Citat:
Ursprungligen postat av
Dongfeng
Det enda vi vet ang. polisarbetet är, att efter diverse fynd från MP:s sida, greps och anhölls bröderna+kvinnan innan Lisas kropp påträffades.
Jag har svårt att tro att erfarna polisledningar gör slumpmässiga tillslag i ett sådant här allvarligt ärende. Och nu pågår naturligtvis ett intensivt arbete att leda i bevis som håller till "ställt utom all rimlig tvivel". Jag är mer optimistisk än LGWP i det fallet. Hoppas iallafall så det tragiska fallet får ett avslut. Och denna tråd kan begravas.
Här tycker jag du gör ett påpekande som är viktigt i sammanhanget; Något ledde fram till de dramatiska händelserna den kvällen Lisas kropp hittades. Man hade ändå sökt några dagar utan att komma i direkt närhet av kroppen. Men brödernas agerande och fynd som gjordes ledde av allt att döma till att kroppen faktiskt hittades. Och därmed kom man ett jättekliv närmare att kunna lösa detta brott; nämligen man har en kropp och fyndplats för denna. Detta är av oerhörd vikt för att kunna lösa brottet. Fyndplatsen är vidare rätt speciell då inte vem som helst har kännedom om den (eventuellt inte heller nycklar till den). Så oavsett om bröderna släpps eller inte imorgon har denna brottsutredning helt OK förutsättningar. De faktorer som talar för att man ska kunna lösa detta brott är:
-Man har hittat kroppen (ger dödsorsak samt ev andra spår)
-Man har en försvinnandetidpunkt och plats för försvinnande
-Man har hittat saker som tillhör offret (vilka genomgår testning för DNA osv)
-Man har hört de personer Lisa träffade innan hon försvann, personer som står henne nära samt andra av intresse (ex. närboende)
-Man har tillgång till offrets datortrafik m m
-Man kan utifrån försvinnandeplats/ fyndplats pejla mobiltrafik så långt detta är möjligt
Jag kan faktiskt inte se att brödernas häktning "förstört" denna utredning på något större vis. Alla utförda åtgärder är sådana som skulle utförts i vilket fall som helst, även om man nu tittat närmare på bröderna. Och om inte annat kan de avföras från den fortsatta utredningen. Så alla som (gissningsvis inspirerade av GWs luddiga uttalanden) skriker skandal kanske kan ta och lugna sig lite.