2016-09-09, 12:58
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag jag skall det. Är ju inte så att knäet krånglar mer än att korsbandet är kaputt.
Har sprungit halvmara på mjukt underlag några gånger så jag är inte helt ovan.
Dock har jag aldrig gjort det på asfalt. Så därför kommer jag fortsätta att göra det på mjukt underlag tills varvet är nästa år.

Har det någon betydelse om man tränar på mjukt underlag eller hårt?
Vad jag har lägt så är det bättre för knäet och ligamenten i benen om man springer där som är lite ojämnt. För då trampar man inte i samma vid varje steg.
Vilken är skillnaden på ett långpass och distanspass?
Skall man hålla samma tider på dem eller vad är bäst?
När man sedan tränar intervaller, skall man ha stå vila, gå eller jogga mellan repetitionerna?
Vad är bäst där?

Det är väl bra med variation på underlaget, tex. är det bra träning för fötter och balans om man kör lite terräng ibland, obanat i skogen eller på stigar.

Distanspass är grunden i löpträningen. Pass upp till 10-12 km i längd (kan variera en del såklart) där tempot bör vara behagligt, inte slöjogg och inte för hårt.

Långpass löps långsammare, och man är ute längre tid, 1,5 timme eller mer. Farten bör vara 30-60 sekunder långsammare per km än distanspassen.

Själv rör jag gärna på benen mellan intervaller, promenerar lugnt bara. Tycker man stelnar till om man står still.
Citera
2016-09-09, 17:28
Medlem
Hur många kalorier per dag äter ni andra löpare för att hålla vikten?
Citera
2016-09-09, 21:43
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88

Har ingen koll på kalorimängd, men ligger stadigt i vikt och har gjort så i flera år. Max ett kilo upp eller ner. När jag kom igång med löpningen igen för sex, sju år sen så fortsatte jag äta likadant som innan, vilket gjorde att jag tappade de där tio kilos övervikt jag hade rätt snabbt och sen har det stabiliserat sig.

Den dagliga menyn brukar se ut ungefär som så:

Frukost med en skål egen mussli, med chiafrön, hasselnötter, dinkelflingor, gojibär, pumpakärnor och mjölk. Och en ostmacka, apelsinjos och kaffe.

En frukt till mellanmål.

Lagad lunch, lite olika mat, kan bli lax, kyckling, pasta och köttfärssås, mm.

Mellanmål igen, frukt eller kanske en smörgås.

Kvällsmat, ibland lagad mat, ibland rostat bröd med olika pålägg tex.

Och om magen kurrar till på kvällskvisten så får den en morot och en näve cashewnötter.

Hur ser din matdag ut?
Citera
2016-09-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har ingen koll på kalorimängd, men ligger stadigt i vikt och har gjort så i flera år. Max ett kilo upp eller ner. När jag kom igång med löpningen igen för sex, sju år sen så fortsatte jag äta likadant som innan, vilket gjorde att jag tappade de där tio kilos övervikt jag hade rätt snabbt och sen har det stabiliserat sig.

Den dagliga menyn brukar se ut ungefär som så:

Frukost med en skål egen mussli, med chiafrön, hasselnötter, dinkelflingor, gojibär, pumpakärnor och mjölk. Och en ostmacka, apelsinjos och kaffe.

En frukt till mellanmål.

Lagad lunch, lite olika mat, kan bli lax, kyckling, pasta och köttfärssås, mm.

Mellanmål igen, frukt eller kanske en smörgås.

Kvällsmat, ibland lagad mat, ibland rostat bröd med olika pålägg tex.

Och om magen kurrar till på kvällskvisten så får den en morot och en näve cashewnötter.

Hur ser din matdag ut?

Ok, intressant!

Själv har aptiten blivit lite större, mest på grund av att jag nyligen börjar styrketräna skulle jag tro. Ligger på runt 3000 kcal per dag.

Frukost: 2-3 portioner gröt med russin & mjölk.

Lunch: Oftast något dött djur.

Mellanmål: Keso/frukt

Middag: 500g kvarg med granola, dagens höjdpunkt hehe.

Mellanmål: Frukt &/eller nötter.

Slinker även ner något snabbt efter passen med, som exempelvis en banan & något proteinrikt.

Dragit ner lite på löpningen & lagt på lite på styrketräning istället i hopp om att få något mer bitig kropp.
Citera
2016-09-09, 22:29
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ok, intressant!

Själv har aptiten blivit lite större, mest på grund av att jag nyligen börjar styrketräna skulle jag tro. Ligger på runt 3000 kcal per dag.

Frukost: 2-3 portioner gröt med russin & mjölk.

Lunch: Oftast något dött djur.

Mellanmål: Keso/frukt

Middag: 500g kvarg med granola, dagens höjdpunkt hehe.

Mellanmål: Frukt &/eller nötter.

Slinker även ner något snabbt efter passen med, som exempelvis en banan & något proteinrikt.

Dragit ner lite på löpningen & lagt på lite på styrketräning istället i hopp om att få något mer bitig kropp.

"Dött djur" ha ha!

Kör ett (ibland två) pass tung styrka per vecka och fyra-fem pass löpning, har antagligen ökat intaget av kalorier annars skulle jag varit en våt fläck för länge sen. Den stora skillnaden sen innan jag tog upp löpningen igen är att jag inte är lika sugen på godis, öl, chips och annat "skräp" utan får i mig bättre energi genom riktig mat. Är dock en öl-älskare och den drycken kan jag inte vara utan, men det blir mer av njutning nu, testar nya sorter på lördagen, ungefär.
Citera
2016-09-09, 23:29
Medlem
Citat:
"Dött djur" ha ha!

Kör ett (ibland två) pass tung styrka per vecka och fyra-fem pass löpning, har antagligen ökat intaget av kalorier annars skulle jag varit en våt fläck för länge sen. Den stora skillnaden sen innan jag tog upp löpningen igen är att jag inte är lika sugen på godis, öl, chips och annat "skräp" utan får i mig bättre energi genom riktig mat. Är dock en öl-älskare och den drycken kan jag inte vara utan, men det blir mer av njutning nu, testar nya sorter på lördagen, ungefär.

Hur ser din kropp ut då? Har du muskler kvar på kroppen eller har löpningen tagit bort de mesta?
För mig har löpningen i alla fall tagit bort för mycket, & tyvärr sparat lite fett..

Skönt att ditt sug efter skitmat har minskat! Har även jag slutat upp med sånt för ett par månader sedan. Maten har blivit betydligt godare efter jag slutat med socker har jag märkt, & nu kompenserar jag med gröt istället hehe.
Citera
2016-09-10, 00:00
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Hur ser din kropp ut då? Har du muskler kvar på kroppen eller har löpningen tagit bort de mesta?
För mig har löpningen i alla fall tagit bort för mycket, & tyvärr sparat lite fett..

Skönt att ditt sug efter skitmat har minskat! Har även jag slutat upp med sånt för ett par månader sedan. Maten har blivit betydligt godare efter jag slutat med socker har jag märkt, & nu kompenserar jag med gröt istället hehe.

Har väl en del muskler kvar och underhåller dom med styrketräningen, är 188 cm lång och väger 75 kg. Tung styrketräning har gjort gott för löpningen, kör 4-5 rep x 3 set marklyft, knäböj, tåhävningar, rodd och bänkpress. Kör till fail på varje övning. Musklerna växer inte nämnvärt men jag har blivit mycket starkare.

Lite fett på magen finns det allt, det där sista som gubben inte blir av med.
Citera
2016-09-10, 00:15
Medlem
Citat:
Har väl en del muskler kvar och underhåller dom med styrketräningen, är 188 cm lång och väger 75 kg. Tung styrketräning har gjort gott för löpningen, kör 4-5 rep x 3 set marklyft, knäböj, tåhävningar, rodd och bänkpress. Kör till fail på varje övning. Musklerna växer inte nämnvärt men jag har blivit mycket starkare.

Låter ganska likt mig själv. Är själv 183 cm lång med en morgonvikt på 73 kg.
Blandar lite hejvilt mellan tung styrka & kondition. Ibland undrar jag vad fasen jag vill.

Citat:
Lite fett på magen finns det allt, det där sista som gubben inte blir av med.

Hehe instämmer. Känns hopplöst!
Citera
2016-09-10, 00:31
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:

Jag äter inga döda djur eller andra djurprodukter, ersätter det med mängder av glass, chips och jordnötssmör istället. Låter kanske inte så jävla nyttigt men jag kämpar med att inte gå ner i vikt. Har legat på stabila 64 kg sen jag var femton år, tjugo år senare ligger jag kvar på samma vikt. Lite mer fit möjligen, men jag kan verkligen inte gå upp. Äter 75 % nyttigt, 25 % sjukt onyttigt. Kalorier, vet ej, men säkert ganska många
Citera
2016-09-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag äter inga döda djur eller andra djurprodukter, ersätter det med mängder av glass, chips och jordnötssmör istället. Låter kanske inte så jävla nyttigt men jag kämpar med att inte gå ner i vikt. Har legat på stabila 64 kg sen jag var femton år, tjugo år senare ligger jag kvar på samma vikt. Lite mer fit möjligen, men jag kan verkligen inte gå upp. Äter 75 % nyttigt, 25 % sjukt onyttigt. Kalorier, vet ej, men säkert ganska många

Hur ofta löper du? Långdistans?

Åt själv som dig innan & fick säkert i mig 3500-4000 kcal per dag. Gjorde det dock inte för att hålla vikten, utan för att jag älskade socker.
Citera
2016-09-10, 10:47
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Hur ofta löper du? Långdistans?

Åt själv som dig innan & fick säkert i mig 3500-4000 kcal per dag. Gjorde det dock inte för att hålla vikten, utan för att jag älskade socker.

Går upp och ner, 20-40 km á 2-3 pass/vecka kanske? Snitt 25 typ? Försöker få in ett längre pass i veckan typ 15-20 km. Dålig disciplin och dåligt med tid skyller jag på, hade gärna kört mer.¨

Innan läggdags blir det (inte varje dag visserligen) ca 3 dl glass, 1 dl jordnötssmör, 2 msk honung, några nävar nötter (val- hassel-, mandel eller liknande) 2 msk kokosfett och några nävar bär typ blåbär, björnbär, vinbär. Delvis för att det är sjukt smaskigt men också för kalorierna. Jag äter enorma portioner mat i övrigt också.

Jag vet att många påstår att de kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt men får äta upp det när de passerar trettio, jag har passerat med råge men pressar fortfarande i mig mat för att inte tyna bort
Citera
2016-09-13, 18:00
Medlem
Citat:
Det är väl bra med variation på underlaget, tex. är det bra träning för fötter och balans om man kör lite terräng ibland, obanat i skogen eller på stigar.

Distanspass är grunden i löpträningen. Pass upp till 10-12 km i längd (kan variera en del såklart) där tempot bör vara behagligt, inte slöjogg och inte för hårt.

Långpass löps långsammare, och man är ute längre tid, 1,5 timme eller mer. Farten bör vara 30-60 sekunder långsammare per km än distanspassen.

Själv rör jag gärna på benen mellan intervaller, promenerar lugnt bara. Tycker man stelnar till om man står still.

Tack så mycket för ditt svar.
Så ett distanspass, ett långpass och ett intervall pass är det som gäller med andra ord.
Jag hade försökt att ta mig runt GBGvarvet på 4.30/km vilket blir en sluttid runt 1h 35 min.
Vilket tempo tycker du att jag skall ha på distans resp långpassen då?
Vad jag har förstått så skall jag bli duktig på lite längre lopp är det långa intervaller som gäller.
Skulle det funka typ att köra på den 800 m slingan jag har i närheten. Att då köra typ 5 snabba varv på runt 3 min och sedan 5 långsamma på runt 5 min?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in