Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 21:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Om det, som jag skrev, inte är "till men för utredningen" ja, vilket åklagaren avgör helt godtyckligt.

Sen blir det givetvis svårt för åklagaren att hålla på avgörande bevisning hur länge som helst eftersom konsekvensen av detta kan bli att försvaret kan begära kompletterande utredningar, förhör mm mm.

Försvaret har alltid erinranstid på FUP.
Nej, åklagaren avgör inte det "helt godtyckligt".

Åtal kan inte väckas före försvaret fått tid nej -- dvs förundersökningen kan inte slutföras innan försvaret fått tillgång till alla delar och fått tillfälle att bemöta dem.
2015-06-22, 21:14
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej just det, vilket beror på att de sparar pengar och intar sitt kaffe hemma på trappen!

Jag tycker åklagaren gör ett ynkligt intryck:

"Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med."

Ok, jag och många med mig vill nog i första hand ha fast en mördare...

Och helst rätt mördare...
2015-06-22, 21:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej just det, vilket beror på att de sparar pengar och intar sitt kaffe hemma på trappen!

Jag tycker åklagaren gör ett ynkligt intryck:

"Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med."

Ok, jag och många med mig vill nog i första hand ha fast en mördare...

Nå, två saker som legat bröderna i fatet kan förklaras på ett enkelt sätt:
1. Deras konstiga beteende vid mötet med MP. Om t.ex. de hittade fyndet före MP och språkförbistringen ställde till det, eller att den gjorde det ändå.
2. Motståndet vid gripandet, handfängsel etc. Om de är helt oskyldiga kan de ha reagerat med upprördhet, lite språkförbistring här också räcker. Om de varit skyldiga, hade de nog inte blivit direkt överraskade.

Jag tror mördaren är en ensam galning. Troligen en ogift ungkarl eller en yngling. Från trakten och med bil.
Fast konstigt beteende grundat på språkförbistring torde få sin förklaring under förhör med tolk?
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
om nu mot förmodan den tekniska undersökningen visar att bröderna, bortom allt tvivel är oskyldiga, blir då detta den största polistabben sen palme-mordet?

Hur skulle den tekniska undersökningen kunna göra det?

Det enda som kan visa att någon bortom allt tvivel är oskyldig till ett brott är ett vattentätt alibi. Och fanns det det, skulle de inte sitta häktade.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av add315
Det behövs möjligen inte teknisk bevisning för att dömma dessa personer. De är på sannolika skäl misstänkta vilket antagligen antyder att det finns starka kopplingar till BO och MGM. Kanske har MGM lyckats förstöra större delen av bevisen och fått bort DNA spåren, men samtidigt finns en stark misstanke att MGM faktiskt gjort det då och kroppen kanske upphittats i ett område bara MGMs haft tillgång till vid tidpunkten. Möjligtvis finns även viss bevisning (vittnesmål?) att de förstört bevis. Kanske ertappades MGMs av MSP när de förstörde bevisning vilket sätter dom i en mycket knivig situation. dessa personer behöver möjligtvis alltså INTE släppas trots bristande teknisk bevisning.

Du har kanske rätt men om de har lyckats fått bort alla dna-spår både från sig själva och sin omgivning borde de inte vara rätt avancerade? Så varför körde de inte helt enkelt bort kroppen och mopeden några mil eller mer bort från sitt hem? Det blir som Dr Jekyll & Mr Hyde beteende? Eller?
2015-06-22, 21:16
Medlem
DNA finns att läsa om här
http://illvet.se/manniskan/ar-enaggstvillingar-genetiskt-lika
Bröder har inte lika
2015-06-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skumt nog kom jag spontant att tänka på AJ när du skrev åka moped ensam och sitta på café.

" Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han."
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Är det verifierat att han såg LH första gången den dagen? Med tanke på hans "järnkoll" så kanske man ska fundera lite över hans uttalande.
2015-06-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Hon har städat vid något tillfälle för ca ett år sedan, nu behövs hon inte mera har Lena sagt.

Har också tänkt att det kan vara hon med man utgår väl att det är män när en ung flicka blir mördad, byggt på statistik.

det är absolut ett alternativ.

kvinnan har väntat på lisa bakom cafet. sagt att hon vill snacka. lisa kanske inte känner sig sådär jättehotad pga att det är en kvinna.

men lisa känner sig lite obekväm och försöker kanske komma iväg. hon håller på med mobilen, slingrar sig och kanske säger att hon måste skicka ett sms. eller gör hon det medan de diskuterar, dagens ungdomar är ultra-multi-task-talented.

kvinnan kan blir argare och kanske klubbar ner lisa precis efter smset är skickat och precis innan lisa ska bestiga moppen.
Senast redigerad av Ezetrol 2015-06-22 kl. 21:53.
2015-06-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Är du nöjd med hur utredningen går?

Ja, jag är nöjd med utredningen. Absolut, säger Lars-Göran Wennerholm.

Kriminologen Leif GW Persson har riktat kritik mot att åklagarsidan verkar ha tunt på fötterna i utredningen mot männen. Lars-Göran Wennerholm vill dock inte kommentera den kritiken i dag.

Jag vet inte vad han vet och inte vet, men det är jag som har insyn i utredningen och jag som är förundersökningsledare. Jag har inte läst och hört allt vad han har sagt så jag kommenterar inte det. Det får stå för honom, säger han.
http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

"Nöjd med utredningen. Absolut." - knappast så man uttrycker sig som åklagare om man
känner att det håller på att barka åt fanders med hela skiten...och man har ett mindre kul
nederlag att inkassera under dagen som följer med innebörden att det sker
frisläppanden och ditten och datten.
Nej, tror inte det faktiskt.
Och sen är det en prima kommentar han avlämnar angående den sjukt överskattade
herr Persson: denne har ingen insyn i fallet, ingen som helst, och därför blir det föga värt
vad han behagar klämma ur sig för synpunkter om vad som hänt och inte hänt i ärendet
och vad det ena med det andra kan innebära för nånting för fallets utveckling.

Fast å andra sidan är det väl exakt så man uttrycker sig om man är åklagare och man vill ha kvar de häktade tills man har mer kött på benen eller någon annan misstänkt, med tanke på att de vill överklaga häktningen.
Medlem
Öisar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så vitt jag vet har dom aldrig ens satt en fotsula på det café golvet.

Byggnaden renoverades förra året inför att kaféet skulle öppna i år. AJ äger byggnaden, underligt om inte dessa snickare har varit med ... fotsula var ordet
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
jag menade inte stöddig som negativt kaxig, jag menade att man är självsäker nog att vinna

Jaja, det förstod jag
Men svårt att tyda med tanke på vilken tidning som skrivit det menar jag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Bör inte vara några problem, finns väl ingen som har exakt lika DNA

Enäggstvillingar tror jag men däremot olika fingeravtryck..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in