Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 15:23
  #16309
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Känner ungefär detsamma. Det kommer bli typ två veckor över, och jag tror inte det är någon risk.
Inte jag heller, men dock ska man ändå titta och lukta.
Jag tror den kan klara sig längre ibland också, men ta den så snart du kan ändå.
Citera
2024-04-28, 00:19
  #16310
Medlem
Hur effektivt är det att lägga sillfilléerna i mjölk kvällen innan man steker dom för att göra benen mjuka?

Sitter här och äter stekt sill nu och även om benen går att käka utan större problem så hade det ändå varit trevligare om dom inte var lika kännbara.
Citera
2024-04-29, 18:41
  #16311
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Hur effektivt är det att lägga sillfilléerna i mjölk kvällen innan man steker dom för att göra benen mjuka?

Sitter här och äter stekt sill nu och även om benen går att käka utan större problem så hade det ändå varit trevligare om dom inte var lika kännbara.

Jag har aldrig hört att det skulle göra benen mjuka, bara att det ger en mildare smak (t.ex. när man saltar ur salt sill).
Det ger även lever just en mildare smak: https://sverigesradio.se/artikel/7414585 (6 minuter)
Citera
2024-04-29, 23:25
  #16312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Jag har aldrig hört att det skulle göra benen mjuka, bara att det ger en mildare smak (t.ex. när man saltar ur salt sill).
Det ger även lever just en mildare smak: https://sverigesradio.se/artikel/7414585 (6 minuter)


Intressant. Kanske har jag drömt upp det där med att mjuka upp benen då.

Lägga in sillen verkar ju mjuka upp benen så man inte känner av dom men om man inte orkar med det, vilka alternativ har man?

Plocka ur dom en efter en före stekning? Det är en jävla massa per filé

Kanske går det att köra skiten i tryckkokaren en halvtimme och sedan stavmixa hela alltet och göra det till någon slags fiskgratäng eller nåt?

Tips?
Citera
2024-04-30, 08:31
  #16313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Intressant. Kanske har jag drömt upp det där med att mjuka upp benen då.
Det finns något som heter "Savolaxsardin". Kunde dock inte finna något vettigt recept.
Citat:
Då mörtburkarna gräddats i ugnen i flera timmar är fiskbenen så mjuka att man inte ens märker dem.
https://ymparistonyt.fi/mat-av-mortfiskar/

Samma sida tipsar även om
Citat:
Man kan mala mörtar med en köttkvarn eller mixer och tillreda en färs, biffar eller fiskbullar av fiskmassan.

Det verkar som finnarna är duktigare än svenskar på att tillvara dessa fiskar.

Lycka till!
Citera
2024-04-30, 10:45
  #16314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det finns något som heter "Savolaxsardin". Kunde dock inte finna något vettigt recept. https://ymparistonyt.fi/mat-av-mortfiskar/

Samma sida tipsar även om

Det verkar som finnarna är duktigare än svenskar på att tillvara dessa fiskar.

Lycka till!


Tack! Kör nog nåt liknande!
Citera
2024-04-30, 22:01
  #16315
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Intressant. Kanske har jag drömt upp det där med att mjuka upp benen då.

Lägga in sillen verkar ju mjuka upp benen så man inte känner av dom men om man inte orkar med det, vilka alternativ har man?

Plocka ur dom en efter en före stekning? Det är en jävla massa per filé

Kanske går det att köra skiten i tryckkokaren en halvtimme och sedan stavmixa hela alltet och göra det till någon slags fiskgratäng eller nåt?

Tips?

Enklare att rensa efter stekning, och om det är små fiskar så kan det räcka med att äta dom med knäckebröd för att inte märka benen.
Citera
2024-05-02, 10:49
  #16316
Medlem
Nihennas avatar
Hur vettigt är 33 cl öl och 3 dl vatten till 6 portioner sjömansbiff egentligen med 1 kilo kött, 1,5 kilo potatis och massa lök? Jag har en oval normalhög gjutjärnsgryta, och allt innehåll går nästan upp i taket. Då känns den andelen vätskan väldigt klen... ska man kanske dubbla? Visst för att det förångas och sedan studsar i taket för att ramla tillbaka på köttet, men räcker det verkligen?

Å andra sidan så är det ju ingen gryta, utan vätskan ska mest ge smak och på sin höjd vara lite granna sky, så det kanske blir bra ändå.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2024-05-02 kl. 11:05.
Citera
2024-05-02, 12:29
  #16317
Avstängd
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur vettigt är 33 cl öl och 3 dl vatten till 6 portioner sjömansbiff egentligen med 1 kilo kött, 1,5 kilo potatis och massa lök? Jag har en oval normalhög gjutjärnsgryta, och allt innehåll går nästan upp i taket. Då känns den andelen vätskan väldigt klen... ska man kanske dubbla? Visst för att det förångas och sedan studsar i taket för att ramla tillbaka på köttet, men räcker det verkligen?

Å andra sidan så är det ju ingen gryta, utan vätskan ska mest ge smak och på sin höjd vara lite granna sky, så det kanske blir bra ändå.

Det märker ni och ja det kommer bli bra 🙂
Citera
2024-05-03, 12:47
  #16318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är en svår fråga och svara helt korrekt på.
Men ett par veckor tror jag att det kan klara sig oftast, då nötkött har jag funnit mycket mer tåligt över bäst före datumet än tex gris och kyckling som kan vara unket till och med före detta datum.

Givetvis sen när du öppnar den så om den har en konstig lukt, så skölj den 0och lägg den framme i minst 10min och luktar det fortfarande unket och illa så är den mest troligtvis inte så bra.
Är du osäker, så låt den ligga lite mer, för när köttet utsida blir varmare, så avslöjas mer om nu det finns mer.
Rapport om läget.

Det blev bara tio dagar över tid för bäst-före. Doft-perfekt, färg-perfekt, konsistens-perfekt.

Och jag hade inte heller trott något annat.
Citera
2024-05-03, 14:30
  #16319
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Rapport om läget.

Det blev bara tio dagar över tid för bäst-före. Doft-perfekt, färg-perfekt, konsistens-perfekt.

Och jag hade inte heller trott något annat.
Inte jag heller, men man ska ändå alltid vara vaksam.

Gör aldrig detta på gris och kyckling, för det är det ofta troligt att det luktar rätt illa redan vid bästföredatumet.
Citera
2024-05-03, 14:31
  #16320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte jag heller, men man ska ändå alltid vara vaksam.

Gör aldrig detta på gris och kyckling, för det är det ofta troligt att det luktar rätt illa redan vid bästföredatumet.
Tänkte testa att dra över tiden med färska räkor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback