Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 21:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Några dagar? Jag skulle ett antal månader eller inte alls. Eller rättare sagt: Blir det inget åtal så upprättas inget förundersökningsprotokoll och förundersökningen förblir belagd med sekretess och oåtkomlig för den store detektiven allmänheten.

Jupp. Med åtalsförlängning, åtalsförlängning, ny förhandling där advokaten vill ha mer belägg, åtalsförlängning..
2015-06-22, 21:18
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Eftersom tingsrätten hade möjlighet att häkta kvinnan såsom skäligen misstänkt, utan att åklagaren yrkade på det i andrahand gissar jag på att hovrätten också har samma möjlighet, vore konstigt annars kan man tycka

Jag finner heller inget direkt stöd, genom en översiktlig läsning ska erkännas, av rättegångsbalken som säger emot att hovrätten inte har rätt att ex offico sänka misstankegraden.

Återkommer när jag kollat upp saken närmare, men annars håller jag med att det är märkligt om det föreligger sannolika skäl i TR och inte ens skäligen misstänkt i Hov:R.

Jag utgår ifrån att såvida inte motparten, försvararna, inte yrkat på frigivande, ogillande av TR häktningsbeslut, alternativt, sänkt till skäligen misstänkt, ( oskäligt beslut pga bevisläget) så tänker jag att HR inte kan lira på på egen hand så att säga. Men ibland gör domstolarna vad de vill, tex häktar någon som skäligen misstänkt för något som inte existerar i brottsbalken
2015-06-22, 21:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast konstigt beteende grundat på språkförbistring torde få sin förklaring under förhör med tolk?

Kvalitén på tolkarna är tyvärr inte alltid den bästa. I just det här fallet hade man problem med en telefontolk vid häktningsförhandlingen och fick avbryta och köra dit en tolk till tingshuset innan man kunde fortsätta.
2015-06-22, 21:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
det är absolut ett alternativ.

kvinnan har väntat på lisa bakom cafet. sagt att hon vill snacka. lisa kanske inte känner sig sådär jättehotad pga att det är kvinna.

lisa känner sig lite obekväm och försöker kanske komma iväg. hon håller på med mobilen och kanske säger att hon måste skicka ett sms. eller gör hon det medan de diskuterar, dagens ungdomar är ultra-multi-task-talented.

kvinnan kan blir argare och kanske klubbar ner lisa precis efter smset är skickat och precis innan lisa ska bestiga moppen.
Bara sådär? Idiotteori!
2015-06-22, 21:22
Medlem
Bryter åklagaren yppandeförbudet nu?

Åklagaren Lars-Göran Wennerholm bryter nu tystnaden

I det här fallet så har enheten som arbetar med det här fallet hos polisen i Skövde valt att skriva en sammanställning av utredningsläget och förhör på fem-sex sidor ungefär.

http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

Vem håller koll på åklagarens "yppanden"? Detta fallet blir mer och mer oproffessionellt skött.
2015-06-22, 21:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kvalitén på tolkarna är tyvärr inte alltid den bästa. I just det här fallet hade man problem med en telefontolk vid häktningsförhandlingen och fick avbryta och köra dit en tolk till tingshuset innan man kunde fortsätta.
Kan så vara, men svensktalande litauer finns det gott om, så eventuella missförstånd borde ha retts ut, så jag antar man har mer på fötterna än underligt beteende.
2015-06-22, 21:23
Medlem
Är det bara bröderna som toppsats och fått lämna DNA?
Kan någon berätta vilka påstådda alibin som AJ, CB, och bröderna haft under kvällen hon försvann.

Bröderna sägs ju ha haft ett antal alibin, att de först skulle ha fiskat, att de sen skulle ha fikat, och att de tillslut skulle ha letat efter bortsprungen katt. Inget konkret alibi alltså och allt låter som lögn.
De är helt klart inblandade på ett eller annat sätt.

AJ, är han ens misstänkt sett ur polisen perspektiv eller har han automatiskt avfärdats pga sin höga ålder och hans samarbetsvilja i utredningen? Vad har han för alibi under söndagskvällen och vilka har bekräftat den?

C.B, vad vet vi om hans alibi för tiden då l.h försvann?
Senast redigerad av fonzen 2015-06-22 kl. 21:31.
2015-06-22, 21:23
Medlem
Citat:
om nu mot förmodan den tekniska undersökningen visar att bröderna, bortom allt tvivel är oskyldiga, blir då detta den största polistabben sen palme-mordet?
Nja det håller jag nog inte med om visst skulle det vara ett misslyckande. i Palme mordet hade dom typ allt utom mordvapen. Detta är mycket svårare!!
2015-06-22, 21:24
Medlem
Öisar´ns avatar
Citat:
det är absolut ett alternativ.

kvinnan har väntat på lisa bakom cafet. sagt att hon vill snacka. lisa kanske inte känner sig sådär jättehotad pga att det är kvinna.

lisa känner sig lite obekväm och försöker kanske komma iväg. hon håller på med mobilen och kanske säger att hon måste skicka ett sms. eller gör hon det medan de diskuterar, dagens ungdomar är ultra-multi-task-talented.

kvinnan kan blir argare och kanske klubbar ner lisa precis efter smset är skickat och precis innan lisa ska bestiga moppen.

Precis, och hon är egentligen dotter till Litauens mäktigaste maffialedare och styr och ställer med bröderna som hon vill
2015-06-22, 21:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bryter åklagaren yppandeförbudet nu?

Åklagaren Lars-Göran Wennerholm bryter nu tystnaden

I det här fallet så har enheten som arbetar med det här fallet hos polisen i Skövde valt att skriva en sammanställning av utredningsläget och förhör på fem-sex sidor ungefär.

http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

Vem håller koll på åklagarens "yppanden"? Detta fallet blir mer och mer oproffessionellt skött.

Vad han säger är att det fanns skriftlig bevisning vid häktningsförhandlingen bestående av 5-6 sidor vittnesmål, inte vad som stod i dessa. Men jag håller med om att han balanserar på randen av vad han kan säga med tanke på yppandeförbudet.
2015-06-22, 21:25
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Byggnaden renoverades förra året inför att kaféet skulle öppna i år. AJ äger byggnaden, underligt om inte dessa snickare har varit med ... fotsula var ordet

Tror att hans son äger den fastigheten men det behöver inte vara så.
2015-06-22, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Zambora sa: Har du inte förstått att i ett känsligt utredningsläge så informerar inte Polisen allmänheten! Har du aldrig hört talas om utredningstekniska skäl?
Jag har aldrig begärt utredningen under nosen. Men jag tycker polisen smusslar för mycket. Och jag misstänker att dom gör det för att dölja sina misstag i utredningen.

Zambora sa: Så (som Starback) talar en sann rättshaverist. Jaha. Så fick man det slängt i ansiktet också. Tycker du det är rättshaveristiskt att intressera sej för ett rättsfall som hela svenska folket engagerar sej i. Då har du mycket att göra.

Zambora sa: Du måste ur alla avseende förstå att Polisen i läget just nu i det här fallet är förtegen. Att du inte får din nyfikenhet stillad i nuläget kan du inte skylla Polisen för. Har du ingen kunskap om Polisarbete överhuvudtaget? Men dom kan väl inte sätta munkavle på yttrandefriheten som du helst vill göra? Vi tycks vara många nyfikna härinne?
Helt enkelt så har du inte förstått hur polisarbete fungerar i praktiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in