Citat:
Det du uppenbarligen inte förstår är att vänstern ser sin ideologi som Gud. Sanningsanspråket.
Och du är definitivt inte Luther, eftersom du godkänner moralmäkleriet. Du vill bara förhandla med småpåvar om nivåerna. Mer om detta nedan.
Citat:
Citat:
Rent konkret när det gäller den obefintliga svenska Trans-Atlantiska slavhandeln, är det rätt så enkelt.
Såvida inte inkvisitorn är en ättling i direkt nedstigande led från de slavar som skeppades så har ju denne så att säga kapat deras "talan" till och börja med och är därför helt ointressant att lyssna på. Om det nu skulle finnas en förorätt som det ska kompenseras för, så är det ju givetvis endast den förorättade parten eller hans efterlevande som har någon rätt att kräva någonting överhuvudtaget.
Såvida inte inkvisitorn är en ättling i direkt nedstigande led från de slavar som skeppades så har ju denne så att säga kapat deras "talan" till och börja med och är därför helt ointressant att lyssna på. Om det nu skulle finnas en förorätt som det ska kompenseras för, så är det ju givetvis endast den förorättade parten eller hans efterlevande som har någon rätt att kräva någonting överhuvudtaget.
Helt rätt och det är exakt detta jag syftar på.
All riktig makt och alla stora vinster här i världen utgörs av -- mäkleri.
Det är inte producenterna av råvaror som tjänar de stora slantarna: det är förädlarna och distributörerna.
Det är inte pengautlånarna (i en perfekt värld, andra medborgare) som tjänar pengar på räntorna: det är bankerna.
Det är inte musikerna som tjänar de största pengarna på sin konst: det är skivbolagen.
Varje försök i människans historia att inrätta en mäklarfri värld (revolutioner) har omedelbart omintetgjorts av nya mäklare (den nya nomenklaturan). Missförstå mig inte. Mäklare behövs, men när mäklarna blir för många, tar sig för stora friheter, eller börjar utöka de mäklande makterna (byråkrati), då inträder problemen.
Vad ska en katolsk präst vara? En mäklare mellan Gud och människa.
Vad ska en politiker vara? En mäklare av resurser.
Vad ska en journalist vara? En mäklare av samhällelig information.
Vad dessa två sista kategorier nu har fått för sig, i avsaknad av Gud, är att det är rätt och riktigt för dem att vara moralmäklare, och att det är ett överordnat mål att samhället lyder den moral som mäklas. För att kunna utföra detta använder man sina andra mäklarresurser: politiker mutar attraktiva grupper med resurserna, journalister mäklar bara vidare information som är gynnsamma för moralprojektet. Man gynnar nya mäklargrupper, som hävdar sig företräda olika identitära grupper -- ytterligare moralmäklare.
Detta bygger deras makt och ger dem deras privilegier.
Luther förnekade att det behövdes mäklare mellan Gud och människa (en rätt som mäklarna hävdade var given av Gud). Han förhandlade inte om nivåer på mäkleriet! Han kallade påven antikrist och förnekade hans legitimitet!
Jag förnekar att moralmäklarna har någon som helst rätt att mäkla moral, eller påtvinga någon deras -- sekulära -- religioner. Den är inte efterfrågad, och varje Tidholmare bör ställa sig frågan: vem har gett mig denna rätt? Bär jag verkligen på sanningen om världen och vad är jag beredd att offra i mitt nit att förtrycka andras åsikter?
Senast redigerad av bergsturk 2015-08-10 kl. 01:09.
Senast redigerad av bergsturk 2015-08-10 kl. 01:09.