Citat:
Jag har fler frågor till avhoppade JV och skulle vara mycket glad och tacksam för svar.
Om ni skrivit det redan kan ni kanske länka mig till det inlägget.
1. Varför hoppade ni av? Var det en process? Fanns det nån slags "breaking straw"?
2. Har ni kvar några av JV "moral"? Jag anser att JV har en något högre moral än kanske folk generellt. Det är inga supa-och-slåss personer, trots allt negativt man kan säga.
3. Hur ser omsättningen ut inom JV? Hur många nya kommer in och hur många lämnar en församling? (typ per år)
Hoppas det inte är för personligt. Själv delar jag öppet med mig om vad jag tror på.
Uppskattar svar.
Om ni skrivit det redan kan ni kanske länka mig till det inlägget.
1. Varför hoppade ni av? Var det en process? Fanns det nån slags "breaking straw"?
2. Har ni kvar några av JV "moral"? Jag anser att JV har en något högre moral än kanske folk generellt. Det är inga supa-och-slåss personer, trots allt negativt man kan säga.
3. Hur ser omsättningen ut inom JV? Hur många nya kommer in och hur många lämnar en församling? (typ per år)
Hoppas det inte är för personligt. Själv delar jag öppet med mig om vad jag tror på.
Uppskattar svar.
1) Gjorde det inte frivilligt, men de äldste hade tydligen bestämt sig för att använda mig som ett varnande exempel för de andra ungdomarna i församlingen. Jag hade inte gjort mig skyldig till grova synder, men enligt just den kommitén tillräckligt för att bli utesluten. Efteråt började jag läsa annat än som kom från JV, började lägga ihop 2+2. Många år har gått och har inte vänt mig om sen dess. Är glad och lycklig i det beslutet och jag känner mig mer moraliskt & intellektuellt trygg i mig själv än jag någonsin gjorde som jv.
2) Jag har aldrig haft "JV moral", men däremot moral. Om du börjar röra dig inom JV kretsar så kommer du se att dom är människor som precis alla andra, vissa har högre moral än andra, vissa lägre. Lite beroende på vilka du umgås med. Att dricka är mycket vanligt hos JV, mer än du kan tro. Jag har sett en del JV supa och slåss. Det är för övrigt en väldigt lustig måttstock för om någon har moral eller inte.
3) Globalt har jag dålig koll på siffrorna. Jag tror dom brukar gå plus globalt och då är de flesta nya medlemmar från u-länder eller infödda jv:n. Lokalt på församlingsnivå så står det relativt still, iallafall som jag kommer ihåg det. Det var dock mycket vanligare att någon blev utesluten än att någon som hade fått besök genom dörrknackande blev döpt. Så som jag förstått det har deras tillväxt i västvärlden stagnerat. Men jag kan ha fel.