Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kvalitén på tolkarna är tyvärr inte alltid den bästa. I just det här fallet hade man problem med en telefontolk vid häktningsförhandlingen och fick avbryta och köra dit en tolk till tingshuset innan man kunde fortsätta.

Problem? Det var väl för att det inte fungerade med telefon-tolk vilket tingsrätten borde räknat ut i förväg. Ytterligare ett tecken på bristen på professionalitet.
2015-06-22, 21:26
Medlem
MrFolds avatar
Ja jösses, nu spekuleras det hej vilt här och åklagarens respektive hovrättsdomarens fåtaliga ord nagelfars hit och dit.

Jag vet inte vilket beslut domstolen kommer fram till imorgon. Jag vet inte ens om det blir SAMMA beslut för bägge bröder. Utesluter inte att en kan bli omhäktad och en frisläppt.

En sak vet jag dock: Gemene hovrättsdomare fungerar inte i huvudet som gemene flashbackare. Dvs: Domaren läser inte några rader i ett par kvällstidningartiklar, ett par sidor inlägg i en forumtråd och säger sen "Jajamän nu vet jag - min MAGKÄNSLA säger att dom är skyldiga/oskyldiga".

Domstolsjurister är grundliga. Är petiga. Tar sin uppgift på allvar, särskilt i ett sånt här fall naturligtvis. Att de drar ut på tiden kan inte tolkas som att de tänker släppa de häktade fria, inte ens nödvändigtvis att de är oeniga. Det är ganska sannolikt bara så att de vill gå igenom fallet enligt sin procedur.

I Vatchareeya-fallet (ursäkta att jag tjatar om det) så drog tingsrättsförhandlingarna ut på tiden minns jag. Direkt startade spekulationer om frikännande, eller åtminstone en oenig domstol. Det blev ingetdera - det blev en enig, fällande dom.

Det finns inget som tydligt talar emot att det kan bli förlängd häktning för bröderna också.

Däremot kan man nog dra slutsatsen att åklagaren fortfarande inte byggt något vattentätt, kassaskåpssäkert case. Även om överklagandet avslås imorgon vill det nog till att man får fram fler bevis om man vill ha en eller bägge bröder omhäktade fler gånger framöver. Vad man fått fram och inte i tekniskt hänseende avstår jag från att spekulera djupare i. Knappast dock något så här långt som får en eller bägge försvarsadvokater att gå ner för räkning.
2015-06-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Är det bara bröderna som toppsats och fått lämna DNA?
Kan någon berätta vilka påstådda alibin som AJ, CB, och bröderna haft under mordkvällen.

Bröderna sägs ju ha haft ett antal alibin, att de först skulle ha fiskat, att de sen skulle ha fikat, och att de tillslut skulle ha letat efter bortsprungen katt. Inget konkret alibi alltså och allt låter som lögn.
De är helt klart inblandade på ett eller annat sätt.

AJ, är han ens misstänkt sett ur polisen perspektiv eller har han automatiskt avfärdats pga sin höga ålder och hans samarbetsvilja i utredningen? Vad har han för alibi under mordkvällen och vilka har bekräftat den?

C.B, vad vet vi om hans alibi för mordkvällen?

Det har inte slagits fast någon mordkväll.
Finns bara kvällen (söndagen den 7:e) och ungefärlig tid för försvinnandet!
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bryter åklagaren yppandeförbudet nu?

Åklagaren Lars-Göran Wennerholm bryter nu tystnaden

I det här fallet så har enheten som arbetar med det här fallet hos polisen i Skövde valt att skriva en sammanställning av utredningsläget och förhör på fem-sex sidor ungefär.

http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

Vem håller koll på åklagarens "yppanden"? Detta fallet blir mer och mer oproffessionellt skött.

Nej, han bryter inte mot något yppandeförbud. Att det framgår att det fanns handlingar på 5-6 sidor i förundersökningsmaterial, med till häktningsförhandlingarna är enbart ett uttal för att sätta igång spekulationer på Flashback.
Han nämner ingenstans något av innehållet, till skillnad från försvarsadvokat IR, som uppenbarligen börjat lessna på sitt yppandeförbud...

Tåls att sägas igen angående yppandeförbudet i detta fall. Det är på sin helt rätta plats.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Nja det håller jag nog inte med om visst skulle det vara ett misslyckande. i Palme mordet hade dom typ allt utom mordvapen. Detta är mycket svårare!!

Lägg därtill att rent teknikmässigt så var vi på stenåldern när Statsministern blev mördad..
2015-06-22, 21:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Byggnaden renoverades förra året inför att kaféet skulle öppna i år. AJ äger byggnaden, underligt om inte dessa snickare har varit med ... fotsula var ordet
Hur menar du nu? Caféet öppnades ju april 2014 och då hade ju caféägaren själv gjort i ordning där. Menar du att att husägaren renoverade igen 2014 inför öppnandet i år?
Vad jag förstår så är caféet öppet året runt så när skulle den renoveringen ha pågått... och om det var under vintermånaderna var litauerna här då?
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej just det, vilket beror på att de sparar pengar och intar sitt kaffe hemma på trappen!

Jag tycker åklagaren gör ett ynkligt intryck:

"Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med."

Ok, jag och många med mig vill nog i första hand ha fast en mördare...

Nå, två saker som legat bröderna i fatet kan förklaras på ett enkelt sätt:
1. Deras konstiga beteende vid mötet med MP. Om t.ex. de hittade fyndet före MP och språkförbistringen ställde till det, eller att den gjorde det ändå.
2. Motståndet vid gripandet, handfängsel etc. Om de är helt oskyldiga kan de ha reagerat med upprördhet, lite språkförbistring här också räcker. Om de varit skyldiga, hade de nog inte blivit direkt överraskade.

Jag tror mördaren är en ensam galning. Troligen en ogift ungkarl eller en yngling. Från trakten och med bil.
I det fall det är någon eller några andra än litauerna som gjort detta är det sannolikt någon som har besökt kafét någon eller några ggr under de 3 veckor LH arbetat där och lagt märke till henne då.
Då det var första gången LH inte fick skjuts och åkte moped bör denne då ha noterat detta just denna för henne ödesdigra dag.
Det är sannolikt någon som jobbar eller är bosatt i närheten, potentiella GM kan inte vara så stort om den eller de personer också noterat att LH inte fick skjuts med bil just den här dagen.
Litauerna kan mycket väl noterat detta, inte så många fler rimligen.
Svårt att se att de inte är inblandade, skulle vara om någon annan på orten gjort detta och vill få det se ut som att litauerna är skyldiga och lägga skulden på dem för att själv gå fri. Det är dock långsökt, för att inte säga osannolikt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Precis, kaféägaren har aldrig sett dem där inne. Om jag vore man och så sugen som #krackelerar påstår att litauerna var skulle jag sitta därinne var ledig stund.

Det är anmärkningsvärt att de aldrig varit in på cafet tycker jag. Svårt att veta varför, men det känns anmärkningsvärt när de verkat arbetat sålänge på gården. De jobbade i närheten, var de flörtiga mot tjejerna på cafet när de såg dom utanför?, blev avvisade och därför inte ville gå in? Frun till en av bröderna arbetade väl där, anledningen till att hon slutade kanske gjorde så att alla tre hade någon form av motsättningar mot cafet och därför aldrig gick in. Kan vara vad som helst egentligen men ändå anmärkningsvärt pga tiden de arbetat där och vad det verkar bristen på affärer eller liknande ställen i området där man kan köpa en dricka eller något.
Medlem
Citat:
Vad han säger är att det fanns skriftlig bevisning vid häktningsförhandlingen bestående av 5-6 sidor vittnesmål, inte vad som stod i dessa. Men jag håller med om att han balanserar på randen av vad han kan säga med tanke på yppandeförbudet.

Detta har ändrats på AB nu till: "5-6 sidor bevis".
Vet inte om vi ska lita på vad de skriver öht!

http://i.imgur.com/Z8XIUfp.png
2015-06-22, 21:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Om åklagaren haft något ytterligare att tillföra hade han gjort det idag för att inte riskera ett frisläppande. Nu ville HR sova på saken och räddade honom ytterligare ett antal timmar.

Så känner jag också.
Han trampar vatten. Och sen kanske folk undrar var han håller hus. Är han fortfarande bakis efter midsommar? Så han kände väl att han behövde yttra sig, fast utan att säga något.

Men, som många sagt tidigare. Magkänslan hos en som inget vet är inte mycket att gå på.
2015-06-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Det har inte slagits fast någon mordkväll.
Finns bara kvällen (söndagen den 7:e) och ungefärlig tid för försvinnandet!

Sant. Menar under försvinnandet, då.
2015-06-22, 21:30
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Hur skulle den tekniska undersökningen kunna göra det?

Det enda som kan visa att någon bortom allt tvivel är oskyldig till ett brott är ett vattentätt alibi. Och fanns det det, skulle de inte sitta häktade.
Och om analysen visat att det fanns DNA-spår från de misstänkta på LH:s kropp så hade försvaret inte överklagat häktningsbeslutet pga svag bevisföring.
Men resultaten i fråga om DNA har inte kommit ännu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in