2017-12-08, 23:50
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Skillnaden är ju att JAG existerar. Finns fortfarande inga hållbara bevis för Gud.
Jag har inga hållbara bevis för att du existerar. Du kunde lika gärna vara en bot.
Citera
2017-12-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag har inga hållbara bevis för att du existerar. Du kunde lika gärna vara en bot.

Sant, men det finns fysiska bevis på min existens, jag har vänner som rört mig,min mor har fött mig o.s.v. Så det finns tonvis av fysiska bevis på min existens. Vilket det inte finns för din s.k Gud
Citera
2017-12-09, 00:03
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Sant, men det finns fysiska bevis på min existens, jag har vänner som rört mig,min mor har fött mig o.s.v. Så det finns tonvis av fysiska bevis på min existens. Vilket det inte finns för din s.k Gud
Om Gud bevisade sig för dig skulle du inte ha något annat val än att tro på honom. Som det är nu måste du välja.
Citera
2017-12-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Om Gud bevisade sig för dig skulle du inte ha något annat val än att tro på honom. Som det är nu måste du välja.

Ja och jag väljer att tro på saker som kan bevisas.
Citera
2017-12-09, 00:54
Medlem
Kristendom och Islam har idén om en ängel som revolterade mot sanningen, nåden och den goda ordningen och dess Skapare men teorierna till varför denne ängel revolterade skiljer sig åt mellan de båda religionerna. Vad de dock tycks överens om är att Lucifer/Iblis föll in i ondska på grund av sin stolthet.

Men i judendomen finns det ingen djävul eftersom enligt judendomen finns det ingen verkande kraft i universum som inte kommer från G-d. G-d är Verkställande Direktör och inget kan hända utan att G-d tillåter det.

Som det står i Jesaja:

"Jag är HERREN och eljest ingen, utom mig finnes ingen Gud; innan du kände mig, omgjordade jag dig, för att man skulle förnimma både i öster och i väster, att alls ingen finnes förutom mig, att jag är HERREN och eljest ingen,jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta." Jes 45:5-7.

Det kan alltså inte finnas någon separat "ond" kraft eftersom det bara finns en enda G-d. Vi ser också i historien om Job att Satan får i uppdrag att testa Job för att se om han verkligen är en gudfruktig man. Namnet Satan betyder åklagare eller anklagare och det är precis vad han gör, han anklagar Job inför G-d och menar att Job endast är rättfärdig för att han har det så gott ställt. Så för att få bevis för om Job verkligen är rättfärdig tillåts Satan att testa Job. Med andra ord så är Satan på G-d's sida och är inte G-d's antagonist. Satan är en ängel med ett specifikt arbete som består i att testa människornas rättfärdighet.
Senast redigerad av Heliarchos 2017-12-09 kl. 01:04.
Citera
2017-12-09, 18:03
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13L0WJ013
Djävulen diggar ju mig, varför skulle djävulen straffa mig för att även jag ger gud fingret?

Satan, i dess ursprungliga betydelse som motståndare/åklagare, kommer inte att straffa dig. Jahve kommer att straffa dig. Om vi nu utgår den den judeo-kristna-islamska kontexten.

Satan är endast Jahves redskap. Något som solkar hans presumtiva godhet.
Citera
2017-12-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Satan, i dess ursprungliga betydelse som motståndare/åklagare, kommer inte att straffa dig. Jahve kommer att straffa dig. Om vi nu utgår den den judeo-kristna-islamska kontexten.

Satan är endast Jahves redskap. Något som solkar hans presumtiva godhet.
Yes, dom gaddade ihop sig mot Job tex, eller ordagrannt så bad Satan Jahve om lov att pina Job till det yttersta, nästan så man tänker på koncentrationsläger.?.....
Tankarna svindlar.. men tagit några öl..
Citera
2017-12-09, 18:38
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Yes, dom gaddade ihop sig mot Job tex, eller ordagrannt så bad Satan Jahve om lov att pina Job till det yttersta, nästan så man tänker på koncentrationsläger.?.....

Ja, i Job så beskrivs detta tydligt som du skriver.

Man får väl dock ha i åtanke att detta är en litterär rest från tiden då den judisk/ugaritiska mytolgin var polyteistisk. Att Satan då hade en mer fri existens bland andra gudar, lite som Loke, Set eller andra s.k. trixter-gudar.
Citera
2017-12-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud är allvetande för han vet hur allting är skapat. Men ingen vet hur framtiden blir om man inte tar reda på det. Och endast Gud har den förmågan. Framtiden har många variabler eftersom vi är så många med fri vilja. Jag tror att Gud visste vad satan hade för sinnelag, att han var ond, men att Gud lät domen komma steg för steg, så att satan och de som föjde honom fick möjlighet att omvända sig, vilket de aldrig gjorde. Det är ju så Gud gör med oss, och satan och hans anhang kastades inte ut ur himlen innan de hade haft gott om tid att ändra uppfattning och omvända sig. Så Guds fördragsamhet handlar om rättvisa, inte så mycket om allvetande.
Satan visste vad han tänkte göra men inte Gud. Alltså visste Satan mer än Gud och då är det Satan som är allvetande och Gud en simpel wannabe som slingar sig med ursäkter typ "Jag skulle kunna veta om jag ville, men jag vill inte veta för det är bättre att vara ignorant!". Varför var det bättre att Satan visste men inte Gud? För vem var det bättre?
Citera
2017-12-09, 18:50
Medlem
Citat:
Svarar på mej själv.
Hela historien är en självuppfyllande profetia = Föröka eder och uppfyll världen!!
Det var Jahves budskap till det judiska folket.
Och dom har lyckats, trots "Jobiga" förhållanden🌐
Citera
2017-12-09, 18:58
Medlem
Varangian, du fattar nog, det är ett känsligt ämne dethär.
Citera
2017-12-09, 19:22
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Varangian, du fattar nog, det är ett känsligt ämne dethär.

Eh, ja? Fast om man är troende kristen så är ju teodicé en ständig varböld i röven för en. Livet ut. Till ingen nytta.

Eller så kan man ju acceptera att man (och sannolikt ens föräldrar) tänkt fel, inte hela världen. Större fel har begåtts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in