2015-07-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Självfallet är det tagit ur luften. Vi snackar ju ändå om religiösa fanatikers teorier. Och det där sista håller jag med om. Men det står faktiskt i uppenbarelseboken

Men UPP ska du inte tolka bokstavligt
Citera
2015-07-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Trodde jag uttryckt mig tydligt nog när jag i trådstarten sade att jag inte tror på det OCH att jag inte minns vart jag läst detta.. (Att en fantasifigur vid namn Lucifer finns känner väl dock de flesta till, rent generellt alltså)

Som jag sa till någon annan, det gör det dock inte mindre intressant

Men då blir hela din tråd märklig om du inte tror på Lucifer och du inte minns vart du läst denna och att du ( Att en fantasifigur vid namn Lucifer ... ) vad ska du debattera ?
Citera
2015-07-24, 23:34
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men då blir hela din tråd märklig om du inte tror på Lucifer och du inte minns vart du läst denna och att du ( Att en fantasifigur vid namn Lucifer ... ) vad ska du debattera ?

Ja jag frågade i trådstarten om någon annan känner igen detta. Poängen var att jag vill veta vart teorin kommer ifrån.
Citera
2015-07-26, 20:09
Medlem
Gameplayers avatar
Människan är som Satan?

Enligt bibeln så porträtteras Satan alltid som ett djur. Det står ingenstans i bibeln att han hade människoliknande utseende. Osäkert om han var en fallen ängel men om så fallet var han en kerub. En kerub ser ut som en tjur med vingar. I Genesis framställs han som en talande orm. Han sägs ha velat bli som Gud och det är också vad han erbjuder Adam och Eva. De antar erbjudandet... Innan fallet var Adam och Eva mycket lika barn eller djur. De hade inget ansvar och deras far (Gud) tog hand om dem. Så Satan var ett djur som vill bli som Gud och man kan mycket riktigt (även ur en ateistisk synvinkel) beskriva människan på samma sätt. Håller ni med om detta? Satan har alltid beskrivits åtminstone som delvis djurisk. Även i senare framställningar då han har bockhuvud eller horn. Människan har enligt evolutionsteorin helt djuriska rötter. Vi och våra förmågor har dock med tiden blivit allt mer gudalika. Transhumanister vill också att vi genom genteknik och teknologi ska gå ännu mer åt det hållet. Så Satans främsta synd var enligt bibeln att han ville bli som Gud, och det verkar människan också vilja.
Senast redigerad av Gameplayer 2015-07-26 kl. 20:18.
Citera
2015-07-26, 20:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Enligt bibeln så porträtteras Satan alltid som ett djur. Det står ingenstans i bibeln att han hade människoliknande utseende. Osäkert om han var en fallen ängel men om så fallet var han en kerub. En kerub ser ut som en tjur med vingar. I Genesis framställs han som en talande orm . Han sägs ha velat bli som Gud och det är också vad han erbjuder Adam och Eva. De antar erbjudandet... Innan fallet var Adam och Eva mycket lika barn eller djur. De hade inget ansvar och deras far (Gud) tog hand om dem. Så Satan var ett djur som vill bli som Gud och man kan mycket riktigt (även ur en ateistisk synvinkel) beskriva människan på samma sätt. Håller ni med om detta? Satan har alltid beskrivits åtminstone som delvis djurisk. Även i senare framställningar då han har bockhuvud eller horn.

Det är allt en rörig sammanblandning av bibelns "bad guys" du presenterar. Vad med om du helt enkelt håller dig till bibel-beskrivningen av Satan som tros-testaren och iövrigt håller folkloristisk kristendom utanför?
Citera
2015-07-26, 20:17
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är allt en rörig sammanblandning av bibelns "bad guys" du presenterar. Vad med om du helt enkelt håller dig till bibel-beskrivningen av Satan som tros-testaren och iövrigt håller folkloristisk kristendom utanför?

Inte alls... Kerub (tjur), orm och drake är de beskrivningar som förekommer i bibeln. Allihopa är en sorts djur.
Citera
2015-07-26, 20:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Enligt bibeln så porträtteras Satan alltid som ett djur. Det står ingenstans i bibeln att han hade människoliknande utseende. Osäkert om han var en fallen ängel men om så fallet var han en kerub. En kerub ser ut som en tjur med vingar. I Genesis framställs han som en talande orm. Han sägs ha velat bli som Gud och det är också vad han erbjuder Adam och Eva. De antar erbjudandet... Innan fallet var Adam och Eva mycket lika barn eller djur. De hade inget ansvar och deras far (Gud) tog hand om dem. Så Satan var ett djur som vill bli som Gud och man kan mycket riktigt (även ur en ateistisk synvinkel) beskriva människan på samma sätt. Håller ni med om detta? Satan har alltid beskrivits åtminstone som delvis djurisk. Även i senare framställningar då han har bockhuvud eller horn.
Ja människan kan vara en obehaglig predator mellan varven. En riktig mördarmaskin OCH även en fin varelse mellan varven. Någon måste vi ju ha ärft det ifrån.... amöbor som vi är, fiskar eller apskallar
Citera
2015-07-26, 20:20
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja människan kan vara en obehaglig predator mellan varven. En riktig mördarmaskin OCH även en fin varelse mellan varven. Någon måste vi ju ha ärft det ifrån.... amöbor som vi är, fiskar eller apskallar

Jo, men djuren är kanske bättre än oss då de vet sin plats? Även de värsta rovdjuren fördärvar inte jorden och naturen.
Citera
2015-07-26, 20:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jo, men djuren är kanske bättre än oss då de vet sin plats. Även de värsta rovdjuren fördärvar inte jorden och naturen.
Håller jag med dig om.
Citera
2015-07-26, 20:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jo, men djuren är kanske bättre än oss då de vet sin plats? Även de värsta rovdjuren fördärvar inte jorden och naturen.
Jag tror att det handlar om kunskapens träd, fan och hjärnan. Hade vi gett fan i äpplet så hade vi antagligen varit fria som djuren och fått allt vi behövde.
Citera
2015-07-26, 20:52
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tror att det handlar om kunskapens träd, fan och hjärnan. Hade vi gett fan i äpplet så hade vi antagligen varit fria som djuren och fått allt vi behövde.

Jo, jag tror att berättelsen handlar om när vi gick från ett naturligt tillstånd till ett mer onaturligt. Vi levde länge i stort sett som djur och i samklang med naturen, sen blev vi bofasta och började hängna in djuren. Det är såklart också en berättelse om skuld (synd). Innan fallet var vi oskyldiga som djur eller barn, men sen åt vi av frukten från kunskapens träd och kunde hållas ansvariga. En del forskare tror att det har med ett kollektivt minne att göra. Att vi minns en bättre tid och längtar tillbaka dit. Det är ju också det bibeln handlar om... Både människan och världen ska återställas till ett bättre tillstånd. I enlighet med det du skriver så var ju Adams straff också att han tvingades arbeta. Detta stämmer in på att det (symboliskt) har något att göra med att gå från barndom till att bli vuxen. Gud sägs också vara vår far och vi hans barn.
Citera
2015-07-26, 20:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jo, jag tror att berättelsen handlar om när vi gick från ett naturligt tillstånd till ett mer onaturligt. Vi levde länge i stort sett som djur och i samklang med naturen, sen blev vi bofasta och började hängna in djuren. Det är såklart också en berättelse om skuld (synd). Innan fallet var vi oskyldiga som djur eller barn, men sen åt vi av frukten från kunskapens träd och kunde hållas ansvariga. En del forskare tror att det har med ett kollektivt minne att göra. Att vi minns en bättre tid och längtar tillbaka dit. Det är ju också det bibeln handlar om... Både människan och världen ska återställas till ett bättre tillstånd. I enlighet med det du skriver så var ju Adams straff också att han tvingades arbeta. Detta stämmer in på att det (symboliskt) har något att göra med att gå från barndom till att bli vuxen. Gud sägs också vara vår far och vi hans barn.
Ja ungefär så kan även jag se på saken och att hjärnan /intellektet så att säga, kunskapen, blev vårt straff.
Vi skulle egentligen kunnat vara i vatten, flyga som fågeln, metaforiskt nu, alltså.
Vi skulle så att säga ej ha begränsningar och ej ens tänka på varför vi finns.
Det är kunskapen/hjärnan som vill ha svaret men svaret är att vi inget kan göra åt vår egen existens annat än att förenkla den.
Jag tror också att man har ett minne( längtan) efter det som skulle ha varit .
Senast redigerad av goran744 2015-07-26 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in