Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Jo, jag tror att berättelsen handlar om när vi gick från ett naturligt tillstånd till ett mer onaturligt. Vi levde länge i stort sett som djur och i samklang med naturen, sen blev vi bofasta och började hängna in djuren. Det är såklart också en berättelse om skuld (synd). Innan fallet var vi oskyldiga som djur eller barn, men sen åt vi av frukten från kunskapens träd och kunde hållas ansvariga. En del forskare tror att det har med ett kollektivt minne att göra. Att vi minns en bättre tid och längtar tillbaka dit. Det är ju också det bibeln handlar om... Både människan och världen ska återställas till ett bättre tillstånd. I enlighet med det du skriver så var ju Adams straff också att han tvingades arbeta. Detta stämmer in på att det (symboliskt) har något att göra med att gå från barndom till att bli vuxen. Gud sägs också vara vår far och vi hans barn.
Ja ungefär så kan även jag se på saken och att hjärnan /intellektet så att säga, kunskapen, blev vårt straff.
Vi skulle egentligen kunnat vara i vatten, flyga som fågeln, metaforiskt nu, alltså.
Vi skulle så att säga ej ha begränsningar och ej ens tänka på varför vi finns.
Det är kunskapen/hjärnan som vill ha svaret men svaret är att vi inget kan göra åt vår egen existens annat än att förenkla den.
Jag tror också att man har ett minne( längtan) efter det som skulle ha varit .