2015-11-26, 22:39
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Nu när temperaturen i nästan hela landet har krupit ner mot eller under nollan undrar jag hur ni gör med träningen under den kalla årstiden? Fortsätter ni att träna löpning då, ändrar ni träningsform eller tar ni paus under vintern?

Går ner lite på sparlåga, mest distanspass 8-10 km eller så. Mest för att det är mörkt och regnar nio gånger av tio ändå så peppen är i botten. Får passa på att ta långpass de dagar solen tittar fram och en råkar vara ledig typ. Ingen idé att satsa för hårt på tempo och intervaller tycker jag, besvikelsen när det går långsammare än normalt är inte bra för min motivation. Backar kan ju klämmas in om andan faller på och benen är pigga
Citera
2015-11-30, 19:40
Medlem
Citat:
Nu när temperaturen i nästan hela landet har krupit ner mot eller under nollan undrar jag hur ni gör med träningen under den kalla årstiden? Fortsätter ni att träna löpning då, ändrar ni träningsform eller tar ni paus under vintern?
För mig så blir det några timmar på motionscykeln/vecka.

Men får jag välja så trivs jag bäst i löparspåret.

Är det minusgrader och snö så åker längdskidorna fram.
Citera
2015-11-30, 20:07
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LolaMontez
Tjo, när jag springer och tar tid så känns det som om jag inte riktigt kan ta det lungt och jag blir på ett sätt allt för medveten om att jag springer, liksom den där meditationen som uppstår och som gör att man inte känner av hur långt tid löprundan tar försvinner.
Någon annan som kan relatera?

Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Går ner lite på sparlåga, mest distanspass 8-10 km eller så. Mest för att det är mörkt och regnar nio gånger av tio ändå så peppen är i botten. Får passa på att ta långpass de dagar solen tittar fram och en råkar vara ledig typ. Ingen idé att satsa för hårt på tempo och intervaller tycker jag, besvikelsen när det går långsammare än normalt är inte bra för min motivation. Backar kan ju klämmas in om andan faller på och benen är pigga

Samma här. Försöker köra två till tre distanspass per vecka nu under vintern varvat med gym.

Var ute på en 9 km runda idag, var snuskigt halt här i Stockholm ikväll. Blankis på vissa ställen.
Citera
2015-12-05, 18:19
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Kör samma mängd som vanligt. Färre fartpass, dels för att det är svårare att springa tuffa fartpass om det är halt, och för att den här årstiden är en bra period (för mig) att låta den gamla kroppen återhämta sig lite så att både den och motivationen är på topp framåt våren igen.
Citera
2015-12-06, 05:50
Medlem
Citat:
Jag flyttar in på gymmet. Styrketränar och springer på löpband.
Citera
2015-12-06, 16:56
Medlem
cecs avatar
Jag springer mer och ffa mer njutningsfullt på vintern. Skiter i distans och springer på tid istället.
Jag tränar på gym också, men skulle aldrig få för mig att bli finväderslöpande, fan vad mesigt.
Citera
2015-12-14, 21:53
Medlem
Förstår inte hur folk klarar av att löpa timmar på löpband, sprang just ca 3,5km, tog väl en kvart tjugo min, höll ingen koll, så sjukligt långtråkigt man vill kräkas, ute i skogen på sommaren och så går hur bra som helst. Tänker att jag aldrig ska kolla på klockan, kollar på TVn i rummet ett tag, kollar tillbaka.. fan hade bara gått 30 sec, tänker "nu ska jag inte kolla på klockan fören jag stupar" låter bli i vad som känns som en evighet och "nu måste det fan gått minnst 10 min" sen kollar man och inser att det var ca 1,5 minuter sen man kollade sisst.. haha
Citera
2015-12-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Förstår inte hur folk klarar av att löpa timmar på löpband, sprang just ca 3,5km, tog väl en kvart tjugo min, höll ingen koll, så sjukligt långtråkigt man vill kräkas, ute i skogen på sommaren och så går hur bra som helst. Tänker att jag aldrig ska kolla på klockan, kollar på TVn i rummet ett tag, kollar tillbaka.. fan hade bara gått 30 sec, tänker "nu ska jag inte kolla på klockan fören jag stupar" låter bli i vad som känns som en evighet och "nu måste det fan gått minnst 10 min" sen kollar man och inser att det var ca 1,5 minuter sen man kollade sisst.. haha
Haha, ja, det är en prövning för tålamodet.
Citera
2015-12-15, 20:48
Medlem
Saiceres avatar
Citat:

Ljudbok!

Fast jag håller väl egentligen med dig. Klarar inga pass över timmen på löpbandet. Där blir det mest intervaller. Lyckligtvis bor jag i stockholm där det sällan blir för kallt för att köra långpannorna ute. Skulle det bli så pass får man väl införskaffa värmeväxlare.
Citera
2015-12-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saicere
Ljudbok!

Fast jag håller väl egentligen med dig. Klarar inga pass över timmen på löpbandet. Där blir det mest intervaller. Lyckligtvis bor jag i stockholm där det sällan blir för kallt för att köra långpannorna ute. Skulle det bli så pass får man väl införskaffa värmeväxlare.
Bra tips faktiskt, musik provade jag, men det fungerar endå inte faktiskt. Som längst har jag sprungit 40min på ett löpband, då hade jag turet att mitt favorit avsnitt av familyguy var igång på gymmets tv av en slump. Reklamerna blev dock sjukt jobbiga :/
Senast redigerad av Yolo1234 2015-12-15 kl. 22:59.
Citera
2015-12-16, 00:16
Medlem
E30s avatar
Citat:

Det är verkligen värdelöst. Det roliga är istället i vår när man märker hur stor skillnad det är när man legat i hela vintern och tränat.
Citera
2015-12-28, 21:56
Medlem
Löpband är psykologisk träning. Det är mycket lätt att bara kliva av och gå och duscha. Att då fortsätta ger mental styrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in