2015-06-10, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har fler frågor till avhoppade JV och skulle vara mycket glad och tacksam för svar.

Om ni skrivit det redan kan ni kanske länka mig till det inlägget.

1. Varför hoppade ni av? Var det en process? Fanns det nån slags "breaking straw"?

2. Har ni kvar några av JV "moral"? Jag anser att JV har en något högre moral än kanske folk generellt. Det är inga supa-och-slåss personer, trots allt negativt man kan säga.

3. Hur ser omsättningen ut inom JV? Hur många nya kommer in och hur många lämnar en församling? (typ per år)

Hoppas det inte är för personligt. Själv delar jag öppet med mig om vad jag tror på.
Uppskattar svar.

1) Gjorde det inte frivilligt, men de äldste hade tydligen bestämt sig för att använda mig som ett varnande exempel för de andra ungdomarna i församlingen. Jag hade inte gjort mig skyldig till grova synder, men enligt just den kommitén tillräckligt för att bli utesluten. Efteråt började jag läsa annat än som kom från JV, började lägga ihop 2+2. Många år har gått och har inte vänt mig om sen dess. Är glad och lycklig i det beslutet och jag känner mig mer moraliskt & intellektuellt trygg i mig själv än jag någonsin gjorde som jv.

2) Jag har aldrig haft "JV moral", men däremot moral. Om du börjar röra dig inom JV kretsar så kommer du se att dom är människor som precis alla andra, vissa har högre moral än andra, vissa lägre. Lite beroende på vilka du umgås med. Att dricka är mycket vanligt hos JV, mer än du kan tro. Jag har sett en del JV supa och slåss. Det är för övrigt en väldigt lustig måttstock för om någon har moral eller inte.

3) Globalt har jag dålig koll på siffrorna. Jag tror dom brukar gå plus globalt och då är de flesta nya medlemmar från u-länder eller infödda jv:n. Lokalt på församlingsnivå så står det relativt still, iallafall som jag kommer ihåg det. Det var dock mycket vanligare att någon blev utesluten än att någon som hade fått besök genom dörrknackande blev döpt. Så som jag förstått det har deras tillväxt i västvärlden stagnerat. Men jag kan ha fel.
Citera
2015-06-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
1) Gjorde det inte frivilligt, men de äldste hade tydligen bestämt sig för att använda mig som ett varnande exempel för de andra ungdomarna i församlingen. Jag hade inte gjort mig skyldig till grova synder, men enligt just den kommitén tillräckligt för att bli utesluten. Efteråt började jag läsa annat än som kom från JV, började lägga ihop 2+2. Många år har gått och har inte vänt mig om sen dess. Är glad och lycklig i det beslutet och jag känner mig mer moraliskt & intellektuellt trygg i mig själv än jag någonsin gjorde som jv.

2) Jag har aldrig haft "JV moral", men däremot moral. Om du börjar röra dig inom JV kretsar så kommer du se att dom är människor som precis alla andra, vissa har högre moral än andra, vissa lägre. Lite beroende på vilka du umgås med. Att dricka är mycket vanligt hos JV, mer än du kan tro. Jag har sett en del JV supa och slåss. Det är för övrigt en väldigt lustig måttstock för om någon har moral eller inte.

3) Globalt har jag dålig koll på siffrorna. Jag tror dom brukar gå plus globalt och då är de flesta nya medlemmar från u-länder eller infödda jv:n. Lokalt på församlingsnivå så står det relativt still, iallafall som jag kommer ihåg det. Det var dock mycket vanligare att någon blev utesluten än att någon som hade fått besök genom dörrknackande blev döpt. Så som jag förstått det har deras tillväxt i västvärlden stagnerat. Men jag kan ha fel.

Jag visste inte att du också var avhoppare.... fast du var ju rätt ung förståss.

Angående supa-å-slåss så var det bara ett typ uttryck, jag kunde sagt att JV inte ljuger, stjäl, att de är artiga, hyfsat hjälpsamma (vad jag vet), etc. Det är mitt intryck.

Ja det finns många ateister som är artiga också, såklart. (måste tilläggas så att inte ateisterna kommer och läxar upp mig)
Citera
2015-06-11, 01:11
Medlem
Citat:
1) Gjorde det inte frivilligt, men de äldste hade tydligen bestämt sig för att använda mig som ett varnande exempel för de andra ungdomarna i församlingen. Jag hade inte gjort mig skyldig till grova synder, men enligt just den kommitén tillräckligt för att bli utesluten.

Vad var det för synd du gjorde då?

Citat:
2) Jag har aldrig haft "JV moral"

Verkligen? Då skulle du aldrig ha blivit döpt heller. Att bli döpt kräver "JV moral".

Jag skulle ha aldrig accepterat dop om jag inte hade accepterat dom moralnormer som Jv har. Detta visar återigen att vissa som blir döpta inte är trogna det Jehovas vittnen lär ut, vilket stärker min hypotes att en del av dom som växer upp bland Jehovas vittnen har noll koll på lärorna, som dom senare ondgör sig på och förvränger och förbannar på forum som dessa, bara för att dom blivit uteslutna av självklara synder som är emot bibeln.

Citat:

Ja västvärlden, där man förespråkat och har haft mycket livsfilosofier emot bibeln, så har medlemsantalet sjunkit, inget konstigt med det. Man har förespråkat äktenskapsbrott, och att man ska ha många partners och egoistiskt byta livskamrat när det "inte känns rätt", detta är emot bibeln och är i konflikt med bibelns budskap.

Unga som växer upp bland Jehovas vittnen samtidigt som man blir influerad av klasskamraterna vill självklart inte "missa livet" och ha sex med den ena och och andra, man vill som i Sodom och Gomorra vara "livserfarna", men detta är helt emot bibelns budskap. Om man inte klarar av detta så ska man inte heller bli döpt som ett Jehovas vittne.
Citera
2015-06-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag visste inte att du också var avhoppare....

Det finns många avhoppare (eller egentligen avfällingar) på forum som dessa, det är det enda sättet för dom att få ut sin frustration över den förnedring dom känt över att begå synder mot bibeln och bli uteslutna.

Det finns oproportionerligt många ex.Jv på forum som dessa, ändå utgör dom bara en bråkdel av dom som utesluts, den enda rimliga förklaringen är att dessa är hängivna i att smutskasta Jehova vittnen, deras forna bröder och systrar:

"De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. "(1 Joh 2:19 Bibel2000)
Citera
2015-06-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Verkligen? Då skulle du aldrig ha blivit döpt heller. Att bli döpt kräver "JV moral".

Jag skulle ha aldrig accepterat dop om jag inte hade accepterat dom moralnormer som Jv har. Detta visar återigen att vissa som blir döpta inte är trogna det Jehovas vittnen lär ut, vilket stärker min hypotes att en del av dom som växer upp bland Jehovas vittnen har noll koll på lärorna, som dom senare ondgör sig på och förvränger och förbannar på forum som dessa, bara för att dom blivit uteslutna av självklara synder som är emot bibeln.

Ja västvärlden, där man förespråkat och har haft mycket livsfilosofier emot bibeln, så har medlemsantalet sjunkit, inget konstigt med det. Man har förespråkat äktenskapsbrott, och att man ska ha många partners och egoistiskt byta livskamrat när det "inte känns rätt", detta är emot bibeln och är i konflikt med bibelns budskap.

Unga som växer upp bland Jehovas vittnen samtidigt som man blir influerad av klasskamraterna vill självklart inte "missa livet" och ha sex med den ena och och andra, man vill som i Sodom och Gomorra vara "livserfarna", men detta är helt emot bibelns budskap. Om man inte klarar av detta så ska man inte heller bli döpt som ett Jehovas vittne.

Jag tycker ändå det är positivt att JV iaf umgås med "resten av världen".

För många är det nog som en livlina... Vad du än säger så är JV en sluten organisation, och allt är inte perfekt.

Jag funderar på om de kanske en vacker kallar "kallar hem" er. Typ bygger en ort för varje JV där ni kan umgås endast med likasinnade och inväntade Armageddon.
Det är ett möjligt scenario, iaf.
Citera
2015-06-11, 01:59
Medlem
Citat:

Om du klagar på Guds moral p.g.a. allt våld som han har utfört, borde du klaga på folk som super och slåss också.
Citera
2015-06-11, 09:46
Bannlyst
Citat:
Det tänker jag inte skriva här.

Citat:
.

Nej det kräver inte "JV moral". Det kräver att man svarar på några frågor och doppar sig i vatten. Många döper sig unga och är inte mogna för ett sådant beslut.
Citera
2015-06-11, 11:47
Bannlyst
Citat:
Det finns många avhoppare (eller egentligen avfällingar) på forum som dessa, det är det enda sättet för dom att få ut sin frustration över den förnedring dom känt över att begå synder mot bibeln och bli uteslutna.

Är man en avfälling om man delar med sig av ren och skär fakta och försöker föra fram argument på ett sakligt och rationellt sätt? Jag har aldrig försökt förvränga eller smutskasta Jehovas Vittnen, aldrig!

Citat:
Det finns oproportionerligt många ex.Jv på forum som dessa, ändå utgör dom bara en bråkdel av dom som utesluts, den enda rimliga förklaringen är att dessa är hängivna i att smutskasta Jehova vittnen, deras forna bröder och systrar

Jag tror inte att speciellt många ex jv har något intresse i att smutskasta Jehovas Vittnen. Däremot har dom all rätt att vara kritiska mot organisationen. Problemet som du och många andra aktiva vittnen har är att all form av kritik utifrån tolkar ni som illvillig smutskastning och förtal. Tro det eller ej men de som är uteslutna bryr sig faktiskt fortfarande om de vänner som de en gång hade i församlingarna.
Citera
2015-06-11, 13:19
Medlem
Citat:

Problemet är att många döper sig åt helsicke för tidigt; vad vet man om livet när man är 13-14 år. Men det finns en press att unga ska döpa sig, för det gör att församlingen har mer koll på dem då. En odöpt "ungdom" kan inte hotas med uteslutning, och är därför heller inte lika lätt att styra.

Ett tydligt exempel på detta är vad Tony Morris (en av höjdarna i den s k "styrande kretsen")sade härom veckan:https://youtu.be/MreJ8tLYIso

Märk väl manipulationen och förtäckta hot om att eventuellt inte överleva om man väntar med att döpa sig.
Citera
2015-06-11, 13:22
Medlem
Citat:
Är man en avfälling om man delar med sig av ren och skär fakta och försöker föra fram argument på ett sakligt och rationellt sätt? Jag har aldrig försökt förvränga eller smutskasta Jehovas Vittnen, aldrig!

Jag tror inte att speciellt många ex jv har något intresse i att smutskasta Jehovas Vittnen. Däremot har dom all rätt att vara kritiska mot organisationen. Problemet som du och många andra aktiva vittnen har är att all form av kritik utifrån tolkar ni som illvillig smutskastning och förtal. Tro det eller ej men de som är uteslutna bryr sig faktiskt fortfarande om de vänner som de en gång hade i församlingarna.

Du ser nästan aldrig ett aktivt JV bemöta enskilda fakta......de vet väldigt väl att det brukar sluta väldigt illa för dem om man kommer in på konkreta detaljer. Därför uttalar man sig hellre svepande om smutskastning.
Citera
2015-06-11, 13:47
Medlem
Citat:

Bra att du är uppriktig med att orsaken till uteslutning oftast är för personligt och känsligt för att ta upp på allmänna forum.

Andra är inte lika uppriktiga, utan ljuger och säger att dom blev uteslutna för att dom "slutade tro", vilket inte är en uteslutningsorsak.

Sådana här känsliga frågor hör man sällan talas om på forum som dessa, utan istället handlar det om "jag slutade tro på Jv", ja om man t.ex. blir sexuellt promiskuös så "slutar man tro på Jv", men orsaken till uteslutningen är inte att man slutat att tro, utan för att man håller på med otukt.

Citat:
Nej det kräver inte "JV moral". Det kräver att man svarar på några frågor och doppar sig i vatten. Många döper sig unga och är inte mogna för ett sådant beslut.

Ja om man är bra på att inte vara uppriktig med vad man tycker, och man kan "manipulera" äldste, så går det förstås att mekaniskt svara på dopfrågorna och komma under radarn, men det är inte tanken med det hela.

Dopfrågorna finns just till för att äldste ska kunna avgöra om någon är mogen för dop. Men som sagt, man kan fuska sig igenom svaren, och då blir resultatet det som vi kan se hos många bittra uteslutna, att man ondgör sig på Jehovas vittnen när det i verkliga fallet handlar om en själv. Omgivningen, föräldrar och kompisar har självklart ett visst ansvar, men det slutgiltiga ansvaret har man själv, trots ålder. För om man är mogen nog att mekaniskt svara på frågor rätt, så är man tillräckligt mogen att ta ansvar för sina handlingar.

Å andra sidan är en människa aldrig tillräckligt mogen att alltid fatta bra och genomtänkta beslut, om man t.ex. tänker på hur vuxna människor betedde sig under Hitlertyskland.

Hur mycket ansvar man själv har, och hur mycket ansvar omgivningen har, kan bara Gud avgöra. Om man är utesluten så betyder det inte att man är utesluten av Gud från den nya ordningen, det beror på hur man reagerar den dagen man står inför Gud.
Citera
2015-06-11, 14:06
Medlem
Citat:

JAg vet några fall där man uteslutit några för att statuera exempel..........ett gäng ungdomar hade ett tämligen vidlyftigt partyliv med rikhaltigt med flytande varor......men man kunde inte utesluta alla, så vid ett tillfälle fick två kicken, vid något annat liknande tillfälle fick endast en kicken. Detta för att skrämma resten av ungdomarna till litet mer försiktighet.

Om en 10-12-åring grejar dopfrågorna så är dessa inte särskild djuplodande i läran, eller kräver mycket personlig mognad för att svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in