Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-22, 19:15
Medlem
Brukar man skära bort den mörkare ytan på hängmörat kött som sedan skurits i skivor.

Ex en entrecote där snittytan självklart har en ljusare färg, men kanterna runt omkring är mörkare.
Citera
2015-05-24, 13:19
Medlem
FastestIndians avatar
Köpte revbensspjäll som ska värmas i ugnen under 20 minuter i aluminiumfolie.
Såg dock delen med aluminiumfolie när jag väl var hemma. Vad stor skillnad gör denna?
Är det värt att värma dem utan eller tappar man en massa i smak?
Citera
2015-05-24, 13:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastestIndian
Köpte revbensspjäll som ska värmas i ugnen under 20 minuter i aluminiumfolie.
Såg dock delen med aluminiumfolie när jag väl var hemma. Vad stor skillnad gör denna?
Är det värt att värma dem utan eller tappar man en massa i smak?
Är dom färdiga, bara att värma skulle jag kört dom i mikron utan folie, men vill du köra i ugnen så använd en gryta/panna med lock som tål ungsvärme. Jag skulle nog satt med en klick smör i pannan (placeras ovanpå köttet och så får det liksom smälta ner) åxå så jag får lite att göra sås på.
Citera
2015-05-24, 14:23
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Brukar man skära bort den mörkare ytan på hängmörat kött som sedan skurits i skivor.

Ex en entrecote där snittytan självklart har en ljusare färg, men kanterna runt omkring är mörkare.
Är det riktigt uttorkat på utsidan skär jag bort det, men då handlar det om kött som har hängt riktigt länge och ser torrt och mögligt ut på utsidan. Är det bara lite mörkare så låter jag det vara.
Citera
2015-05-24, 23:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki

Nej, inte om det bara är en färgskillnad.
Citera
2015-05-24, 23:47
Medlem
BWV639s avatar
Någon annan som märkt att den röda färgen på pizzakartonger smetar av sig? T.ex. vid kontakt med vatten eller fett. Är sådana här där jag köper pizza: http://www.tingstad.se/matforpackningar/pizzakartong

Undrar om det är så hälsosamt då den röda färgen ibland kan komma i kontakt med pizzan
Senast redigerad av BWV639 2015-05-24 kl. 23:53.
Citera
2015-05-25, 09:46
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
Någon annan som märkt att den röda färgen på pizzakartonger smetar av sig? T.ex. vid kontakt med vatten eller fett. Är sådana här där jag köper pizza: http://www.tingstad.se/matforpackningar/pizzakartong

Undrar om det är så hälsosamt då den röda färgen ibland kan komma i kontakt med pizzan

Jag gissar på att färgen i sig är ofarlig då jag har svårt att se att den skulle få användas på det sättet annars.

Däremot saknar jag ändå de gamla kartongerna i sån vit, glansig papp. Tycker pizzorna smakar wellpapp när de legat i de bruna
Citera
2015-05-25, 12:17
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Däremot saknar jag ändå de gamla kartongerna i sån vit, glansig papp. Tycker pizzorna smakar wellpapp när de legat i de bruna

Tycker jag också!
Citera
2015-05-26, 00:14
Medlem
Baachs avatar
Köpte mjölig potatis av märket King Edward på Ica Maxi. Varje gång jag kokat några av dom har de blivit totalt sönderkokade efter tio minuter (brukar ha bitar stora nog att koka i tjugo minuter annars). Ser ut som man glömt dom på spisen och de gått koka i 45 minuter. Gjorde mos av dom. Blev bara vattningt och blaskigt.

Nån som vet vad det är för fel på potatisarna?
Citera
2015-05-26, 01:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Köpte mjölig potatis av märket King Edward på Ica Maxi. Varje gång jag kokat några av dom har de blivit totalt sönderkokade efter tio minuter (brukar ha bitar stora nog att koka i tjugo minuter annars). Ser ut som man glömt dom på spisen och de gått koka i 45 minuter. Gjorde mos av dom. Blev bara vattningt och blaskigt.

Inte testat med den sorten, men mandel som är lite svårflörtad ångkokar jag hellre i en pastagryta.
Dvs en tvådelad gryta som har hål emellan, vatten i botten och sen lika stora delar (är potatisen lika stora så behöver jag inte dela - men är det stora och små så får jag dela på dom större) med olja och lite salt på.

Om det sen är fel på potatisen eller tillagningssättet vet jag dock inte, ett annat sätt att koka mandel på som jag inte testat är att bara koka upp potatisarna (i saltat vatten denna gången) och sen ställa dom på en skärbräda (av trä förhoppningsvis) så går dom färdiga på eftervärmen.

Kanske nåt att testa, bedömer när dom är färdiga med en sticka eller i nödfall en gaffel.
Citera
2015-05-26, 01:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach

King Edward tenderar att koka sönder väldigt lätt, speciellt på vårkanten. Varför vet jag inte. Något att göra med lagringen och stärkelsehalten? Undviker King Edward om jag bara kan. Grispotatis enligt mig.

De vanligaste potatissorterna i Sverige är ett sorgligt kapitel.
Citera
2015-05-26, 10:05
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte testat med den sorten, men mandel som är lite svårflörtad ångkokar jag hellre i en pastagryta.
Dvs en tvådelad gryta som har hål emellan, vatten i botten och sen lika stora delar (är potatisen lika stora så behöver jag inte dela - men är det stora och små så får jag dela på dom större) med olja och lite salt på.

Om det sen är fel på potatisen eller tillagningssättet vet jag dock inte, ett annat sätt att koka mandel på som jag inte testat är att bara koka upp potatisarna (i saltat vatten denna gången) och sen ställa dom på en skärbräda (av trä förhoppningsvis) så går dom färdiga på eftervärmen.

Kanske nåt att testa, bedömer när dom är färdiga med en sticka eller i nödfall en gaffel.
Har dock ätit samma potatis hela livet och aldrig vart med om att den är så här dålig :S brukar som sagt var kunna koka den i 20 minuter utan problem. Nu är den helt sönderkokad redan efter 10 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
King Edward tenderar att koka sönder väldigt lätt, speciellt på vårkanten. Varför vet jag inte. Något att göra med lagringen och stärkelsehalten? Undviker King Edward om jag bara kan. Grispotatis enligt mig.

De vanligaste potatissorterna i Sverige är ett sorgligt kapitel.
Kanske, jag har dock aldrig varit med om det.

Haha, jag älskar King Edward, hatar däremot färskpotatis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in