Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 20:59
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Hållbarhetstråden verkar mest handla om färdiga varor, så jag chansar på den här i stället.

Brukar dra ihop en röra av isbergssallad, tomat, bacon och majonnäs.
Hur länge kan man förvara den i en normal plastburk tro? Fem dagar? I kyl förstås.

Tomaterna och särskilt salladen blir trista väldigt fort när de blandas med våta och salta livsmedel. Jag ska vara radikal och säga att röran (som jag inte riktigt förstår mig på, men det hör väl inte hit) klarar sig ett par timmar. Men du kan nog äta röran efter fem dar utan att riskera hälsan.
Citera
2015-03-05, 21:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Vad ska jag köpa för ost?
Lagrad prästost eller Västerbotten.

Men ännu hellre, gå till en ostbutik eller till en stor livsmedelsbutik med manuell ostavdelning, och be dem hjälpa dig.

Och varför ha en och samma ost till båda tillfällena?
Citera
2015-03-06, 01:24
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och varför ha en och samma ost till båda tillfällena?

För att jag knappt äter ost själv så köper jag mer blir den bara dålig.

Det blev en lagrad herrgårdsost för övrigt
Citera
2015-03-06, 02:30
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Håller på att laga en köttfärssås där det enligt receptet ska hällas i ett par dl sött vin i slutet. Problemet är att minst en av gästerna är gravid och vinet måste därför koka med ett tag. Samtidigt antar jag att det finns en anledning att man ska ha i det söta i slutet men finns det något som hindrar att man tar i det från början (ska puttra i två timmar så då är det ingen fara).

Här är en tabell på hur lång tid det tar för alkohol att försvinna vid kokning.

Efter 15 minuter återstår 40% alkohol
efter 30 minuter återstår 35%
efter 1 timme återstår 25%
efter 1.5 timme återstår 20%
efter 2 timmar återstår 10%
och efter 2.5 timme återstår 5%

Lite sent svar, men detta är ganska intressant och inte alls vad jag själv trodde tidigare.
Citera
2015-03-07, 09:53
Medlem
Pickels67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
För att jag knappt äter ost själv så köper jag mer blir den bara dålig.

Det blev en lagrad herrgårdsost för övrigt

Bra val.
En lagrad grevé är också jätte god.

Mvh
Citera
2015-03-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Här är en tabell på hur lång tid det tar för alkohol att försvinna vid kokning.

Efter 15 minuter återstår 40% alkohol
efter 30 minuter återstår 35%
efter 1 timme återstår 25%
efter 1.5 timme återstår 20%
efter 2 timmar återstår 10%
och efter 2.5 timme återstår 5%

Lite sent svar, men detta är ganska intressant och inte alls vad jag själv trodde tidigare.

Det där brukar spridas i den hör diskussionen och bakgrunden är en helt knäpp artikel skriven av lite småkorkade livsmedelsforskare. Jag skulle säga att det där är rent bullshit då det inte tar hänsyn till ytstorlek eller ventilation som faktiskt är allt.

Hetta upp en wok ordentligt och häll i 3 dl whisky. Efter 15 minuter har du inte ett skit kvar
Citera
2015-03-07, 13:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det där brukar spridas i den hör diskussionen och bakgrunden är en helt knäpp artikel skriven av lite småkorkade livsmedelsforskare. Jag skulle säga att det där är rent bullshit då det inte tar hänsyn till ytstorlek eller ventilation som faktiskt är allt.

Hetta upp en wok ordentligt och häll i 3 dl whisky. Efter 15 minuter har du inte ett skit kvar
Man får inte glömma att man har i andra vätskor också, som kommer bromsa upp det hela.
Men extremt svårt att göra hållbara beräkningar, då en del stormkokar andra knappt sjuder sin gryta eller vad det nu är.
Citera
2015-03-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man får inte glömma att man har i andra vätskor också, som kommer bromsa upp det hela.
Men extremt svårt att göra hållbara beräkningar, då en del stormkokar andra knappt sjuder sin gryta eller vad det nu är.

Nej visst är det så men det relevanta är faktiskt volymsförändringen. Jag har gjort en rätt ordentlig genomgång av det där utifrån fysikaliska och kemiska egenskaper. den modellen stämmer fasen så mycket bättre.

http://www.barariktigmat.se/index.php/teknik/vetenskap-och-mat/item/275-alkoholfri-rodvinssas

Jag menar inte att vara dryg men jag har på allvar ägnat väldigt mycket (alldeles orimligt mycket) tid åt det där samt konsulterat väldigt duktiga fysikaliska kemister.

F ö så påverkar just stormkokningen den effektiva vätskeytan vid vilken jämvikten föreliggen, det påverkar inte temperaturen.
Citera
2015-03-07, 16:18
Medlem
JustZlatans avatar
Det står att kyckling ska ha 82 grader vid benet, men det brukar inte jag ha. Det brukar vara runt 60 grader i mitten av kycklingen. Det är bara vid lårbenen som det är runt 82 grader. Är det farligt att äta om an det är 60 grader?
Citera
2015-03-07, 16:22
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det står att kyckling ska ha 82 grader vid benet, men det brukar inte jag ha. Det brukar vara runt 60 grader i mitten av kycklingen. Det är bara vid lårbenen som det är runt 82 grader. Är det farligt att äta om an det är 60 grader?
Just kycklingkött skall man vara försiktig med. Det är ju just vid benen som köttet riskerar att vara rått/ För lite upphettat.
Att åka på salmonella lär inte vara någon höjdare direkt.
Citera
2015-03-07, 16:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Just kycklingkött skall man vara försiktig med. Det är ju just vid benen som köttet riskerar att vara rått/ För lite upphettat.
Att åka på salmonella lär inte vara någon höjdare direkt.

Fast svenska kycklingar har väl inte salmonella. Jag brukar ibland äta råa ägg och jag har inte blivit sjuk av det.
Citera
2015-03-07, 17:24
Medlem
Moffins avatar
Hatar recept som inte är vettigt skrivna, jag är ingen mästerkock så jag behöver bra anvisningar. Gör fläskrullader och det stod att det skulle vara en liter buljong i receptet. Man skulle först steka dem och sedan bräsera. Jag hällde ju på en liter såklart för det stod ju så, vet fan inte vad bräsera betyder?? Så nu har de kokat ett tag.. Slevade ur det mesta av buljongen nu men fyllningarna har ju åkt ut lite.. hoppas det går att rädda

Nu till frågan.. Ska göra hasselbackspotatis. Jag har skalat och "skivat" dem men de klibbar ju ihop så väldigt på grund av stärkelsen. Ska jag skölja dem försiktigt eller något? Känns ju som att de inte kommer dela sig alls i ugnen utan typ bara bli som bakpotatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in