2015-02-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Ärligt talat alltså..
Inte kan ni låta er påverkas av vad en sketen person säger?
Om denne person anser att kurderna ockuperar hans mark för att han som kurdo baksi sa om hans familj, hade det bra under saddams styre.
Då så låt er inte färgas och intalas att han talar för hela det assyriska folket.

Jag låter inte barzani tala för alla kurder såsom jag vet att talabani och özcalan har annat att säga. Likaså vet man att att det finns fejli kurder kontra soorani som inte delar samma vision men man drar inte alla över en kam för att det etniskt är kurder.

Se skillnaden.

Jag som utomstående har läst en hel del om denna konflikt och intresserar mig för den assyriska saken då tjejen är assyrier och kan söga att riksförbundet absolut inte talar för alla.
Bara en sketen liten skara som dock får komma till tals, tyvärr.
Vet att som ngn annan sa att många är tacksamma för den kurdiska supporten som till en början var den enda väpnade grenen dör nere medan det rasade för fullt i området.
Men det är nog en svartsjuka hos de som klagar på kurderna som gör att de agerar som de gör.
Istället borde det vara en morot till att man gör det bättre.
Det finns vilsna kurder också. Alla länder har sina förvirrade personer. Bara att ta deras ord med en nypa salt
Citera
2015-02-24, 10:35
Medlem
ZuparNs avatar
90 assyrier uppges kidnappade.

http://www.svt.se/nyheter/is-har-fort-bort-minst-90-assyrier
Citera
2015-02-24, 10:37
Medlem
Costanza101s avatar
[quote=kaktjuven|52408918]Ärligt talat alltså..
Inte kan ni låta er påverkas av vad en sketen person säger?
Om denne person anser att kurderna ockuperar hans mark för att han som kurdo baksi sa om hans familj, hade det bra under saddams styre.
Då så låt er inte färgas och intalas att han talar för hela det assyriska folket.

Jag låter inte barzani tala för alla kurder såsom jag vet att talabani och özcalan har annat att säga. Likaså vet man att att det finns fejli kurder kontra soorani som inte delar samma vision men man drar inte alla över en kam för att det etniskt är kurder.
[quote]
Är du kurd själv alltså?
Citera
2015-02-24, 11:09
Medlem
The.Kops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Det finns vilsna kurder också. Alla länder har sina förvirrade personer. Bara att ta deras ord med en nypa salt

Exakt, jag som Feyli kurd delar inte alls samma visioner som Barzani. Enda skillnaden mellan oss och de andra kurderna är att vi är shiamuslimer, kurderna där tänker bara på sig själva men det kan man ändå till viss del förstå, kurder har alltid blivit förföljda. Men att man samarbetar med stater som Israel aka. sionisterna är så jävla fel och där går gränsen. Ännu värre när svensk media försöker förstora hela grejen med tillfångatagandet av den svenska reportern och kurderna ska försöka leka allan ballan genom att tillfångata 20 syriska soldater.. Sen så väntar IS utanför stadens gränser och man vill riskera en konflikt med SAA.
Citera
2015-02-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Kop
Exakt, jag som Feyli kurd delar inte alls samma visioner som Barzani. Enda skillnaden mellan oss och de andra kurderna är att vi är shiamuslimer, kurderna där tänker bara på sig själva men det kan man ändå till viss del förstå, kurder har alltid blivit förföljda. Men att man samarbetar med stater som Israel aka. sionisterna är så jävla fel och där går gränsen. Ännu värre när svensk media försöker förstora hela grejen med tillfångatagandet av den svenska reportern och kurderna ska försöka leka allan ballan genom att tillfångata 20 syriska soldater.. Sen så väntar IS utanför stadens gränser och man vill riskera en konflikt med SAA.

Jag är också feilikurd, men jag delar inte dina visioner eller ditt sätt att se på det hela. När allt kommer omkring är vi individer med olika åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av The.Kop
Ännu värre när svensk media försöker förstora hela grejen med tillfångatagandet av den svenska reportern och kurderna ska försöka leka allan ballan genom att tillfångata 20 syriska soldater

Joakim Medin är inte vilken reporter som helst sett ur YPG glasögon, din egendomliga slutledning av detta har av allt att döma sin grund i framförallt okunskap kring relationen Medin och YPG. Det är inte för inte som YPG ansträngt sig utöver det vanliga för att få Medin frisläppt.
Citera
2015-02-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MazruqeShahine
Striderna för att befria Tal Shamiran där gisslan finns påbörjades för 1-2 timmar sedan. Väldigt kritiska timmar framöver

Finns det någon siffra på hur många beväpnade assyrier det finns i närområdet?
Citera
2015-02-24, 13:07
Medlem
sorias avatar
Har läst tråden snabbt och ser att en del skitsnack om offensiven i Aleppo, vissa skrev misslyckad och andra kom med fantasi siffror om hundra tals döda SAA .... offensiven har självklart varit lyckad, SAA lyckades flytta fram fronten och vunnit mark, visst tappade en del men inte allt som vissa påstår, terroristerna fick förstärkningar från Idlib och Turkiet, turkarna tömde alla tränings läger på jihadister som skickades till Aleppo.

Offensiven var också en politisk vinst, alla som följet läget i Aleppo vet att det har varit nästan stillastående i några månader mest pga förhandlingarna som leds av Staffan de Mistura som är både FN och arabiska sändebud, båda sidorna hade krav och regeringen skämde skiten ur FN och AF med den snabba offensiven och det kan påskynda förhandlingarna.

Regeringen vill ha eldupphör i Aleppo för att kunna satsa på andra områden, terroristerna och deras herrar vill att eldupphör ska gälla för fler områden .

Terroristerna lyckades ta fångar i Rityan, en grupp är redan släppt, det har sket fångbytet och fler lär det ske de närmaste dagarna om förhandlingarna går bra .
Citera
2015-02-24, 13:15
Medlem
Citat:
Khabour är ett förhållandevis litet byområde. Det fanns omkring 200+ beväpnad assyrier i den lokala försvarsstyrkan som kallas för Notoreh. Dessa var personerna som fick skydda sig mot 1000-2000 IS-terrorister fram till att förstärkning kom.

Man måste oftast vänta några timmar för att ordentlig information ska komma ut. Läste tweets inatt om att assyriska försvarare tillfångatagits efter att deras ammunition tagit slut och att 50 YPG var omringade, men detta är ingen information som blivit bekräftad, så tror inte det stämmer.

De assyriska bussbolagen Izla och Rafidain har skött transport från Hasakeh till Kamishli hela natten. Pratade med min morbror i morse, och några av dessa assyriska familjer som flytt från Khabour bor nu hos min morbror, farbror, mormor m.m. Hela civilsamhället (kristna, kurder m.m.) har tagit ett enormt ansvar, precis som de gjorde när yezidierna och andra flydde från Sinjar

Ok, tack för informationen. Jag hoppas assyrierna får förstärkning i området och lyckas slå tillbaka attacken.
Citera
2015-02-24, 13:25
Medlem
sorias avatar
Citat:
Khabour är ett förhållandevis litet byområde. Det fanns omkring 200+ beväpnad assyrier i den lokala försvarsstyrkan som kallas för Notoreh. Dessa var personerna som fick skydda sig mot 1000-2000 IS-terrorister fram till att förstärkning kom.

Man måste oftast vänta några timmar för att ordentlig information ska komma ut. Läste tweets inatt om att assyriska försvarare tillfångatagits efter att deras ammunition tagit slut och att 50 YPG var omringade, men detta är ingen information som blivit bekräftad, så tror inte det stämmer.

De assyriska bussbolagen Izla och Rafidain har skött transport från Hasakeh till Kamishli hela natten. Pratade med min morbror i morse, och några av dessa assyriska familjer som flytt från Khabour bor nu hos min morbror, farbror, mormor m.m. Hela civilsamhället (kristna, kurder m.m.) har tagit ett enormt ansvar, precis som de gjorde när yezidierna och andra flydde från Sinjar
Här är en karta på byarna runt Khabour
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10999814_796650183742364_7185832632460944321_n.jpg ?oh=c4e62b8211d71a000e063bc482a9efcf&oe=558AB350&_ _gda__=1431143641_2136bcb24222415e912d2527f4f05bba

Det gröna området till vänster är Abdul Aziz berget som är IS starkaste fäste i området.
Citera
2015-02-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Här är en karta på byarna runt Khabour
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10999814_796650183742364_7185832632460944321_n.jpg ?oh=c4e62b8211d71a000e063bc482a9efcf&oe=558AB350&_ _gda__=1431143641_2136bcb24222415e912d2527f4f05bba

Det gröna området till vänster är Abdul Aziz berget som är IS starkaste fäste i området.

Denna karta är bättre tycker jag. Svarta prickar är byar Daesh erövrat.

http://www.imagopyrenaei.eu/wp-content/uploads/2015/02/Khabur-23-f.png
Citera
2015-02-24, 13:50
Medlem
sorias avatar
En egyptisk hackare lyckades hacka sig in i en av IS serverar, han hackde först en jihadsida som låg på servern och sen tog sig in i servern som användes av fler jihadsidor, servern finns i USA, han såg massa avrättningsvideo i samma tema som innan, orangklädda offer och maskerade jihadister, några har inte publicerats ännu, han såg original videon på de 21 som avrättades i Libyen, oredigerat och var mycket längre än slut produkten , avrättningen skedde två veckor innan videon publicerats och var filmad med fyra kameror, filmteamet pratade engelska med amerikansk brytning och en av de var kvinna, detta har han sagt i en intervju på egyptisk TV och erbjud sina tjänster till egyptiska underrättelsen.
Denna video är på jihadsidan han hackade
https://www.facebook.com/video.php?v=1577112545879735&theater

Amerikansk general erkänner på CNN att IS startades med hjälp från USA vänner och allierade i MÖ, med andra ord vänner=Israel, allierade Gulfstatern och Turkiet
https://www.facebook.com/video.php?v=1511168269103964
Även Robert Ford har sagt något liknande för några dagar sen .

I dessa tider som kvinnor i Saudi drömmer om att få köra bil kör syriska kvinnor stridsvagnar, syriska elite trupper har en helbrigad kvinnor
https://www.youtube.com/watch?v=fU4CsdpO6Io&sns=fb

En till stam ansluter sig till NDF i Dir Ezzor
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MXHeTJN0vSI#t=52

En gammal video på Tigern jag hittat idag , undervisar i hur man försvarar sig
https://www.facebook.com/video.php?v=580398108729461
En ny snöstorm slog till i fredags över västra delarna av landet
https://www.facebook.com/video.php?v=333376413520149
Citera
2015-02-24, 13:54
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
Denna karta är bättre tycker jag. Svarta prickar är byar Daesh erövrat.

http://www.imagopyrenaei.eu/wp-content/uploads/2015/02/Khabur-23-f.png
Alla kartor är bra förutom de dåliga, den var bra
Enligt rykten är denna offensiv starten av en större mot Ras al-Ain för att lätta trycket på Tal Hamis och Tal Brak som varit under hårda attacker från SAA, både flyg och artilleri har bombat IS där i snart två veckor och marktrupper kommer närmare varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in