Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-03, 06:38
  #10297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det är extremt tillfredsställande att läsa vad en kemist har att säga om matlagning. Dessutom en kemist med magsäcken på rätt ställe. Missa inte den här bloggen gott folk.

Tack så hemskt mycket :-)
Citera
2015-03-03, 19:06
  #10298
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Vet inte alls om det här är rätt ställe att skriva på. Letar dock efter en frukt/bär jag åt för några månader på en mongolisk restaurang. Lite större än ett körsbär med rött skal och rött fruktkött, liknande en jordgubbe i konsistensen samt med en kärna i mitten om jag minns allt rätt. Har försökt söka ett bra tag nu utan resultat.

Den finns exempelvis inte med på den här listan: http://www.gronsakshallen.se/sortime...tiska-frukter/ och således vänder jag mig till er eftersom mina sökkunskaper har svikit mig.
__________________
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2015-03-03 kl. 19:09.
Citera
2015-03-03, 19:37
  #10299
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hemgjord hipsterketchup kör vi i det memnokska hemmet. Då skäms man inte för att ha den i maten.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns ingen anledning att vidta den åtgärden för att en person är gravid.
Den lilla mängd det innebär den personen får i sig och får in i sitt blod från maten späds senare ut än mer i fostret så de rekommendationer och myter som finns kring ett minimalt intag av alkohol är just inget annat än just myter och fundamentalistisk hitta på propaganda mot alkohol.

Vinet brukar man vanligen tillsätta till köttfärsen när den är stekt och man låter den till stor del koka in. Efter det tillsätter man buljong eller krossade tomater eller vad man nu har som bärande vätska i såsen.

Såg att jag missade att tacka för de senaste svaren. Det hela löste sig på ett gordiskt sätt p s s att medan jag var och konsulterade sakkunskapen, dvs. Flashback, hällde den gravida i 2 dl av vinet och lät det koka en timme till. Alla nöjda och alla glada. Första gången jag har haft kycklinglever i, blev riktigt gott (även om gästerna inte fick reda på vad det var för något).

Grejen var att det var en första tillsats av vin som fick koka in i den brynta färsen och levern. I med tomater och sedan koka i två timmar. Så långt allt väl, det som förbryllade var som sagt varför det andra vinet skulle i på slutet.

Angående riskerna för skador på fostret är jag inne på MeanMEs linje (att rekommendationerna om avhållsamhet bygger på annat än just denna risk), men det knappast OnT i den här tråden.
Citera
2015-03-03, 20:30
  #10300
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Såg att jag missade att tacka för de senaste svaren. Det hela löste sig på ett gordiskt sätt p s s att medan jag var och konsulterade sakkunskapen, dvs. Flashback, hällde den gravida i 2 dl av vinet och lät det koka en timme till. Alla nöjda och alla glada. Första gången jag har haft kycklinglever i, blev riktigt gott (även om gästerna inte fick reda på vad det var för något).

Grejen var att det var en första tillsats av vin som fick koka in i den brynta färsen och levern. I med tomater och sedan koka i två timmar. Så långt allt väl, det som förbryllade var som sagt varför det andra vinet skulle i på slutet.

Angående riskerna för skador på fostret är jag inne på MeanMEs linje (att rekommendationerna om avhållsamhet bygger på annat än just denna risk), men det knappast OnT i den här tråden.
Det lät toppengott det där.
Citera
2015-03-05, 10:01
  #10301
Medlem
Moffins avatar
Vad ska jag köpa för ost?

Letar efter två sorter. En "god lagrad ost" som jag ska ha som fyllning i fläskrullader. Samt en ost man kan skära i små kuber och servera som aptitretare med korv.

Kan man använda samma ost? Den får ju gärna vara lite mer smakrik än hushållsost men inte för skarp eller stark.

Svara gärna med utförligt namn, den enda ost jag köper oftare än 1 gång om året är ICAs rivna taco-ost
Citera
2015-03-05, 10:24
  #10302
Medlem
th3vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Vad ska jag köpa för ost?

Letar efter två sorter. En "god lagrad ost" som jag ska ha som fyllning i fläskrullader. Samt en ost man kan skära i små kuber och servera som aptitretare med korv.

Kan man använda samma ost? Den får ju gärna vara lite mer smakrik än hushållsost men inte för skarp eller stark.

Svara gärna med utförligt namn, den enda ost jag köper oftare än 1 gång om året är ICAs rivna taco-ost

Västerbottensost/Burträskost funkar ju fint i rulladerna. Skära i kuber vet jag inte, men en god (mild) Manchego kanske kan funka som komplement till korven - Manchego Gran Valle de Montecelo.
Citera
2015-03-05, 11:04
  #10303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Vad ska jag köpa för ost?

Letar efter två sorter. En "god lagrad ost" som jag ska ha som fyllning i fläskrullader. Samt en ost man kan skära i små kuber och servera som aptitretare med korv.

Kan man använda samma ost? Den får ju gärna vara lite mer smakrik än hushållsost men inte för skarp eller stark.

Svara gärna med utförligt namn, den enda ost jag köper oftare än 1 gång om året är ICAs rivna taco-ost

Jag tycker fläsk, get och äpple är en klockren kombination så se till att ha lite torr cider och/eller calvados i såsen och fyll rulladerna med chevré.

Västerbotten håller jag för att vara landets mest överskattade ost, som goda snackstärningar föreslår jag Falbygdens lagrade herrgårdsost, mycket fin ost.
Citera
2015-03-05, 15:32
  #10304
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av th3vil
Västerbottensost/Burträskost funkar ju fint i rulladerna. Skära i kuber vet jag inte, men en god (mild) Manchego kanske kan funka som komplement till korven - Manchego Gran Valle de Montecelo.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tycker fläsk, get och äpple är en klockren kombination så se till att ha lite torr cider och/eller calvados i såsen och fyll rulladerna med chevré.

Västerbotten håller jag för att vara landets mest överskattade ost, som goda snackstärningar föreslår jag Falbygdens lagrade herrgårdsost, mycket fin ost.

Tack båda för svaren. Jag skrev ner de ni nämnde på en lapp så ska jag kolla vad som finns i affären
Citera
2015-03-05, 17:35
  #10305
Medlem
Hållbarhetstråden verkar mest handla om färdiga varor, så jag chansar på den här i stället.

Brukar dra ihop en röra av isbergssallad, tomat, bacon och majonnäs.
Hur länge kan man förvara den i en normal plastburk tro? Fem dagar? I kyl förstås.
Citera
2015-03-05, 17:57
  #10306
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Hållbarhetstråden verkar mest handla om färdiga varor, så jag chansar på den här i stället.

Brukar dra ihop en röra av isbergssallad, tomat, bacon och majonnäs.
Hur länge kan man förvara den i en normal plastburk tro? Fem dagar? I kyl förstås.
Funkar nog här, men hållbarhet gäller ju allt.
Har lite svårt att svara, då jag har en förmåga slänga liknande saker rätt tidigt.
Då det blir rätt slabbigt och blött snabbt.
Rent spontant utan att testat, så är det nog inga problem efter 2-3 dagar kanske.
Men blött och tråkigt.
Citera
2015-03-05, 20:06
  #10307
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Vad ska jag köpa för ost?

Letar efter två sorter. En "god lagrad ost" som jag ska ha som fyllning i fläskrullader. Samt en ost man kan skära i små kuber och servera som aptitretare med korv.

Kan man använda samma ost? Den får ju gärna vara lite mer smakrik än hushållsost men inte för skarp eller stark.

Svara gärna med utförligt namn, den enda ost jag köper oftare än 1 gång om året är ICAs rivna taco-ost
Tror att lagrad prästost eller svecia är mest vad du skulle gilla
Citera
2015-03-05, 20:21
  #10308
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tycker fläsk, get och äpple är en klockren kombination så se till att ha lite torr cider och/eller calvados i såsen och fyll rulladerna med chevré.

Västerbotten håller jag för att vara landets mest överskattade ost, som goda snackstärningar föreslår jag Falbygdens lagrade herrgårdsost, mycket fin ost.
Västerbotten har jag använt så länge till vissa saker, som jag tycker passar väldans bra.
Som pajer och som riven över tacos.
Detta långt innan det blev så populärt som det är idag och en tid tillbaka.

När jag lagrade klövers gouda, i nått år.
Så var den väldigt god och äta som tärningar, alternativt tjocka skivor.
Det jag gillade var att den var rätt massiv och den smak som den fick av lagringen.

Idag har ju många ostsorter en vällagrad variant, som präst, svecia osv...
En del av dessa är väldigt goda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback