2015-08-09, 01:53
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Det Marcus Birro säger om Göteborg, kan man säga om hela Sverige.

I stort sett, ja. Göteborg är dock lite speciellt eftersom sossarna har dominerat den staden så pass länge att de i princip har vuxit fast i kommunstyrelsen.

När Göran Johansson styrde Göteborg försökte han ändå att komma tillrätta med de värsta konsekvenserna av den svenska invandringspolitiken. Han blev såklart hårt motarbetat av media och av, vem annars?, Mona Sahlin.

https://www.youtube.com/watch?v=fKjYLkR-GPc

Expressen gick hårt åt Johansson i en osignerad ledare.

Citat:
Göteborgs, närmast evige, kommunalråd Göran Johansson vill avvisa alla flyktingar som kommer till Sverige med hjälp av flyktingsmugglare, enligt ett utspel i GT. Då nästan alla av de asylsökande 20 000 irakier som väntas komma till Sverige smugglats in i landet eller i Schengen-området, innebär Johanssons förslag i praktiken att han vill stoppa flyktingmottagandet från Irak.

Nu finns det fortfarande debattörer som hävdar att kritiker som Göran Johansson genast tystas och att flyktingpolitik skulle vara något tabubelagt ämne. Struntprat.

http://www.expressen.se/ledare/071128-granslost-dumt/

Även borgare drev på för att sossarna inte skulle minska på invandringen efter Johanssons uttalande.

Citat:
Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin har inte sagt något offentligt, men i en skriftlig kommentar har hon försiktigt tagit avstånd från Göran Johanssons och Ilmar Reepalus förslag. Hon passade dock på att kritisera borgerliga kommuner som inte tar emot flyktingar, vilket framstår som märkligt när ett av socialdemokraternas mest framträdande kommunalråd just har meddelat att hans kommun avser att minska antalet flyktingar som de tar emot.

Att sända signaler om att vi skall kasta ut människor i behov av skydd tyder på att man flirtar med Sverigedemokraterna. Detta är synnerligen allvarligt. Mona Sahlin och partisekreteraren Marita Ulvskog måste nu med kraft ta avstånd från detta förslag. Det är anmärkningsvärt att Sveriges största parti så tydligt saknar ledarskap i en så viktig fråga.

Alliansen i socialförsäkringsutskottet
Mikael Cederbratt (m)
Fredrick Federley (c)
Ulf Nilsson (fp)
Lars Gustafsson (kd)

https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1...fragan?m=print

Den här debatten är från 2007, alltså tre år innan SD kom in i riksdagen. Kommentarer är egentligen överflödiga. Göteborg är nästan ikapp Malmö när det gäller mångkultur. Skillnaden är att Göteborg, precis som Stockholm kan hålla de tydligaste konsekvenserna på avstånd eftersom de värsta förorterna är relativt avskilda från de mer välbeställda delarna (där politiker och journalister bor).
Citera
2015-08-09, 02:51
Medlem
svallerbyttans avatar
Vänstern ligger verkligen i offensiv mot de borgerliga ledarsidorna nu:
http://www.etc.se/ledare/sds-nya-bas...iga-ledarsidan

Lite kort om hur de försöker utnyttja "rörelsen":
https://m.facebook.com/thomas.gur.5/...20?pnref=story

I mina öron låter det mer som en konspirationsteori att de liberalkonservativa ledarna försöker bygga broar till SD. Tror mer de skriver efter egen övertygelse, men kanske fått friare tyglar för att locka tillbaka tappade prenumeranter.
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-08-09 kl. 02:57.
Citera
2015-08-09, 08:18
Medlem
Engelskt perspektiv på SvDs ledarplats; argumenterar för att utplåna SD genom att ta över deras politik. Plus det vanliga nyliberala gnället. Nämner British National Party, men inte Ukip, vilket är ohederligt och missvisande.

[url]http://www.svd.se/fraser-nelson-sjalvfortarande-oppenhet/om/ledare-gastinlagg[/url

Woodolarvski erkänner att det finns något svenskt (självutplånandet, uppfattar jag det som), och säger sig stå för den tysta majoriteten. Försåtlig argumentation.

Citat:
det finns en stor, tyst majoritet svenskar som längtar efter en politisk debatt som premierar saklighet och nyanser framför det gälla och chockerande.

Detta är en tradition som växt fram under närmare 200 år. Den är svensk, i ordets sanna mening.]

Unvis.it/http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-lat-sd-vrala-for-sig-sjalva-i-svensk-politik/
Senast redigerad av Fnysington 2015-08-09 kl. 08:37.
Citera
2015-08-09, 08:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Engelskt perspektiv på SvDs ledarplats; argumenterar för att utplåna SD genom att ta över deras politik. Plus det vanliga nyliberala gnället. Nämner British National Party, men inte Ukip, vilket är ohederligt och missvisande.
/../
Woodolarvski erkänner att det finns något svenskt (självutplånandet, uppfattar jag det som), och säger sig stå för den tysta majoriteten. Försåtlig argumentation.

Det finns något som fallerar när utländska gästskribenter försöker sig på inlägg i den politiska debatten. Det som engelsmannen missar när han applicerar samma lösning som skedde i England för att slå undan benen på SD så vet han inte hur långt driven debatten blivit i Sverige. Han missar att dom andra inte kan ta SDs plats på ett trovärdigt sätt. Det finns inte tillstymmelse till trovärdighet kvar i dom här frågorna hos de traditionella partierna. Det är ju därför de håller käften.

Sen kommer agenda-polacken och pratar om trevlig samtalston humanitet och saklighet. Och stå upp mot rasism. Vilken jävla blådåre. 2012 ringde och ville ha sin agendasättande ledare tillbaka.
Det har gått så långt nu, att det enda som fungerar är handling. Ordens, öppenhetens, humanismen och samtalsformens tid är förbi och kommer aldrig mer igen innan det har visats handling för att lösa de akuta problem som Sverige står inför.

Det som skrämmer mig mest är dock inte DNs unkna agendasättande, eller en engelsk gentleman som undrar vafan som händer i SvD utan det är den totala bortavaron av politiskt ledarskap.
Varfan är regeringen någonstans i det här landet? Det har aldrig varit såhär tyst från regeringshåll.
Någonsin.

Den idélösheten ter sig skrämmande för mig. På riktigt. Reinfeldt lyckades så pass att hon slog hål på socialdemokraternas regeringsduglighet och staus som "statsbärande parti".
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-08-09 kl. 09:56.
Citera
2015-08-09, 09:07
Medlem
longbow4ys avatar
Försöker Peter Wolodarski, åter från semestern, ta till begrepp som typiskt svenskt i mångkulturdebatten?
Är inte det lite ...... självplågeri? Typiskt svenskt i motsats till vad? Mångkultur?
En svenskhet som alla andra? Uppenbart inte.

"Peter Wolodarski: Låt SD vråla för sig själva i svensk politik"
det apropå reklamen i tunnelbanan. Vem vrålade?

Citat:
Det är att knyta an till kärnan i vår politiska kultur, som författaren och journalisten Per T Ohlsson beskriver i standardverket "Svensk politik": besinningen, förmågan att kompromissa och lösa problem, att inte dra iväg mot det extrema.

Det finns en stor, tyst majoritet svenskar som längtar efter en politisk debatt som premierar saklighet och nyanser framför det gälla och chockerande.

Detta är en tradition som växt fram under närmare 200 år. Den är svensk, i ordets sanna mening.

http://www.dn.se/ledare/signerat/pet...vensk-politik/
Senast redigerad av longbow4y 2015-08-09 kl. 09:25.
Citera
2015-08-09, 09:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Vänstern ligger verkligen i offensiv mot de borgerliga ledarsidorna nu:
http://www.etc.se/ledare/sds-nya-bas...iga-ledarsidan

Lite kort om hur de försöker utnyttja "rörelsen":
https://m.facebook.com/thomas.gur.5/...20?pnref=story

I mina öron låter det mer som en konspirationsteori att de liberalkonservativa ledarna försöker bygga broar till SD. Tror mer de skriver efter egen övertygelse, men kanske fått friare tyglar för att locka tillbaka tappade prenumeranter.

Det man inte tål är att Marika Formgren blivit gästskribent. Ur deras synvinkel är detta givetvis katastrof. Det flyttar samtalet till en nivå som man inte kan hantera. Åsa Linderborg har förklarat det bäst. För 5 år sedan när sd kom in i riksdagen sa hon att man inte skulle bemöta dem i debatt, i vart fall inte i sak, eftersom man då ger sig in i en typ av samtal som ger deras verklighetsbeskrivning en fördel. Detta hade kunnat fungera om det nu bara är typ 4 procent som vill minska invandringen och ser den som ett problem. Istället är det de allra flesta som tycker som sd i den frågan. Det är omöjligt att undanhålla sakfrågor då. Och hur har man tänkt att man ska föra någon folklig inställning? Just det är särskilt intressant. Det är vänsterns signum att man säger sig föra folkets röst. Jan Guillou gör det senast idag. I själva verket talar han och vänstern för väldigt få. Det är man dock obekymrad över. Deras makt och intresse har varit att i stort sett tvinga etablissemanget att tycka som vänstern i flera frågor. Nu förlorar man det övertaget, och det är det som oroar vänstern.
Citera
2015-08-09, 09:51
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Billströms "se över volymerna" är väl det närmaste man kan komma ett direkt uttryck för att vilja minska invandringen, och alla såg hur det gick för honom. Fegheten började inte där, men det var en bekräftelse i närtid på att man inte "kan" säga att man vill minska invandringen eftersom man då tvingas lägga allting åt sidan och hantera kritik, intervjuer och förtydliganden på heltid i ett par veckor. Därför lindar man in allting i bubbelplast. Jag tror dock att nästa upptrappning i mediakriget blir just att dissidenterna tar Voronovs råd och börjar uttrycka sig konkret.

Hur kan då dissidenterna konkretisera sig?

Man kan fungera som en portal för åtgärder som har volymminskande effekter (TUT, skärpta krav på anhöriginvandring, etc). Det finns både forskning och internationell erfarenhet som man kan utvärdera rent ideologiskt utifrån ett liberalt/liberalkonservativt perspektiv, och ge sina egna synpunkter på dessa samtidigt som man vidarebefordrar idéerna till borgerliga politiker/partier.

Man kan börja omvärdera människovärdet, eller åtminstone utveckla det så att det universella värdet kompletteras med det känslomässiga värdet. "Alla människor är lika mycket värda, men de som står oss närmast har ytterligare ett värde." För det första är det sant, och för det andra kan det motivera varför vi måste prioritera våra egna före de andra. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så måste man kunna säga var en viss mängd flyktinginvandring är värd en viss mängd nettoutgifter (hur många flyktingar är värda en viss mängd minskat reformutrymme?). Och för att göra det måste man prata om människovärdet, och kanske allra helst uppdatera dess definition det så att det är förenligt med relevanta faktorer som ändliga resurser.

Man kan börja prata om ett nytt Sverige. Skissa på en vision av vad vi vill att vår nation ska vara, befriad från de reinfeldtska och kulturmarxistiska bakgrundslinjerna som tidigare dikterat varje penseldrag.

Men frågan är om de borgerliga debattörerna är redo för detta. Kanske kommer man bli så uppslukad av mediakriget mot vänsterredaktionerna att man helt glömmer av att fylla de ytor som man blottar?
Citera
2015-08-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Hur kan då dissidenterna konkretisera sig?

Man kan fungera som en portal för åtgärder som har volymminskande effekter (TUT, skärpta krav på anhöriginvandring, etc). Det finns både forskning och internationell erfarenhet som man kan utvärdera rent ideologiskt utifrån ett liberalt/liberalkonservativt perspektiv, och ge sina egna synpunkter på dessa samtidigt som man vidarebefordrar idéerna till borgerliga politiker/partier.

Man kan börja omvärdera människovärdet, eller åtminstone utveckla

Men frågan är om de borgerliga debattörerna är redo för detta. Kanske kommer man bli så uppslukad av mediakriget mot vänsterredaktionerna att man helt glömmer av att fylla de ytor som man blottar?
Fast det är väl det allra största misstaget som sk borgerliga debattörer gjort, förutom lite pliktskyldig kritik åt vänster har man spenderat nästan all sin kraft, heder och kredibilitet att debattera mot och framför allt, demagogiskt misskreditera, SD, dvs ett annat högerparti, som egentligen borde varit en naturlig samarbetspartner och samtidigt en borgerlig räddare (om de hanterats rätt). Man har alltså från borgerlighetens sida ödslat enorm tid och kraft på att försöka sänka det enda nyskapande högeralternativet som Sverige har sett på decennier. Själv har man försökt omskapa sin egen borgerlighet - genom att bli vänster i retorik och i omfamnades av en hel del förödande vänsterideologi. Särkilt intelligenta är se inte, de där som bestämmer inom de borgerliga - kanske hade Palme rött på den enda punkten i alla fall
Citera
2015-08-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
PO Tidholm, som varit uppe ett antal gånger, kallar Ivar Arpi till husförhör:

Tydligare än så kan inte principen bli: Om du har alternativet att skriva sanningsenligt och konsekvensneutralt (vilket är en central journalistisk dygd, den mest centrala skulle jag hävda), och sanningen ger misshagliga element (i Tidholms värld) rätt, så ska du avstå från att berätta sanningen, alternativt skönmåla och ljuga för massorna.

Hur blir man så förvriden i själen att man bara sover gott när man har ljugit och undanhållit fakta från gryning till skymning? Förstår inte Tidholm att en världsbild byggd på lögner och skönmålningar är ett korthus som förr eller senare kommer att rasa ihop, med eller utan Arpis skriverier? Och att när det väl rasar, firar extremister triumfer som de aldrig skulle ha blivit serverade på silverfat om man hade varit konsekvent ärlig och konsekvensneutral hela vägen och inte hade några garderober så fulla av skelett att man måste spika en ny låsbom över dörren varje dag? Sanningen kommer alltid fram till slut. Den bästa garanten mot extremism är att alltid hålla sig till den. Inte för att jag är religiös men det finns en anledning till att "du skall icke bära falsk vittnesbörd" ansågs vara en av de topp 10 reglerna för mänsklig samvaro. Konsekvenserna brukar nämligen dra ner en i skiten så långt att man för all framtid kommer att svära över att man inte var ärlig.

Fortsättning följer.
Jenny Sonesson försvarar Arpi medan Tidholm fortsätter sitt något monotona rasistkletande. Tidholm "vet" hur Arpi förhåller sig till sin sk rasistsvans.
Även Sonesson anklagas för att inte "hålla flanken".

Citat:
Jenny Sonesson ‏@JennySonesson 11 tim
Jenny Sonesson retweetade
Hoppas fantastiska @Ivarpi forsätter tänka självständigt. Din kloka röst behövs. Vägra självcensur! https://twitter.com/potidholm/status/629623079740817408

----
Po Tidholm ‏@PoTidholm
@JennySonesson @Ivarpi Ja, att låta sig intervjuas av rasistmedier är ju rakryggat!

Jenny Sonesson ‏@JennySonesson
@PoTidholm Men det var ju inte det din kritik handlade om. Du kräver att @Ivarpi ska ägna sig åt självcensur. Att hans röst ska tystna.

Po Tidholm ‏@PoTidholm
@JennySonesson @Ivarpi Ja, har man en svans av rasister efter sig bör man fråga sig vad man gjort för fel. Såvida man inte är en själv.

@PoTidholm Din svartmålning av @Ivarpi är absurd. Han har en av landets vassaste pennor. Väldigt många gillar hans texter.

Po Tidholm ‏@PoTidholm
@JennySonesson @Ivarpi Vad för svartmålning? Jag bara undrar hur han förhåller sig till sin svans. Men nu vet jag.

@PoTidholm Du devalverar tyvärr rasismen när du attackerar @Ivarpi. Vi lever i mörk tid. Ägna din energi åt de riktiga rashatarna.

‏@PoTidholm
@JennySonesson @Ivarpi Jag kallar absolut inte Ivar rasist. Men man måste hålla flanken. Det gör vare sig han eller du.

@PoTidholm Öh så nu bli jag också brännmärkt? Jag går alltså rasisternas ärende? Väldigt allvarlig anklagelse. Vem utsett dig till domare?

Po Tidholm ‏@PoTidholm
@JennySonesson Har jag inte rätt till en synpunkt? Du har ju rätt många.

@PoTidholm Att påstå att jag inte håller rent mot högerextremister magstarkt. Senaste 4 åren har jag arbetat med insatser för regeringen.

https://twitter.com/PoTidholm/status/630121363756421120

En pressad Tidholm smäller så igen dörren till åsiktskorridoren, och blockar till slut Jenny Sonesson:

Citat:
Jenny Sonesson ‏@JennySonesson 1 tim
Po Tidholm uppskattar inte sakliga motargument. Jag är blockad för jag ifrågasätter hans angrepp på @Ivarpi. Moget.
Senast redigerad av Batuta 2015-08-09 kl. 10:30.
Citera
2015-08-09, 10:34
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Nu händer det grejer. Riksstollen och muslimkramaren nummer ett, Jan Guillou, backar några steg och erkänner att kommunister har haft fel och SD rätt. Ett rent taktiskt bondeoffer förstås av Guillou men själva texten kunde också varit skriven av en helt normal person, bortsett från de löjliga attackerna på SD. Artikeln handlar om kvinnoförtrycket i Sveriges muslimska enklaver.

"Förnekelselinjen, som Vänsterpartiet visat upp, är sämst av allt. Det är bara att bita ihop och erkänna att alla dessa liberala ledarskribenter förargligt nog haft rätt i sin vänsterkritik på det här området."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21231394.ab
Senast redigerad av Bengt-Bedrups-hatt 2015-08-09 kl. 10:36.
Citera
2015-08-09, 11:34
Medlem
På ett sätt har svenska folket och kvinnorna i förorten någonting gemensamt: En liten minoritet av sedelärande åsiktspoliser terroriserar majoriteten och håller dem konstant skraja. 58% vill minska invandringen och 8% vill öka den (Demoskop), ändå är det de där 8% som springer runt och läxar upp folk dagarna i ända. Tidholm, Lindberg, Melin, Arnstad och de femtielva andra politiska kommissarierna som hoppar ut ur buskarna och hytter med fingret när borgerliga skribenter försöker tala klarspråk och föra debatt på ett sätt som majoriteten känner sig inkluderad i, vilket de inte gör när debatten stannar i den högtravande ideologiska/moraliska dimension där åsiktspoliserna kämpar för att hålla alla instängda.

Oavsett om det gäller skäggpåvarna i förorten eller moralpådyvlarna i invandringsdebatten är receptet att majoriteten måste göra gemensam sak och klä av dem deras grandiosa självbild och låta dem förstå att de är flugskitar i det stora hela. De företräder inte massorna.
Citera
2015-08-09, 12:37
Medlem
Min-Jeddaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Återkommer till detta inlägg lite sent. Jag hade den dåliga smaken att dra på mig en avstängning.

Inte särskilt sent egentligen – men min uppfattning är att tråden har sett en rejält ökad aktivitet på sistone vilket orsakar stora textmängder mellan inlägg som bara ett par dagar skiljer åt.

Citat:
Det du kallar konsensuskultur, underförstått med en gnutta förakt, är fundamentet för ett välordnat och tryggt samhälle. Alternativet är Mellanösterns kaoskulturer eller det självupptagna traditionslösa post kulturrevolutionära moraset. "Vad alla andra skall tro" är en typ av social kontroll som tyder på anständighet och respekt. Den återfinns i det äldre agrara Sverige, vars invånare slet i sitt protestantiska anletes svett, likaväl som hos industrialiseringens reformerande socialdemokratiska arbetare. Och den får den japanska företagsledaren att öppna fönstret och kliva ut, när konkursen är ett faktum. En hel värld emellan, men ändå inte utan likhet.
Att dra slutsatsen att det skulle anses vara överflödigt med ledarskap p.g.a. denna sociala kontroll, är helt orimligt och saknar helt stöd i historien. Visst finns det platta organisationer och mjäkiga chefer och ledare. Men Sverige är mer än myndigheter och kontorsverksamma företag i Stockholm. Den "svenske chefen" som du refererar till, är nog din helt egna förlaga eller stereotyp, i din helt egna del av landet. För även om sådana djur du beskriver finns, så äger inte utsagan allmängiltighet. Bara med en rätt begränsad tjänstemannareferensram i en större stad blir dina ledarskapspåståenden förståeliga. Det finns delar av detta land och branscher, där varken chefer eller hierarki är avskaffade.

Jag har inget principellt emot konsensuskultur och jag hoppas att min text inte framstår som en attack mot densamma. Min hela tes var att det har utvecklats ett typiskt svenskt ledarskap i symbios med den svenska konsensuskulturen vilket är helt beroende av den sociala kontrollen som den senare medför. Jag bekänner villigt att jag inte kan belägga min beskrivning av den typiske chefen med annat än personliga erfarenheter, vänner och bekantas erfarenheter samt anekdotisk evidens från vad jag läser i tidningar etc. Jag kan dock tillägga att vad jag hade i åtanke främst är det typ av ledarskap som kan hittas inom offentlig sektor (och privatiserad före detta offentlig sektor): skattekontor, socialkontor, sjukhus, vårdcentraler, lokalavdelningar av försäkringskassan, arbetsförmedlingen, skolor och universitet. Det vill säga; jag vet ganska lite om vad som försiggår i privata företag, men jag tror att vad som pågår i ovan nämnda institutioner inte är begränsat till Stockholms innerstad. Ett exempel på ett yrke som kanske inte normalt räknas som ledare, men som jag tror har en vital funktion i utvecklingen av svenskt ledarskap eftersom det är i mötet med dess utövare som svensken formar sin första föreställning om vad ledarskap innebär, är lärare. Här finns faktiskt siffror på att de är de minst bildade och begåvade som söker sig till yrket och i de officiella programförklaringarna kan du svart på vitt finna att ämneskunskaper har nervärderats till förmån för pedagogik och diverse teorier som det politiska ledarskapet tycker bör inpräntas i svensken.

Citat:
Du har rätt i att det pågår ett förfall. Men inte i resten. Bidragssystem är inte orsaken till arbetslöshet. Därmed inte sagt att bidragssystem nödvändigtvis är något bra, eller att den svenska varianten har varit att föredra.

Du har rätt i att bidragssystemen inte är orsaken till arbetslöshet. Men de bidrar desto mer till de skenande sjukskrivningstalen. När det gäller de svårdefinierade psykiska tillstånden kan man dessutom skönja hur en ond cirkel bildas vilket inlemmar den sjunkande kvaliteten på ledarskap som min text påtalar. Den typiske sjukskrivna på grund av psykiska åkommor är en offentliganställd kvinna och den triggande orsaken är konflikter på arbetsplatsen, det vill säga mobbing. Tack vare de generösa bidragssystemen kan problemet nu lämpas över till kuratorer och psykologer på landets vårdcentraler istället för att svenska offentliganställda chefer tog itu med det, vilket borde vara det naturliga.

Citat:
Det är inte slappa straff som skapar kriminalitet. Det är avsaknad av social kontroll i de stadskulturer som "modernismen" skapat, som är orsaken till kriminaliteten. I våra städer bygger vi, inte minst med invandringens hjälp, en kultur som varken är samhällsbyggande eller hållbar. Den är bara en övergång, en process, mot något annat som är betydligt värre. Jag skyller liberalismen för detta. Inte den socialdemokratiska kollektivismen. Skulle jag föredragit en socialdemokrati utan den högervridning som blev resultatet av liberalernas globala seger på 70-talet? Nej. Ingetdera är en hållbar, framkomlig väg.

Åter igen har du rätt. Förlorad social kontroll är grundorsaken till ökande brottslighet – men min tes är att svensk politik inte har klarat av att anpassa sig till denna nya verklighet. Svensk kriminalpolitik bygger fortfarande på Bamse-axiomet: ”Ingen har nånsin blivit snäll av att man är elak mot honom” vilket kanske fungerade när Kenta och Stoffe var sinnebilden för svenskt bus men inte längre när kidsen spenderar sommarlovet i Mad Max sladdande med Humvees i syriska öknen bärandes ett halsband av öron och med en 14-årig sexslav kedjad till bältet. Sverige har blivit en plats där hårdföra kriminella på riktigt kan planera och utföra det som vanligen bara ses i Hollywood-filmer: Rån meddelst helikopter. Rån i vilka man sprider fotanglar på gatorna och spärrar av hela stadsdelar med brinnande bilar. Detta tror jag är en direkt konsekvens av att du helt enkelt inte riskerar speciellt mycket som kriminell i detta land.

Citat:
Ett eko från 90-talet. Politikerna borde delvis ersättas av experter. "Vi vet bäst", sa direktörerna och slog sig för bröstet, anförda av Lars Ramqvist. Med facit i hand var de ekonomiskt inkompetenta idioter, girigbukar och syltryggar. Det finns experter och det finns politiker. Det finns upplysta människor och det finns despoter. Att ropa efter politiker som genom en särskild bildning och kompetens äger en speciell förmåga att styra landet, är lika framgångsrikt som det finns exempel på upplysta despoter i världshistorien. Det är en meningslös och närmast fåfäng ansats. Lika lite som VD behöver vara expert på detaljerna i det större företagets tjänste- eller varuproduktion, lika lite behöver politikerna vara experter. Måste jag påminna om att Åsa Romson är doktor? Liksom Anne Wibble var det? Faktum är att Sverige bågnar under trycket från bildade, intelligenta, kunniga och erfarna ledare - som alla sätter sig själva och den egna karriären i första rummet. Det som saknas är moral, mod, rak rygg, konsekvens, principfasthet. Precis de saker och egenskaper som media arbetat så hårt för att förpassa till en historisk skräphög. För varje mänskligt ställningstagande grundat i moral och övertygelse, så står en armé med journalister färdiga att kasta fram "experter" vars uppgift är att vederlägga ställningstagandet. Må det vara abortmotstånd, kritik mot ständig ekonomisk tillväxt eller en sund, naturlig vilja att straffa brottslingar - så nog finns en barnmorska, ekonomie doktor eller kriminolog färdig att referera. Vad är socialingenjören om inte det vänsterliberala samhällets fulländade kompetens? Samtidigt som man pissnödigt försöker författa en värdegrund, efter det att man slagit undan tusen år av en kultur som sakta utvecklats i samspel mellan klimat, religion och livsbetingelser.

Jag betackar mig för s.k. kompetent ledning. Låt sådana krav ruttna med en döende borgerlighet. Ge mig en anständig ledning.

Jag vill inte att politikerna skall ersättas av experter – jag vill att politikerna skall vara experter eller åtminståne kunna stå upp mot experter. En av förklaringarna till varför den socialdemokratiska regeringen i början av 90-talet genomförde de (av vänstern så kritiserade) marknadsliberala reformerna som försköt fokus från bevarande av hög sysselsättning till reglering av inflationen, var att de helt enkelt blev lurade av Friedmanistiska tjänstemän på riksbanken som hävdade att det var den enda utvägen. Själv kan jag inte uttala mig om ifall Friedmanisterna hade rätt men jag tror definitivt att svenska politiker var och är i stånd att bli lurade av tjänstemännen i sina respektive departement och då spelar det ingen roll hur modiga och rakryggade de än är. De ”experter” som du påpekar att journalister kastar fram för att vederlägga mänskliga ställningstaganden närhelst de görs existerar visserligen, men det finns också experter (nu utan citationstecken) redo att belägga dem. Problemet är att vare sig våra politiker eller journalister förmår att avgöra kvaliteten på den enorma flora av i alla riktningar divergerande forskning som finns att tillgå.

Jag efterlyser helt enkelt politiker som inte bara kan förklara vad deras respektive ideologi går ut på utan också klarar av att implementera den i en komplex och motsträvig verklighet. Då, inbillar jag mig, krävs både bildning och intelligens och mod och principfasthet. Du kan ha rätt i att detta är en fåfäng önskan och som jag skrev är jag inte särskilt optimistisk.

En avsutande kommentar: Jag tror naturligtvis inte att bildning och intelligens automatiskt förmedlas via lärosäten. Att man enkelt kan toffla sig igenom 5 år som doktorand och därefter belönas med en doktorsgrad helt i avsaknad av bägge egenskaperna är fullt möjligt, särskilt i Svenska universitet och högskolor. Ett utmärkt exempel därpå är Åsa Romson som du mycket riktigt nämnde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in