2014-06-06, 20:07
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Funderade på att göra den indiska rätten Murgh Makhanwala. Så har letat fram ett recept där kyckligen först ska marineras i yoghurt och diverse kryddor och sedan in i ugn på 500 grader i 20 minuter. Men en vanligt ugn klarar ju knappast 500 grader, så skulle ni föreslå att man kan köra den i ugn i typ 200-250 grader ett längre tag eller ska man krydda kycklingen torrt (d.v.s utan yoghurten, eller det kanske inte behövs) och sedan steka på kyckligen först för att sedan göra klart i ugn (eller koka färdigt i såsen?)

Vilket sätt att tillaga kyckligen tror ni är bäst? Om man bara kör den i ugn på lägre temperatur, hur länge skulle man behöva köra den då? Om jag marinerar den i yoghurtkryddmixen, kan jag steka på den då för att sedan köra klart i ugn?
Säker på att det är 500 grader C och inte F (vilket blir ca 260 grader C)? Visserligen har de ju riktigt heta ugnar i de indiska köken, som när de t.ex. gräddar naanbröd, men kyckling på 500 grader C i 20 minuter låter helt sjukt...
Citera
2014-06-06, 20:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Funderade på att göra den indiska rätten Murgh Makhanwala. Så har letat fram ett autentiskt (tror jag) recept där kyckligen (hela bröst/lår) först ska marineras i yoghurt och diverse kryddor och sedan in i ugn på 500 grader i 20 minuter. Men en vanligt ugn klarar ju knappast 500 grader, så skulle ni föreslå att man kan köra den i ugn i typ 200-250 grader ett längre tag eller ska man krydda kycklingen torrt (d.v.s utan yoghurten, eller det kanske inte behövs) och sedan steka på kyckligen först för att sedan göra klart i ugn (eller koka färdigt i såsen?)

Vilket sätt att tillaga kyckligen tror ni är bäst? Om man bara kör den i ugn på lägre temperatur, hur länge skulle man behöva köra den då? Om jag marinerar den i yoghurtkryddmixen, kan jag steka på den då för att sedan köra klart i ugn?

Det måste ju nästan vara 500f (farenheit) dom menar, det morsvarar 260c (celcius).
Citera
2014-06-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Säker på att det är 500 grader C och inte F (vilket blir ca 260 grader C)? Visserligen har de ju riktigt heta ugnar i de indiska köken, som när de t.ex. gräddar naanbröd, men kyckling på 500 grader C i 20 minuter låter helt sjukt...

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det måste ju nästan vara 500f (farenheit) dom menar, det morsvarar 260c (celcius).

Vad dum jag känner mig nu :P ja det är klart att dom måste mena farenheit. Det jag tänkte var att 260 grader celsius knappast kan få en rå kyckling genomstekt. Men när jag läser vidare i receptet ser jag ju nu att den inte skulle bli det heller, den ska ner och koka klart i såsen sen

Nu när ni säger det också så inser man ju att 20 minuter i 500 grader celsius är helt brutalt

Tack

En ny fråga också: Har ni några favoritställen att hämta recept ifrån? Internethemsidor/favoritkokböcker/personer osv.
Citera
2014-06-09, 17:05
Medlem
Isnatts avatar
Jag ska ha polkabetor i en sallad ikväll, men vill behålla dom starka färgerna som brukar bli lite dassiga vid kokning, dessutom tycker jag inte att polkabeta är jättegott kokt, tycker att det är svårt att få bra konstistens då dom precis som rödbetor känns hårda när man kollar med sticka men sen när man tar upp dom och skalar dom även om dom känns hårda så är dom bra eller överkokta

Hur ska jag göra? Hyvla tunt och lägga i 1-2-3-lag, bara hyvla och salta, eller har nån något förslag?
Polkabetan är mest för syns skull men den måste såklart smaka bra också.
Citera
2014-06-10, 07:32
Medlem
Nu har jag en kulig fråga. Är som så att jag har kommit över polsk sill (bild längre ner). Vet dock inte vad jag ska göra med den. Helst ska det vara något som håller länge då det är 400g och vi bara blir 3-4 till midsommar och vi har 5 svenska sillar oxå.

Så nån som har nått kul man kan göra med denna:

Bild på liknande sill
Citera
2014-06-10, 07:51
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag ska ha polkabetor i en sallad ikväll, men vill behålla dom starka färgerna som brukar bli lite dassiga vid kokning, dessutom tycker jag inte att polkabeta är jättegott kokt, tycker att det är svårt att få bra konstistens då dom precis som rödbetor känns hårda när man kollar med sticka men sen när man tar upp dom och skalar dom även om dom känns hårda så är dom bra eller överkokta

Hur ska jag göra? Hyvla tunt och lägga i 1-2-3-lag, bara hyvla och salta, eller har nån något förslag?

Om du vill koka dem men behålla färgen så ha lite syra i vattnet, typ ättika eller citronsaft. Det smakas inte, men färgen förblir snygg.
Annars skulle jag nog bara hyvla dem tunt och ha dem i salladen som lite crunch.
Citera
2014-06-10, 07:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Nu har jag en kulig fråga. Är som så att jag har kommit över polsk sill (bild längre ner). Vet dock inte vad jag ska göra med den. Helst ska det vara något som håller länge då det är 400g och vi bara blir 3-4 till midsommar och vi har 5 svenska sillar oxå.

Så nån som har nått kul man kan göra med denna:

Bild på liknande sill
Denna sill är inlagd i olja!

Personligen hade jag inte blandat den svenska sillen med den polska. Kör i stället på danska "smörrebröd" där denna sill ingår som en ingrediens bland många. Funkar också i sallad med hårdkokt ägg, rödlök, dill eller persilja, citronsaft och potatis! Kör i så fall in lite gräddfil också!

~Paul~
Citera
2014-06-10, 08:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Det funkar bra att hyvla riktigt tunt.
Då blir det inte för mycket konsistens, utan lite lagom med knaper i salladen.
Kanske går att värma dom en kort stund i ugnen, så kokar man inte ur dom så att säga.
Men kort stund, så man inte tar det mot det torra hållet i stället.

Men jag hade kört att hyvla dom tunt.
Citera
2014-06-10, 12:01
Medlem
3arlTurn3rs avatar
När jag köper vaktel i mina kvarter så är den alltid frysförpackad fyra om fyra med benen slingrande kring varandra (så här ser det ut). Har någon ett tips om hur man kan få loss och tina upp två stycken i taget och behålla övriga två infrysta?

edit: de är حلال, så oroa er inte
Citera
2014-06-10, 17:09
Medlem
Isnatts avatar
Apropå polkabetan så hyvlade jag den tunt och la i en 1-2-3 lag med lite salt i. Blev väldigt bra! Väldigt krispiga. Och vackra att se på.
Citera
2014-06-10, 21:19
Medlem
svampdamps avatar
Tillbehör till kycklingfileér

Hej,

Jag har mött en smått svår uppgift! Jag behöver nämligen utifrån mina kycklingfiléer skapa ett nyttigt tillbehör. Kycklingen är redan vitlöksmarinerad, till denna vill jag gärna ha champinjoner. Men vad för typ av tillbehör blir nyttigt nog?

Jag tänker mig att fräsa champinjonerna tillsammans med ruccola/liknande & chili. Dock tycker jag det verkar tråkigt.

Vad finns det för tillbehör som är nyttigt och passar till kycklingfiléer? Den enda begränsningen är att det ska vara nyttigt och inte allt för dyrt.

Utöver det, vad för typ av "märke" föredrar ni? Själv kör jag uteslutet kronfågeln & guldfågeln.
Citera
2014-06-10, 21:29
Medlem
Nyanpasus avatar
Broccoli är gott till kycklingfileér
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in