2015-03-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Låter jobbigt, frågar nog om hjälp hellre, det är ju inte så att jag vågar precis. Kör låga vikter för tillfället (nästa pass blir 35kg bänkpress) - får helt enkelt be någon att ha koll sista settet. Klarade de övriga 4 bra, vet inte riktigt vad som hände sista där. Spekulerar dock på att jag borde ha vilat i ett par minuter, kände mig fortfarande lite slö när jag satte igång sista settet.

Tack för tipsen dock!
Jag ska ha de i åtanke ifall jag någonsin kommer upp i högre vikter .

Vikterna tog jag som exempel för man skulle förstå enklare, tipsen gäller oavsett vikter.
Och vad är det jobbiga i att lägga sig under en smith/fast maskin?
Citera
2015-03-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Skrev ett par veckor sedan här och frågade om lite tips för nybörjade på hur man skall börja.

Fick tipset 5x5 stronglifts och har nu kört på det ett tag, det känns som att jag redan märker skillnad på kroppen, kanske bara är en nybörjarfas dock .

Nu undrar jag dock över hur man skall gå vidare när det kommer till t ex bänkpress - kände idag att sista settet blev jäkligt jobbigt, det var precis att jag fick upp stången.

Hur skall jag kunna gå vidare nästa gång när jag ska öka i vikt och inte har någon träningsbuddy som kan hjälpa mig ifall jag inte orkar lyfta . Har en polare som brukar gymma väldigt sällan med mig, han har dissat träningen den senaste veckan och kommer förmodligen göra det i framtiden också.

Är det bara att fråga nån random på gymmet om hjälp? Man vill ju inte direkt slösa andras tid heller.

Kör den vikt du ska men om du känner att du inte kommer klara det så sänk vikten lite och sen de-loada till nästa pass
Lär inte göra någon stor skillnad på "gains" om du går till nära fail eller fail
Citera
2015-03-11, 14:46
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Körde ett bröst- och tricepspass idag, känns bättre i axeln. Testade bänkpress med 30 kg men gav upp, övningen är verkligen inte gjord för mig. Gick över till hantelpress, körde först 10 kg och sedan 12. Pressade bak axlarna, låg på skulderbladen, försökte få kontakt med brösten. Körde sedan en maskin och snedställd hantelpress. Gick över till triceps efter det och satsade på kontakt där med.

Känns rätt bra i brösten. Kanske skulle undvika bröstträning helt för att se om det skulle hjälpa för mig. Det är den där lilla "kulan" som ligger längst ut under nyckelbenet som känns ganska utmattad.

Kör du någon som helst stretching, utåtrotationsövningar som t ex Cuban press. Kör du dips? Vad gör du för dragövningar och stretchar du latsen och övre ryggen något?
Citera
2015-03-11, 20:59
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Kör du någon som helst stretching, utåtrotationsövningar som t ex Cuban press. Kör du dips? Vad gör du för dragövningar och stretchar du latsen och övre ryggen något?

Ja, jag brukar stretcha efter ett pass. Cuban press googlade jag på men varenda bild är olik den andra. Kör pull downs, chins och rodd. Japp, jag stretchar ryggen!

Har fått en rejäl träningsvärk i brösten efter igår, vilket är sjukt med tanke på att jag körde lätta vikter och endast satsade på teknik. Antar att jag gjort fel i 3 månader.
Citera
2015-03-12, 03:21
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Ja, jag brukar stretcha efter ett pass. Cuban press googlade jag på men varenda bild är olik den andra. Kör pull downs, chins och rodd. Japp, jag stretchar ryggen!

Har fått en rejäl träningsvärk i brösten efter igår, vilket är sjukt med tanke på att jag körde lätta vikter och endast satsade på teknik. Antar att jag gjort fel i 3 månader.

Hehe gött. Håll axlarna rörliga och starka i alla vinklar så brukar det gå bra.
Citera
2015-03-12, 03:51
Medlem
Batman182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
vi säger 5km springa ~20 min
5km powerwalk ~45 min.
Då har jag HÖRT att 45 minuter powerwalk förbränner mer kcal. Säger absolut inte att det stämmer men det är vad jag hört.

Du har hört fel/missuppfattat.

Det jag har hört angående lågintensiv träning/intensiv (inte HIIT) är att lågintensiv träning (powerwalk) bränner större del fett än intensiv (löpning) men löpning kommer fortfarande bränna fler kalorier.
Citera
2015-03-12, 03:55
Medlem
Batman182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ingen nybörjarfråga egentligen, för det är inte helt trivialt att rätta till. Förmodligen är du för dominant i höfter och gluteus och behöver mer quads i rörelsen, men det kan även vara teknikproblem. Frontböj och lite tekniktrix löser problemet. Läs den här artikeln. http://www.strengtheory.com/fixing-t...morning-squat/

Borde inte problemet isåfall vara att han är för dominant i quads? Om jag uppfattat rätt så rätar han ut benen och tappar samtidigt ryggen framåt, skulle han ha dominanta glutes och hams så skulle ju ryggen rätas upp istället men han skulle ha svårt att få upp vikten pga för svaga quads.

EDIT:
Hmm, jag borde läst artikeln innan jag snacka... Det som skrivs i artikeln låter väldigt rimligt.
Senast redigerad av Batman182 2015-03-12 kl. 04:01.
Citera
2015-03-14, 03:31
Medlem
jag får ingen pump när jag gymmar, är detta dåligt?
Citera
2015-03-14, 10:15
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr

Inte nödvändigtvis.
Citera
2015-03-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr

Hur tränar du? Låga reps och lång setvila?
Hur som helst så har inte "pump" med hypertrofi (muskeltillväxt) att göra, det är dock väldigt tillfredsställande och en bra indikator på att man tränar den avsedda muskeln.
Kör man som exempel ryggövningar och inte får någon pump/kontakt i ryggen men i biceps så indikerar det att man bör lära sig att arbeta bättre med ryggen.
Det är även värt att påpeka att ju mer muskler man får desto större blir pumpen, så är du en nybörjare med väldigt lite muskelmassa så är det inte konstigt om du inte känner någon nämnvärd pump.
Citera
2015-03-14, 12:37
Medlem
Ett alternativ är också att han är för tjock för att kunna uppfatta pumpen
Citera
2015-03-14, 14:14
Medlem
docktorhexs avatar
Är denna pajsare bra tror ni? http://foljdindrom.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera