2015-07-27, 22:48
Medlem
nihilverums avatar
The Raid: Redemption (2011)

I Indonesiens huvudstad Jakarta organiserar en grupp poliser en räd mot en lägenhetsbyggnad där en grupp gangsters har sin samlingsplats. När de bryter sig in i byggnaden ser en av gangstrarnas spanare dem och förvarnar sina kumpaner. Poliserna blir instängda på sjunde våningen och inser att deras chef inte förankrat operationen hos sina överordnade. De blir därför tvungna att strida mot gangstrarna med en begränsad mängd ammunition.

Helt OK action som blandar skjutvapen och akrobatiska kampsportstekniker hejvilt. Tyvärr har jag fått tag på en dubbad version.

Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-07-27, 23:36
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Hade det inte varit för vissa små fina Kubrick-touches med set och färgerna så hade jag nog kunnat tro att detta var en alldeles för lång (den är verkligen för lång) giallo-halvporr-B-film. Ångrar dock inte att jag såg den, men det är en två av fem tyvärr.
Hehe, lite som att svära i kyrkan att dissa Eyes wide shut här...men jag håller nog med dig i allt du skriver. Även om jag också skulle behöva se om den egentligen, var nog en 10 år sedan säkert jag såg den senast.
Citera
2015-07-27, 23:40
Medlem
serotonins avatar
Murder on the Orient Express (1974)

Detta var mitt första möte med Agatha Christie och hennes mustaschprydde detektiv Hercule Poirot. En whodunnit av klassiskt snitt; på ett tåg som Poirot befinner sig på blir en man mördad och vi har en rad misstänkta figurer att välja mellan.

Två underhållande timmar och jag, som iofs är seg när det gäller att lista ut plots och twister, tyckte det var spännande mest hela tiden. Men ett ganska stort minus måste delas ut. En film som bl a innehåller Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery, Jean-Pierre Cassel, Jacqueline Bisset, Anthony Perkins och Vanessa Redgrave ska inte falla på dåligt skådespel men det är just vad filmen gör. Bergman och Perkins är direkt dåliga och Albert Finney som spelar Poirot gör en ganska irriterande tolkning (vet dock inte hur trogen böckerna den är, då jag som sagt inte har läst eller sett något av Christie innan). Alla är inte dåliga men ingen gör någon minnesvärd insats.

Filmen får ändå 3/5 då jag gillade historien.
Senast redigerad av serotonin 2015-07-27 kl. 23:43.
Citera
2015-07-27, 23:56
Medlem
Monsters: Dark Continent

Fyfan vad värdelös. Jag trodde man skulle få se lite historia om monstren, men istället blev det en dålig version av Lone Survivior. 1/5.
Citera
2015-07-28, 08:47
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hehe, lite som att svära i kyrkan att dissa Eyes wide shut här...men jag håller nog med dig i allt du skriver. Även om jag också skulle behöva se om den egentligen, var nog en 10 år sedan säkert jag såg den senast.

Jo, jag vet. Jag får hoppas att jag inte blir utkastad helt enkelt

Har ju inte blivit påhoppad ännu. Kanske har folk tagit semester eller så anser de mig vara ett hopplöst filmfall nu.
Citera
2015-07-28, 10:14
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Såg precis den hypade Eyes Wide Shut. Har sett den tidigare i delar när jag var ung, men kommer knappt ihåg vad jag tyckte så en omtitt var nödvändig för betyg. Ett betyg som tyvärr inte blir sådär överväldigande positivt.

Tycker vissa scener skavde rejält och det gäller samtliga som involverade Kidman. När hon skulle berätta om sin crush på sjömannen i början av filmen samt när hon berättade om sin dröm om den samme i mitten satt jag och chringade. Allt medan hon lade in tre fyra suckningar i varje mening. Trist. Och Cruise är kanske inte en huvudrollsinnehavare på riktigt det här sättet, utan blev ganska tradig. Väldigt besviken på skådespeleriet och den svala och något konstlade kemin mellan det gamla paret. Och skådespeleriet är för det mesta så dåligt att jag slutade bry mig om karaktärerna. Har sett vissa som lyft fram deras relation eller utmålat filmen som någon form av äktenskapsdrama. Det hade jag ganska svårt att köpa. Det hjälpte inte att typ all dialog i filmen var ganska larvig. Kubrick är en kall regissör när han är som sämst och det märktes här i nästan alla filmens relationer.

Lite utdraget tycker jag också att det blir storymässigt. Till en början var jag ganska investerad, men tappade sedan fokus och intresset när det gått en och en halv timme typ. Den där pianoslingan som de körde var till en början stämningshöjande, men blev snart irriterande och i vägen - vi fattar att det är läskigt och spännande nu liksom. Men trots detta lyckas den ändå vara smått överväldigande atmosfärisk när den gör sig bra. Vissa scener går verkligen hem om man dras med i världen.

Visuellt intressant med alla sina kraftiga färger och fina sets, men kameraarbetet är lite oinspirerat, men jag tycker den aspekten generellt är överskattad hos Kubrick. Överlag ska man kanske ha i åtanke att jag inte är ett särskilt stort Kubrickfan. Filmkonceptet i sig är däremot intressant och jag gillar att tittaren får pussla ihop och lösa lite gåta själv om dröm/verklighet. Men vissa temata som till exempel masken-som-vi-alla-bär kändes lite övertydliga.

Hade det inte varit för vissa små fina Kubrick-touches med set och färgerna så hade jag nog kunnat tro att detta var en alldeles för lång (den är verkligen för lång) giallo-halvporr-B-film. Ångrar dock inte att jag såg den, men det är en två av fem tyvärr.

Är själv kluven inför Eyes Wide Shut. Första gången jag såg den för flera år sedan var sent på natten i streamad dålig kvalité och tyckte att den var på tok för lång och händelsefattig. Den sög, helt enkelt, tyckte jag då. Såg om den en gång till för kanske ett-två år sen och tyckte den var lite bättre än vad jag mindes den men fortfarande inte så bra som vissa säger att den är. Däremot är jag övertygad om att nästan alla Kubricks filmer växer och växer på en ju fler gånger man ser om dem. Lär väl inte dröja alltförmånga omtittningar så kommer jag att hylla filmen som ett mästerverk är jag rädd för.

Rakii är väl den som brukar hylla den mest tror jag, fast han har inte varit så aktiv de senaste dagarna här på forumet så du går säker tills vidare.
Citera
2015-07-28, 10:32
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Är själv kluven inför Eyes Wide Shut. Första gången jag såg den för flera år sedan var sent på natten i streamad dålig kvalité och tyckte att den var på tok för lång och händelsefattig. Den sög, helt enkelt, tyckte jag då. Såg om den en gång till för kanske ett-två år sen och tyckte den var lite bättre än vad jag mindes den men fortfarande inte så bra som vissa säger att den är. Däremot är jag övertygad om att nästan alla Kubricks filmer växer och växer på en ju fler gånger man ser om dem. Lär väl inte dröja alltförmånga omtittningar så kommer jag att hylla filmen som ett mästerverk är jag rädd för.

Rakii är väl den som brukar hylla den mest tror jag, fast han har inte varit så aktiv de senaste dagarna här på forumet så du går säker tills vidare.

Så kanske det är med Kubrick. Har själv inte sett om särskilt många av hans filmer då jag inte brukar gilla dem så värst vid första anblick. Typ hatar Clockwork Orange och ogillar både Dr Strangelove och Eyes Wide Shut.

Ja, lite ovant att Rakii inte är inne och bombarderar inlägg. Hoppas allt är bra med honom. Men filmen har ju väldigt många fler förespråkare.
Citera
2015-07-28, 11:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sunset boulevard (1950)

Misslyckad manusförfattare hamnar av en händelse på en tomt tillhörande en gammal kvinnlig, stenrik, stumfilmsstjärna.
Han övertalas att skriva ett manus åt henne för en comeback.

Riktigt bra film, spännande, och med ett oväntat slut.
9/10
Citera
2015-07-28, 12:08
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:

Har ju inte blivit påhoppad ännu. Kanske har folk tagit semester eller så anser de mig vara ett hopplöst filmfall nu.
Efter att ha legat nu i fosterställning och gråtit hela natten efter din recension så har jag äntligen återhämtat mig. Jag trodde du hade potential att bli en stor människa, men så kommer en sån här vändpunkt där all min hopp och tro om dig fullständigt raserar samman. Vi får se om jag förlåter dig om ett år eller två. Just nu är jag är jag i alldeles för stor chock!...
Citera
2015-07-28, 12:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Sunset boulevard (1950)

Misslyckad manusförfattare hamnar av en händelse på en tomt tillhörande en gammal kvinnlig, stenrik, stumfilmsstjärna.

9/10

Mycket bra film. Den är spännande, det flyter på hela tiden! Den är dessutom psykologiskt riktig: många åldrande kvinnor, och särskilt dom som varit firade för sin skönhet - men kanske inte haft så mycket annat - brottas med det som den kvinnliga huvudpersonen brottas med. Även om det inte är alla förunnat (vilket kanske är lika bra!) att så helt kunna dra sig undan världen, och inte visa upp sitt åldrande ansikte mera.
Citera
2015-07-28, 14:48
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Efter att ha legat nu i fosterställning och gråtit hela natten efter din recension så har jag äntligen återhämtat mig. Jag trodde du hade potential att bli en stor människa, men så kommer en sån här vändpunkt där all min hopp och tro om dig fullständigt raserar samman. Vi får se om jag förlåter dig om ett år eller två. Just nu är jag är jag i alldeles för stor chock!...

Haha

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Sunset boulevard (1950)

9/10

Kan rekommendera att gräva djupare i Wilders ypperliga filmografi. Mycket eminent regissör.
Citera
2015-07-28, 15:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Din jävel! Hur fan vågar du såga Eyes Wide Shut!? Du är ingen äkta filmälskare!

Kubricks sämsta verk är i min mening Dr. Strangelove. Riktig skitfilm, nästan en etta.

Citat:
Kan rekommendera att gräva djupare i Wilders ypperliga filmografi. Mycket eminent regissör.

Det måste jag själv göra, har bara sett The Lost Weekend av honom och det är en väldigt stark och bra skildring av alkoholism. Direkt efter filmen var jag inte så extremt begeistrad och den landade på en svag fyra då, men den växte sig starkare och starkare ju mer tiden gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in