Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-18, 13:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kan man på något vis förvara öppnad torrjäst längre än de 2-3 dagarna som anges på paketet?
Kör in resten i frysen.

~Paul~
Citera
2014-10-18, 14:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kör in resten i frysen.

~Paul~
Och sedan? Kan man baka direkt med den, eller måste man tina den?
Citera
2014-10-18, 14:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Jag skulle tinat den lite. Det går att baka direkt, men om du kan så låt den gärna stå några timmar ute i rumstemperatur. En eller två timmar räcker. Inte så allvarligt egentligen. Undvik bara direkt från frysen om möjligheten finns.
Citera
2014-10-18, 15:58
Medlem
Citat:

Den tinar ju så fort den landar i vätskan den ska vara i. Tar max 1,36 s
Citera
2014-10-18, 17:29
Medlem
Mohaves avatar
Jag tänkte laga en boeuf bourgignon. Spelar det någon roll vilket rödvin jag har i den eller kvittar det?
Citera
2014-10-18, 17:32
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag tänkte laga en boeuf bourgignon. Spelar det någon roll vilket rödvin jag har i den eller kvittar det?
Ja, det gör det. Man behöver ju inte välja ett jättedyrt vin, men man skall definitivt välja ett mjukt och fylligt rödvin. Jag är dålig på märken dock, och brukar nyttja mig av Bolagets ypperligt utbildade personal och be dem rekommendera något som passar till just en köttgryta och som är i min prisklass (ca 60:- flaskan).
Citera
2014-10-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Ja tycker det spelar skitstor roll faktiskt. Gå på franskt och 70-100 kr-klassen. Xavier gör bra viner som passar jättebra.

"If you can't drink it, don't cook with it" /Floyd

Edit: Den här använde jag sist: https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=xavier&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&gro upfiltersheader=Default&artikelId=722417&varuNr=20 59&filters=searchquery%2c

Alltså den är ju lite dyr kanske men gå hellre tyngre på buljongen än välj skitvin.

Edit2: Ber man om fylligt i 60-kronorsklassen så får man sliskigt söta viner. Men man har i och för sig olika smak och känner man ingen skillnad så är det ju detsamma
Senast redigerad av AndersArsenik 2014-10-18 kl. 18:30.
Citera
2014-10-18, 18:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Edit2: Ber man om fylligt i 60-kronorsklassen så får man sliskigt söta viner. Men man har i och för sig olika smak och känner man ingen skillnad så är det ju detsamma
Jäkla snobb!
Jag har aldrig blivit besviken, och inte är det något fel på mina smaklökar heller.
Inte alla har råd att hälla dyrt vin i köttgrytan.
Man skall dock passa sig för sura viner eller alltför sträva viner, i alla fall, enligt min smak.
Citera
2014-10-18, 22:46
Medlem
Kan man ha en porslinstallrik i ugnen utan problem i 225 grader?
Citera
2014-10-18, 23:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan man ha en porslinstallrik i ugnen utan problem i 225 grader?
Beror på vad det är för tallrik. Är det ett modernt fältspatporslin så brukar det inte vara några problem, likaså med stengods. Sådana skjuter jag ofta in i ugnen på hög värme under kortare stund. Är det ett porslin av oklart ursprung, eller ett med målning/guld/glasyr eller liknande, så skulle jag inte våga med tanke på risk för sprickbildning i glasyren, eller rakt genom keramiken. Har hänt mig fler än en gång att jag hört en smäll inifrån ugnen, tittat men inte sett något, bara för att ha halva tallriken falla i golvet när jag tagit ut den.
Citera
2014-10-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jäkla snobb!
Jag har aldrig blivit besviken, och inte är det något fel på mina smaklökar heller.
Inte alla har råd att hälla dyrt vin i köttgrytan.
Man skall dock passa sig för sura viner eller alltför sträva viner, i alla fall, enligt min smak.

Ja det där tipset var lite överdrivet. Jag använde det sist men det finns billigare som duger. Jag tycker bara att riktigt billiga viner ofta saknar komplexiteten som krävs. Men som sagt, man har olika smak
Citera
2014-10-19, 08:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja det där tipset var lite överdrivet. Jag använde det sist men det finns billigare som duger. Jag tycker bara att riktigt billiga viner ofta saknar komplexiteten som krävs. Men som sagt, man har olika smak
Eller så kan man göra som Floyd,
man dricker upp allt rödvin och serverar med steksky i stället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in