Citat:
Ursprungligen postat av
Baach
Köpte mjölig potatis av märket King Edward på Ica Maxi. Varje gång jag kokat några av dom har de blivit totalt sönderkokade efter tio minuter (brukar ha bitar stora nog att koka i tjugo minuter annars). Ser ut som man glömt dom på spisen och de gått koka i 45 minuter. Gjorde mos av dom. Blev bara vattningt och blaskigt.
Nån som vet vad det är för fel på potatisarna?
Inte testat med den sorten, men mandel som är lite svårflörtad ångkokar jag hellre i en pastagryta.
Dvs en tvådelad gryta som har hål emellan, vatten i botten och sen lika stora delar (är potatisen lika stora så behöver jag inte dela - men är det stora och små så får jag dela på dom större) med olja och lite salt på.
Om det sen är fel på potatisen eller tillagningssättet vet jag dock inte, ett annat sätt att koka mandel på som jag inte testat är att bara koka upp potatisarna (i saltat vatten denna gången) och sen ställa dom på en skärbräda (av trä förhoppningsvis) så går dom färdiga på eftervärmen.
Kanske nåt att testa, bedömer när dom är färdiga med en sticka eller i nödfall en gaffel.