2015-01-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag undrar vad Eberhard, kristendomens försvarare har att säga om ett sådant här påhopp på Gud.

Det undrar du inte alls, för du likaväl som andra här vet att jag är en bibeltroende kristen. Du bara kommer med detta för att du tror att du därigenom på något sätt kan skada mig, vilket du inte kan. Uttalandet skedde inte i anslutning till något som jag skrivit. Jag kan inte låta bli att göra reflektionen att du själv borde förhålla dig till uttalandet innan du för in mig i sammanhanget. Påståendet har inte specifikt med tråden att göra - vilket jag anser vara en föutsättning för att svara - men du har ju åtskilliga gånger visat att du själv inte har något behov av att hålla dig till ämnet, så det är intressant att du inte själv tar till orda. Du kanske inte anser dig vara någon kristendomens försvarare.
Citera
2015-01-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg tror man måste försöka se det psykologiskt i första hand, och inte logiskt/rationellt. För ett troende JV så är det fullständigt otänkbart att samfundet inte är guds organisation....den organisation de behöver vara en del av för att få det eviga livet.
Varje påstående som ifrågasätter denna organisation och dess lära blir då väldigt emotionellt laddat, dels för att det ifrågasätter en viss lära eller en viss praxis eller historisk händelse, och det kabn vara upprörande för ett JV! Men ett ifrågasättande som har substans och tyngt blir väldigt ångestladdat....för personen inser att vissa fakta kan omintetgöra hans hopp att klappa lejon och kela med pandor. Vi ser detta tydligast när aktiva JVn blir sätllda inför absurditeter i organisationens historia, då i synnerhet misslyckade profetior (som inte är profetior) om årtal. Vi kan t ex se att de vittnen som varit aktiva i denna tråd kategoriskt vägrar läsa på om samfundets tidigare historia (annat än det som presenteras av samfundet självt)...ett exempel är TTSP som t ex var helt okunning om 1925..och andra tidigare årtal. Det roliga är att han samtidigt avfärdar uppgifter om organisationens historia som direkta lögner, samtidigt som han säger sig vara okunig om historian......det är just detta som inom psykologin kallas för kognitiv dissonans. Jag hoppas att några religionspsykologer hittar till denna tråd, tvivelsutan har de intressanta studieobjekt här.

Vilka förklaringar du än tar till förblir det ett faktum att Jv är de dubbla måttstockarnas religion. De har en gränslöst generös måttstock åt sig själva och en ofattbart njugg, extremt kort måttstock åt alla andra. Och det rätta ordet för en sådan hållning är oärlighet. Det finns inget som helst giltigt försvar för det.
Citera
2015-01-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Vilka förklaringar du än tar till förblir det ett faktum att Jv är de dubbla måttstockarnas religion. De har en gränslöst generös måttstock åt sig själva och en ofattbart njugg, extremt kort måttstock åt alla andra. Och det rätta ordet för en sådan hållning är oärlighet. Det finns inget som helst giltigt försvar för det.

Jepp, men kontentan är att "oärligheten" i många fall kan vara ett rent självbedrägeri.....i synnerhet om de själva inte ser dessa dubbla måttstockar. För , det kan inte enbart handla om ovilja eller dumhet....det måste finnas andra psykologiska mekanismer bakom det hela.

Vi kan ta ett konkret exempel...JV tror att Harmagedon kommer snart, och oavsett vad TTSP gör för att dementera det så är den officiwella läran att endast aktiva JVn ska överleva. D v s 99,9 %av jordens befolkning ska utrotas under ytterst traumatiska betingelser. Hur ska man då vara konstituerad i psyket om man ska se detta som något gott? En sak kan vara att inse det ohyggliga i det hela...en annan kan vara att mena på att de som slaktas får skylla sig själva för att de inte lyssnade när vi sålde tidningar. Ytterligare en annan sak kan vara att göra en väldigt stor skillnad mellan JV och världsliga människor....:"ja ja de som snart ska slaktas...varför ska de yttra sig, varför ska vi lyssna på dem..de är ju snart ändå borta...allt de säger och gör är av ren och skär ondska. Vi däremot företräder sanningen, och för att nå fram till människor med vårt budskap måste vi vara litet drastiska ibland...och avstå från att säga hela sanningen ibland"
D v s man ser den dubbla måttstocken som något gott, även om man inte själv är medveten om det. OCh där är det viktigt att titta på och betänka psykologin.
Citera
2015-01-05, 17:09
Medlem
Citat:
Menar du att det enda som intresserar dig är övernaturliga upplevelser, inte ett budskap som kan övertyga?
Dom övernaturliga händelserna uppfyllde sin funktion i att etablera kristendomen.
Men det är alltså inte nödvändigt för att man ska förstå sanningen om vår verklighet.

Får jag fråga vad du har för bakgrund, har du en kristen bakgrund?

Fysiska påståenden kräver fysiska bevis/erfarenheter. Andliga påståenden kräver andliga/övernaturliga bevis. Jag har haft många så kallade utanför-kroppen-erfarenheter/upplevelser och dessa är bevis för MIG att det finns någonting mer än vad vi kan uppfatta i det fysiska.
Eftersom jag är ofullkomlig och har dessa erfarenheter/upplevelser av att kunna lämna mitt fysiska skal och flyga iväg, då kommer jag som fullkomlig med lätthet att kunna flyga runt som stålmannen närhelst jag vill? Eller blir det en degradering som fullkomlig?

Min bakgrund är andliga upplevelser som jag haft när jag varit medveten och närvarande om nuet.
Citera
2015-01-05, 17:28
Medlem
Citat:
Det undrar du inte alls,

Jo jag undrar, och undrar fortfarande.

Citat:
för du likaväl som andra här vet att jag är en bibeltroende kristen.

Ja jag sade ju att du är kristendomens försvarare, det innebär i min värld att man tror på bibeln.

Citat:
Du bara kommer med detta för att du tror att du därigenom på något sätt kan skada mig,

Hehe nej, jag är bara irriterad över att du är mest intresserad av att anklaga Jehovas vittnen, och låter sådana förolämpningar på din Gud passera.

Dina handlingar bevisar vad du är mest intresserad av.

Citat:
vilket du inte kan.

Väldigt ödmjukt.

Citat:
Uttalandet skedde inte i anslutning till något som jag skrivit.

Jag har svarat på massor med inlägg som inte skett i anslutning till något som jag har skrivit, jag har svarat för att jag vill försvara bibeln och Gud. Detta ser jag sällan hos dig, du hänger istället här, där du kan förtala Jehovas vittnen.

Citat:
Jag kan inte låta bli att göra reflektionen att du själv borde förhålla dig till uttalandet innan du för in mig i sammanhanget.

Jag har gjort det massor med gånger i denna sakfråga, det är bara att söka på Flashback. Jag hade kunnat svara på detta påhopp också, men jag gör det inte på grund den personens oförmåga att logiskt, konstruktivt och objektivt diskutera saker och ting.

Citat:

Påståendet har inte specifikt med tråden att göra - vilket jag anser vara en föutsättning för att svara

Det är en undanflykt, du har svarat på frågor som inte ha specifikt med tråden att göra förut, men då har det handlat om att motsäga Jehovas vittnen, då har du inget emot det.

Citat:
- men du har ju åtskilliga gånger visat att du själv inte har något behov av att hålla dig till ämnet, så det är intressant att du inte själv tar till orda.

Det har du rätt i, men det går inte alltid att hålla sig till ett ämne exakt, ibland berör det andra frågor. Och när människor kommer med påstående efter påstående om Jehovas vittnen som inte har med tråden att göra, så måste jag svara för att inte bli anklagad för att inte kunna kunna svara.

Nej det är inte så intressant eftersom det inte är en hemlighet att jag lagt personer i min ignoreralista, personer som är hopplösa, som inte är värda att lägga sin kraft på.

Citat:
Du kanske inte anser dig vara någon kristendomens försvarare.

Jo det anser jag, men jag är inte rädd för att också ta i dom svårare frågorna, t.ex. detta att man påstår att Gud är en massmördare i klass med Pol Pot och Hitler.

Har du någonsin svarat på detta? Kan du länka mig till det i så fall?

Och om du tänker efter, så har detta inlägg som du skrev nu inte något specifikt med tråden att göra heller, ändå ignorerar du det i detta fallet, så du följer inte reglerna till punkt och pricka du heller, även om du ger sken av det. Du följer reglerna när det passar dig.
Citera
2015-01-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Ursäkta inhoppet i denna tråd! Har många översättningar av bibeln. Har vänner inom nästan alla religioner i världen. Respekterar deras åsikter. Är själv en troende kristen.

Vad gäller treenigheten så har jag en förklaring: H2O. Detta kemiska namn betyder vatten. Vatten finns i olika former - som vatten, som is och som ånga. Enligt min förklaring består den treenige Guden av Gud Fadern, sonen Jesus och hjälparen den Helige Ande. Alla är en del av samma guddom.

Fast andra treenighetsanhängare anser att detta är en irrlära som kallas för modalism.

Citat:
Enligt Johannes kap. 14 vers 6-11. Ingen kan komma till fadern utan genom mig, säger Jesus.

Du kan fråga dig varför människor måste komma till fadern om nu Jesus är Gud, då kan väl alla människor komma till Jesus, och det är väl det som ni säger att ni tillber Jesus allt som oftast? Det är väldigt sällan man hör att ni tillber eller ber en bön till fadern, och ännu mer sällan till den heliga anden.

Citat:
Han säger också att vet ni vem jag är, så vet ni också vem min far är. Tro mig när jag säger att Fadern är i mig och jag är i Fadern.

Ja så som även dom kristna lärjungarna är i Jesus och fadern. Detta betyder helt enkelt att man har gemensamma och eniga tankar med varandra.

Citat:
Mina muslimska vänner säger att Jesus kan inte vara son till Gud för gud har ingen fru.

Att Jesus är Guds son är en liknelse på det förhållande som en man har till sin son. På liknande sätt kan en man adoptera ett barn och kalla barnet för sin son, trots att han aldrig haft en fru.

Gud kallar Jesus för hans förstfödde son eftersom han skapade/födde honom först i hela skapelsen:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Citat:
Jag brukar svara att -- om riset i grytan är Gud, så är riset på tallriken Jesus och när vi äter upp riset kan det symbolisera den helige Anden. Allt ris kommer från samma gryta. Jesus är en del av en och samma guddom.

Från samma gryta? Fast nu äter du Jesus från en tallrik, inte från grytan. Du får nog tänka till där igen

Citat:
En annan modern liknelse: Klöverbladet har tre eller fyra flikar -- men det är samma blad. Alltså den finns delar av en helhet.

Fast klövern är inte uppdelad i olika personer som kan prata med varandra, och be om hjälp från andra.

Citat:
I Markus kapitel 13 talar Jesus om framtiden och sin återkomst. Läs gärna det!

Jag har läst den många gånger, vad tänker du på?

Citat:
Har vid detta tillfälle använt mig av BOKEN, som är utgiven av det Internationella Bibelsällskapet och är tryckt 1995.

Ok.
Citera
2015-01-05, 19:44
Medlem
Jv har väl tidigare sagt att vissa som levde 1914 skulle uppleva harmageddon men jv har väl ändrat den tolkningen. Vad är den nya tolkningen är det att några som har träffat såna som levde 1914 kommer att uppleva harmageddon? har jag för mig att jag har läst på något forum.
Citera
2015-01-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbaa
Jv har väl tidigare sagt att vissa som levde 1914 skulle uppleva harmageddon men jv har väl ändrat den tolkningen. Vad är den nya tolkningen är det att några som har träffat såna som levde 1914 kommer att uppleva harmageddon? har jag för mig att jag har läst på något forum.

http://cftf.com/1914/index.html

Kom på att reglerna är att man måste skriva något om länkar man lägger in, men denna är väl tydlig i alla fall?
Senast redigerad av Gitte 2015-01-05 kl. 21:05.
Citera
2015-01-05, 22:20
Medlem
Citat:
Den tolkningen har ändrats tre gånger sedan 1995. Generationen eller "detta släkte" syftade i första ändringen på de ohörsamma och onda, den andra ändringen blev att det syftade på de kvarlevande av de 144000.....problemet var att antalet kvarlevande började öka, så, för några år sedan gick man över till något som man kallar överlappande grupper/generationer.......läs gärna på detaljerna.
Citera
2015-01-05, 22:39
Medlem
Citat:
Jo jag undrar, och undrar fortfara

Jag har svarat på massor med inlägg som inte skett i anslutning till något som jag har skrivit, jag har svarat för att jag vill försvara bibeln och Gud. Detta ser jag sällan hos dig, du hänger istället här, där du kan förtala Jehovas vittnen.

Jag tror inte alls att du undrar. Du ställer bara denna fråga för att du vill kunna avfärda min berättigade kritik av Jv med att på något sätt försöka hitta fel på mig. Du känner dig bättre till mods om du kan tänka att jag inte försvarar Bibeln.

Jo du har säkert skrivit inlägg om detta, men inte i det här fallet. Du tyckte att inlägget inte var värt att svara på. Du menade att individen var hopplös, men du kunde ha skrivit i alla fall, för andras skull, så du förblir en gnällspik. Det du inte själv ville göra det anklagar du mig för att försumma. Det visar vilken obalanserad och orättvis individ du är.

Strax innan mitt senaste inhopp i debatten om Jv här var jag inne och försvarade Bibeln i motsägelse till Koranen just på detta forum. I dagarna har jag också försvarat Bibeln på forumet "Passagen", som jag vet att du har koll på. Där handlade det om det s k Judasevangeliet, och i den frågan har jag åtskilligt mer på lager till försvar av Bibeln om debatten skulle fortsätta, vilket den inte verkar göra. Inget Jv yttrade sig, och mitt eget inlägg hade inget med Jv att göra.

Du bortser också helt ifrån att det är jag och ingen annan som effektivt har försvarat Russell på forumen mot anklagelsen om frimureri. Det bortseendet beror på att du är en orättvis surkart. Jag har en del mer i frågan om Jv och frimureri som kommer att rentvå Jv om frågan dyker upp igen, vilket är troligt. Jag har också grundligt försvarat Jv när det gäller anklagelsen om pengaintressen, då jag allltid hävdat att Jv är en ideell organisation. Någon kredit för dessa ansträngningar har jag aldrig fått av dig, för de stämmer inte med den bild du vill ha av mig.

Därför är det ren lögn att jag hänger här för att "förtala Jehovas vittnen". Och det är också magstarkt att komma med den anklagelsen eftersom jag inte alls "förtalar" Jehovas vittnen. Jag presenterar fakta, och som alla andra läsare kan se kan du inte vederlägga dessa fakta, och det är därför du härsknar till. Du skulle inte bli så sur om du hade kunnat vederlägga mina fakta, men det kan du ju inte, som alla andra tydligt kan se. Och om nu min kritik av Jv skulle vara förtal, hur förhåller det sig då med den massiva kritik av alla andra samfund som Jvs litteratur varit späckad med årtionde efter årtionde efter årtionde? Visst har vi här ytterligare ett belägg för er dubbelmoral, som går ut på att Jvs kritik av andra inte är förtal, medan kritik av Jv är det, särskilt om den är berättigad.
Citera
2015-01-05, 23:22
Medlem
Citat:

Jesu efterföljare har alltid varit ivriga att förstå Jesu uttalanden och profetior, men är inte redo.
T ex:
(Matteus 24:34) Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.
Tänk till exempel på vår förståelse av vilka som utgör ”denna generation”, som Jesus talade om. (Läs Matteus 24:32–34.) Vilken generation menade han? I*artikeln ”Vad betyder Kristi närvaro för dig?” förklarades det att Jesus inte tänkte på de onda människorna, utan på sina lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande. Både i det första århundradet och i vår tid var det Jesu smorda efterföljare som skulle se tecknet och även förstå innebörden – att Jesus ”är nära vid dörrarna”.
Vad betyder det här för oss? Vi kan inte räkna ut exakt hur lång ”denna generation” är, men det är några saker när det gäller ordet ”generation” som är bra att komma ihåg: Ordet syftar vanligen på människor i olika åldrar som lever under en särskild tid; det avser en tidsperiod som inte är alltför lång och som har ett slut. (2*Mos. 1:6) Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om ”denna generation”? Han menade tydligtvis att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914 under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut. Uppfyllelsen av de olika dragen i tecknet visar tydligt att vedermödan måste vara nära

Vill du veta mer, kontakta oss.

http://www.jw.org/sv/
Citera
2015-01-06, 00:18
Medlem
För att bli räddad till evigt liv, är man då tvungen att erkänna Vakttornet som Guds kanal? Eller behövs inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in