2015-08-06, 18:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Må så vara, det är dock fritt att anamma Bibelns ord.

Likadan som det är fritt att väga olika bibeltolkninger mot VERKLIGHETEN.
Citera
2015-08-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Du som är ett vittne, jag tänker på uteslutningsanordningen inom organsitionen. Om Ett jehovas vittne skulle begå mord och kanske bli frihetsberövad för detta, skulle denna ändå kunna få betraktas i församlingen som ett jehovas vittne om denna ångrar sig, du kanske inte vet detta?

Om personen uppriktigt ångrar det den gjort, så ska man som kristen förlåta:

"Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger." (Matteus 18:21-22 Bibel2000)
Citera
2015-08-06, 19:35
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om personen uppriktigt ångrar det den gjort, så ska man som kristen förlåta:

"Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger." (Matteus 18:21-22 Bibel2000)

Tack för svar! så ett vittne kan ställa med i princip med vadsomhelst och ändå inte bli utesluten om han denna ångrar sig?
Citera
2015-08-06, 20:03
Medlem
Citat:
Tack för svar! så ett vittne kan ställa med i princip med vadsomhelst och ändå inte bli utesluten om han denna ångrar sig?

Ja, på liknande sätt som Gud förlåter vilken synd som helst om man ångrar sig och vänder om från onda handlingar. Skillnaden är att man kan lura människor men man kan inte lura Gud, och det är Gud som dömer i slutändan.

Man får alltså skilja mellan det församlingen dömer och det Gud dömer:

"Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma."(1 Kor 5:12-13 Bibel2000)

Församlingen kan alltså bara bedöma till det yttre, och det räcker inte med att man säger att man ångrar sig, handlingarna måste visa detta. Om någon inte är uppriktigt ångerfull så brukar det uppdagas.

Och att myndigheter lägger på ett straff i form av fängelse ovanpå en uteslutning (eller inte en uteslutning) är Jehovas vittnen inte emot, man följer dom lagar som myndigheterna stiftar (om det inte går emot Guds lagar).
Senast redigerad av ttsp 2015-08-06 kl. 20:05.
Citera
2015-08-06, 20:25
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du som är ett vittne, jag tänker på uteslutningsanordningen inom organsitionen. Om Ett jehovas vittne skulle begå mord och kanske bli frihetsberövad för detta, skulle denna ändå kunna få betraktas i församlingen som ett jehovas vittne om denna ångrar sig, du kanske inte vet detta?

En äldste broder som vittnade under denna australienska kommissionsförhöret svarade nej förra veckan på frågan om han skulle anmäla en broder till polisen om denna begått ett mord. Däremot skulle denne bli utesluten och därmed fri att vistas i frihet trots ett mycket allvarligt brott. Sen kan denne bli återupptagen igen om han går regelbundet på möten i minst 6 månader, visar ånger osv. Även bli äldste igen. Så deras regler är väldigt sjuka, som infekterade sår.

Hela organisationen måste omstruktureras just för att samhället börjar få upp ögonen och dom sticker ut med sina medelålders lagar. Det enda sättet att få dom att ändra på sina regler är att straffa dom där det känns, nämligen i det finansiella. Ta bort deras skattefrihet, ge dom böter osv och du ska se att nytt ljus kommer som ett brev på posten.
Citera
2015-08-06, 20:30
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ja, på liknande sätt som Gud förlåter vilken synd som helst om man ångrar sig och vänder om från onda handlingar. Skillnaden är att man kan lura människor men man kan inte lura Gud, och det är Gud som dömer i slutändan.

"Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma."(1 Kor 5:12-13 Bibel2000)

Församlingen kan alltså bara bedöma till det yttre, och det räcker inte med att man säger att man ångrar sig, handlingarna måste visa detta. Om någon inte är uppriktigt ångerfull så brukar det uppdagas.

Och att myndigheter lägger på ett straff i form av fängelse ovanpå en uteslutning (eller inte en uteslutning) är Jehovas vittnen inte emot, man följer dom lagar som myndigheterna stiftar (om det inte går emot Guds lagar).

Dessutom Om en vittne som har syndat allvarligt och fått stanna i församlingen, men lyckas få de äldste att tro att denna vänt om från sina onda handlingar fast så inte är fallet egentligen. Så kommer detta tills sanningen uppdagas vara mellan denna och Jehova Gud. Jehova gud välsignar inte denna person då och får inte del av hans ande, förräns han/hon verkligen vänt om i sitt hjärta.
Så då tror jag att detta kommer bara slå tillbaka på denna icke ångerfulla syndare själv. Jag studerar med jehovas vittnen även om jag inte är odöpt förkunnare så lite har jag lärt mig

Dessutom om ett vittne upprepar sin synd som de äldste "FEL" bedömde att han var ångerfull till, så blir nog denna automatisk utesluten när detta visar sig.
Senast redigerad av CrazyPriest 2015-08-06 kl. 20:35.
Citera
2015-08-06, 20:32
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Samtidigt så påstår ju vittnena själva att de äldste brödernas huvuduppgift är att skydda sin flock/ församlingen. Att då låta pedofiler som "ångrat sig" och låta Gud avgöra om det är äkta ånger i hjärtat stanna kvar i församlingen och sen bara låta allt bero är att utsätta resten av flocken för grov fara. Pedofiler slår i de allra flesta fall till fler än en gång när dom väl har gått över linjen. Och de äldste bröderna får inte heller varna resten av flocken för pedofilen i deras församling för att "det är en privatsak".
Citera
2015-08-06, 20:35
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Dessutom Om en vittne som har syndat allvarligt och fått stanna i församlingen, men lyckas få de äldste att tro att denna vänt om från sina onda handlingar fast så inte är fallet egentligen. Så kommer detta tills sanningen uppdagas vara mellan denna och Jehova Gud. Jehova gud välsignar inte denna person då och får inte del av hans ande, förräns han/hon verkligen vänt om i sitt hjärta.
Så då tror jag att detta kommer bara slå tillbaka på denna icke ångerfulla syndare själv. Jag studerar med jehovas vittnen även om jag inte är odöpt förkunnare så lite har jag lärt mig

Ser du faran i detta? För resten av församlingen och även världen utanför? En brottsling ska alltid anmälas till myndigheterna, inte utredas av städare och fönsterputsare.
Citera
2015-08-06, 21:03
Medlem
Citat:

Dessutom om ett vittne upprepar sin synd som de äldste "FEL" bedömde att han var ångerfull till, så blir nog denna automatisk utesluten när detta visar sig.

Precis och då ser vi det sjuka i den anordningen. Hade tex ett mord blivit anmält till myndigheterna, så hade personen fått sitt straff, troligen fängelse, och därmed hade inte en till människa blivit mördad.
Citera
2015-08-06, 21:10
Medlem
Citat:
Så då tror jag att detta kommer bara slå tillbaka på denna icke ångerfulla syndare själv.

Ja precis, man friar hellre än fäller, och låter Guds dom ha sin gång. Man har förtroende för sina bröder och systrar tills motsatsen bevisats.

Citat:
Jag studerar med jehovas vittnen även om jag inte är odöpt förkunnare så lite har jag lärt mig

Ja om det är uppenbart att personen ljugit och inte egentligen är ångerfull, så blir personen utesluten.
Citera
2015-08-06, 21:20
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ja precis, man friar hellre än fäller, och låter Guds dom ha sin gång. Man har förtroende för sina bröder och systrar tills motsatsen bevisats.

Ja om det är uppenbart att personen ljugit och inte egentligen är ångerfull, så blir personen utesluten.

Men om personen upprepar sin synd som de äldste först bedömde honom som ångerfull till, så kommer personen få stanna i församlingen om de äldste tror på attt person uppriktigt ångrar sig igen och upprepning av synden var kanske bara av svaghet?
Citera
2015-08-06, 21:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ja, det är ju ett bekvämd sätt att komme undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in