft mer än tillräckligt med tid att träna

Och käkat en massa? Med tanke på ditt alias.
Citera
2014-08-03, 11:49
Bannlyst
Citat:
Och käkat en massa? Med tanke på ditt alias.

Ja det kan jag väl inte säga annat än att jag gjort haha. Främst den senaste veckan när jag besökt gamla polare uppåt i landet.
Citera
2014-08-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ja det kan jag väl inte säga annat än att jag gjort haha. Främst den senaste veckan när jag besökt gamla polare uppåt i landet.

Vilken harmonisk uppladdning inför 3 mil. Massa mat och vila. Bor du i sthlmsområdet?
Citera
2014-08-03, 12:40
Medlem
SundbornPunschs avatar
Jag har alltid skytt löpning och diverse konditionskrävande ting som pesten. Min ovilja av att bli utmattad på så sätt fick mig till och med att lägga ned lagsporter när jag var ung. Levde på tekniken, men hatade att springa. Nu i mitten av juni började jag gå/springa i skogen väldigt lätt, lade samtidigt av med rökningen. Nu klarar jag av att springa 3 km, om jag ser till förutsättningarna att jag alltid ryggat för att springa och har haft kroniskt dåligt flås är jag på sätt och vis nöjd.

Har förstått att det är vettigt att ha mål. Långsiktigt är målen att jag skall få bättre flås, teknik och benstyrka. Lite mer konkreta mål är att jag först skall fixa 5 km och nästa år skall jag kunna genomföra midnattsloppet enkelt utan några som helst problem.

Gillar tråden, tycker det är motiverande att läsa om allas bedrifter osv.
Citera
2014-08-03, 12:48
Bannlyst
Citat:
Vilken harmonisk uppladdning inför 3 mil. Massa mat och vila. Bor du i sthlmsområdet?

Nej nu för tiden bor jag nere i en liten håla i skåne! Har ganska bra områden för löpning i området. Bra backar att träna i framför allt!
Citera
2014-08-03, 13:12
Medlem
snaelladus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundbornPunsch
Har förstått att det är vettigt att ha mål. Långsiktigt är målen att jag skall få bättre flås, teknik och benstyrka. Lite mer konkreta mål är att jag först skall fixa 5 km och nästa år skall jag kunna genomföra midnattsloppet enkelt utan några som helst problem.

Tycker det låter som väldigt sunda mål, och midnattsloppet nästa år kommer gå galant!

Jag skulle springa mitt första lopp i maj i år, men blev skadad och loppet uteblev. Mitt mål för detta år var sub45 på milen, och den formen var jag i innan skadan, kändes det som. Jag är nog snart tillbaka dock, och ska springa tunnelrun i sthlm den 22a november. Räknar kallt med att klara mitt mål. Det är cirka 11 månader sen jag började löpa och jag känner mig nöjd med min utveckling.

Slutgiltiga målet är att komma under 40. Känns som en dröm just nu, men ger jag det ett par år så.
Citera
2014-08-03, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SundbornPunsch
Jag har alltid skytt löpning och diverse konditionskrävande ting som pesten. Min ovilja av att bli utmattad på så sätt fick mig till och med att lägga ned lagsporter när jag var ung. Levde på tekniken, men hatade att springa. Nu i mitten av juni började jag gå/springa i skogen väldigt lätt, lade samtidigt av med rökningen. Nu klarar jag av att springa 3 km, om jag ser till förutsättningarna att jag alltid ryggat för att springa och har haft kroniskt dåligt flås är jag på sätt och vis nöjd.

Glöm inte bort att hålla igång med styrketräningen. Det är viktigt för att förebygga skador! Löpning är en fysisk aktivitet där många dras med skador.

För övrigt så testade jag ta en löprunda ikväll, har som jag tidigare nämnt i tråden haft problem med foten (de senaste 2 veckorna) men ikväll så släppte det efter någon kilometer. Riktigt skönt faktiskt!

Blev 7.6 km backträning i värmen. Nu är det bara att fortsätta utöka distanserna mot LL igen då
Citera
2014-08-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Tjenixen!

Jag tänkte ta upp löpningen igen (tränade senast för ca 1 år sedan) och undrar om ni har förslag på hur man kan göra träningen rolig? Hur ska man löpa om man vill tappa vikt?

Regelbunden långdistanslöpning underlättar exceptionellt mycket för viktnedgång, helst >3ggr / veckan, varannan dag är ett bra upplägg tills kroppen börjat vänja sig. Inte hittat något effektivare än långdistanslöpning för viktnedgång i mitt liv ännu. Hur många överviktiga långdistanslöpare finns det egentligen, inte många, den saken är klar! ;-)

Glöm inte att regelbundenhet, tålamod och disciplin är a och o om du vill nå resultat. Det är jobbigt för alla de första ca 1-2 månaderna, minst, det kommer göra ont och kroppen kommer säga nej. Tiden du kommer njuta av din löpning kommer, var så säker, ge inte upp.

Springa hellre lite längre och långsammare (över 60 min) än kort och snabbt om du är ute efter att bränna kalorier.

Man efterbränner även en hel del kalorier av löpning, dvs den ökade kaloriförbränningen ökar även efter när passet är slut.

Lite styrketräning och muskler skadar inte heller, muskler ökar också din förbränning, bra att kombinera med lite styrkepass (även otroligt bra ur ett skadeförebyggande syfte, löpning är en tuff disciplin för underben och knän).

>Tyvärr handlar dock ändå i slutändan om att det gäller att man äter mindre kalorier än man förbrukar per dygn, dvs kosten.

Du kommer sannolikt få kraftigt ökade hungerkänslor av all träning och då gäller det att kontrollera dessa så att du totalt per dygn ändå hamnar på ett kaloriunderskott. Fördelen med långdistanslöpning är att du förbränner massvis med kalorier och kommer ändå kunna äta en del och ändå gå ner i vikt pga all träning. Var extra försiktig med kosten de dagar du inte tränar alls.

Kosten behöver inte vara så mycket hockus pokus under fasen av viktnedgång. Ett beprövad enkelt koncept är att äta mera protein (ca 1,5-2gram per kg kroppsvikt / dygn) men betydligt mindre kolhydrater. Det är dock helt ok (bra!) att äta lite snabba kolisar strax innan, under och strax efter träningen som energi, kan tex vara i form av sportdryck.

Förutom viktnedgång ger ökad kondition en annan trevlig effekt, nämligen att den generella "må bra" känslan går upp, man känner sig framförallt generellt piggare och mera på allerten under dygnets vakna timmar. Var heller inte orolig om du får lite sömnstörningar de första ca 1-2 månaderna av din träning, det är tyvärr vanligt men kroppen har en extrem förmåga till anpassning.
Senast redigerad av msthlm37 2014-08-04 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in