2015-03-27, 22:12
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Minority Report

Den var bra fast jag tyckte effekterna sög. 3-4/5.

What? Sjukt bra mix mellan praktiska och digitala effekter. Galet underskattad Spielberg-film.
Citera
2015-03-27, 22:13
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Oj fan, den har jag inte sett sen typ 94-95!

Den tål att ses om förvånansvärt snygga effekter och så, vann en Oscar för bästa specialeffekter!
Citera
2015-03-27, 22:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
What? Sjukt bra mix mellan praktiska och digitala effekter. Galet underskattad Spielberg-film.

Ja, den är sorgligt underskattad och ingen pratar om den längre, samma sak med AI också!

Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Den tål att ses om förvånansvärt snygga effekter och så, vann en Oscar för bästa specialeffekter!

Polaren har den på DVD så får låna den av honom då.
Citera
2015-03-28, 14:38
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Har tänkt att se den ett bra tag nu men det blir tyvärr aldrig av
Citera
2015-03-28, 14:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Intermezzo (1936)

Det här var lite oväntat. Förvisso hade jag en del förväntningar på Intermezzo men att det var en så pass intressant historia med diverse vändningar trodde jag inte. Gösta Ekman d.ä spelar den berömde violinisten Holger Brandt som turnerar världen runt. Hemma i Stockholm finns hans fru och två barn som han enbart återvänder till mellan spelningarna. Hans fru har accepterat att deras liv ser så ut, men är hon ändå besviken att hon får se så lite av sin man och hennes barn så lite av hans far. Särskilt yngsta dottern Ann-Marie.

Och som lök på laxen så blir Holger Brandt förälskad i Ann-Maries pianolärarinna Anita Hoffman (Ingrid Bergman). Efter en tids smygande med relationen, separerar Holger och hans fru och Anita följer med honom ut på världsturné. Men efterhand känner hon sig mer och mer trängd i Holger skugga som ackompanjatör, särskilt som hon själv med sin talang har lovats en fantastisk solokarriär. Men vågar hon bryta upp från Holger? Samtidigt känner Holger en stark längtan att återvända till sin familj....

Gustaf Molander som filmskapare visar verkligen i Intermezzo sin breda kompetens. Det är en rik historia både på karaktärer och oväntade vändningar. Många scener har drag av den tyska expressionistiska filmen, samtidigt som man tydligt ser att Ingmar Bergman fått scenvals- och stämningsinspration från Intermezzo för sina kommande filmer. Orson Welles måste också ha sett Intermezzo före han gjorde Citizen Kane. Fotot var väldigt fint.

Gösta Ekman d.ä glänser i filmen och Ingrid Bergman var godkänd i sin rolltolkning även om den överlag var ganska slätstruken tyvärr. På långa vägar inte hennes bästa roll, men det fungerade så länge Gösta styrde skutan.

Hasse Ekman dyker även upp i filmen som Holgers son (d v s Göstas riktige son). Jag trodde först att det var Hasse som spelade Holger (trodde bara Gösta d.ä. gjorde stumfilmer), innan jag förstod vem som var vem. Anletsdragen går verkligen igen den familjen; Gösta d.ä påminde mycket om sitt framtida barnbarn Stefan Ekman (Hasses son), som han aldrig fick träffat då han dog 1938 i följderna av en lunginflammation endast 47 år gammal.

Betyg: 4/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-03-28 kl. 15:00.
Citera
2015-03-28, 15:19
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Walter Hills klassiska The Warriors - den håller fortfarande! Upptäckte nu att det var Oscarvinnerskan Mercedes Ruehl (från Fisher King) som spelade poliskvinnan som såg till att tuffingen Ajax åkte fast i Central Park!
Senast redigerad av T.H.F.C. 2015-03-28 kl. 15:25.
Citera
2015-03-28, 19:21
Medlem
Wall-E

Jag kan inte förstå hur den kan ha så högt betyg? Den kändes som vilken annan tecknad/animerad film som helst. 3/5.
Citera
2015-03-28, 19:23
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
waaaaat.

Typ när han hoppar på de flygande bilarna och hissarna. Sämre än bilbofilmerna tom (för att vara sin tid ändå...)

Såg förresten american werewolf in london som du tipsade om. 6/10 Var inte så rolig som jag efterfrågade dock .
Citera
2015-03-28, 19:25
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Wall-E

Jag kan inte förstå hur den kan ha så högt betyg? Den kändes som vilken annan tecknad/animerad film som helst. 3/5.
Asskön ju !
Okej just 8,4 kan vara lite högt men tycker den är med bland de bättre under 2000-talet... relationen mellan walle och den där roboten är lite... lockande på nåt sätt. Diggade den
Citera
2015-03-28, 19:28
Medlem
skylten92s avatar
The Amazing Spider-Man 1+2

Bara jag som tycker att dessa två filmer suger? Andrew Garfield är bara för awkward. Nej, tillbaks med Tobey Maguire, tack.
Citera
2015-03-28, 19:33
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skylten92
The Amazing Spider-Man 1+2

Bara jag som tycker att dessa två filmer suger? Andrew Garfield är bara för awkward. Nej, tillbaks med Tobey Maguire, tack.

Hell no, fruktansvärda filmer. Känns som billiga romcoms. Är ju ganska tydligt att Sony själva skäms över skiten, nu när de ska reboota allt igen.
Citera
2015-03-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Asskön ju !
Okej just 8,4 kan vara lite högt men tycker den är med bland de bättre under 2000-talet... relationen mellan walle och den där roboten är lite... lockande på nåt sätt. Diggade den
Tänker du på¨animerade filmer eller filmer överlag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in