2025-06-28, 19:31
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Mississippi brinner från 1988.

Gene Hackman, Willem Dafoe, Brad Dourif, R. Lee Ermey Michael Rooker ... Många fina namn.

Citat:
Den amerikanska delstaten Mississippi år 1964. Tre medborgarrättsaktivister som kör längs en ödslig vägsträcka blir förföljda och mördade. En av USA:s mest explosiva brottsutredningar någonsin sätts igång. FBI-agenterna Rupert Anderson (Gene Hackman) och Alan Ward (Willem Dafoe) arbetar med fallet i det Ku Klux Klan-hemsökta lilla samhället.

Riktigt bra film 4/5.
Citera
2025-06-28, 19:55
Medlem
kasanetetofan0401s avatar
Colorful Stage! The Movie: A Miku Who Can't Sing, 2025

Tyckte filmen var riktigt fin! Den handlar om Ichika som möter en version av Miku som inte längre kan sjunga eller nå ut med sin musik. Tillsammans med sina vänner försöker de hitta tillbaka till känslan i musiken genom olika Sekai -världar. Mycket känslor, snygg musik och en oväntat djup story för att vara från ett mobilspel

Dock så behöver man bli lite insatt i den serien/mobilspelet för att fatta lite mer.

3.5 av 5!!!!
Citera
2025-06-28, 21:45
Medlem
Pearl (2022)

Eftersom en av de kategorier som den här filmen enligt IMDb faller under är Slasher Horror, hade jag tvekat till att se den. Men då Mia Goth enligt utsagor skulle briljera, och då hon skulle hålla en lång monolog som skulle vara något att se, blev det till slut av.

Och det lönade sig, för den var både bra och något utöver det vanliga. Det är 1918, och Goth ses här som en ung kvinna som lever med sina föräldrar på deras gård. Hennes make befinner sig i skyttegravarna i Frankrike, hennes far är förlamad och stum, och hennes mor är en bister kvinna som inte visar någon ömhet, värme eller förståelse för Pearls känslor, drömmar och ambitioner, och ser det som självklart att Pearl ska bli kvar på gården och sköta sina sysslor.

Men Pearl vill bli filmstjärna. Jag läste efteråt att filmskaparna ska ha inspirerats av The Wizard of Oz, bl.a. i sina val av färger (ibland kunde man nästan tro att Pearl skulle brista ut i sång), och ett annat inslag som inte går en förbi är filmmusiken som är komponerad så att den låter som att den kunde ha varit tagen från nån gammal svartvit rulle med melodramatiskt skådespeleri. Detta och att det inte står rätt till i huvudet på Pearl blir en märklig kombination, vilket förstås var avsikten.

Den omtalade monologen, då? Jo, den var åtta minuter lång, förlösande om än kanske inte så mycket för den förtryckta och störda Pearl, och en av filmens höjdpunkter.

Ett sorgligt drama mer än någonting annat, skulle jag säga, och mycket sevärd.
Senast redigerad av W.S. 2025-06-28 kl. 21:49.
Citera
Igår, 12:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
De sju samurajerna (1954)

Efter ett flertal överfall av rövarband, bestämmer sig en by om att hyra skydd av ett antal samurajer.

Det här är en av världens mest berömda och omskrivna filmer, och det med all rätt.
Dessvärre är den 3.22 lång, det var kanske i överkant
Att den fortfarande har publik ser man genom att den fått 174 nya omdömen på IMDB sedan Gosif skrev om för några dagar sedan.

Svensk premiär först 1965.
Såg att den visades i TV 1975, och det var då jag såg den, så det var väl dags för en omtitt.
Mycket bra 4+/5

IMDB 8,4 = 4,29/5
387062 röster
Citera
Igår, 19:54
Medlem
Geomeisters avatar
Kalashnikov alternativt AK-47, 2020.
https://www.imdb.com/title/tt1154752...0_in_0_q_Ak-47

En film på ryska som handlar om en soldat under andra världskriget som blev historisk.

Filmen startar med korta scener som förklarar mer än intresserar. Intressenivån första kvarten kanske var låg. När filmens riktiga tema börjar visa sig blir den bättre. Det hela påminner mer om svensk film i det allra mesta än amerikanskt. Fint foto och schyst musik höjde en del. Handlingen som sådan blir lite väl mycket "samma-samma". För många scener som är för lika varandra. Det som sticker ut är välkommet.

Då jag inte kan ryska tror jag det drog ner intrycket för mig lite (satt fokuserad på texten) så för den som kan ryska är nog filmen ett steg bättre. För mig blir den godkänd-ish.

Betyg? 5,9 / 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in