Citat:
Ursprungligen postat av
Hårboll
Det är motoffensiven i mediekriget vi ser och nu har man kastat alla ambitioner om rätten till olika åsikter och rätten att yttra dem.
Nu är det maktspråk som gäller: Antingen är du med oss (journalister) eller så är du mot oss.
För att fortsätta med min
mäklarteori på detta tema: de aktörer lierar sig, som erkänner varandras mäklerier. Det vill säga, att rätten att mäkla är rättfärdig.
Detta förklarar hur, till exempel, Researchgruppen och Expressen har kunnat liera sig. De har helt olika politiska mål men utmanar inte varandras rättigheter -- i båda fallen, att vara moralmäklare, där "maktpilen" pekar mot folket.
Det förklarar också hur statsapparaten och media ingått en allians. Media utmanar inte (i stort) den enorma statens förskingring av medborgarnas pengar på bedrägerier och rent skit (se den nyliga granskningen av Ungdomsstyrelsen) -- mäklandet av skattemedel. Politiker utmanar inte medias moralmäklande, som de bedriver under den falska flaggen av att vara informationsmäklare. Det är helt olika maktsfärer, som understödjer varandra: maktpilarna pekar mot folket.
När skribenter skriver "vi måste hitta nya berättelser" eller "vi ska stå upp mot (sak som inte journalister gillar)" så händer två saker. Dels får man ge uttryck för en liturgisk bekännelse. Man har inget i praktiken att komma med, det har man aldrig haft, men man har sagt en liten bön. Dels så bekräftar man att ja, jag är fortfarande en mäklare, och jag bekräftar andras mäklande. Vårt mäkleri är rättfärdigt därför att vi är högre stående.
Det finns nog ingen gräns för hur långt mäklarna är beredda att gå för att behålla sina positioner, i alla fall så länge de kan lägga ut den faktiska fysiska projektionen av makt på entreprenad. Däremot finns det en chans att politiker drabbas av underifrånhuggande uppkomlingar, som önskar ta över mäklarpositionerna (kanske med annan mer verklighetsbaserad problemformulering), och för gammelmedia finns nog bara sotdöden att se fram emot. De flesta stockholmsmedierna verkar nu befolkas av rent sinnessjuka människor som mer och mer öppet bespottar alla som inte är högbelånad, vänsterposerande Stockholmsmedelklass -- eller de människor de själva utnämnt till Skyddsvärda.
Om du läser detta är du antagligen inte Skyddsvärd.