2015-07-25, 21:14
Medlem
Tompa-123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa-123
Jag tränar för att bli ännu snabbare. Ner mot 40 min är ett av målen! Nästa lopp är lidingöloppet för är mitt inne i min klassiker! Sen i framtiden så tänker jag väl satsa på löpningen fullt ut för det är grenen jag behärskar bäst. Kör varierat: längre distanspass på 10-15 km, backintervaller, tröskelintervaller.

Sprang milen första gången för ett år sedan och då var tiden 58 min. Tror att min utveckling gått snabbt! ☺☺. Ska du göra lopp?
Citera
2015-07-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa-123
Sprang milen första gången för ett år sedan och då var tiden 58 min. Tror att min utveckling gått snabbt! ☺☺. Ska du göra lopp?
Det vet jag inte än, kan nog tänkas bli några möjligen en klassiker.

Jag tränar för att bli anställd soldat, påbörjar utbildningen om en månad.
Citera
2015-07-26, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kanske vilan från sjukdomarna iaf förde något gott med sig så att du fick vila från skadorna. Lycka till du också!

Löppass nummer två gick ju iaf bättre! 4:49 i snitt på 5km. Kanske går relativt snabbt att komma tillbaka iaf

Edit. Men den där helvetesbacken med motvind vid början på km 2 svor jag en del åt
Citera
2015-07-27, 09:12
Medlem
direktörns avatar
Gillar starkt att det numera går att få upp pass uppladdat i Garmin Connect, direkt till jogg.se.Väldigt tidsbesparande.
Citera
2015-07-27, 13:03
Medlem
Lelianas avatar
Jag går runt med hosta efter att jag har löpt. Jag har annars inga andningsbesvär och detta kommer oavsett om jag löper inomhus eller utomhus. Finns det något jag kan göra för att minska besvären utan att gå till vårdcentralen?
Citera
2015-07-27, 19:00
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Jag går runt med hosta efter att jag har löpt. Jag har annars inga andningsbesvär och detta kommer oavsett om jag löper inomhus eller utomhus. Finns det något jag kan göra för att minska besvären utan att gå till vårdcentralen?

Inte vad jag vet. Då du annars inte har några problem kan man nog utesluta allergier, så du lär väl lida av ansträngningsastma! Bara att gå till en vårdcentral å få bricanyl utskrivet!
Citera
2015-07-29, 08:37
Medlem
Continental Ops avatar
Pga att jag inte har kunnat träna roligare saker har jag fått springa lite mer än vanligt på sistone. Eftersom jag fn bor där det finns skidbackar har jag valt att inkorporera dessa i mina löppass.
I huvudsak har jag två varianter jag alternerar a) ett kortare pass där jag i mitten av löppasset tar en längre backe ca 150 hm b) ett lite längre pass där jag springer mestadels uppför. Därtill har jag börjat avsluta passen med att göra ett sista försök i en backe där jag kör tills jag inte pallar längre.

Jag maxar inte såtillvida att jag springer fort uppför backarna utan de är så långa att man inte pallar hela iaf utan får stanna 2-3 ggr. Jag kör heller inte intervaller utan de ingår i rundan och målet är att på sikt kunna klara dem i någorlunda fart o sen bara fortsätta.

Fördelen med detta antar jag blir att jag på sikt kommer bygga upp en högre tröskel för att ta backar men finns det några nackdelar med att vid nästan alla pass ta ut sig max. Jag är inte nån megakämpeplågare utan är "mentalt svag" men kör väl ungefär tills pulsen går i taket och jag börjar bli lite darrig.

Finns det några nackdelar eller skäl till att ha ett lite mildare upplägg?
Citera
2015-07-29, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Pga att jag inte har kunnat träna roligare saker har jag fått springa lite mer än vanligt på sistone. Eftersom jag fn bor där det finns skidbackar har jag valt att inkorporera dessa i mina löppass.
I huvudsak har jag två varianter jag alternerar a) ett kortare pass där jag i mitten av löppasset tar en längre backe ca 150 hm b) ett lite längre pass där jag springer mestadels uppför. Därtill har jag börjat avsluta passen med att göra ett sista försök i en backe där jag kör tills jag inte pallar längre.

Jag maxar inte såtillvida att jag springer fort uppför backarna utan de är så långa att man inte pallar hela iaf utan får stanna 2-3 ggr. Jag kör heller inte intervaller utan de ingår i rundan och målet är att på sikt kunna klara dem i någorlunda fart o sen bara fortsätta.

Fördelen med detta antar jag blir att jag på sikt kommer bygga upp en högre tröskel för att ta backar men finns det några nackdelar med att vid nästan alla pass ta ut sig max. Jag är inte nån megakämpeplågare utan är "mentalt svag" men kör väl ungefär tills pulsen går i taket och jag börjar bli lite darrig.

Finns det några nackdelar eller skäl till att ha ett lite mildare upplägg?

Högre skaderisk antar jag är en av nackdelarna med att alltid ta ut sig till max.
Kollar man sen på elitlöparna så varvar man ofta lågintensiva med högintensiva pass och vi får ju anta att detta görs av en bra anledning.
Citera
2015-07-29, 17:30
Medlem
SuperMileyCyruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Högre skaderisk antar jag är en av nackdelarna med att alltid ta ut sig till max.
Kollar man sen på elitlöparna så varvar man ofta lågintensiva med högintensiva pass och vi får ju anta att detta görs av en bra anledning.

80/20 (lågintensivt/högintensivt) är välbeprövat och används med stor framgång av många.
Citera
2015-07-30, 07:58
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat

Citat:
Ursprungligen postat av SuperMileyCyrus
80/20 (lågintensivt/högintensivt) är välbeprövat och används med stor framgång av många.

Jo jag är medveten om att man ska vara återhållsam med intevallträning så det är därför jag inte kör det alls i princip, jag försökte förklara det att jag inte springer särskilt fort uppför backarna utan det är mestadels lågintensiv löpning, det är inte högintensiva pass på det sättet som löpare normalt menar utan det är mer ovanligt kuperade löprundor där pulsen går upp rätt högt på 3-4 ställen.

På sikt är ju målet att jag ska palla de där backarna utan att behöva hänga nåt.

Men ni tror det kan öka skaderisk ändå? man belastar ju lårbaksidor rätt mkt i skidbackar så är det ju.

Tidigare har jag haft mer småkuperade rundor men det finns inga såna spår där jag bor nu. Climben då låg på ca 260 på en mil och där jag bor nu på ca 300 på milpasset och 280 på det lite kortare passet. Skälet till att jag frågar är att jag kan känna mig lite utmattad ibland på dagarna men jag har inte riktigt vant mig vid rundorna än.
Citera
2015-07-31, 20:39
Medlem
GustavoAlmadovars avatar
Tjenare,
har kommit igång med löpning ett par gånger i veckan det senaste halvåret, vilket har gett positiva resultat men även en del negativa.

I våras hade jag inga problem med mina skenben, men sakta men säkert har jag börjat få mer och mer ont på insidan av skenbenen när jag löper. Precis när jag är färdiglöpt haltar jag runt som fan, sen efter några timmar känns det okej igen. Dagen efter när jag vaknar kan jag ha ont i skenbenen igen men även det går över på några timmar. Känner av att jag har lite smärta i skenbenen hela tiden.
Masserar jag och känner efter var jag har ont så känns det som att jag har ont i själva benet.

Jag har hoppats på att det var p.g.a. övervikt/för dåligt tränad och att det skulle gå över, men det blir bara värre och värre varje gång jag löper.
Har varit inne på en sportshop i byn där jag har köpt nya skor + inlägg som ska förhindra snedbelastning men det verkar inte hjälpa ett dugg.

Någon som har någon aning om vad det kan bero på? Tips på vad jag kan göra för att slippa halta runt efter varje löppass?
Citera
2015-08-01, 14:32
Medlem
SiSeniors avatar
Hur ser din träning ut och hur har den sett ut? Vanligt misstag är att folk går ut alldeles för hårt bara för det vill se snabba resultat och det straffar sig i längden. Någon form av överbelastning låter högst troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in