2015-11-17, 13:30
Medlem
WhereIsRussias avatar
Kokade pasta där rekommendationstiden var ca 8 minuter. Hade i för lite vatten och mycket pasta så vattnet var knappt kvar efter 5 minuter och pastan längst ner började fräsa fast i botten.

Är pastan ätbar efter 5 minuters koktid?
Citera
2015-11-17, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
Kokade pasta där rekommendationstiden var ca 8 minuter. Hade i för lite vatten och mycket pasta så vattnet var knappt kvar efter 5 minuter och pastan längst ner började fräsa fast i botten.

Är pastan ätbar efter 5 minuters koktid?

Ätbar är den, och dör gör du inte. Du blir inte ens sjuk.
Är det gott?
Tveksamt.

Det är rätt illa om man inte kan koka pasta.
Som att man inte kan koka vatten.
Men vi är alla barn i början.
Citera
2015-11-17, 13:44
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ätbar är den, och dör gör du inte. Du blir inte ens sjuk.
Är det gott?
Tveksamt.

Det är rätt illa om man inte kan koka pasta.
Som att man inte kan koka vatten.
Men vi är alla barn i början.

Det var min hunger som sabbade det hela idag. Använde för liten kastrull.
Citera
2015-11-18, 18:16
Medlem
Obscuritys avatar
Vad innebär "Vattenglasering"?

Sitter och pluggar teori utan böcker och Internet ger inget svar
Citera
2015-11-18, 20:13
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Vad innebär "Vattenglasering"?

Sitter och pluggar teori utan böcker och Internet ger inget svar

I vilket sammanhang? Jag tänker på glasering av frysta livsmedel, t.ex. räkor. Det är också detta jag får träff på när jag söker på nätet.
Citera
2015-11-18, 21:00
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
I vilket sammanhang? Jag tänker på glasering av frysta livsmedel, t.ex. räkor. Det är också detta jag får träff på när jag söker på nätet.

Ursäkta mig, glömde att precisera mig.

Frågan är vad det innebär att vattenglasera fisk. Fick också upp en massor av frysta livsmedel och hur det behåller smak och färg etc, men vill veta hur själva proceduren går till.
Citera
2015-11-18, 21:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Ursäkta mig, glömde att precisera mig.

Frågan är vad det innebär att vattenglasera fisk. Fick också upp en massor av frysta livsmedel och hur det behåller smak och färg etc, men vill veta hur själva proceduren går till.

Hur man bär sig åt rent tekniskt vågar jag inte ge mig in på, men det innebär att producenter applicerar ett tunt lager is runt livsmedlet så att det inte ska torka ut under frysningen. Om du är intresserad av att göra det hemma finns det tydligen en metod:

Citat:
One method that works really well is to "glaze" the fish in ice first. Put a metal baking pan in your freezer ahead of time and get it nice and cold. Then, dip the fillets in salted water, use about a teaspoon of salt per quart of water, and immediately put those fillets onto the cold baking pan in the freezer. The fish will have an ice glaze on them in less than 5 minutes. Do not leave the pan out of the freezer for any longer than 30 seconds. Repeat this process a couple of times until you have about a 1/4" thick glaze on each fillet. Then put 2 or 3 fillets into a bag and seal it well, removing every bit of air that you can.

http://www.saltchef.com/preparing_fish_seafood/freezing_defrosting_seafood.html

Är du intresserad av den industriella processen finns en liten fin film här:

https://www.youtube.com/watch?v=yF7Udt_ESIk
Citera
2015-11-19, 17:42
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hur man bär sig åt rent tekniskt vågar jag inte ge mig in på, men det innebär att producenter applicerar ett tunt lager is runt livsmedlet så att det inte ska torka ut under frysningen. Om du är intresserad av att göra det hemma finns det tydligen en metod:

http://www.saltchef.com/preparing_fish_seafood/freezing_defrosting_seafood.html

Är du intresserad av den industriella processen finns en liten fin film här:

https://www.youtube.com/watch?v=yF7Udt_ESIk

Tack för svar! Uppskattar att ni tog er tid!
Citera
2015-11-20, 13:09
Medlem
Ratis avatar
Ni som gjort äppelmust. Hur länge brukar ni låta den stå med äpplena i? Står 5 dagar i receptet men är lite rädd att det hinner bildas mögel innan dess. Äpplena började bli rätt bruna och mjuka redan efter första dygnet.
Citera
2015-11-20, 14:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ni som gjort äppelmust. Hur länge brukar ni låta den stå med äpplena i? Står 5 dagar i receptet men är lite rädd att det hinner bildas mögel innan dess. Äpplena började bli rätt bruna och mjuka redan efter första dygnet.
Alkohol variant?
Men ska man inte pressa äpplena?
Citera
2015-11-20, 15:18
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Alkohol variant?
Men ska man inte pressa äpplena?

Jag har följt detta receptet:
http://allagodating.se/2012/09/26/hemgjord-smakrik-appelmust/
Citera
2015-11-20, 16:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Du kan tydligen slänga i lite askorbinsyra så håller sig äpplena gröna och fina.
Ha inte brygden för varmt bara för askorbinsyra och natriumbensoat bildar bensen om det är varmt och det är ingen höjdare att klunka i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in