Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 18:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Är detta verkligen korsförhör? Svara den som vet....
Korsförhör är bara en svensk översättning av engelskans cross-examination, och har ingen specifik svensk rättslig betydelse. Cross-examination är i en anglosaxisk kontext när ett vittne i en rättegång som den ena parten har kallat förhörs av den andra partens ombud. Det används inte om polisförhör under förundersökningen.
2015-06-23, 18:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamantis
Men om jag uppfattat det rätt så hittades fyndet av MP i samband med att MGM uppträdde konstigt. Så polisen hade två val, gå direkt till fyndet eller gå direkt till MGM och kontrollera dem, och polisen valde att börja med det sistnämnda för att därefter gå vidare och inspektera fyndet som MP gjort.

Ja, så har jag uppfattat det via intervjun med Fredman. Sen uppger media att efter MP meddelat fyndet så omdirigeras patrullen.
Lägger man samman uppgifterna verkar i mitt tycke som om MP meddelar det avgörande fyndet, larmar polis, stöter sen på MGM och meddelar även detta.
Varav de åker mot brödernas bostad direkt istället. Fredman uppger att de kommer ikapp dem efter 500 m. Sen åker de till MP och deras fynd.
2015-06-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Enligt en polisläcka ska fyndet ha varit ett plagg.
Det är sant, det fanns en exakt beskrivning av vilka kläder hon hade på sig dagen hon försvann men hur kommer det sig att fyndet blev typ sista pusselbiten för att hitta BO?
2015-06-23, 18:49
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, så har jag uppfattat det via intervjun med Fredman. Sen uppger media att efter MP meddelat fyndet så omdirigeras patrullen.
Lägger man samman uppgifterna verkar i mitt tycke som om MP meddelar det avgörande fyndet, larmar polis, stöter sen på MGM och meddelar även detta.
Varav de åker mot brödernas bostad direkt istället. Fredman uppger att de kommer ikapp dem efter 500 m. Sen åker de till MP och deras fynd.
Jag tror de ser MGM först och gör fyndet sedan... detaljer...
2015-06-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nu pratar du om bevisning. Bevisningen mot den äldre brodern kan ju vara att han hjälpt till att skaffa undan kroppen, men att den yngre är mördaren.

Jag misstänker starkt att någon av de två bröderna (den yngre?) har dödat LH och fått hjälp med efterarbetet av den andre brodern (den äldre?). Därför sitter båda häktade för samma brott på samma misstankegrad.

Uppenbarligen finns det redan tillräckligt med bevisning och ännu mer är på ingång. Har man på något sätt hanterat kroppen finns det garanterat spår av GM på den. På de utspridda tillhörigheterna har säkert fingeravtryck/dna säkrats, så också på LH's kläder.

Har man dessutom (rykten i tråden) gett sig på att försöka stycka kroppen finns det sannolikt än mer bevisning att tillgå. Grabbarna sitter där dom sitter.
2015-06-23, 18:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Varför inriktar sig GW mot endast kvinnan nu? Ok hon har varit häktad, men släppts. Om bröderna fälls så kommer hon lätt åtalas också! Bara för att hon släppts så betyder inte det att fallet är uppklarat, och det är inte särskilt svårt att åklaga en medbrottsling fastän att denna släppts! (Egen erfarenhet)
GW har blivit gammal och rutten!
Det brukar vara svårt att hitta ledande bevis till någon som förstört bevis, kanske bara är jag som ser det så.

Tror du Media skriver allt som GW tänker och tycker och säger till andra personer i sin omgivning? Det är kanske media som valt inriktning?
Medlem
irishrages avatar
Enligt den äldre broderns advokat saknas helt teknisk bevisning. Tycker det låter märkligt.

"– Det som framkommit därvidlag är för övrigt inte av någon styrka.

Hon menar också att den stora mediala uppmärksamhet som varit kring Lisa Holms försvinnande kan ha påverkat "
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av add315
Har samma teori som du. Och MPs iakttagelser har lett till att de på sannolika skäl är misstänkta för mord utan teknisk bevisning. Det blir allt för skumt om litauerna varit inne dör liket hittades utan att larma och kanske även försökt dölja

Vem vet. Något sådant har nog hänt där i Martorp.
Vi vet att MP var där först. Vi vet också att PM har berättat om brödernas reaktioner till poliser och de att de kallade poliser dit. Martorp blir på något sätt en viktig anknytning till bröderna, tror jag.
2015-06-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tog det ur minnet, men det var kontentan av ditt inlägg.
Men kränk på du, om det känns bättre för dig!
Vi andra tycker bara att det är trist när tråden fylls med idiotiska hypoteser. (Sen var du inte heller alls ensam om hypotesen om pappan, ska tilläggas.)

Jag hakade på hypotesen om pappan. Jag tycker vi kan skriva om olika hypoteser. Det är väl meningen med Flashback?
2015-06-23, 18:54
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag misstänker starkt att någon av de två bröderna (den yngre?) har dödat LH och fått hjälp med efterarbetet av den andre brodern (den äldre?). Därför sitter båda häktade för samma brott på samma misstankegrad.

Uppenbarligen finns det redan tillräckligt med bevisning och ännu mer är på ingång. Har man på något sätt hanterat kroppen finns det garanterat spår av GM på den. På de utspridda tillhörigheterna har säkert fingeravtryck/dna säkrats, så också på LH's kläder.

Har man dessutom (rykten i tråden) gett sig på att försöka stycka kroppen finns det sannolikt än mer bevisning att tillgå. Grabbarna sitter där dom sitter.
Min enda spekulation i denna tråd är att den ene mördade flickan och sedan kallade på brodern som inte kunde göra annat än att hjälpa till med att gömma kroppen.
2015-06-23, 18:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Det handlar väl mer om att pappa-teorin är så sanslöst långsökt och löjlig så Palme-utredningen framstår som genialisk. Att det säkerligen är kränkande för anhöriga är nog underordnat.
Om du inte har ingående kunskap om hur det fungerar i familjen och vilket humör pappan har så kan du inte avgöra huruvida det är långsökt eller troligt att han kan ha gett sig på sin dotter.
2015-06-23, 18:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commanche
Det är sant, det fanns en exakt beskrivning av vilka kläder hon hade på sig dagen hon försvann men hur kommer det sig att fyndet blev typ sista pusselbiten för att hitta BO?
För att detta ledde dem till att genomsöka Martorp grundligt. Kroppen kanske t.o.m låg nära fyndet.

Sen vet jag inte om detta var första gången Martorp genomsöktes. Det har ju påståtts att fynd har dykt upp på redan genomsökta platser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in