Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Hej,
Jag har ett lopp framför mig om 3-4 månader. Jag har ett schema för hur jag ska lägga upp löpningen.
Jag har aldrig sprungit och loppet jag ska springa är delvis kuperad mark och längden är 1,5mil.
Jag tror jag fixar det jag har pannben och motivation samt tid och fokus.
Dock är jag totalt otränad och lite halvtjock.
Jag tänkte att jag kan lika gärna gå all in och även gå ner i vikt på köpet.
Så min fråga är vad äter ni som springer mycket? Hur ska jag äta för att gå ner i vikt?
Jag är 185cm lång och väger 95 pannor. Vill ner till 80 så fort som möjligt...
Min löpträning ser ut något i stil med första månaden 3ggr/5km (får gå om jag inte orkar springa hela runt) sen nästa månad samma fast en av passen 1mil (Får gå om jag inte orkar springa hela)
Sista månaden är det 1mil sedan lugnt 5km så jag är utvilad. Jag har inte schemat framför mig men det är detaljerat iaf och ska vara perfekt enligt expertisen.
Har ni något tips på hur jag ska tänka kring mat och träning?
Spring inte mer än 1 mil i veckan första månaden.
Och kör fem km per gång första månaden vet du med dig att du har goda knän så öka den mängd du känner känns okey med prova det schemat du hade där men jag hade inte pallat det med mina knän så tro inte att du är hopplös ifall det inte går trodde själv inte att jag någonsin skulle ta mig förbi milen utan smärta. Har du som jag dåliga knän så öka aldrig mer än nån kilometer tills du klättrar över en mil per gång. Har du bra knän går det nog bra att öka typ såhär. Mån 5km lördag 5km
Mån 6 km lördag 6 km.
Mån 7 km lördag 7 km.
Etc etc.
Dåliga knän körde jag mån 4km.
Lördag 4km.
Mån 4 km lördag 4 km.
Mån 5 km lördag 5 km
Mån 5 km lördag 5 km.
Osv osv.
Om målet är att gå ner i vikt
Börja springa på fastande mage
Och ät typ en frukt sen och ingenting utöver det fram till middagen.
Se hur kroppen reagerar själv börjar min kropp inte reagera nämnvärt på fasta och springa mer än när jag börjar komma över 13 km. Men gör det några gånger först med korta sträckor max en mil. Så att kroppen hinner lära sig vad du vill att den ska göra. Dvs bränna fett istället för kolhydrater.
Sluta alltid springa innan det gör ont!
Ta många paoser njut av naturen.
Jag kan väl springa som längst 3 mil som det är nu dock behöver jag äta något efter ungefär halva sträckan pgr av blodsockret.
Innan du ska springa din öhm.. Längre tur. Spring typ 3 till 4 kilometer dagen innan.
Det brukar hjälpa mig om jag ska ta en längre tur. Jag tappade knappt nån vikt alls av att springa för än jag började springa på tom mage då och då. Men återhämtningstiden blir lite längre och man kan bli lite illamående i början efter du har sprungit men det går över efter några gånger nu springer jag lätt 1.5 mil på tom mage. De gött o springa kom ihåg att njuta av naturen och ta mycket paoser man vinner inget på att "kämpa" konditionen och orken i ligamenten kommer av disciplinen över tid inte av nå kämpande som jag trodde först. Hoppas det går bra 😎🤘