Det måste jag själv göra, har bara sett The Lost Weekend av honom och det är en väldigt stark och bra skildring av alkoholism. Direkt efter filmen var jag inte så extremt begeistrad och den landade på en svag fyra då, men den växte sig starkare och starkare ju mer tiden gick.
Har satt denna på laddning nu. Av sammanfattningen att döma, verkar det vara en viktig film - och lika angelägen idag 70 år senare!
Misslyckad manusförfattare hamnar av en händelse på en tomt tillhörande en gammal kvinnlig, stenrik, stumfilmsstjärna.
Han övertalas att skriva ett manus åt henne för en comeback.
Riktigt bra film, spännande, och med ett oväntat slut.
9/10
Det är en av de där filmerna som det nästan är lite äckligt hur bra den är.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har satt denna på laddning nu. Av sammanfattningen att döma, verkar det vara en viktig film - och lika angelägen idag 70 år senare!
Tycker den fångar en missbrukares mentalitet bra på ett sätt som känns, som du säger, relevant även idag. Några saker har inte åldrats lika bra som t.ex en viss DT-scen men över lag tycker jag om den en hel del.
Senast redigerad av BlackMetal 2015-07-28 kl. 15:38.
Massor av utomjordingar åker till planeten jorden, tömmer en stor stad på människor och flyttar själva in där. En av dessa utomjordingar, Oh, gör ett "brott" och blir tvungen att rymma.
Under sin flykt stöter han på en liten flicka och hennes katt. Flickan blev åtskild från sin mamma och kvarlämnad i staden när utomjordingarna gjorde sin rensning.
Oh och flickan beslutar sig för att hjälpa varandra för att lyckas med att fixa misstaget som Oh gjorde och hitta flickans mamma, samtidigt som utomjordingarna jagar dem. Men det kan vara lättare sagt än gjort när man kommer från två olika världar...
Filmen är faktiskt ganska bra. Animeringen är bra gjord och den är ganska underhållande.
Många barnfilmer har en tendens att lägga in ofantligt många scener där huvudkaraktärerna gärna sjunger sig fram i berättelsen, vilket jag uppfattar som sjukt uttråkande och dåligt. Den här filmen däremot innehöll inte en enda sång på detta sättet, vilket ger den ett stort plus för mig!
Betyg (grundat på endast animerad film) : 6,5-7/10
Senast redigerad av atripintrance 2015-07-28 kl. 15:38.
Anledning: textredigering
Stuart (Mikey LaBeau) har sommarlov men vill inte spela fotboll eller gå till stranden. Istället åker han till ett kollo för datornördar. Han visar sig vara enda barnet där men tack vare hans höga intelligens utgör det inget problem. Snart inser Stuart att några av de andra deltagarna har något skumt för sig och bestämmer sig då för att försöka stoppa dem innan det är för sent.
Jag förväntade mig inget mästerverk, vilket det inte är heller. Filmen är ganska underhållande och lyckas faktiskt bli lite spännande emellanåt. Det här är en uppföljare men första filmen har jag inte sett, men jag tänker se den om jag skulle få tag på den.
CIA-agenten Susan Cooper (Melissa McCarthey) har alltid jobbat från skrivbordet. En dag dyker det upp ett speciellt fall och Cooper erbjuder sig att åka iväg på ett viktigt uppdrag till Europa. Nu väntar en fartfylld resa för att se hur Cooper kommer att hantera alla möjliga problem som uppstår längs vägen.
Massor av oanade incidenter uppstår under filmen som innehåller både humor och spänning.
En toppen film inom genre action/komedi enligt mitt tycke!
Filmen får utan tvekan 9/10 !
Senast redigerad av atripintrance 2015-07-28 kl. 15:52.
Anledning: textkorr
Det har du helt rätt i, att den är lika relevant än i dag.
Håller tummarna för att du gillar den. Det jag hade mest problem med var musiken som i stunder kändes malplacerad. Om någon hade spelat upp musiken för mig och frågat vilken genre filmen var hade jag nog svarat 40- eller 50-tals sci-fi.
Det är en av de där filmerna som det nästan är lite äckligt hur bra den är.
Tycker den fångar en missbrukares mentalitet bra på ett sätt som känns, som du säger, relevant även idag. Några saker har inte åldrats lika bra som t.ex en viss DT-scen men över lag tycker jag om den en hel del.
"Delirium tremens (av latin delirus, ’förryckt, urspårad’, och tremo, "darra"), ibland förkortat DT, är ett syndrom som bland annat yttrar sig i form av skakningar och hallucinationer, och som uppkommer som komplikation till i första hand alkoholberoende eller alkoholism. Det klassificeras som ett alkoholbetingat psykotiskt syndrom"
-https://sv.wikipedia.org/wiki/Delirium_tremens
Senast redigerad av BlackMetal 2015-07-28 kl. 17:12.
Din jävel! Hur fan vågar du såga Eyes Wide Shut!? Du är ingen äkta filmälskare!
Nä, förstår varför du och en del andra inte gillar den, även om jag själv håller den högt. Underskattad film i mina ögon, men jag kan ändå acceptera och förstå att den inte går hem hos alla. Jag är ingen PieterBruegel.
Kubricks sämsta verk är i min mening Dr. Strangelove. Riktig skitfilm, nästan en etta.
Kan instämma om Dr Strangelove. Var rejält besviken då jag ändå trodde att den kunde vara något för mig.
Vad är det du gillar så mycket i EWS om man får fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Det måste jag själv göra, har bara sett The Lost Weekend av honom och det är en väldigt stark och bra skildring av alkoholism. Direkt efter filmen var jag inte så extremt begeistrad och den landade på en svag fyra då, men den växte sig starkare och starkare ju mer tiden gick.
Och den tycker jag personligen är ett av Wilders svagaste (obs har inte sett i närheten av allt han gjort, men ändå).
Och den där DT-scenen du nämner är verkligen otroligt kass.
Kan ju inget annat än varmt rekommendera Double Indemnity - etta på min topp 100
Senast redigerad av Arctic Monkey 2015-07-28 kl. 21:05.
Philo Beddoe (Clint Eastwood) är en lättsam lastbilschaufför som är mycket skicklig på att slåss. Han har två vänner - Orville (Geoffrey Lewis) som bokar fighter åt honom och Clyde, en orangutang som han vunnit i en vadslagning. Philo åker runt i San Fernando Valley på jakt efter kall öl, countrymusik och slagsmål, men när han träffar en countrysångerska (Sondra Locke, som vanligt i Clintanfilmer från den här tiden) är det Philo som faller.
Smårolig actionkomedi med en hyfsad insats från Clintan. Nästa film att se blir naturligtvis uppföljaren från 1980.
Betyget blir 5/10 eller en stark 2/5 på Filmtipset.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!