2014-12-22, 18:48
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Jag var tvungen att gnugga ögonen flera gånger för att försäkra mig om att de inte spelade mig ett spratt.

Dessutom återfanns följande guldkorn "Är det läge att proklamera att integration är kunskap och följaktligen att den svensk som inte har minsta susning om eritreansk kultur är dåligt integrerad i det som är Sverige i dag?"

Undrar om någon på DN:s ledarredaktion tröstsmuttade lite för mycket från flaskan i helgen. Det DN nu säger är ju att Åkessons kommentarer som splittringspolitiken är helt korrekta.

Det förekommer många mycket märkliga utspel på sistone i media (GW är ett annat exempel). Detta är sannerligen intressanta tider.

Jag ser dagens osignerade ledare som ett om-sig-och-kring-sig-erkännande, av att det Björn Söder sa stämmer. Efter en stunds eftertanke inser man på DN, att det inte går att argumentera emot Björn Söder.

Det går inte att argumentera för osvenska folkgruppers rätt att vara just osvenska, samtidigt som man frånkänner svenskarna rätten till en egen särskiljbar identitet, genom att påstå ömsom att riktiga svenskar inte finns och att de riktiga svenskarna är de, som benhårt håller på sin osvenskhet, i just Sverige.

DN överger därför den mångåriga strategin att kriga för det mångkulturella Sverige, överger det helt dominerande vapnet, som har varit förnekandet av svenskarnas särskiljbara identitet. Och därmed också vår rätt till vårt eget land Sverige. Vid första genomläsningen av ledaren kändes det genast som att det var nåt som inte stod rätt till. Ledaren framstod som enbart konstig. Och det intrycket består efter en andra genomläsning. Men efter en tredje och sedan en fjärde genomläsning, framstår det för mig allt mer och mer, som att DN famlar efter ett nytt vapen för att bekriga det gamla Sverige. Och det DN anser sig funnit i sitt famlande, är ett defensivt vapen i form av ett underkännande av samhällsgemenskap, som en grundförutsättning för ett fungerande Sverige. Det behövs inga identitetsmarkörer, ingen samhörighetskänsla, ingen lojalitet och ingen tillit mellan oss som bor i Sverige. Slikt utgör ingen grund för ett stabilt Sverige. Snarare är sådant bara en källa till split.

I en herrans massa år har DN bekrigat mig svensk och krigat för ett ett nytt Sverige, genom att påstå att alla i hela världen är svenskar och att jag och andra riktiga svenskar inte finns. Man har nu insett att det sättet att resonera, inte fungerar. Det är inkonsekvent, ologiskt och gör bara mig och andra riktiga svenskar förbannade. Därför gör man i det närmaste en helomvändning, när man i princip underkänner de vapen man hitintills använt sig av. Det finns skillnader mellan folkslag och det är inte viktigt längre att alla i Sverige känner sig som svenskar. Det behövs inte nåt samförstånd mellan oss som bor i Sverige.

Enligt min uppfattning presenterar DN inte något egentligt nytt offensivt vapen i sin kamp för det mångkulturella Sverige. Det DN nu gjort är bara att retirera. Men det kommer nog et nytt offensivt vapen. Och reträtten syftar vad jag tror, bara till att omgruppera sina styrkor. Ska faktiskt bli spännande att se vad det nya offensiva vapnet blir. Visst går det att skönja genom antydningar i den konstiga ledaren, vad det nya ideologiska vapnet blir, men jag kan inte riktigt se genom den krigsdimma som nu ligger över Sverige, ii kroget om vad och vilka svenskar och Sverige är. Men kanske har jag fel i min analys och någon annan kan identifiera det nya offensiva vapnet, som DN avser införliva i sin arsenal, att bekämpa mig med. Och tro inte att DN gett upp kampen, för den reträtt man nu påbörjat, innebär inte att DN gett upp kampen om den utopiska drömmen om det mångkulturella lyckoparadiset Sverige.

I övrigt återstår att se om tidningar som Aftonbladet och Expressen hänger på DN. Troligen gör de det så småningom, även om dagens alster av Anders Westergårdh och Lars Lindström ger vid handen att man i vart fall just nu, hårt håller fast vid det vapen som nu övergetts av DN. Kanske kan en strid mellan dessa uppstå, men förmodligen inte, med tanke på de utförsgåvor särskilt de två namngivna besitter. Men man vet ju aldrig. Tabloidernas chefredaktörer är ju några av dagens största svenska intellektuella giganter, tillika politiska strateger av rang, om man säger så.

Frohe Weinachten!
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-12-22 kl. 19:19. Anledning: många och flera rättstavningar och tillägg av några ord
Citera
2014-12-22, 18:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Vet inte om det tagits upp i tråden, men PM Nilsson skriver en ledare idag där han förespråkar ett tiggeriförbud.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/22...allaste-julen/

Detta förslag kommer bara några dagar efter Hakelius tirad om tiggarplågan på ett seminarium där PM Nilsson var huvudtalare, och som vi diskuterade i tråden.

Edit: Här intervjuas han i Resumé om förslaget:

http://www.resume.se/nyheter/media/2...-hjartefragor/

Det kommer nu borgerliga "nykterhetsförslag" i små, men klara strömmar. De ger bland annat ammunition i mediekriget, men de visar också på att det inom den politisk-mediala eliten finns goda kunskaper om både problem och i viss mån lösningar. Nu återstår förstås hur de kloka lösningarna skall bli verklighet, ty det lär inte saknas ondsinta krafter som både har vilja och förmåga att hindra eller fördröja sådant.

OT:
Jag tycker att PM Nilsson blir allt mer lik Kim Larsen med åren.
Citera
2014-12-22, 18:59
Medlem
Evropas avatar
Tråden borde heta "Avsaknaden av ett mediakrig om mångfalden".

Allt vi får är små smulor, som kategoriskt sopas bort med nästa pekoral eller stoppa-rasimen-i-samhället-kampanj.

Tråden hålls igång med konstgjord andning – otroligt välbehövd sådan dock – men något mediakrig är det inte, bara lagom diskussion så vi inte gör revolt eller statskupp.

Bröd och skådespel, mina vänner ... bröd och skådespel.
Senast redigerad av Evropa 2014-12-22 kl. 19:03.
Citera
2014-12-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kommer nu borgerliga "nykterhetsförslag" i små, men klara strömmar. De ger bland annat ammunition i mediekriget, men de visar också på att det inom den politisk-mediala eliten finns goda kunskaper om både problem och i viss mån lösningar. Nu återstår förstås hur de kloka lösningarna skall bli verklighet, ty det lär inte saknas ondsinta krafter som både har vilja och förmåga att hindra eller fördröja sådant.
Mottagandet blev i vanlig ordning en tävling i att beskriva sin avsky mot förslaget med allehanda målande beskrivningar av vomering samt en total frånvaro av motförslag och sakargument.

Att hantera obekväma frågor och situationer gör fega våp väldigt repressiva och det är väl därför man hellre skriver om grundlagen än man tar itu med den fråga som gjort Sverige omöjligt att regera. Egentligen klarar man att fatta obekväma beslut, det framkom av Nilssons anekdoter om sossen och moderaten som höll i volymreglaget, men man vill bara göra det i skymundan. Kanske, kanske har S och alliansen en plan för att trixa bakom kulisserna så att volymerna minskar utan att en enda konkret åtgärd annonseras publikt, men det blir nog svårt nu när media vaktar invandringen som en flock dobermans.
Citera
2014-12-22, 19:34
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evropa

Allt vi får är små smulor, som kategoriskt sopas bort med nästa pekoral eller stoppa-rasimen-i-samhället-kampanj.

Tråden hålls igång med konstgjord andning – otroligt välbehövd sådan dock – men något mediakrig är det inte, bara lagom diskussion så vi inte gör revolt eller statskupp.

Du ska inte underskatta intensiteten, hängivenheten och blodtörsten i den kamp om Sveriges framtid, som utspelar sig på våra tidningars ledarsidor. Åsikterna må vara tätt, tätt sammanpackade i en kapillärsmal åsiktskorridor, men åsikterna skiljer sig knivskarpt åt och striden är på kniven, på politisk liv och död. Det vi nu ser utspela sig på olika ledarredaktioner och vissa, inte alla, tankesmedjor, är faktiskt en strid på liv och död för de inblandade. Ungefär som på sjuttitalet när kommunisterna förökade sig enbart genom delning. Det är en strid på liv och död.

Och krigarna krigar av hjärtans lust, uppfyllda av ett slags religiös hängivenhet och ren och skär blodtörst och rent barbari. För en utomstående betraktare framstår det hela självklart som ren galenksap. Som ett slags pajasnummer i en gödselfylld manege i en politisk cirkus. Men man kan inte bara dra på munnen åt det hela, för tyvärr är i dag de galna krigarna till skillnad från förr, personer med faktisk makt och reella möjligheter att påverka ditt och mitt liv. Det gör denna kamp i den Planck-smala åsiktskorrideren betydelsfull att i vart fall hålla koll på. Tråden fyller därmed en mycket viktig funktion och den hålls inte alls vid liv enbart genom konstgjord andning. Till stor del hålls den vid liv av anständiga människors berättigade vilja att bevara sina liv. Identitet och nationsbyggande, är nämligen inget man skojar om. Det är dras det till sin spets, blodigt allvar, vare sig man vill eller inte. Det är nämligen sådant byggande och sådant definierande man i dag ägnar sig åt.

Frohe Weinachten på dig, Evropa!
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-12-22 kl. 19:36.
Citera
2014-12-22, 19:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kanske, kanske har S och alliansen en plan för att trixa bakom kulisserna så att volymerna minskar utan att en enda konkret åtgärd annonseras publikt, men det blir nog svårt nu när media vaktar invandringen som en flock dobermans.

Är det volymen av invandring du talar om?
Varken M eller S har något intresse eller mål om att minska invandringen. Både S och M har för avsikt att öka invandringen och det rejält.
Citera
2014-12-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evropa

Du kan ju gå tillbaka till smulornas tid i början av den här tråden och jämföra med dagens debatt. Leta gärna fram en enda ledarskribent som 2011 vågade skriva sånt som Dahlberg och Arpi skriver idag.

Anledningen till att det inte krigas så splittret yr är snarare att motståndarna är mer avvaktande och osäkra än vanligt. Motståndarna hade kunnat vara t.ex. Aftonbladet och någon av de stora liberala rikstidningarna, men Expressen-SvD-DN har fattat armkrok och går fram med ungefär samma budskap samtidigt. Och Aftonbladet ägnar sig mest som vanligt åt att stå och slå på SD som en piñata.

För att det ska bli ett riktigt krig måste alla som sjunger invandringens och mångkulturens lov ta strid mot Expressen-SvD-DN, men det är helt enkelt inte läge att köra den linjen nu. Partierna som pratade om fri invandring och lagliga vägar in i Europa via ambassader har blivit väldigt tysta om det. SD:s siffror och migrationsverkets prognoser har helt enkelt tystat alla idioter utom möjligen Reinfeldt som tycker att det finns gott om plats i skogen.
Citera
2014-12-22, 20:09
Medlem
HerrPs avatar
Tinos kommande bok tisslas det nog rätt mycket om. Jag tror den kommer att vara mediakrigets första wunderwaffen.
Citera
2014-12-22, 20:28
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

OT:
Jag tycker att PM Nilsson blir allt mer lik Kim Larsen med åren.

Inte alls OT!

--- la dai daaaa ...

wow wow ...

Jeg kom til verden på femte sal
min ideologi var tosset, mtt land var normal
men da de kørte ideologien væk, sagde landet mit til mig

wow wow wow ...

Hvad gør vi nu lille PM ...

wow wow wow ...

Hvad gør vi nu, liberale Du?
Hvor skal vi hen nu, lille liberaler?

Snälla ta inte bort min postning. Är inte OT, även om det är en smula torrt skämtsamt. Man ska inte vara så allvarlig hela tiden. Inte ens när det är allvar. Då är man bara samma slags lort, som nu krigar på våra ledarsidor och i våra tankesmedjor och politiska partier.

(Fritt efter Kim Larsen.)
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-12-22 kl. 20:30.
Citera
2014-12-22, 20:31
Medlem
Egentligen så infantilt att det knappt förtjänar ett inlägg men för humorns skull kan det ju vara kul med lite lyteskomik: Lars Lindström har tänkt igen.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...alism-sverige/

- Vi kan ta emot många fler, vi har inte massinvandring jämfört med Libanon
- Reinfeldt har rätt om oändliga fält och skogar
- Andra EU-länder måste ta ett större ansvar
- Eftervärldens dom kommer att bli hård om vi inte tar itu med nazismen och den högerextrema nationalismen

Han jämför syrienflyktingar med Jesus:
Citat:
Men att säga att Sverige inte orkar ta emot Maria, Josef och deras lilla barn är ohederligt och fegt. Sanningen är att Sverige är ett av världens rikaste och glesast befolkade länder. Om något land är väl rustat att ta emot flyktingar är det vi.
Citera
2014-12-22, 20:37
Medlem
Sillberts avatar
Man undrar vad miljörörelsen säger om elitens planer på att bygga miljonprogram av hela Sveriges yta?
Citera
2014-12-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Egentligen så infantilt att det knappt förtjänar ett inlägg men för humorns skull kan det ju vara kul med lite lyteskomik: Lars Lindström har tänkt igen.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...alism-sverige/

- Vi kan ta emot många fler, vi har inte massinvandring jämfört med Libanon
- Reinfeldt har rätt om oändliga fält och skogar
- Andra EU-länder måste ta ett större ansvar
- Eftervärldens dom kommer att bli hård om vi inte tar itu med nazismen och den högerextrema nationalismen

Han jämför syrienflyktingar med Jesus:

Infantiliseringen av svensk debatt är förvisso ett intressant fält att studera. Varför resonerar en vuxen människa med medial eller politisk plattform som ett barn?

Är det en Forrest Gumpifiering av det offentliga samtalet som släpper fram en helt ärlig och genuin Lars Lindström, svagbegåvad med hjärtegod?

Eller kanske mer en Björnefiering, alltså en förmodat funktionell vuxen som förställer sig eftersom uppgiften är att vara barnprogrammets pedagogiska lekledare?

Är etablissemanget förvuxna barn - eller arbetar de efter antagandet att allmänheten är det?

Är Lars groomad - eller groomar han?

Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Man undrar vad miljörörelsen säger om elitens planer på att bygga miljonprogram av hela Sveriges yta?

Per Gudmundson snuddar i SvD vid det som är migrationsdebattens slutboss för pekåiter, det avgörande, dräpande argumentet - Afrika söder om Sahara kommer det närmaste seklet att producera 3 MILJARDER människor i överskott , även om han nöjer sig med att räkna till halvsekelskiftet och förhålla sig neutral:

Citat:
Bara befolkningen på den afrikanska kontinenten beräknas mer än fördubblas till mitten av seklet, och tillväxten är störst i subsahariska Afrika där det är som fattigast.

Citat:
Hur stort åtagande för världens fattiga kan vi axla?

En miljon afrikaner. Tio. 100. Ett Sverige med öppna gränser kommer motta afrikansk migration i ountsinlig mängd, tills vår standard är nivellerad med världens fattigaste och mest underutvecklade världsdel. Tills denna jämvikt inträder kommer varje avvisande i någon mån vara själviskt, efter tankefiguren att "de som råkat födas i Sverige har rätten till Sverige".

Detta behöver inte skrikas ut, det räcker bra med att ställa frågan. Nihilistliberalen och globalrevolutionären måste båda svara principiellt jakande på frågan om alla dessa TRE MILJARDER är välkomna - om de bara vill komma.

Om svensken av bekvämlighet och egenintresse inte kan säga stopp redan nu - när kan han det?
Senast redigerad av oyto 2014-12-22 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in