2011-08-04, 23:53
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag googlade nu och det verkade vara konserver? Den jag såg var en genomskinlig burk med lock (glas eller plast), men annars var det väl i princip samma grej. Så ja, det var något åt det hållet i alla fall.

Jepp, det är konserver. Dom har även en genomskinlig plastflaska också.
Skumt, inte sett något sådant. Skulle vara kul att veta vilken sort du menar.
Citera
2011-08-05, 03:30
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
Tja, att googla på "räk-cocktail" är väl ett hett tips.
Då får du svar direkt och slipper starta en tråd här på FB.

Det är för övrigt en lite halv exklusiv rätt, som serveras bäst i ett stort lyxigt glas.
Du har lite majonäs och lite tomatsås (dressing, gjord enligt recept för detta ändamål), samt lite fint grönt som exempelvis gurka. Detta har du i botten, och lägger räkor ovanpå så glaset fylls!

En simpel och smarrig räk-cocktail. Men som sagt, Googla så hittar du säkert 1001 recept.
Tack, alienDNA.

Tror jag fixar detta nu.

Jag köpte räkor igår och de andra ingredienserna har jag. Även om det får bli en sväng till torget i morgon för färska grönsaker.
Senast redigerad av Mohave 2011-08-05 kl. 03:42.
Citera
2011-08-05, 08:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Jepp, det är konserver. Dom har även en genomskinlig plastflaska också.
Skumt, inte sett något sådant. Skulle vara kul att veta vilken sort du menar.

Bor du i Stockholm kan du ta dig till ICA Maxi Lindhagen och titta På övervåningen, hyllorna precis bortanför plockgodiset i höjd med kassorna. Där har de USA-hyllan och där fanns det. Alternativt tror jag även att Daglivs Klippet på Fridhemsplan har dem. Jag tror att jag har sett det där förut i alla fall, men deras sortiment kan skifta ganska mycket. Men om de har en genomskinlig plastflaska kan det säkert vara samma.
Citera
2011-08-05, 15:21
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Bor du i Stockholm kan du ta dig till ICA Maxi Lindhagen och titta På övervåningen, hyllorna precis bortanför plockgodiset i höjd med kassorna. Där har de USA-hyllan och där fanns det. Alternativt tror jag även att Daglivs Klippet på Fridhemsplan har dem. Jag tror att jag har sett det där förut i alla fall, men deras sortiment kan skifta ganska mycket. Men om de har en genomskinlig plastflaska kan det säkert vara samma.

OK, jag ska kolla i Fridhemsplan.
Lindhagen traskar man inte direkt förbi bara sådär...
Citera
2011-08-09, 20:12
Medlem
eskilaskigs avatar
Fiskpinnar och potatis - tips tack!

Tjejen jobbar kväll och jag har fått i uppdrag att laga fiskpinnar med potatis till runt tio snåret. Jag ser mig själv som duktigt i köket men helt hopplös på att tillaga sånt som man bara låter vara, då jag blir dampig och glömmer tiden, alternativt kryddar och blandar ihop något roligt vid sidan om. Pasta (har dock börjat lära mig nu), ris och då potatis är alltså sånt jag hatar att laga. Det kan ju tyckas vara skitlätt, bara hälla upp vatten, salta och vänta tills det är färdigt, men hur gör jag för att få ett riktigt bra resultat? Alla potatisar har ju olika storlek, spelar det någon roll för kokningstiden? Ska jag skära upp alla i ungefär lika stora delar? Hur länge låter jag det koka sen? Skal på/av?

Och gällande fiskpinnarna, blir dem godare i ugnen eller stekpannan? Gillar inte fiskpinnar så har aldrig tillagat det förut, men snäll som man är ställer man upp på tjejens request och offrar en hel kväll åt att laga skitmat.

Jag har köpt citron och remouladsås förresten, det måste ju vara ett stort +?

Har fortfarande lite tid på mig men har ni några snabba tips, snälla hjälp!
Citera
2011-08-09, 20:19
Bannlyst
Stek potatis med lite kryddor och olja alternativt att du tillagar potatisen i ugnen med samma saker på, godare än kokt. Fiskpinnar lär du ju göra i ugn också, tycker att det blir "godast" så.
Citera
2011-08-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskilaskig
Tjejen jobbar kväll och jag har fått i uppdrag att laga fiskpinnar med potatis till runt tio snåret. Jag ser mig själv som duktigt i köket men helt hopplös på att tillaga sånt som man bara låter vara, då jag blir dampig och glömmer tiden, alternativt kryddar och blandar ihop något roligt vid sidan om. Pasta (har dock börjat lära mig nu), ris och då potatis är alltså sånt jag hatar att laga. Det kan ju tyckas vara skitlätt, bara hälla upp vatten, salta och vänta tills det är färdigt, men hur gör jag för att få ett riktigt bra resultat? Alla potatisar har ju olika storlek, spelar det någon roll för kokningstiden? Ska jag skära upp alla i ungefär lika stora delar? Hur länge låter jag det koka sen? Skal på/av?

Och gällande fiskpinnarna, blir dem godare i ugnen eller stekpannan? Gillar inte fiskpinnar så har aldrig tillagat det förut, men snäll som man är ställer man upp på tjejens request och offrar en hel kväll åt att laga skitmat.

Jag har köpt citron och remouladsås förresten, det måste ju vara ett stort +?

Har fortfarande lite tid på mig men har ni några snabba tips, snälla hjälp!
Jag skall hjälpa dig, tag det lugnt!
För det första behöver potatisen mer än tredubbel tillagningstid än fiskpinnarna och du kan inte steka fiskpinnar till 10 pers på samma gång så här behövs planering.
Se till att potatisen är av ungefär samma strl och koka upp dem i vatten med en hel del salt ungefär när du startar första fiskpinnesteket.
Fiskpinnarna skall ha rejält med smör i pannan och fräsas fina på båda sidor inan du lägger in dem i en föruppvärmd ugn för att de skal invänta nästa gäng som kommer (ca 100 grader). Till 10 pers antar jag att du behöver 40-50 fiskpinnar(måste säga att det är en märkligt svårplanerad rätt) och jag har för mig att en normalstor stekpanna tar 10-12 fiskpinnar åt gången så det blir en del vändor...
Om du beräknar 20-30 min koktid på potäterna skulle jag sätta på första fiskpinnefräset när de kokat upp, hellre vänta lite på fisken och låta potatisen stå!

Ja, du får plus för remouladen!
Citera
2011-08-09, 20:22
Medlem
gör potatismos av potatisen. sen steker du fiskpinnarna.

För fan människa kan du inte tänka själv längre? och varför har du aldrig lagat mat tidigare
Citera
2011-08-09, 20:23
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMEKK
Stek potatis med lite kryddor och olja alternativt att du tillagar potatisen i ugnen med samma saker på, godare än kokt. Fiskpinnar lär du ju göra i ugn också, tycker att det blir "godast" så.

Nix här ska fan kokas!
Citera
Medlem
SpaCCs avatar
Potatisen låter du var. bara skrubbar av lite om det är färskpotatis, annars så skalar du dem är mitt tips. Sen lägger du dem bara i vatten som precis täcker potatisarna. En del salt, lite mer än till pasta

Fiskpinnar i ugn är nog det jag skulle köra på!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag skall hjälpa dig, tag det lugnt!
För det första behöver potatisen mer än tredubbel tillagningstid än fiskpinnarna och du kan inte steka fiskpinnar till 10 pers på samma gång så här behövs planering.
Se till att potatisen är av ungefär samma strl och koka upp dem i vatten med en hel del salt ungefär när du startar första fiskpinnesteket.
Fiskpinnarna skall ha rejält med smör i pannan och fräsas fina på båda sidor inan du lägger in dem i en föruppvärmd ugn för att de skal invänta nästa gäng som kommer (ca 100 grader). Till 10 pers antar jag att du behöver 40-50 fiskpinnar(måste säga att det är en märkligt svårplanerad rätt) och jag har för mig att en normalstor stekpanna tar 10-12 fiskpinnar åt gången så det blir en del vändor...
Om du beräknar 20-30 min koktid på potäterna skulle jag sätta på första fiskpinnefräset när de kokat upp, hellre vänta lite på fisken och låta potatisen stå!

Ja, du får plus för remouladen!
Oj oj, såg just hur illa jag läst....tur att det inte var tio pers...
Sorry och lycka till
Citera
2011-08-09, 20:24
Medlem
Limitless.s avatar
Men vad fan?! råstek potatishelvetena, stek fiskpinnarna, tillaga såsen och ät?? Att du inte bor hemma är fan en gåta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in