2015-05-27, 08:57
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jag ska laga brysselkål i saffransgrädde.

Vanligtvis när det är säsong för brysselkål så köper jag de färska men nu har jag köpt Coops frysta. I receptet framgår det inte vilket skick brysselkålen kan vara, bara att man lägger i dom tillsammans med grädde i kastrull för att koka.

Funkar Coops frysta om de tinas upp?
Citera
2015-05-27, 18:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Har dock ätit samma potatis hela livet och aldrig vart med om att den är så här dålig :S brukar som sagt var kunna koka den i 20 minuter utan problem. Nu är den helt sönderkokad redan efter 10 minuter.

Kanske, jag har dock aldrig varit med om det.

Haha, jag älskar King Edward, hatar däremot färskpotatis
Skära den i mindre bitar och ha en lägre temperatur när man kokar.
Kan funka.
Men som du upplevt detta problem, men gillar king edwarden fast än den beter sig så.
Man får dock ånga av den lite längre och på värmen, annars blir det lite blött och konstigt.
Citera
2015-05-28, 08:06
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Jag ska laga brysselkål i saffransgrädde.

Vanligtvis när det är säsong för brysselkål så köper jag de färska men nu har jag köpt Coops frysta. I receptet framgår det inte vilket skick brysselkålen kan vara, bara att man lägger i dom tillsammans med grädde i kastrull för att koka.

Funkar Coops frysta om de tinas upp?

Ja det går nog bra. Men tina som sagt upp dem innan så de får rinna av lite, brukar bli en del vatten.

Tror faktiskt nästan koktiden blir kortare istället för längre men kör du samma tid blir det nog bra. De flesta frysgrönsaker är ju förkokade innan de frystes ner.
Citera
2015-05-29, 06:36
Medlem
Är det någon fördel smakmässigt att låt kokt potatis kyla ned innan man stoppar in de i kylskåpet?
Citera
2015-05-29, 09:02
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Är det någon fördel smakmässigt att låt kokt potatis kyla ned innan man stoppar in de i kylskåpet?

Smakmässigt för potatisen vet jag inte men stoppar du in varma grejer i kylen då blir det ju dels kondens, samt att du höjer temperaturen lite så låt de svalna.

Jag älskar kall potatis, när den fått stå och kallna blir den lite fastare och mer smakrik tycker jag. De brukar inte vara någon höjdare att micra (och kan explodera ) men tärna dem dagen efter och stek i smör, gott
Citera
2015-05-29, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag älskar kall potatis, när den fått stå och kallna blir den lite fastare och mer smakrik tycker jag. De brukar inte vara någon höjdare att micra (och kan explodera ) men tärna dem dagen efter och stek i smör, gott

Kalla har jag aldrig testat, sedan är varm mat mer mättande. Jag har aldrig haft några problem med att mikra, 2-3 min på 700 W och de blir i princip som nykokta tycker jag.
Citera
2015-05-29, 19:26
Medlem
Tbbass avatar
Tips på efterrätt som passar bra med Disaronno och kaffe?
Citera
2015-05-29, 19:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tbbas
Tips på efterrätt som passar bra med Disaronno och kaffe?
Biscotti, zabaione med frukt(jordgubbar är supergott här).
Det tycker jag kan passa mycket bra, till det du har.
Citera
2015-05-30, 07:10
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Absolut, det blir mycket bättre om den får ånga av och kallna innan du ställer in den i kylen. Ställer du in den nykokt så stannar den fukt som skulle ångat av kvar i potatisen och den blir tunnare och blaskigare i smaken.
Märks när man sen steker eller friterar den eller vad man nu gör.
Citera
2015-05-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Absolut, det blir mycket bättre om den får ånga av och kallna innan du ställer in den i kylen. Ställer du in den nykokt så stannar den fukt som skulle ångat av kvar i potatisen och den blir tunnare och blaskigare i smaken.
Märks när man sen steker eller friterar den eller vad man nu gör.

Jag kan hålla med. Kall kokt potatis tillsammans med anjovisfiléer och ägg på en macka
Citera
2015-05-30, 17:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Nu gällde det väl bara ren potatis. Kall potatissallad låter riktigt äckligt och det tror jag inte finns någon som äter.

Nu får jag nog vara den "någon" i så fall, potatissallad och rostbiff (kalla bägge två) är smaskigt tycker jag. Ser ut nåtsånthär https://arvemo.files.wordpress.com/2013/09/dsc2577.jpg (inte min bild, men innehållet stämmer ganska bra).
Citera
2015-05-31, 08:59
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat. Diskutera potatissallader i allmänhet får ni göra i trådar som handlar om just potatissallad.
//mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in