Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 20:59
Medlem
SmartSkalles avatar
Visst fan är den den lilla fitt-utsvultna lillbrorsan som har sin kärring i rucklet i den forna Sovjetstaten som är skyldig...han har använt högerhanden under det sista året sen plötsligt uppenbarar sig en sexig vacker tonåring med utseende och kropp likt en Anita Ekberg vilket fick hans kropp och snopp att växa till sig i sin iver att förföra denna donna med katastrofala följder...kåtheten gick före förnuftet...inte första gången i historien så att säga.
De hade naturligtvis setts och snackats vid några gånger innan den fatala händelsen, det var inte menat att hon skulle dö såklart, han krävde sex, men omständigheterna och hans berusning gjorde att hon dog eftersom hennes skrik måste tystas.
Hans DNA som finns på offret avgör saken.
Rest In Peace dear Lisa...
2015-06-22, 21:00
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, de kan vara inblandade. De kan till exempel ha åtagit sig uppdraget att dumpa kroppen och därför befann de sig nära platsen där kroppen hittades.

Att någon begår ett grovt brott som t.ex mord och sedan kontaktar flera andra att städa...
Det förekommer väl mest bland kriminella gäng?

Att en arbetsgivare skulle be sina anställda städa undan? Inte en chans, tänk bara i vilken situation hen då hamnar i.

Sedan vet vi inget om var och hur hon dog. Utan den vetskapen är det än värre förstå motivet, vilket i sig är en viktig väg till gärningsmannen.

Hittills - inget stämmer någonstans mot "normaliteter"
2015-06-22, 21:00
Medlem
om nu mot förmodan den tekniska undersökningen visar att bröderna, bortom allt tvivel är oskyldiga, blir då detta den största polistabben sen palme-mordet?
2015-06-22, 21:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En teori som knappast diskuterats är Lisa ville köpa alkohol av någon.

Hon tog moppen till jobbet för att inte visa några andra, och det var ju bara en vecka till skolavslutningen.

De aktuella litauerna skulle snart åka hem på semester, så deras egen alkohol de hade med sig var nog slut, men de kände kanske någon annan som hade på lager till Lisa.

Lisa väntade kvar bakom huset för att träffa leverantören efter kompisarna hade åkt, men där spårade det ur av någon anledning!
Hon skulle ha väntat med att messa pappa tills affären var över i så fall.
2015-06-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
"Men en del svar måste du väl ha fått från NFC nu när det gått nio dygn och dessutom att bröderna topsats redan tidigare?
– Jag kommenterar inte den biten i nuläget. Vi har skickat in en hel del saker till NFC och de jobbar med det.
– Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med.
Många har kommenterat avsaknaden av teknisk bevisning. Vad kan du säga om det?
– Man får spekulera hur mycket man vill. Det är inte min sak att ha synpunkter på det.
Först och främst ska vi se vad hovrätten säger i morgon, men annars så har vi till nästa tisdag på oss och då blir det väl en ny häktningsförhandling och vi får se vad vi kan presentera då.
Är du nöjd med hur utredningen går?
– Ja, jag är nöjd med utredningen.
Absolut, säger Lars-Göran Wennerholm."

det låter ju som att man är ganska "stöddig", dvs att man har mer än nog med bevis
Jag vet inte, hoppas på det, vi får ju se imorgon iaf. Däremot tycker jag man lika gärna kan tolka det som att han är pressad. Klart han vill ha en lyckad utredning, men om han hade tydliga DNA-spår skulle han så klart gå ut med att det fanns teknisk bevisning, varför inte liksom? Att han svarar att han är nöjd med utredning, visst, men vad skulle han svarat? Det känns skit, jag tror vi har fel personer?
2015-06-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En teori som knappast diskuterats är Lisa ville köpa alkohol av någon.

Hon tog moppen till jobbet för att inte visa några andra, och det var ju bara en vecka till skolavslutningen.

De aktuella litauerna skulle snart åka hem på semester, så deras egen alkohol de hade med sig var nog slut, men de kände kanske någon annan som hade på lager till Lisa.

Lisa väntade kvar bakom huset för att träffa leverantören efter kompisarna hade åkt, men där spårade det ur av någon anledning!

skojar du? du har inte läst tråden va?

sprit-teorin har avhandlats grundligt och avfärdats även om inget kan avfärdas eftersom ingen vet nåt egentligen....
2015-06-22, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De kan väl för fan iakta tjejerna när de jobbar mittemot, se när de kommer, se när de åker.
De jobbade på taket på ladan tex.
Noterat LH, sett att hon kom ensam och körde moped just den här dagen.
Är du dum eller låtsas du bara?
Kanske inte så smart att sitta inne på kafét och stirra på servitriserna om man umgås med tankar på att göra något, det kostar dessutom pengar.

Skumt nog kom jag spontant att tänka på AJ när du skrev åka moped ensam och sitta på café.

" Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han."
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
2015-06-22, 21:04
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
om nu mot förmodan den tekniska undersökningen visar att bröderna, bortom allt tvivel är oskyldiga, blir då detta den största polistabben sen palme-mordet?
Nej, varför det? Det är inte helt ovanligt att fel person/personer misstänks inledningsvis.
2015-06-22, 21:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet inte vad du menar att vända vänster och höger?
Bilden jag länkade till är byggnaden på höger sida vid infarten till gården. Alltså den med glipande dörr.
Denna lada verkar innehålla maskinhall samt nötkreatur:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Talesman för MP säger att ett fynd gjordes just i en lada. Vilken av dem är inte specificerat men:
"Polisen har även spärrat av en större lada i området samt en bakomliggande barackbyggnad där det under kvällen och natten pågått intensivt tekniskt arbete."
" – Vi har gjort ett fynd i ladan som polisen finner relevant. Därför har man satt upp en avspärrning, sa han på fredagskvällen."'
http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/

Med tanke på att MP knappast kan ha gått in vart som helst i byggnader var det denna glipa som väckte mitt intresse.
..Så om MP kan kika in/ kliva in och hitta signifikant fynd i en lada undrar jag varför inte nån sett detta tidigare. Dels via att a) gården borde genomsökts då polis uppmanat till detta, dels via att b) nötdjur sägs finnas i byggnaden, folk borde röra sig där dagligen.
Om plagget lagts dit först på fredag så är det oavsett ytterligare ett fynd till skilt från Lisa, iaf innan hon hittas. Varför denna spridning/slarv? Ett par fynd är väl en sak - men 10-12 st relativt lätthittade?

Eftersom att polis tar i dörrhandtaget samt tittar in genom fönstret på det som beskrivs som maskinhall, kan man utgå från att byggnaden är avdelad med skiljevägg inuti:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20957842/380/normal/adf6b1c188133/MFZQRTXYTO7JZEUIRT2CEOOFAZS.JPG
Har en känsla att polisen genom glipan längre ner i byggnaden, fått tillgång till hela byggnaden helt direkt (frågetecken)

Detta i en byggnad som det uppges att MP hittat fynd i, samt även att det uppges att förvaring att nötdjur finns här (daglig tillsyn)
Jag delar ditt intresse. Av dom bilder som finns att tillgå vill man gärna tro att det var just den glipan som då MP konstaterade fynd genom (frågetecken)
Här finns såklart möjlighet att "fynd" inte legat på denna plats hela veckan, utan kanske nyligen var dit-placerat.
En rimlig förklaring till varför inte folk som skött tillsyn av djur har noterat något.
Vidare borde folk som rört sig på gården haft ögonen med sig lite extra - Det fanns ett uttalande från Polisens sida att man bör se över sina ägor, byggnader osv, i sökandet på Lisa. För många människor gissar jag att det föll sig helt naturligt att indirekt söka, med tanke på det enorma pådrag som var.

Hurvida alla fynd var lätthittade vet jag inte, men det har rört sig i direkt anslutning till grusvägar mm.
Ett visst mönster bland vissa fynd som leder från caféet mot MGM-bostad.
Ytterligare några fynd, spretigt fördelade.
En viss förklaring till förhållandevis många fynd kan som sagt säkert tillskrivas den stora sökinsatsen. Väldigt många var ute och trampade..
2015-06-22, 21:05
Medlem
Citat:
"Men en del svar måste du väl ha fått från NFC nu när det gått nio dygn och dessutom att bröderna topsats redan tidigare?
– Jag kommenterar inte den biten i nuläget. Vi har skickat in en hel del saker till NFC och de jobbar med det.
– Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med.

Många har kommenterat avsaknaden av teknisk bevisning. Vad kan du säga om det?
– Man får spekulera hur mycket man vill. Det är inte min sak att ha synpunkter på det.
Först och främst ska vi se vad hovrätten säger i morgon, men annars så har vi till nästa tisdag på oss och då blir det väl en ny häktningsförhandling och vi får se vad vi kan presentera då.

Är du nöjd med hur utredningen går?
– Ja, jag är nöjd med utredningen.
Absolut, säger Lars-Göran Wennerholm."

det låter ju som att man är ganska "stöddig", dvs att man har mer än nog med bevis

Jag tycker inte han är "stöddig" däremot trygg med en gedigen förundersökning. Jag tror han har rätt.
2015-06-22, 21:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vid en huvudförhandling ja. Inte så länge förundersökningssekretess råder.
Nej, försvaret får tillgång under utredningens gång - just för att det skall kunna tillvarata klientens rättigheter hela vägen.

Dessutom - de skall faktiskt ha möjlighet att förbereda sig före rättegång de också.

Grundregeln är insyn för försvaret, det kan uppstå att vissa uppgifter måste döljas - men ett DNA prov som friar eller binder hör inte till den kategorin.

Att försvaret har insyn handlar också om att styra upp utredningen så att den inte rakar iväg åt pepparn - eftersom bemötandet av uppgifter som framkommer kan leda förundersökningen i en annan riktning.
2015-06-22, 21:07
Medlem
Citat:
"det låter ju som att man är ganska "stöddig", dvs att man har mer än nog med bevis

Ja, förvånar inte mig om han är stöddig. Men sen vet vi hur kvällstidningarna är också.
Finns det någon video på denna intervju, eller möjligtvis audio? så man kan se/höra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in