2015-06-15, 12:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Instämmer i hur bra den är. Lees bästa efter The Wicker Man. Förvirrande att du har samma avatar som Lotso.

Man ska dock undvika The Wicker Tree, även om Lee är med i den en kortis men fruktansvärt usel film!
Citera
2015-06-15, 13:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustelaPutorius
Tankade nyss ner den för att hedra Lee, som ju nyligen gick hädan. "The Wicker Man" har jag bara sett med Nicholas Cage, och den var ren dynga. Utan tvekan en av dom allra sämsta filmerna jag sett - valfri Troma-rulle är ett mästerverk i jämförelse!
Har undvikit Cages version för som du säger verkar den urdålig och en skymf mot originalet.
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Man ska dock undvika The Wicker Tree, även om Lee är med i den en kortis men fruktansvärt usel film!
Jag tyckte faktiskt inte den var så illa som en hyllning till originalet.
Citera
2015-06-15, 13:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag tyckte faktiskt inte den var så illa som en hyllning till originalet.

Jag förväntade mig nog helt enkelt alldeles för mycket av Hardy eftersom jag hade följt projektet under så pass lång tid, men kommer inte se om den för att eventuellt bilda mig en ny uppfattning, jag lever hellre med minnet av originalet än att se om The Wicker Tree.
Citera
2015-06-15, 15:20
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Jurassic World (2015)
Av Colin Trevorrow

Efter en bioklassiker och två undermåliga uppföljare har Jurassic Park-serien expanderat till den efterlängtade Jurassic World. Är det en värdig nästa del till Spielbergs original eller platsar den hos resten av uppföljarna?

Efter många om och men har den tveksamma affärsidén om en nöjespark fylld av köttätande dinosaurier återinförts. Man vill gärna glömma de forna misstagen och människoslakten, och har därför helt enkelt bytt namn från Park till World. "These people never learn" säger den manliga huvudrollen, och jag är benägen att hålla med.

Två bröder, en i tonåren (Nick Robinson) och hans knatte till lillebror (Ty Simpkins) bjuds på en resa för att hälsa på sin moster Claire (Bryce Dallas Howard, någon man ser för lite av nu för tiden) som styr den stora nöjesparken. Arbetsnarkoman som hon är slarvar hon bort bröderna som har roligt på egen hand. Problemet uppstår dock i att eftersom dinosaurier inte ses som nog häftigt, har man nu tagit fram genmodifierade raser. En av dem är den s.k. Indominus Rex, som traditionsenligt lyckas bryta sig ut ur sin inhägnad. Med Chris Pratt i en roll som raptortränare leder detta till en sommar-blockbuster som vi känner dem. Skillnaden från många andra är att Jurassic World verkligen lyckas med sin enda ambition, att underhålla.

Det här är en film som vet exakt vad publiken förväntar sig av sitt biobesök. Antingen är det föräldrar som vill vara med om en nostalgitripp, eller deras barn som bara vill ha en cool film om dinosaurier. Vad som från de allra första scenerna slog mig är hur filmskaparna leker med våra förväntningar. Pappan skyndar på sin sons avsked till flickvännen med: "Det är inget krig du ska till". Eller mamman som lekfullt säger att om det kommer en dinosaurie: "Run!" Vi vet varför vi är här och det gör filmen också.

I filmen är Jurassic World en nöjespark. Den är fylld med åkattraktioner och shower perfekt designade för att väcka förundran. Precis så fungerar filmen. Det finns inte en scen för mycket, nästan allt som nämns kommer igen i ett senare tillfälle. Jurassic World är en av de bäst klippta filmerna på senare tid. Vi bjuds på olika storyelement som knyts ihop så vackert och så perfekt i slutändan. Man skulle kunna säga att den går på räls. Men däri kan också problem uppstå.

För det första kan många av karaktärerna kännas som kartongutsnitt. Vi har den stora skurken som vill använda sig av Chris Pratts raptorer för militärt syfte (inte bara en kliché, utan kanske den dummaste idé jag hört). Den har också en viss schizofren hållning till hur allvarlig och djup den vill vara. I en scen lutar det åt samhällskritik på genmodifiikationsfronten vilket aldrig syns igen, för att direkt hoppa till uppenbara publikflörtande dialoger mellan huvudrollsinnehavarna. Det mest bedrövliga försöket att vara något djupare än en dinosauriefilm är scenen där bröderna pratar om en uppkommande skilsmässa för föräldrarna. Det är taget helt utanför något sammanhang, följs aldrig upp och bidrar ingenting till berättelsen eller karaktärerna. Nej, de moraliska delarna faller pladask, vilket är synd eftersom det finns mycket att reflektera kring angående genmodifiering. Filmen försöker att balansera drama, action och komedi som så många familjefilmer gjort tidigare, men det går tyvärr inte så bra.

Jag förstår helt och hållet om någon av dessa brister tar över upplevelsen och gör den negativ. För mig var underhållningsvärdet så pass överväldigande att skavankerna bleknar jämfört med mitt stora flin i slutscenen. Filmen är likt nöjesparken en enda stor berg-och-dalbana, en åkattraktion där vi helt och hållet sitter i greppet på de som designat den. Varför skulle det vara något negativt? Jurassic World var en riktigt härlig film. Jag hade roligt på räls, och därför får den en Stark Rekommendation

Du sammanfatta filmen extremt bra, håller med och underhållande recension måste jag säga!
Citera
2015-06-15, 17:56
Medlem
Carnage.s avatar
Såg Enemy igår. Fan vad bra den var! Längesen jag såg en så annorlunda film. Hett tips till alla som gillar konstiga arthouse-filmer.
Citera
2015-06-15, 18:32
Medlem
NaSteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Såg Enemy igår. Fan vad bra den var! Längesen jag såg en så annorlunda film. Hett tips till alla som gillar konstiga arthouse-filmer.

Hajade du något? Fattade typ ingenting.
Citera
2015-06-15, 18:51
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
Hajade du något? Fattade typ ingenting.

Hahaha, nej, den var väldigt förvirrande. Men jag gillade det. Kändes som en lång, konstig mardröm typ.
Citera
2015-06-15, 19:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Man hunt (1941)

Fritz Lang slår till igen, en spännande jakt på en man som försökt mörda Hitler.
Kanske inte helt trovärdig historia, men bitvis spännande.

3/5. , kanske med lite darr på ribban
Citera
2015-06-15, 21:49
Medlem
nihilverums avatar
The Uninvited (2009)

Filmen handlar om Anna (Emily Browning), som hamnar på mentalsjukhus när hennes mamma dör i en brand. Tio månader senare kommer hon fortfarande inte ihåg vad som hänt den kvällen. Hon flyttar in hos sin pappa som nu bor tillsammans med mammans förra sköterska Rachel (Elizabeth Banks). När hon pratar med sin syster Alex (Arielle Kebbel) får hon veta att pappan inte gett Alex breven som Anna skickat. Anna upplever att pappans nya hem är hemsökt av spöken, och tillsammans med Alex försöker hon hitta bevis för att Rachel mördat deras mamma.

Ganska genomsnittlig skräckfilm. Inget som sticker ut.

Betyget blir 5.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-06-15, 21:56
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Jag försökte kolla på Guardians of the Galaxy med den var så fruktansvärt usel att jag inte klarade med än en halvtimma eller så.
Citera
2015-06-15, 22:00
Medlem
Gitmo.
Citera
2015-06-15, 22:53
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Ja den var bra. Gillade Cronenberg-känslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in