2012-04-08, 14:57
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmjauar
Inte på ett forum dit jag kommer för att läsa om och diskutera religion, men jag tror och anser att det kan göras med respekt för männsikors olika åsikter.
Känner du dig väldigt provocerad och tycker att detta är jobbigt, kanske du borde hålla dig till andra rubriker i forumet?
Känner du dig väldigt provocerad och tycker att detta är jobbigt, kanske du borde hålla dig till andra rubriker i forumet?
Att kalla ateism för en tro är helt fel för det är avsaknaden av sådan. Att inte tro någonting förrän något övertygar en med bevis.
Låt oss säga att två barn får se sina julklappar dagen innan julafton. Den ena tror och hoppas att barbiedockan hon önskat sig ligger i hennes paket och den andra bryr sig inte om att gissa för han kan ändå inte veta.
På eftermiddagen är han hemma hos en kompis och ser där ett exakt likadant paket med samma konstiga form, inslaget i samma papper. Hans kompis får öppna sitt paket och pojken ser innehållet. Han går hem och väger sitt paket, kontrollerar vad föremålet i hans väns paket väger på internet och tar reda på vad butiken som använt omslagspappret säljer samt undersöker formen nogrannt. Ingen annan förklaring passar in än att det är samma innehåll som i hans väns paket. Vikten stämmer, formen stämmer, butiken säljer inget annat som passar form och vikt och han har bla önskat sig just en sån grej av sina föräldrar.
Han säger till sig själv:
Fram till fakta övertygar mig om annat så kan jag inte annat än anta att samma sak ligger i mitt paket som i min väns. Skulle det visa sig vara fel pga ny information så accepterar jag dessa omedelbart dock.
Detta är hur en ateist bildar sig sin världsbild. Han tror inte på något annat än den bästa förklaringen som på bästa sätt kann bevisa sakers beskaffenhet. Han är dock inte bunden till dessa och ändrar genast sin ståndpunkt om något skulle bevisas vara felaktigt pga nya bevis. Han håller inte fast vid någon världsbild pga en tro. Den som bäst kan bevisa sin ståndpunkt gäller.
En religiös person är troende pga att hon accepterar världsbilden andra lärt henne utan några former av bevis. När bevis presenteras för henne som kontradikterar hennes tro så är det enda hon gör att försöka ta reda på hur hon ska tolka detta för att det ska passa in i tron. Att det skulle göra tron osannolik/omöjlig faller henne inte in.
Tron hålls fast även när den bevisats felaktig. Man ändrar bara på den lite, eller vägrar man tro på bevisen.
Det är stor skillnad på att tro och att inte tro på en gud/religion/skapare. På att vara troende och att helt avstå från att tro.
Om en baby luktar skit så tror man inte att den skitit på sig även om man inte sett det. Man grundar ett antagande på att inget annat är mer troligt.